Nu vann ju DIF alla sina tre matcher hemma och en av två bortamatcher mot Växjö förra säsongen så visst kan det varit så att glöden fanns i just dessa matcher.Harold Camping skrev:Den där glöden har jag också missat i så fall.android skrev:Känns som att han ljuger. Inte fan var spelarna på jobbet varje match förra säsongen.Harold Camping skrev:Måste ändå älska sättet Nisse beskriver Djurgården som lag att möta!
" Går till jobbet varje dag "
" glöd i laget varje gång man mötte dem "
GÅ Å BADA!
För övrigt Välkommen Nisse!
Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Det har jag inte sagt heller. Min poäng var ju att man ska kunna klara av att spela på olika sätt, att det finns en intränad Plan B, vilket Hardy inte ens kunde stava till.-daniel- skrev:Fast jag är helt övertygad om att ifall vi spelar ett fartfyllt anfallsspel under grundserien så är det största fundamentala felet man kan begå att ändra spelet i en kvalserie... man måste våga tro på sin spelidé och hur man spelat tidigare, annars är jag tämligen övertygad om att man redan har förlorat på förhand.DIF_Soldier skrev:Skillnaden mellan Sondell och Erik är ju rutinen, något som när pressen faller på kan vara helt avgörande.android skrev:Fördelen är väl att vi har förhållandevis skridskoskickliga backar. Linder som du nämner är ju även närmare två meter vilket gör att han inte väger jättemycket i förhållande till sin längd. Andreas Holmqvist väger ju nästan 100 pannor utan att vara speciellt stark framför mål eller någon annanstans. Tror att det mycket handlar om teknik.DIF_Soldier skrev:Jag är inte så värst nöjd. Backsidan ser framförallt ut att väga för lätt, samt att antalet 90-talister redan var på gränsen.
Vem på backsidan hjälper Timmy att hålla ihop det? Granath?
Vi behövde någon i åldern 26-32 som hade rutin och kan ge backsidan ledsagning, uppåt 100 pannor.
Rögle hade Sondell och Glimmenvall, AIK hade Dick och Engblom, och Växjö hade ett par stycken de också, Rahm, Linder exempelvis. Är rädd att backkollektivet klappar ihop när det blåser.
Men, magkänslan går förhoppningsvis åt helvete.
Går man bara på vikt så kan väl Erik Gustafsson jämnställas med Sondell. Både är runt 184 och kommer antagligen väga runt 92kg vid seriestart.
Men i sak håller jag med dig. Hade gärna sett mer skäggstubb i defensiven. Gärna en elak, stenhård jävel.
Nu har jag som sagt dålig koll på backarna, men Lidström känns lite fel. Hade gärna haft en Rahimi eller liknande på hans plats.
Förhoppningsvis har dom en färdig ide hur dom vill spela hockey och har värvat spelare som ska passa för den spelstilen.
Lidström eller Nils, så känner jag också. Det positiva är ju att alla dessa 90-talister har en uppsida, men det gäller ju att de som kollektiv prickar formen och tar stora kliv i mognad väl i en kvalserie. Chanserna för det är nog tyvärr ganska små.
Spelidén är nog, sett till spelarmaterial och coacher väldigt offensiv. Det finns en stor chans att det blir riktigt roligt att följa DIF i höst.
Problemet är bara att... Visst, mot Troja/Ljungby och Almtuna har vi skickligheten att styra spelet och vara offensiva. Men i Kvalserien kanske det offensiva kunnandet inte räcker till mot Elitserielagen och att vi därför tvingas spela ett defensivt spel - vilket vi med den här truppen förmodligen inte klarar av. Det är lite som förra säsongen, med andra ord.
Rögle hade en bra blandning och lyckades stå upp defensivt, men var även hyfsade framåt.
Jag är alltså inte helt hundra på att vi har det alternerande kunnande som förmodligen kommer att krävas.
Sen menar jag naturligtvis inte att man skall välja bort defensiven och enbart tokköra, men det kommer vi ej heller göra.
