Årsmöte

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Stambert skrev:Då håller jag inte med dig. Jag har inga som helst problem med Jojjes åsikter eller hans sätt att uttrycka dom. Ser man något fel i föreningen man älskar så är det ens förbannade skyldighet att påtala dom bristerna.

Men om man inte vågar dyka upp på de tillfällen som finns, tex årsmöte och den här "öppen hus" grejen, då faller ju allt. Då blir man bara en vanlig internetpajas som sitter och gnäller på forum under alias men som inte vågar stå för åsikterna i verkligheten. Vad kan man förändra då? Ingenting.
Ursäkta, känner du mig? Om du gjorde det så skulle du veta att jag inte har några som helst problem med att säga vad jag tycker och tänker. Men jag har inte tid på måndag.
Pajas kan du vara själv. :)
Användarvisningsbild
Stambert
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Stambert »

Jojje skrev:
Stambert skrev:Jättebra att våga kritisera, men vad är det värt om man inte vågar stå för sina åsikter när man väl har chansen att påverka?

Det låter så ädelt när du beskriver det, men när Jojjes "tid är för dyrbar" så är det ju uppenbart att hans syfte med foruminläggen inte är att förändra DIF till något bättre. Hade han och andra forumgnällare haft det syftet så hade de ju stått först i raden på årsmöten och informationsträffar.

Nu blir han blir bara en i mängden av de hundratusentals människor världen över som använder internet för att sprida dynga, tryggt skyddade bakom ett alias så att de slipper stå för sina åsikter.
Tack för ett par goda skratt.
Jag står för mina åsikter, men jag har inte tid att åka på något möte med folk som Stocky och don. Missförstå mig inte, de brinner säkert för DIF. Men det krävs lite kunskap också. Jag vill inte slösa bort en kväll på att diskutera med en kille vars förslag till att vi ska få en stabil ekonomi är att vi ska dricka mer i DIF-Puben.

Sen verkar Mats läsa vad som skrivs här, så kan han också ta till sig vad jag tycker och tänker. Vad tycker du? Du ägnade hela inlägget åt att hacka på mig så det är svårt att vart herr stamberts åsikter ligger i dessa frågor.
Vill egentligen inte vara taskig mot någon och det är synd att du får vara det exempel jag hackar på, men jag blir bara så less på folk som snackar runt på nätet men håller tunt i verkligheten.

Gillar det engagemang du visar på forumet, det är bara synd att du inte backar upp det på årsmöten/infoträffar etc.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Jag tycker inte att du är taskig och jag tar inte illa upp. Med mig kan man vara väldigt rättfram. Så ös på bara.

Men jag tycker du har fel. Sen tycker jag inte det är ok att du fått för dig att jag inte kan stå för mina åsikter på diverse möten när vi fick veta detta igår. Min måndag har varit bokad länge.

Vilken tur för oss att du ska dit och visa att du inte är någon pajas som bara snackar på nätet. :wink:
Kojak

Inlägg av Kojak »

Det här är ändå rätt intressant...

Jag har personligen pratat med folk som satt en "töntstämpel" på hockeyn. "Gillar du ishockey är du en tönt..." ungefär.

Jag får ibland känslan av att många motarbetar hockeyn av just den anledningen. Att många vill smutskasta DIF Hockey. Så Jojje, helt ärligt och öppet: Är du en sådan person som sätter en "töntstämpel" på hockeyn och dess fans? Samt vill du DIF Hockey illa?

Observera att jag inte beskyllt någon här inne på detta forum för att vilja förstöra för DIF Hockey, men jag vet att det finns.

Hur många finns det egentligen som sitter och klagar på hockeyn men som skiter i att gå på matcherna och göra sitt för en förbättring?

Det är ungefär lika dåligt som att sitta och klaga på dagens regering, fast man inte var och röstade i förra valet. (Tro mig, det finns sådana människor också!). Tyck gärna till, men istället för att häva ur dig en jäkla massa galla kan du också komma på matcherna. Det är min åsikt.

När det gäller Djurgårdens VD...Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt. När publiken sviker och inkomsterna drabbas, då måste man vända på varenda lilla krona för att få det att gå ihop. Det är som vilken familj som helst som har det knapert.

