Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Metal Machine

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Metal Machine »

Varför högg vi inte på Esa Pirnes? Vi visste ju ändå hur den här soppan skulle sluta.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Metal Machine skrev:Varför högg vi inte på Esa Pirnes? Vi visste ju ändå hur den här soppan skulle sluta.
Ansvariga ser nog inte affären som avslutad även fast man kanske borde. För seriöst, hur många spelare av rang som finns på marknaden nu väntar till fucking november med att skriva kontrakt?
Sedan ska det ta ytterligare några matcher att "spelas in", och sen är det ju nästan slutspel.

Nej, var förnuftiga nu och säg hejdå till snorungen :P
Säg den glädje som varar
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

DIF_Soldier skrev:
Metal Machine skrev:Varför högg vi inte på Esa Pirnes? Vi visste ju ändå hur den här soppan skulle sluta.
Ansvariga ser nog inte affären som avslutad även fast man kanske borde. För seriöst, hur många spelare av rang som finns på marknaden nu väntar till fucking november med att skriva kontrakt?
Sedan ska det ta ytterligare några matcher att "spelas in", och sen är det ju nästan slutspel.

Nej, var förnuftiga nu och säg hejdå till snorungen :P
Och det är ju precis det som är problemet. För när väl Mika ger det slutgiltiga beskedet finns det helt plötsligt inga bra ersättare kvar på marknaden, och då har DIF alternativet att ta in en sämre ersättare eller avstå från att ta in någon öht. I båda dessa fall blir vi förlorare, trots att vi inte hade behövt hamna i den situationen från början om vi hade agerat på en gång.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

För övrigt hoppas jag att Mika tokfloppar i NHL om han får förlängt och blir skickad till AHL utan möjlighet att krypa hem till DIF.

Jag tänker inte bjäbba om att han ska "lycka till" med tanke på hur han har behandlat mitt Djurgården. Det enda jag bryr mig om är Djurgården, individuella karriärer skiter jag i, om det inte handlar om en exceptionell djurgårdare.

De enda jag med rent samvete kan önska lycka till är Marcus Krüger och Andreas Engqvist. De fullföljde sina kontrakt och uppträdde värdigt mot föreningen som gett dem utbildning och fansen som gett dem stöd. De kan med rak rygg fortsätta sina karriärer.

Mika och Jacob Josefson får det gärna gå käpprätt åt helvete för. There. I said it.
"Förutsättningarna ändrades". Mjo, det kanske ni skulle tänkt på innan ni skrev kontrakt med Djurgården. Jävla idioter.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Undra vem det är som är idiot? Både Mika och Jacob är fantastiskt fina killar som sätter sin karriär i främsta rummet, och har dessutom redan fått resultat som bekräftar att de gjort rätt. Kan man inte unna dem den framgången är man en liten människa.

Jag önskar dem all lycka och ska med nöje följa deras NHL-karriärer de närmaste 20 åren.

Det finns ETT fel i den här soppan och det är att NHL våldtar Elitserien med regler som gör att de kan välja vilka unga spelare de vill och sedan ha dem "på prov" flera månader in på vår säsong innan de bestämmer sig. Det är en stor skandal och det här beslutet om Mikas vara eller icke-vara i Ottawa skulle haft en deadline runt sista augusti eller något.

Så, hata reglerna istället och låt ingen skugga falla över en 18-åring med drömmar som håller på att förverkligas. All lycka Mika, all lycka.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

SkönaDjurgårn skrev:Så, hata reglerna istället och låt ingen skugga falla över en 18-åring med drömmar som håller på att förverkligas. All lycka Mika, all lycka.
Trams. Det finns inga regler som tvingar Mika att agera på det sätt han gör mot Djurgården. Reglerna (samma som funnits sedan 2005) öppnar möjligheter för en spelare att agera på det här sättet, men det är hans val och hans beslut som sätter Djurgården i denna limbo. Ingen annan spelare har agerat på det här sättet tidigare med samma regler på plats, jag tycker Jacobs dubbelspel mot DIF och sena besked var bedrövligt men i jämförelse med det här så var till och med det raka rör...

Det har funnits spelare i Djurgården tidigare som också satt sin karriär i främsta rummet men som ändå lyckats visa hänsyn till Djurgården med att ge ett rakt besked om vad som gäller. Varför är det för mycket att begära samma grundläggande hövlighet från Zibanejad?

Men i och med att du går på dina varma känslor för Mika istället för rationalitet när du bedömer hans agerande så vet jag att några argument ändå inte kommer bita på ditt synsätt. Så vi kan lika bra sätta punkt här och enas om att vara oeniga.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

SkönaDjurgårn skrev:Undra vem det är som är idiot? Både Mika och Jacob är fantastiskt fina killar som sätter sin karriär i främsta rummet, och har dessutom redan fått resultat som bekräftar att de gjort rätt. Kan man inte unna dem den framgången är man en liten människa.
Att de är "fina killar" eller inte kan jag inte uttala mig om då jag aldrig träffat dem. Likväl spelar det ingen som helst roll hur fina de än må vara inombords. Det är dina handlingar som formar dig som människa, och sättet båda har agerat på är smaklöst, oavsett vad reglerna säger.