Jag tror helt enkelt inte att vi går upp med den här truppen. Det lär dröja. Tyvärr.
Säg den glädje som varar
- -daniel-
- Säsongskort: Ja
Det är mycket möjligt, men vi har i mitt tycke ett betydligt, och då menar jag betydligt, mer slagkraftigt lag (på det berömda pappret) än vad jag trodde vi skulle skrapa i hop.DIF_Soldier skrev:
Jag tror helt enkelt inte att vi går upp med den här truppen. Det lär dröja. Tyvärr.
Vet inte vad du har haft för förväntningar men kolla på laget och betänk att den här truppen är hälften så dyr som den förra... var den förra dubbelt så bra på pappret? Knappast.
Jag förstår förövrigt vad du menar med en plan B och vi kan väl bara hoppas man kan vara så pass flexibel som man antagligen måste vara i sin coachning om det skall lyckas.
- Nummer19
Håller med DIF_Soldier. Backsidan är inte tillräckligt bra/rutinerad för att gå upp. Vi kommer ta oss till kvalserien, men där tar det stopp känns det som med denna backbesättning. Krävs en mer rutinerad herre för att jag ska ändra min uppfattning. Men har mer än gärna fel.
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Egentligen håller jag med dig. Och det är väl lätt att säga så. Samtidigt vill jag vara så positiv som möjligt under sommaren.DIF_Soldier skrev:Det har jag inte sagt heller. Min poäng var ju att man ska kunna klara av att spela på olika sätt, att det finns en intränad Plan B, vilket Hardy inte ens kunde stava till.-daniel- skrev:Fast jag är helt övertygad om att ifall vi spelar ett fartfyllt anfallsspel under grundserien så är det största fundamentala felet man kan begå att ändra spelet i en kvalserie... man måste våga tro på sin spelidé och hur man spelat tidigare, annars är jag tämligen övertygad om att man redan har förlorat på förhand.DIF_Soldier skrev:Skillnaden mellan Sondell och Erik är ju rutinen, något som när pressen faller på kan vara helt avgörande.android skrev:Fördelen är väl att vi har förhållandevis skridskoskickliga backar. Linder som du nämner är ju även närmare två meter vilket gör att han inte väger jättemycket i förhållande till sin längd. Andreas Holmqvist väger ju nästan 100 pannor utan att vara speciellt stark framför mål eller någon annanstans. Tror att det mycket handlar om teknik.DIF_Soldier skrev:Jag är inte så värst nöjd. Backsidan ser framförallt ut att väga för lätt, samt att antalet 90-talister redan var på gränsen.
Vem på backsidan hjälper Timmy att hålla ihop det? Granath?
Vi behövde någon i åldern 26-32 som hade rutin och kan ge backsidan ledsagning, uppåt 100 pannor.
Rögle hade Sondell och Glimmenvall, AIK hade Dick och Engblom, och Växjö hade ett par stycken de också, Rahm, Linder exempelvis. Är rädd att backkollektivet klappar ihop när det blåser.
Men, magkänslan går förhoppningsvis åt helvete.
Går man bara på vikt så kan väl Erik Gustafsson jämnställas med Sondell. Både är runt 184 och kommer antagligen väga runt 92kg vid seriestart.
Men i sak håller jag med dig. Hade gärna sett mer skäggstubb i defensiven. Gärna en elak, stenhård jävel.
Nu har jag som sagt dålig koll på backarna, men Lidström känns lite fel. Hade gärna haft en Rahimi eller liknande på hans plats.
Förhoppningsvis har dom en färdig ide hur dom vill spela hockey och har värvat spelare som ska passa för den spelstilen.
Lidström eller Nils, så känner jag också. Det positiva är ju att alla dessa 90-talister har en uppsida, men det gäller ju att de som kollektiv prickar formen och tar stora kliv i mognad väl i en kvalserie. Chanserna för det är nog tyvärr ganska små.
