En liten reflektion över publikens intresse (en rätt uttjatad fråga som jag nu späder på)
Några verkar tro att ett av anledningarna till varför det kommer så få (relativt i alla fall) personer till hemmamatcherna skulle vara att det finns så mycket att göra i Stockholm.
Jag kan bara tala för mig själv, men, oavsett var jag än skulle flytta eller bo i detta land skulle hockeyn gå först. Jag skulle knappast sakna att kunna gå på teater, olika biografer, cafeér, basket, fotboll, tunnelbanan, konserter av olika slag m.m.
Däremot skulle jag verkligen sakna att kunna se hockey och då Djurgården i synnerhet.
Att det skulle finnas så mycket mer för människor att göra i huvudstan än övriga elithockeystäder tror jag inte alls på. Det är en naiv inställning som dock är väl utbredd. Däremot varierar utbuden, men det finns faktiskt en hel del saker att göra förutom att leva storstadsliv, ni som inte känner till det kan gott fortsätta att leva i den mossiga tron att det är det enda som existerar och har betydelse.
I och med detta vill jag bara påpeka att antalet omgångar knappast är huvudorsak till bristande publiksiffror, utan det beror enligt mig istället på följande.
- Det råder just nu en fotbollshysteri i Stockholm, som helt naturligt kommer att svalna så småningom när fler börjar inse att fotbollsallsvenskan är en av de mest uppblåsta arrangemangen på länge. Snacka om att klassen på fotbollen är låg, men folk drar folk.
- Rivaliteten mellan tre stora klubbar är i sig bra, men då krävs att de spelar i samma division. Se på Frölunda där alla i stort sett hejar på Frölunda. En råtta eller hammarbyare skulle aldrig gå på DIF´s matcher.
- Media och många suportrar tävlar i att se ner på hockeyn och i att försöka komma på fyndigaste kommentarerna till varför hockeyn är död och tråkig i Stockholm
- Ishockeyintresset är mer förankrat i övriga elitstäder och därför förtjänar de att ha bra lag. (vi har det lag som vi förtjänar, gnälliga suportrar kan gott ha ett mediokert lag, de kan istället hålla till på internet och klaga)
Längtar till elitserien drar igång, tills dess kan man sova sig genom fotbolls-VM (vårat lag med storstjärnor ska visst ta guld!?) för att orka vara uppe på nätterna och följa Stanley-cup. Som Calle Johansson sa i förrgår natt: Den som tror att fotbolls VM betyder mycket för folk i Sverige borde åka över till Kanada för att se hur hockeyintresset är där.
Dessa kloka lönnlöv....kom hit och förklara för alla dönickar.