Man ska ta konsekvenserna av sina handlingar och stå för det man har gjort. Skriver du kontrakt med Djurgården gäller kontrakt med Djurgården. Om du nu vill bryta så bör du åtminstone ha anständighet nog att göra det i god tid, för att inte sätta din arbetsgivare, som enbart bemött dig med välvilja, i trubbel.

Båda två vet mycket väl hur mycket skit de lämnar efter sig för Djurgården att städa upp, så kom inte dragandes med nåt jävla byråkratisnack för att sopa undan deras bristfälligheter som anständiga människor, för då kräks jag.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Ja då får du väl gå och kräkas då?

Vad jag vet så har inget kontraktsbrott skett, men du kanske kan visa mig dessa fakta? Du menar att Jacob sade att han skulle spela kvar? Ett muntligt kontrakt alltså? Något som jag fortfarande inte ens sett/hört bevis på. Vad har Mika skrivit på och nu brutit mot? Lägg gärna fram dessa bevis på bordet så man vet att det är sant, isåfall kan jag vara beredd att byta åsikt!

Båda två har åkt över och klivit rakt in i NHL-lagen, då anser jag att de gjort rätt så länge de inte brutit mot några kontrakt. Du får inse att Elitserien är en pissliga som man gärna byter ut mot NHL om man kan. Sen kan Soldaten eller Lotta Neumann säga vad de vill om det.

Du får väl komma med något smart svar så är det slutdiskuterat för min del sen. 99% av dina poster är ju äckligt jävla bittra och jag finner ingen anledning att tjafsa med en sån snubbe.

Ska bli kul att heja fram Mika och Jacob i vinter. :twisted:
Användarvisningsbild
Edin
Säsongskort: Ja

Inlägg av Edin »

DIF_Soldier, jag tycker att du är riktigt barnslig som går och hoppas på att Mika "tokfloppar" för att han jagar sin dröm och är modig nog att ta chansen i världens bästa hockeyliga.

Jag har fortfarande väldigt svårt att greppa varför man ska stänga dörren till Mika, då det inte hjäper DIF varken långsiktigt eller kortsiktigt. I mitt tycke så är Mika en spelare som skulle göra Djurgården till ett bättre hockeylag för en relativt billig peng, det finns med största säkerhet inga spelare på marknaden som skulle ge samma valuta för pengarna. Jag kan köpa argumentet om att det är lättare att ta in en bra spelare ju tidigare på säsongen man letar, men du verkar mest upprörd över att Mika hellre spelar i Ottawa än i Djurgården. Hur rak Mika och hans agent varit mot DIF kan jag inte kommentera då jag inte har en aning om hur mycket dom pratat med Järlan och övriga i ledningen.

Men sen får du gärna förklara för mig vilka fördelar det ger Djurgården att man har som princip att alla som tar chansen på andra sidan pölen inte är välkomna tillbaka om man blir nerskickade i AHL, för jag kommer då inte på ett enda.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:
sensei skrev: Jag har f.ö. hört att man maximalt får ha fem utomeuropeiska spelare i ES. Om stämmer så är det så typiskt tråksvenskt. Hade jag bestämt så hade jag omedelbart ändrat till att alla lag minst måste ha fem nordamerikaner i laget.
Fast det skulle ju inte direkt främja svensk hockey och dess utveckling.
Det är just det som jag tror att det skulle :) Samt ovanpå det, ge en mer fartfylld och fysisk upplevelse för oss fans. Men detta kanske är lite fel tråd för en djup diskussion om mångfald och influenser..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

DIF_Soldier skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Undra vem det är som är idiot? Både Mika och Jacob är fantastiskt fina killar som sätter sin karriär i främsta rummet, och har dessutom redan fått resultat som bekräftar att de gjort rätt. Kan man inte unna dem den framgången är man en liten människa.
Att de är "fina killar" eller inte kan jag inte uttala mig om då jag aldrig träffat dem. Likväl spelar det ingen som helst roll hur fina de än må vara inombords. Det är dina handlingar som formar dig som människa, och sättet båda har agerat på är smaklöst, oavsett vad reglerna säger.

Man ska ta konsekvenserna av sina handlingar och stå för det man har gjort. Skriver du kontrakt med Djurgården gäller kontrakt med Djurgården. Om du nu vill bryta så bör du åtminstone ha anständighet nog att göra det i god tid, för att inte sätta din arbetsgivare, som enbart bemött dig med välvilja, i trubbel.