Spelidén är nog, sett till spelarmaterial och coacher väldigt offensiv. Det finns en stor chans att det blir riktigt roligt att följa DIF i höst.
Problemet är bara att... Visst, mot Troja/Ljungby och Almtuna har vi skickligheten att styra spelet och vara offensiva. Men i Kvalserien kanske det offensiva kunnandet inte räcker till mot Elitserielagen och att vi därför tvingas spela ett defensivt spel - vilket vi med den här truppen förmodligen inte klarar av. Det är lite som förra säsongen, med andra ord.
Rögle hade en bra blandning och lyckades stå upp defensivt, men var även hyfsade framåt.
Jag är alltså inte helt hundra på att vi har det alternerande kunnande som förmodligen kommer att krävas.
Sen menar jag naturligtvis inte att man skall välja bort defensiven och enbart tokköra, men det kommer vi ej heller göra.
Började göra en sammanställning och jämföra backarna i Timrå och Rögle med DIFs dito, men det var i princip omöjligt. Ändå så skrämmer inte:
Nils Bäckström (D)
Jonathan Carlsson (D)
Jesper Dahlroth (D)
Oscar Hedman (D)
Robin Persson (D)
Mat Robinson (D)
Eller
Alexander Bonsaksen (D)
Jesper B. Jensen (D)
Hampus Lindholm (D)
Victor Panelin Borg (D)
Daniel Sondell (D)
Martin Strbak (D)
Född till sportchef.
- -daniel-
Jag tror ärligt talat att backsidan är tillräckligt bra för att kunna gå upp. Om vi spelar som ett lag. Om vi har forwards som lyckas producera. Om inte jätten-i-målet totalhavererar. Om vi hittar formen till kvalserien.
Att klara av en kvalserie är galet mycket ett mentalt spel, bevisligen har namnet på tröjan eller vilken klubb man kommer i från inte ett dugg betydelse när det väl gäller. Man skall kunna hantera pressen och gå in i en kvalserie med tanken att "YES, fan vad skoj det skall bli. Det här ska vi klara!" - då kan man också lyckas.
Kommer vi ut lika livrädda som föregående säsongs KS så kommer vi inte ha en chans.
Att klara av en kvalserie är galet mycket ett mentalt spel, bevisligen har namnet på tröjan eller vilken klubb man kommer i från inte ett dugg betydelse när det väl gäller. Man skall kunna hantera pressen och gå in i en kvalserie med tanken att "YES, fan vad skoj det skall bli. Det här ska vi klara!" - då kan man också lyckas.
Kommer vi ut lika livrädda som föregående säsongs KS så kommer vi inte ha en chans.
fy fan va alla ska klaga och grina över våra backar... Kollar förra året då hade vi mera blandning och mja vi är i HA inte ES i år rätt mycket beroende på backarna då.
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.
Hur långt är kontraktet?
Två årXantE skrev:Hur långt är kontraktet?
- Lucky Luke
Håller med dig i allt. Varför denna pessimism? Jag tycker Challe har skrapat ihop ett mycket bra lag som mycket väl kan gå hela vägen. Och detta jämförande mellan backarna i Rögle och Timrå, varför just dessa två lag? Är det redan klart att de hamnar i KS, eller vad? Varför inte jämföra med backarna i LIF och Örebro eller Redhawks, eller för den delen andra lag i ES. Vem hade väl trott att Rögle och Timrå skulle gå upp i ES i den senaste KS? Speciellt inte om man jämförde backbesättningen i de olika lagen. Alla tippade på DIF, men nu vet vi vad en sån jämförelse var värd.-daniel- skrev:Jag tror ärligt talat att backsidan är tillräckligt bra för att kunna gå upp. Om vi spelar som ett lag. Om vi har forwards som lyckas producera. Om inte jätten-i-målet totalhavererar. Om vi hittar formen till kvalserien.