För några år sedan delade vi i 08 Hockey ut pris till tre personer för att ha blivit "Årets Stockholmsrebell". (Vi skrev av förklarliga skäl aldrig någon artikel om det). Niklas Wikegård, som hade fått samma pris året innan, sa så här om den ene av pristagarna, nämligen VD:n:

-Han är verkligen en person jag unnar någonting sånt här! Han sitter uppe hela nätterna och jobbar hårt för att få ekonomin att gå ihop! (Niklas Wikegård som sa dettat alltså).

Och han har ju faktiskt varit stor del i att ekonomin börjat luta åt det bättre hållet... :)

Jag tror på Djurgårdens VD!

Mvh // Micke
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Dif hockey är ett sjunkande skepp och det måste vi inse innan det är för sent. Från att i början på 2000-talet varit ledande i Sverige är vi nu låååångt efter Färjestad, Frölunda och HV 71 och förbi är även Linköping och snart Malmö mfl. Hur ska vi bryta den negativa spriralen?
Hur ska vi få folk att börja uppskatta Dif igen?
Vem vill gå och se Dif-Brynäs 11 november i 17.e omgången?

Antalet omgångar MÅSTE minskas om Dif ska överleva. Av stor Stockholms 1, 5 (?) miljoner invånare är kanske 1/3 djurgårdare. Många håller ju trots allt på Gnaget och Bajen och väldigt många är inflyttade från småstäder...av de 500.000 som kanske sympatiserar med Dif är de lesta trist nog i bästa fall text-tv-supportrar...

Färjestad och HV 71 tex säljer nästa ut hela sina arenor med års/säsingskort MEN hur ska vi kunna göra det? Varför ska man köpa säsongskort i Globen? Man får ju alltid tag på en biljett ändå.

Trots mycket billiga biljetter och förmånliga erbjudanden kommer inte publiken till Globen/Hovet som man hade önskat och jag ser tyvärr inget annat alternativ än att vi precis som fotbollen samlar kraft i allsvenskan och kommer tillbaka starkare om kanske 5 år.

Jag vill inte se mitt Dif i bästa fall klara sig till slutspel utan någon som helst spelidé. Det är inte så jag växte upp med att se Dif. Jag vill att man ska ta tillvara på den vinnarmentalitet som trots allt finns ( fanns) i Dif hockey. Nu MÅSTE det ageras och satsas.

Frölunda hade det riktigt tufft ekonomiskt i slutet på 90-talet och inte alls samma publik som idag. Vad gjorde de som inte vi kan?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Oj här hade det hänt mycket.

Kan ju börja med att besvara en direkt fråga. Om valet stod mellan att se DIF - LHCs första möte för säsongen och alternativet är att se en intressant fotbollsmatch eller annat idrottsarrangagemang så är sannolikheten 95% att jag väljer bort en seriematch i hockey. När det gäller slutspel känns match 1-3 som rena sömnpillren. Är det fortfarande jämnt i matchserien vid match 4 då börjar det bli riktigt intressant.

Har man ett allmänt stort sportintresse är utbudet enormt stort och det mest heta för dagen väljer man givetvis att titta på. Sedan skall det ju också sägas att efter en dag av arbete är det ju alltid lättare / skönare att stanna framför skärmen jämfört med att ta sig ut till Globen. Matchen måste vara intressant om den skall väljas helt enkelt.

Det är ju uppenbart något som inte står rätt till med hockeyn om man rankar en match mellan Häcken och DIF som mer intressant än en seriematch med hockeylaget.

Det finns säkert en lång rad orsaker till varför det är på detta viset, men jag tror ju att huvudorsaken är att matcherna i hockeyn inte gäller så mycket kombinerat med att de är så många. Vet inte ens om det går att göra så mycket åt detta alls, annat då än att byta arena till något mindre eller få ner antalet omgångar i serien. Det enda man kan hoppas på är att lagen med egna arenor om några år börjar tappa en del i publik och därmed skulle bli mer öppna för att minska ner antalet omgångar.

