emilin skrev:Huvudtacklingar ett problem ja eller nej, i den frågan så finns det så mycket mer, mottagarens ansvar vad har mottagaren för skyldigheter i en tackling, vad har utövaren för ansvar.
Allt bottnar i utbildning, ska försöka kortfattat leverera mina tankar kring detta och jag kommer inte lägga skulden på förövaren utan jag kommer lägga hela skulden på Svenska hockey förbundet.
För många år sedan mins ej årtalet så togs det ett stort beslut i Svensk hockey som jag tror har påverkat alldeles för stort i en negativ bemärkelse.
Efter att man råkade ut för en några negativa utgångar i och med tacklingar i lägre divisioner bland vuxna spelare, så tog man beslutet att ta bort tacklingar i ungdomshockeyn.
Jag tillsammans med i stort sätt hela Sveriges ungdomstränare ropade högt att detta är helt fel, vi skickade även in en motion där vi levererade våra tankar varför detta skulle vara ett misstag.
Som tränare så utbildade vi våra spelare i tacklingsteknik ta emot och leverera, detta började vi med i en väldigt tidig ålder då risk för skador var minimalt men de lärde sig sakta men säkert att se upp och leverera. Ju äldre de blev så ökade trycket i tacklingarna men även kunskapen om hur man tar emot dessa.
De spelare vi idag ser på isen är helt uppfostrade i denna tacklingsfria uppväxt, där man inte har fått grunderna i hur man tar emot en tackling och förövaren inte har lärt sig att respektera följderna av sitt handlande där brist på kunskap gör att man inte levererar tacklingen på rätt sätt.
Sen kommer det naturligtvis finnas idioter oavsett utbildning som är ute efter att skada.
Som det är nu så ligger min oro att man sakta men säkert kommer ta död på den i mina ögon underbara ingrediens som gör hockey till hockey.
En tacklings uppgift (egen tanke) stoppa motståndare, vända ett momentum, sätta sig i respekt, trötta ut motståndaren, väcka medspelare(publik) finns säker många mer sköna uppgifter en tackling har.
Tror att vi tyvärr kommer att behöva leva med detta och sakta men säkert ta död på den underbara ingrediens tackling i Svensk hockey, om man inte från Svenska hockey förbundet tar ett nytt stort beslut att införa tacklingar på ungdomshockeyn.
Har i år tränat u10 där tacklingar ej är tillåtna.
Nästa år införs tacklingar. Ser inte att problemet är att de inte lär sig tacklas i U10.
De är så unga och har nog problem med skridskotekniken, passningar, mottagningar m.m.
Är nog så tidigt att börja när de är 11 år.
Att sedan öva på att ta emot och utdela tacklingar är ju väldigt viktigt när de blir äldre.
Att flytta ned tacklingarna till u10 tror jag inte löser någonting.
Jag tror orsaken till de ökande (?, diskuteras mycket mer också) antalet skador är att tempot i hockeyn har gått upp dramatiskt senaste 10 åren.
Färre fasthållningar tillåts och fler lag som förordar skridskoåkning framåt före styrspel har gjort att allt går snabbare.
Spelarna blir allt bättre tränade vilket också ökat tempot.