Nä börjar bli lite tröttsamt att redan nu såga laget. Vad fan kom igen nu, var lite positiva för guds skull. Jag vet inte om man skulle ha kunnat skaka fram ett bättre lag med de resurser som vi numera har. Det känns totalt meningslöst att redan nu snacka om att vi inte kommer att klara målet som väl ändå måste vara att komma tillbaks per omgående. Jag tycker det här laget känns väl så kapabelt att klara det. In med Otto bara så kan det inte bli så mycket bättre...

- DIF_Soldier
Vilket vi inte kommer att ha. Spelarna tänker "Vi är Djurgården, vi MÅSTE vinna. Vi får inte förlora!"-daniel- skrev: Att klara av en kvalserie är galet mycket ett mentalt spel, bevisligen har namnet på tröjan eller vilken klubb man kommer i från inte ett dugg betydelse när det väl gäller. Man skall kunna hantera pressen och gå in i en kvalserie med tanken att "YES, fan vad skoj det skall bli. Det här ska vi klara!" - då kan man också lyckas.
Det blir gift i skallen på spelare. Tro mig, vi är rökta.
Rögle, Växjö och AIK hade inget att förlora. Men det har Leksand. Det är därför de aldrig går upp.
Säg den glädje som varar
- -daniel-
Tror det beror lite på hur säsongen utvecklas och vilket självförtroende man lyckas byggas upp, men i övrigt hyser jag samma farhågor som dig när det gäller det mentala. Det är betydligt mer oroande än backsidan.DIF_Soldier skrev:Vilket vi inte kommer att ha. Spelarna tänker "Vi är Djurgården, vi MÅSTE vinna. Vi får inte förlora!"-daniel- skrev: Att klara av en kvalserie är galet mycket ett mentalt spel, bevisligen har namnet på tröjan eller vilken klubb man kommer i från inte ett dugg betydelse när det väl gäller. Man skall kunna hantera pressen och gå in i en kvalserie med tanken att "YES, fan vad skoj det skall bli. Det här ska vi klara!" - då kan man också lyckas.
Rögle, Växjö och AIK hade inget att förlora. Men det har Leksand. Det är därför de aldrig går upp.
Får hoppas att de externa grabbarna som kommit in inte har samma ok på sina axlar utan kan få in en annan attityd i laget.
För att MIF, LIF och Örebro måste vi slå för att gå till KS, samt att vi har ungefär likvärdiga ekonomiska ramar och kan locka med spel i samma liga. Rögle och Timrå har en max två platser kvar i sina backbesättningar och är klart svagast, på pappret, av ES-lagen. Tycker att det är klart relevant att jämföra sig med dessa.Lucky Luke skrev:Håller med dig i allt. Varför denna pessimism? Jag tycker Challe har skrapat ihop ett mycket bra lag som mycket väl kan gå hela vägen. Och detta jämförande mellan backarna i Rögle och Timrå, varför just dessa två lag? Är det redan klart att de hamnar i KS, eller vad? Varför inte jämföra med backarna i LIF och Örebro eller Redhawks, eller för den delen andra lag i ES. Vem hade väl trott att Rögle och Timrå skulle gå upp i ES i den senaste KS? Speciellt inte om man jämförde backbesättningen i de olika lagen. Alla tippade på DIF, men nu vet vi vad en sån jämförelse var värd.-daniel- skrev:Jag tror ärligt talat att backsidan är tillräckligt bra för att kunna gå upp. Om vi spelar som ett lag. Om vi har forwards som lyckas producera. Om inte jätten-i-målet totalhavererar. Om vi hittar formen till kvalserien.
Nä börjar bli lite tröttsamt att redan nu såga laget. Vad fan kom igen nu, var lite positiva för guds skull. Jag vet inte om man skulle ha kunnat skaka fram ett bättre lag med de resurser som vi numera har. Det känns totalt meningslöst att redan nu snacka om att vi inte kommer att klara målet som väl ändå måste vara att komma tillbaks per omgående. Jag tycker det här laget känns väl så kapabelt att klara det. In med Otto bara så kan det inte bli så mycket bättre...