Jag tror hur som helst inte att det kommer att komma mer folk om rådande omständigheter ligger fast. Jag tror inte ens att snittet skulle gå upp direkt mycket om laget överpresterade. Tillgången på matcher / biljetter är helt enkel för stor i jämförelse med efterfrågan. Det känns ungefär som att snittet kommer att ligga runt 7000 oavsett hur laget spelar. ( Givetvis går snittet upp en del om man skulle ta sig till final. )

Däremot tror jag att man lever i en drömvärld om man tror att Arenabolaget skulle vara villiga att "bli snällare" mot DIF om vi köpte mer grejer i samband med matcher. Det bolag är ju vinstbaserat och deras VD gör säkert sitt bästa för att kunna visa upp så bra resultat som möjligt.

När det gäller souvernirer känner jag mig lite för gammal för detta. Skall jag köpa något skall det vara snygga kläder med en diskret DIF-logga och absolut inga flames eller annat strunt.

Där det finns pengar att tjäna är givetvis på försäljning kring matcher. Då tänker jag INTE på souvernirer utan på dricka, snacks, käk mm. Här gör man dessutom pengar på befintliga åskådare så dessa pengar är "säkra" och kräver ingen publiktillströmning. För att få kontroll över detta samt kanske möjlighet till en egen driven spelbutik inne på arena blir nog svårt så länge man har med arenabolaget att göra. Möjligheterna är oöndligt mycket större om man har egen kontroll över "lokalerna", se bara vad DIF fotboll gjort med Klocktornet. Det är saker i den stilen som Hockeyn behöver för att bli mer het.

Komma ur denna negativa spiral är ingen lätt uppgift, om det ens går, men grundförutsättningarna är att det måste till en rad större förändringar för att få saker och ting på rätt köl igen. Vet inte hur många av er som läst Kalevi Heiniläs teori om elitsport, men enkelt uttrycket säger den att ju längre efter ledaren man befinner sig desto störra förändringar / satsningar måste göras annars kommer man bara att hamna än mer efter. På samma linje kan man hitta många organisationsteoretiker.

Även om man vissa säsonger kanske kan höja snittet med några 100 personer måste man hitta andra vägar att dra större inkomster. Detta kan endast göras om man har egen arena eller kontrollerar försäljning kring arenan som fotbollen nu gör. Enda möjligheten på längre sikt om DIF vill vara toppklubb är att antingen ta över driften av Hovet eller bygga eget antingen tillsammans med några andra intressenter eller helt på egen hand. Detta kräver antagligen samtidigt en flytt till någon av grannkommunerna, men detta är en smäll man får ta. En välanpassad arena med bra stämning drar folk även om det sulle krävas 20 minuter längre restid.

Jag vet att många här inne är rätt trötta på den hållning vi realister välja att vädra. Antagligen är ni lika trötta som vi är på att höra om tjatet om mer folk till betydelselösa matcher. Känns som att vi prövat er variant ett antal säsonger nu utan att det blivit så mycket bättre kanske vore idé att titta på andra lösningar som kan fungera inte bara för stunden utan även längre in i framtiden.

Efter att ha läst vissa personers inlägg här inne kan man fråga sig om de är medvetna om vad kritiskt tänkande innebär. Att bara nickande stämma in i kören att mer folk på matcherna löser problemen är att gräva ner huvudet i sanden. Förutom det faktum att det verkar vara mer eller mindre omöjligt att locka mer folk är inte detta en lösning som funkar över längre sikt.

Avslutningsvis ett litet påpekande till; Det är INTE en kostnadsfråga som får mig att välja bort hockeymatchen utan en prioriteringsfråga. Även om jag fått plåten DIF - LHC gratis hade jag valt det mer intressanta idrotssalternativet. Bara att inse faktum; Med det upplägg hockeyn har nu gör den sig självt ointressant medan fotbollens upplägg kan göra vilken skitmatch som helst högintressant. Det är i frågeställningar som dessa hockeyns problem kan lösas INTE med att tjata om att folk skall gå på 55 ointressanta matcher...
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

En liten reflektion över publikens intresse (en rätt uttjatad fråga som jag nu späder på)

Några verkar tro att ett av anledningarna till varför det kommer så få (relativt i alla fall) personer till hemmamatcherna skulle vara att det finns så mycket att göra i Stockholm.

