Säsongen 18/19
Re: Säsongen 18/19
När du gör din risk/reward-kalkyl så kan du inte bara titta på ett ögonblick, du måste ju se över lite längre tid. Exempelvis så behöver forwards se upp i mittzon när Kronwall är på isen vilket ger en långsiktig vinst, som vida överträffar någon enstaka utvisning i någon enstaka match.
Edit: Sen finns det även en massa andra positiva mentala effekter i laget, positiv media, få igång publiken, långsiktig publikökning vilket snabbt leder till en positiv spiral.
Edit: Sen finns det även en massa andra positiva mentala effekter i laget, positiv media, få igång publiken, långsiktig publikökning vilket snabbt leder till en positiv spiral.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Har personligen inga problem med att Urbom skulle dra på sig något fler utvisningar om det betydde att det skulle göra mycket mer ont för motståndare att komma i närheten av vårt mål eller för den delen valsa runt i vår försvarszon. Ser helt enkelt de minuterna som en del i neutralisera motståndarnas försök/vilja att bli för närgångna mot vår målvakt eller för den delen ta sig in i för oss farliga områden.
Korkade utvisningar är i alla fall enligt mig de som tas i offensiv zon vilket tyvärr, om inte minnet sviker mig, något en spelare som Ölvestad drog på sig relativt ofta.
Korkade utvisningar är i alla fall enligt mig de som tas i offensiv zon vilket tyvärr, om inte minnet sviker mig, något en spelare som Ölvestad drog på sig relativt ofta.
Håller med det första stycket till 100%, men ser även fördelar med Ölvestads härjande i offensiv zon med samma motivering. Det är ju toppen om även försvarande spelare behöver se upp mer än de kan koncentrera sig på att spela pucken framåt.Kall-El skrev:Har personligen inga problem med att Urbom skulle dra på sig något fler utvisningar om det betydde att det skulle göra mycket mer ont för motståndare att komma i närheten av vårt mål eller för den delen valsa runt i vår försvarszon. Ser helt enkelt de minuterna som en del i neutralisera motståndarnas försök/vilja att bli för närgångna mot vår målvakt eller för den delen ta sig in i för oss farliga områden.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Det går ju såklart att komma ifrån behovet av tuffa tacklingar utan att man tappar kontrollen över en match, men det är ett enkelt sätt att tippa matchen i sin fördel, att ta över isen och få motståndarna att titta en extra gång innan de agerar. Lättare än att hela tiden ligga rätt i sina banor och åkvägar.
En etta som kliver hårt, in på kropp och får understöd av en tvåa/trea är mitt favoritsätt att se offensivt försvarsspel.
En etta som kliver hårt, in på kropp och får understöd av en tvåa/trea är mitt favoritsätt att se offensivt försvarsspel.
25/4-2025
Vilken jäkla omgång det blev idag. Den bäddade upp för den antagligen mest spännande sista omgången i SHLs historia. Det är smått absurt hur mycket av avgörande betydelse som kan hända i sista omgången.
1. Färjestad och Luleå gör upp om seriesegern.
2. Djurgården och Växjö gör upp om top 4.
3. Växjö, Malmö och Skellefteå gör upp om två placeringar top 6.
4. Hv71 och Rögle slåss om hemmafördel i play-in.
5. Örebro, Brynäs och Linköping gör upp om sista slutspelsplatsen.
Det enda som saknas är en kamp vid kvalstrecket. Kommer bli en sjukt spännande torsdag.
Luleå är piskat att ta tre hemma mot Växjö om de ska kunna vinna serien. Samtidigt så riskerar Växjö att förlora sin plats top 6 om de kammar noll (om Malmö tar minst två poäng och Skellefteå minst en poäng). I så fall riskerar alltså Luleå att ställas mot Växjö i kvartsfinalen. Det hade varit helt sjukt om det hänt, vore en brutal Luleåmardröm (som de förtjänar). Enda nackdelen för oss är att Luleå har stor vinning i att lägga sig mot Växjö. Förhoppningsvis tar de en poäng åtminstone så vi får hemmafördel (eller att vi löser det på egen hand, vilket får ses som högst osannolikt mot ett dominant Färjestad som ska säkra seriesegern).