Men för att du vill..
Malmö är just nu inte i närheten av oss gällande backar, på pappret. Dock har man plats för kanske två backar till.
Leksand är väl i lite samma sits som oss, med skillnad att dom har Timander. En kille som kan spela med pondus. Sen har dom några halvhyfsade killar samt talanger. Mycket hänger där på hur talangerna utvecklas.
Örebro tror jag kommer floppa i år.
Vad ska man annars diskutera över sommaren än våra chanser att gå upp? Så fort vi har fått in Otto eller annan forward är det detta som kommer diskuteras. Vill man inte läsa det så behöver man inte.
Kom med input annars. Jag är ganska positivt lagd, precis som du verkar vara. Men jag vill gärna veta VARFÖR du tror att det kommer gå bra för oss i vinter. Med all respekt så skiter jag och antagligen dom flesta i om du tror att det kommer gå bra eller dåligt.
Det här är ändå fel tråd att diskutera det här i.
Född till sportchef.
- Jim Morrison
Herregud, vilken extremt konstig logik. Och enkel för dig att anta. Det är väl klart att dom hade någonting att förlora? Skämtar du? En elitserieplats hade dom att förlora. Enligt dig så spelar det egentligen ingen roll vilken spelare vi värvar, eftersom det fortfarande kommer vara att "Vi är Djurgården, vi MÅSTE vinna." Så varför gnäller du på nyförvärv? Det spelar ju ingen som helst jävla roll då.DIF_Soldier skrev:Vilket vi inte kommer att ha. Spelarna tänker "Vi är Djurgården, vi MÅSTE vinna. Vi får inte förlora!"-daniel- skrev: Att klara av en kvalserie är galet mycket ett mentalt spel, bevisligen har namnet på tröjan eller vilken klubb man kommer i från inte ett dugg betydelse när det väl gäller. Man skall kunna hantera pressen och gå in i en kvalserie med tanken att "YES, fan vad skoj det skall bli. Det här ska vi klara!" - då kan man också lyckas.
Jävla skitsnack man läser ibland.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Hate to rain on your parade men faktum är att soldaten har en given poäng. Delvis har du rätt, det spelar ingen roll vilka vi värvar(realistiska värvningar såklart). Vi kommer få kriga för att överhuvudtaget ta oss till kvalserien för att på så sätt tjäna lite extra kosing för vår fortsatta existens i HA. Inte en satans chans att vi tar oss upp direkt! Alla kommer vilja slå DIF mer än något annat de första säsongerna i HA. Detta kommer leda till att SAMTLIGA matcher, även mot Leksand och Malmö så kommer vi vara favoriter. Erfarenheten av livet jag har säger FET NO när det handlar om avancemang denna säsong, förlåt Morrison. Och jag har aldrig fel när det gäller sånt här, glöm inte att jag redan i oktober förra året skrev att vi skulle åka ur 2012Jim Morrison skrev:Herregud, vilken extremt konstig logik. Och enkel för dig att anta. Det är väl klart att dom hade någonting att förlora? Skämtar du? En elitserieplats hade dom att förlora. Enligt dig så spelar det egentligen ingen roll vilken spelare vi värvar, eftersom det fortfarande kommer vara att "Vi är Djurgården, vi MÅSTE vinna." Så varför gnäller du på nyförvärv? Det spelar ju ingen som helst jävla roll då.DIF_Soldier skrev:Vilket vi inte kommer att ha. Spelarna tänker "Vi är Djurgården, vi MÅSTE vinna. Vi får inte förlora!"-daniel- skrev: Att klara av en kvalserie är galet mycket ett mentalt spel, bevisligen har namnet på tröjan eller vilken klubb man kommer i från inte ett dugg betydelse när det väl gäller. Man skall kunna hantera pressen och gå in i en kvalserie med tanken att "YES, fan vad skoj det skall bli. Det här ska vi klara!" - då kan man också lyckas.
Jävla skitsnack man läser ibland.