Jag kan bara tala för mig själv, men, oavsett var jag än skulle flytta eller bo i detta land skulle hockeyn gå först. Jag skulle knappast sakna att kunna gå på teater, olika biografer, cafeér, basket, fotboll, tunnelbanan, konserter av olika slag m.m.

Däremot skulle jag verkligen sakna att kunna se hockey och då Djurgården i synnerhet.

Att det skulle finnas så mycket mer för människor att göra i huvudstan än övriga elithockeystäder tror jag inte alls på. Det är en naiv inställning som dock är väl utbredd. Däremot varierar utbuden, men det finns faktiskt en hel del saker att göra förutom att leva storstadsliv, ni som inte känner till det kan gott fortsätta att leva i den mossiga tron att det är det enda som existerar och har betydelse.

I och med detta vill jag bara påpeka att antalet omgångar knappast är huvudorsak till bristande publiksiffror, utan det beror enligt mig istället på följande.

- Det råder just nu en fotbollshysteri i Stockholm, som helt naturligt kommer att svalna så småningom när fler börjar inse att fotbollsallsvenskan är en av de mest uppblåsta arrangemangen på länge. Snacka om att klassen på fotbollen är låg, men folk drar folk.

- Rivaliteten mellan tre stora klubbar är i sig bra, men då krävs att de spelar i samma division. Se på Frölunda där alla i stort sett hejar på Frölunda. En råtta eller hammarbyare skulle aldrig gå på DIF´s matcher.

- Media och många suportrar tävlar i att se ner på hockeyn och i att försöka komma på fyndigaste kommentarerna till varför hockeyn är död och tråkig i Stockholm

- Ishockeyintresset är mer förankrat i övriga elitstäder och därför förtjänar de att ha bra lag. (vi har det lag som vi förtjänar, gnälliga suportrar kan gott ha ett mediokert lag, de kan istället hålla till på internet och klaga)

Längtar till elitserien drar igång, tills dess kan man sova sig genom fotbolls-VM (vårat lag med storstjärnor ska visst ta guld!?) för att orka vara uppe på nätterna och följa Stanley-cup. Som Calle Johansson sa i förrgår natt: Den som tror att fotbolls VM betyder mycket för folk i Sverige borde åka över till Kanada för att se hur hockeyintresset är där.

Dessa kloka lönnlöv....kom hit och förklara för alla dönickar. :lol:
Användarvisningsbild
Boråsaren

Inlägg av Boråsaren »

Kall-El, kan för första gången dela ditt resonemang.

Jag vet att på O'learys i sthlm var det några som frågade om de skulle visa en slutspelsmatch mellan DIF-Timrå under förra säsongen. Svaret blev då: Nej, det är ointressant!

Kan ni sthlmare berätta för mig som inte vistas där så mycket, varför intresset i hufvudstaden är så förbannat lågt för DIF, det enda laget som ligger i högsta divisionen?

Rivalitet mellan klubbar är en sak, men alla DIF supporters i fotboll då? Som matchen på hovet? Eller är det så att de bara är intresserade av DFI i fotboll eftersom det går bättre där? Medgångssupporters? Bara en fråga! =)
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Kul att alla har börjat tala om Kringförsäljningen efter att jag tog upp det.
Kanske en snöboll som har börjat rulla...

Som jag har sagt 19 gånger tidigare i denna tråd, det är där problemet ligger. Inte publiksnittet, det kommer att vara som det har varit de senaste 10 åren. Runt 7000-8000.

Det var någon som frågade om jag/vi ser ner på andra fans.

Nja, ser ner vet jag inte. Men det är i mina ögon olyckligt att några av de som visar mest vilja inte är vidare kompetenta. När det gäller klacken så är det inget för mig. Jag sitter på bästa plats. Men det skulle behövas en ny och framförallt äldre kärna i klacken. Jag vet många som drar sig för att ställa sig i klacken pga alla fjortisar som står där nu.
Senast redigerad av Jojje den 2006-06-14 21:13:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Stocky
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stocky »

Finns väl inget lag som har så många medgångs supportar som DIF!?
Och det gäller både fotboll och hockey, även om det slår hårdast mot hockeyn
Kojak

Inlägg av Kojak »

Tänk om "om" inte fanns...