Båda två vet mycket väl hur mycket skit de lämnar efter sig för Djurgården att städa upp, så kom inte dragandes med nåt jävla byråkratisnack för att sopa undan deras bristfälligheter som anständiga människor, för då kräks jag.
Intressanta synpunkter. Om man applicerar "normala" oskrivna regler för arbetslivet så låter det du skriver oerhört rimligt. Den springande punkten är om dessa regler även skall (eller ens bör) appliceras på de korta karriärer man har som hockeyproffs. En annan skillnad är också de enorma löneskillnaderna mellan "bingojobbet" i nhl och att spela i ES.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev:
sensei skrev: Jag har f.ö. hört att man maximalt får ha fem utomeuropeiska spelare i ES. Om stämmer så är det så typiskt tråksvenskt. Hade jag bestämt så hade jag omedelbart ändrat till att alla lag minst måste ha fem nordamerikaner i laget.
Det är just det som jag tror att det skulle :) Samt ovanpå det, ge en mer fartfylld och fysisk upplevelse för oss fans. Men detta kanske är lite fel tråd för en djup diskussion om mångfald och influenser..
Jag är verkligen inte upplagd att ta den här diskussionen här & nu men jag ser inte alls hur det skulle främja svensk hockey att helt enkelt minst 5 spelare i varje lag får ge upp sin plats för utländska spelare. Tror det är en uppenbar risk att klubbarna blir mycket sämre på att släppa fram egna produkter eftersom det helt enkelt inte finns samma platser att fylla ut...

Dessutom känns det kanske största problemet att det verkar förbannat tråkigt med en ihopköpt utländsk trojka istället för det koncept exempelvis DIF försökt bygga upp senaste året (en stark STHLM's kärntrupp med kryddor utifrån). Skulle känna noll samhörighet med ett lag som Modo har exempelvis...tråkigare får man leta efter.

Men som sagt. Fel tråd för detta.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:
sensei skrev:
-daniel- skrev:
Jag är verkligen inte upplagd att ta den här diskussionen här & nu men jag ser inte alls hur det skulle främja svensk hockey att helt enkelt minst 5 spelare i varje lag får ge upp sin plats för utländska spelare. Tror det är en uppenbar risk att klubbarna blir mycket sämre på att släppa fram egna produkter eftersom det helt enkelt inte finns samma platser att fylla ut...

Dessutom känns det kanske största problemet att det verkar förbannat tråkigt med en ihopköpt utländsk trojka istället för det koncept exempelvis DIF försökt bygga upp senaste året (en stark STHLM's kärntrupp med kryddor utifrån). Skulle känna noll samhörighet med ett lag som Modo har exempelvis...tråkigare får man leta efter.

Men som sagt. Fel tråd för detta.
Tycker det hör hemma i tråden. "Lagbygget" innefattar ju alla sorters delar. Jag är helt avig vad gäller utländska legoknektar om det blir fler än låt oss säga 3. 1-2 kan vara en krydda. mer än så, då blir det tråkigt och själlöst. Tycker jag. Jag har jävligt svårt att knyta an till DIFfotboll bara för att det inte finns tillräckligt med svenskar i truppen. Jag kan inte knyta an till afrikanska fotbollsspelare eller finska etc. Call me crazy.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
18DIF91

Inlägg av 18DIF91 »

SkönaDjurgårn skrev: Du får inse att Elitserien är en pissliga som man gärna byter ut mot NHL om man kan. Sen kan Soldaten eller Lotta Neumann säga vad de vill om det.
Du är medveten om att ditt klyftiga argument också pissade över hela Djurgården Hockey också va?

Jag har inte något emot Zibbe, men tror inte han varit lika keen på att dra över om han fått välja mellan DIF eller NHL. Då hade han nogs stanna kontraktstiden ut. Tycker för DIF's egen skull att om spelarna vill dra över fast de fortfarande är kontrakterade så skall de banne mig inte ha en plats garanterad i laget om de inte platsar där borta. Skapar alldeles för mycket oreda och gör det knepigt att få ihop någon slags enhet som lag innan man vet att alla bitarna är på plats.

Mika hade inte dött av att vänta ett år med att åka över, som han utvecklats hade hans spel knappast blivit sämre, plus han hade hunnit att mogna lite mer som spelare också, och skaffat sig mer erfarenhet.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Var det inte så att Mika själv sa att om han inte tar en ordinarie plats i NHL så kommer han hem till DIF? Jag tror att ledningen i Ottawa gärna ser honom i AHL om han inte tar en plats, men det verkar ju redan bestämt att han kommer hem om han inte tar plats, eller har jag missat nåt?

Det visar ju att han ändå vill göra det bästa av situationen. Sen om DIF säljer att vänta eller inte är en annan historia, en historia som inte har speciellt mycket med Mika att göra. Rätta mig om jag har fel.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Låst