Det enda som saknas är en kamp vid kvalstrecket. Kommer bli en sjukt spännande torsdag.
Luleå är piskat att ta tre hemma mot Växjö om de ska kunna vinna serien. Samtidigt så riskerar Växjö att förlora sin plats top 6 om de kammar noll (om Malmö tar minst två poäng och Skellefteå minst en poäng). I så fall riskerar alltså Luleå att ställas mot Växjö i kvartsfinalen. Det hade varit helt sjukt om det hänt, vore en brutal Luleåmardröm (som de förtjänar). Enda nackdelen för oss är att Luleå har stor vinning i att lägga sig mot Växjö. Förhoppningsvis tar de en poäng åtminstone så vi får hemmafördel (eller att vi löser det på egen hand, vilket får ses som högst osannolikt mot ett dominant Färjestad som ska säkra seriesegern).
-
Man kommer ju ihåg första säsongen tillbaka (tror jag det var) när vi var beroende av att Luleås motståndare inte skulle kamma en trepoängare mot dem, och de i sin tur, mitt i ingenmansland och utan något att spela för plockar keeper vid ställning 1-1 eller 2-2 för att de hade en teoretisk chans att plocka en placering på ett mål eller något liknande, och i mediaväg "ville träna deras 6-5-spel skarpt". I ren resultatväg inte hade gjort någon skillnad för dem - så att Luleå skulle bädda något för oss har jag svårt att tro.Salas skrev:Vilken jäkla omgång det blev idag. Den bäddade upp för den antagligen mest spännande sista omgången i SHLs historia. Det är smått absurt hur mycket av avgörande betydelse som kan hända i sista omgången.
Oavsett viktigt för oss att vi tar med oss iallafall en poäng på Torsdag. Då har vi plockat poäng i de tre sista omgångarna inför slutspelet.
25/4-2025
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Kan någon förklara vilken match som blir våran första om vi blir fyra respektive femma?
22 mars Fredag 19:00 Kvartsfinal 1:7
23 mars Lördag 14:45 Kvartsfinal 1:7
Avskaffa tre mot tre.
-
Ifjol var det play-in lagen som fortsatte spela varannan dag, så antar de också iår gör det och spelar därför fredagen. Alltså lördag, förhoppningsvis hemma för vår del.Mattias_87 skrev:Kan någon förklara vilken match som blir våran första om vi blir fyra respektive femma?
Finns inte på kartan luleå lägger sig om dom kan vinna serien, tror mer dom skiter fullständigt var vi är eller inte är dom vill ha seriesegern.Salas skrev:Vilken jäkla omgång det blev idag. Den bäddade upp för den antagligen mest spännande sista omgången i SHLs historia. Det är smått absurt hur mycket av avgörande betydelse som kan hända i sista omgången.
-
Denna match gav ändå tillbaka en del hopp inför slutspelet. Även om spelet var lite slarvigt stundtals tycker jag det var bra hockey och jämnt spel över 60min där vi var strået vassare. Grymt skönt att vi har fått igång en till lina som kan producera och dessutom en tredje som fick en riktig boost med Jonte tillbaka. Garrison visar också att han håller som en topp-4 back och kommer bli livsviktig med sin rutin. Dessutom har vi förstakedjan som ett rejält sparkapital som kommer komma igång mer och mer igen om Josef får vara fortsatt frisk. AJF har också steppat upp betydligt och vi minns ju alla hur han mosade Linköping förra året.
Summa sumarum kan detta slutspel bli lägre och roligare än vad jag trott senaste månaderna!
Summa sumarum kan detta slutspel bli lägre och roligare än vad jag trott senaste månaderna!
Antagligen är det så, det är lite för många "tänk om..."-scenarion som måste falla på plats för att Luleå ska ställas mot Växjö. Jag är mest orolig för att Färjestad kör över oss och leder med 2-3 mål inför tredje. Har Luleås vidriga agerande i färskt minne från något år tillbaka. Hade inte förvånat mig det minsta om de ger Växjö segern i så fall. För vem vet, de lär säkert behöva träna på spel 6 mot 5 om det står 2-2 med en minut kvar av tredje. Det hade inte varit första gången direkt.vr6power skrev:Finns inte på kartan luleå lägger sig om dom kan vinna serien, tror mer dom skiter fullständigt var vi är eller inte är dom vill ha seriesegern.