Men Kall-El, otroligt men sant, du kommer med vettiga synpunkter. Sakligt skrivet och jag förstår lite mer hur ni tänker.

Jag kan faktiskt inte göra annat än att hålla med i det du skriver. OM DIF skulle äga rättigheterna till kringförsäljningen...OM DIF skulle ha egen arena...OM råttorna eller Bajen vore ett elitserielag...OM det vore 44 omgångar istället för 55...Ja då skulle allting vara mycket bättre! DET går inte att förneka och det tror jag heller ingen gör!

Men vi är inte där nu. Nu måste vi se till verkligheten, precis som ni säger, och verkligheten är att många Djurgårdssupportrar "skiter" i om det går bra för DIF Hockey eller inte, och det är tyvärr sant det också.

Jag står dock fast vid att jag tror det kommer gynna DIF Hockey om andra företag går bra. Men naturligtvis, om DIF Hockey fick ha rättigheterna till kringförsäljningen skulle det gynna ännu mer...

Varför vi inte har det och varför vi inte har egen arena, det kommer vi kunna få svar på på måndag.

Någonting jag skulle vilja veta är vad de supportrar som inte är aktiva i detta forum tycker. Det är ändå ganska få som skriver i denna tråd och i detta forum. (Aktiva forumskribenter).

Ett enkelt frågeformulär är väl bra, men hur ska det gå till? Via hemsidan? Eller gå runt på stan kring DIF-butikerna och "ragga"? Jag skulle lätta kunna lägga tid till det, men jag tror inte det skulle vara så populärt.

Någon som kan ge mig andra bra förslag på hur det ska gå till?

Om det inte kommer så många personer till mötet på måndag så får vi inte ge upp! Vi måste nå ut till supportrarna och få svar på frågorna. Hitta fler vinklar som inte bara handlar om "serielunk på tråkiga 55 matcher som inte gäller särskilt mycket".

Så komigen, vi VET vad problemet är. Vi vet att för många matcher, tråkig stämning och allt det där är en stor bidragande orsak till bristen på intresse. Det kan vi inte göra så mycket åt mer än att PÅ PLATS i Globen/Hovet protestera synligt (så det syns i media och SHL får nys om det). Men vad mer kan vi göra för att öka intresset för hockeyn?

Och snälla, när ni besvarar den frågan...tjata inte om antalet omgångar. Vi vet, vi håller med, det är för mycket omgångar!

För övrigt vill jag bara säga att jag håller med BOMBOM BOUCHARD i det han skrivit.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Det är dock lite smått oroande att jag var den enda som tog upp kringförsäljningen, men nu verkar alla andra haka på. Alltid något.

Du säger att det är många om. Förstår inte riktigt vad du menar. Vad är inte om? Om vi hade mer publik skulle det gå bättre osv...

Det som jag stör mig på är att det läggs fokus på helt fel saker. Som att sätta upp ett mål att det ska vara 10 000 i snitt på matcherna. Det kommer aldrig att hända, sätt upp ett mål att vi ska ha hand om kringförsäljningen av mat och dryck istället, det går att förverkliga.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Hmm, jag ska snabbt formulera om mig:

Jag vill byta ämne i själva ämnet. Jag vill sluta diskutera VAD som är fel och istället diskutera vad som kan vara eventuella lösningar på felen/problemen.

Ett sådant är ju, som vi nu pratar om, kringförsäljningen med kioskerna. Men då det inte verkar gå i nuläget (Vi får se vad DIF Hockey säger på måndag) kan vi hitta lösningar som lockar till mer publik och större intresse? Vad kan VI som supportrar göra för att öka intresset för DIF Hockey?

Jag hoppas jag gjort mig förstådd med min frågeställning. Att ha egen arena i en annan kommun är ett bra förslag, men är det möjligt? Hur då i så fall?

Ha det!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Micke Nylander skrev:Tänk om "om" inte fanns...

Men Kall-El, otroligt men sant, du kommer med vettiga synpunkter. Sakligt skrivet och jag förstår lite mer hur ni tänker.

