-daniel- skrev:Jag menade inte att en låg domarnivå på något sätt rättfärdigar inkastning på isen, men jag tycker det är ganska solklart att vi har usla domare rent generellt. Målet var kanske inte så mycket att snacka om såhär i efterhand (när man sett repriserna) men först den upphetsade stämning som var direkt efter målet, och sen bytet efter det en solklar puck out på Liv som medvetet boxar ut pucken 2 meter ovanför sargkanten men INGEN av domarna är i närheten för att kunna se situationen. Lägg därtill 2 bortdömda mål för DIF två matcher i rad som varit jävligt tveksamma domslut - om inte direkt felaktiga. Jag gillar verkligen inte att gnälla på domare, och igår var HV bättre än oss på allting i stort sett men jag förstår att det blir snack och uppretade känslor när nivån är så förbannat jävla låg hos rättskiparna.
Underdriver inkastnings-incidenterna? Tycker jag inte och det var heller inte meningen. Förjävla korkat att slänga in saker, men folk verkar vilja få det till att det droppades in saker kontinuerligt under matchen och det irriterar mig för så upplevde jag inte alls saken.
Förstår vad du menar men om du frågar en HV-supporter så kan denne nog hitta minst lika många incidenter åt andra hållet. Man är enögd som fan, så är det bara. Och så ska det väl vara antar jag. Det som irriterar folk tror jag är att domarna är så förbannat ojämna, framförallt från zon till zon i ett fyrdomarssystem. Det ger känslan av att "domarna dömer åt ett håll" medans det egentligen beror på att de båda domarna helt enkelt har en annorlunda bedömningsnivå sinsemellan.
HV var lite bättre ja, lagets slutspelsrutin visar sig. Men matchen som sådan var helt jämn tycker jag. Angående det första bortdömda målet i final 1 så skulle det ha godkänts...men det andra var faktiskt regelvidrigt. Han står med skridskon i målgården (påverkar spelet då pucken träffar skridskon) samt att han gör en liten, men ändock en sparkrörelse. Två anledningar till att det underkändes - vilken av dem domaren valde har jag ingen aning om dock.
Det jag tror att folk irriterar sig på, framförallt från HVs håll är att kastandet i slutändan ledde till någonting positivt för Djurgården - en fördel. Domaren valde att blåsa av spelet när pucken var i HVs zon, vilket ledde till att det blev tekning där när matchen återupptogs (efter 5 minuters timeout mot 30 sekunder som DIF hade tagit i vilket fall som helst). Ni vet sedan vad som hände, Davidsson tog en utvisning och det blev mål. Det hade aldrig hänt annars, eller visst, Davidsson kanske hade tagit en offensiv utvisning men hur troligt är det. Karln är ju den minst utvisade i hela Elitserien.