Fan vad smutsigt(och puckat) det var av Luleå.Salas skrev:Antagligen är det så, det är lite för många "tänk om..."-scenarion som måste falla på plats för att Luleå ska ställas mot Växjö. Jag är mest orolig för att Färjestad kör över oss och leder med 2-3 mål inför tredje. Har Luleås vidriga agerande i färskt minne från något år tillbaka. Hade inte förvånat mig det minsta om de ger Växjö segern i så fall. För vem vet, de lär säkert behöva träna på spel 6 mot 5 om det står 2-2 med en minut kvar av tredje. Det hade inte varit första gången direkt.vr6power skrev:Finns inte på kartan luleå lägger sig om dom kan vinna serien, tror mer dom skiter fullständigt var vi är eller inte är dom vill ha seriesegern.
Med tanke på att göra smutsiga saker borde vi och Färjestad komma överens om att spela lika. Då vinner de serien och vi kommer fyra. Det kommer givetvis inte hända men det lär vara rätt passivt spel från båda lag i slutet av matchen om det är lika då.
Det scenariot utgår jag från att våra spelare (och Färjestads) anpassar sig efter om det är ett oavgjort resultat i tredje. Man har ju sett det förr att ena laget bara stått sista minuten i egen zon och väntat ut klockan.mb81 skrev:Med tanke på att göra smutsiga saker borde vi och Färjestad komma överens om att spela lika. Då vinner de serien och vi kommer fyra. Det kommer givetvis inte hända men det lär vara rätt passivt spel från båda lag i slutet av matchen om det är lika då.
Jag kan faktiskt sträcka mig så långt så att jag uppmuntrar Robban att plocka Adam om vi leder med uddamålet med typ 20 sekunder kvar (om Luleå säkrat tre poäng). Hade seriöst varit den mest episka och rättfärdigade hämnden i SHLs historia.
Om inte annat så hade det blivit rubriker och ståhej och temperaturen mot Luleå hade stigit till kokpunkten. Men jag skulle nog hellre tvåla dit Kaffe och förneka dem seriesegern på målsnöret.Salas skrev: Jag kan faktiskt sträcka mig så långt så att jag uppmuntrar Robban att plocka Adam om vi leder med uddamålet med typ 20 sekunder kvar (om Luleå säkrat tre poäng). Hade seriöst varit den mest episka och rättfärdigade hämnden i SHLs historia.
Sen finns det självklart det sportsliga och en gammal Djurgårdstradition att komplett och fullständigt skita i motståndare och domare och bara koncentrera sig på sitt vilket jag gillar.
Naiva tankegångar (men man blir ju full i fan så fort det vankas slutspel) men det skulle ändå vara en skön smocka att leverera ett budskap OM det blev en oavgjord match och passa på att insinuera från supporter-håll att Luleå får betalt för gammal ost och kolsäcks-kovacs kan hoppa och skita.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Tanken slog mig nu att Luleå faktiskt mycket väl kan komma att plocka sin jävla målvakt om deras match är på väg att sluta oavgjort. De måste ha tre poäng, annars är det skit samma för dem. Risken är väl överhängande att de därför kommer att plocka sin målvakt, inte minst eftersom det kommer drabba oss på nytt. Leder Färjestad med 2-3 mål och deras chanser är obefintliga, lär de säkert plocka keepern oavsett. Grinungen Kovacs gör väl självmål annars.Praetori skrev:Naiva tankegångar (men man blir ju full i fan så fort det vankas slutspel) men det skulle ändå vara en skön smocka att leverera ett budskap OM det blev en oavgjord match och passa på att insinuera från supporter-håll att Luleå får betalt för gammal ost och kolsäcks-kovacs kan hoppa och skita.
Inavelpacket är redan igång och hoppas på ett liknande scenario. Att vi ska missa top 4 verkar vara viktigare för dem än att de vinner serien. Inte så konstigt kanske med tanke på deras avundsjuka till Stockholm och andra storstäder. Kan inte vara lätt att växa upp i en håla, drömma sig bort från dagen de fyller 18, men ändå aldrig lyckas ta sig därifrån.