Jag kan faktiskt inte göra annat än att hålla med i det du skriver. OM DIF skulle äga rättigheterna till kringförsäljningen...OM DIF skulle ha egen arena...OM råttorna eller Bajen vore ett elitserielag...OM det vore 44 omgångar istället för 55...Ja då skulle allting vara mycket bättre! DET går inte att förneka och det tror jag heller ingen gör!

Men vi är inte där nu. Nu måste vi se till verkligheten, precis som ni säger, och verkligheten är att många Djurgårdssupportrar "skiter" i om det går bra för DIF Hockey eller inte, och det är tyvärr sant det också.

Jag står dock fast vid att jag tror det kommer gynna DIF Hockey om andra företag går bra. Men naturligtvis, om DIF Hockey fick ha rättigheterna till kringförsäljningen skulle det gynna ännu mer...

Varför vi inte har det och varför vi inte har egen arena, det kommer vi kunna få svar på på måndag.

Någonting jag skulle vilja veta är vad de supportrar som inte är aktiva i detta forum tycker. Det är ändå ganska få som skriver i denna tråd och i detta forum. (Aktiva forumskribenter).

Ett enkelt frågeformulär är väl bra, men hur ska det gå till? Via hemsidan? Eller gå runt på stan kring DIF-butikerna och "ragga"? Jag skulle lätta kunna lägga tid till det, men jag tror inte det skulle vara så populärt.

Någon som kan ge mig andra bra förslag på hur det ska gå till?

Om det inte kommer så många personer till mötet på måndag så får vi inte ge upp! Vi måste nå ut till supportrarna och få svar på frågorna. Hitta fler vinklar som inte bara handlar om "serielunk på tråkiga 55 matcher som inte gäller särskilt mycket".

Så komigen, vi VET vad problemet är. Vi vet att för många matcher, tråkig stämning och allt det där är en stor bidragande orsak till bristen på intresse. Det kan vi inte göra så mycket åt mer än att PÅ PLATS i Globen/Hovet protestera synligt (så det syns i media och SHL får nys om det). Men vad mer kan vi göra för att öka intresset för hockeyn?

Och snälla, när ni besvarar den frågan...tjata inte om antalet omgångar. Vi vet, vi håller med, det är för mycket omgångar!

För övrigt vill jag bara säga att jag håller med BOMBOM BOUCHARD i det han skrivit.
När det gäller att nå ut till folk på ett enkelt sätt är ju epost att föredraga. Frågan är bara om det går att få tillgång till tillräckligt många e-adresser? ( Tänker alltså här på de personer som skrivt upp sig för att få tillgång till DIFs matchprogram via t ex fotbollen. ) Det kan dock vara olagligt att låna dessa adresser är inte helt säker.

Gå runt och fråga folk på stan känns lönlöst.

Andra idéer skulle kanske kunna vara att låta frågeformulären ligga i derbybutiken och andra DIF-hak. Andra möjligheter hade givetvis varit att lägga formuläret på stolarna eller bänkarna snarast under fotbollsmatcher. Frågan är bara hur många seriösa svar man skulle få in därifrån. Det borde ju också gå att lägga ut frågan vi JKs hemsida samt Svenskafans antar jag...
Användarvisningsbild
Jermuk
Kontakt:

Inlägg av Jermuk »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Som Calle Johansson sa i förrgår natt: Den som tror att fotbolls VM betyder mycket för folk i Sverige borde åka över till Kanada för att se hur hockeyintresset är där.
Den som tror att sill och nubbe är något för svenskarna kanske borde åka till Skottland och se vad haggis betyder för skottarna.

Fotboll är en världsidrott som engagerar hela världen. Ishockey är en mariginalsport som är stor på landsbygden i Sverige, i Finland och i Kanada.
Jojje skrev:När det gäller klacken så är det inget för mig. Jag sitter på bästa plats. Men det skulle behövas en ny och framförallt äldre kärna i klacken. Jag vet många som drar sig för att ställa sig i klacken pga alla fjortisar som står där nu.
Den som inte står i klacken skall enbart knipa vad gäller hur denna skall bete sig och dess sammansättning.

Gå ner och ställ dig där själv istället för att gnälla om att det är fjortisar som står där.
Senast redigerad av Jermuk den 2006-06-15 07:10:43, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar