Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av Andy »

Har nu damsugit nätet på alla filmer jag kunnat hitta på Valiquette. Det är absolut inte tillräckligt för att på något sätt kunna värdera hans spel.

Men om man skall göra ett försök så tycker jag att det ser ut som om han har ett lugnt, metodiskt målvaktsspel samt att han har ett excellent positionsspel.

Han är följsam men det märks att han är stor då han inte har den där riktiga explosiviteten man i bland kan se hos andra målvakter i sina sidledsförflyttningar (vilket spelar mindre roll då han kan täcka sida till sida ändå med sin storlek)

På de filmsnuttar jag sett ser det ut som om (vilket redan några av er varit inne på) att han går ner lite tidigt. Är dock imponerad av hur snabbt han kommer upp igen givet sin stora kroppshydda.

Det som imponerat mest på mig hitills är hans blixtsnabba plock.

Hans returer har det skrivits en del om här och visst släpper han returer snett ut i banan, men av det som jag sett har han bra kontroll på hur han släpper dem. Av det lilla underlag jag har att gå på så ser det ut som att han har mycket bra kontroll på returerna även om han mycket riktigt släpper dem snett ut i banan ibland.

Det verkar ju dessutom som om han har en härlig personlighet och på så sätt kan komma att bidra positivt till gruppen.

Att ha kommer hålla hög klass i Allsvenskan borde det inte råda några som helst tvivel om.

Det enda som oroar mig är hans mentala egenskaper som jag inte vet något om annan än det jag läst här inne. Är dessa egenskaper vad som ligger bakom att han tycks ha fastnat i "back up träsket".

Vi vill ju inte ha en ny transatlatisk mental genomklappning ala Ryan Savoia (om honom kan jag för övrigt berätta att min hustru är ägare till en puck han sköt över plexit under en träningsmatch vi var och tittade på i Upplands Väsby och som till sist efter sin färd över sarg och plexi träffade min äkta hälft i pannan. Det var väl ungefär också det enda bestående intryck denne transatlant lämnat i svensk ishockey).
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
XantE

Inlägg av XantE »

gaspo skrev:Kan inte smälta att Nilson o Tellqvist som har DIF i hjärtat är så sjukt pengakåta . Noll respekt har dessa herrar i mina ögon. Grisar!
Håller med :/ Att Tellan svek är jag mest förvånad över..
Användarvisningsbild
XantE

Inlägg av XantE »

KoffeAmilon skrev:
Glory1 skrev:15 minuter av Valiquette (hittade den när jag såg en intervju någon postade ett par rader upp ;)) Och såg den inte i något tidigare inlägg, men jag kanske missat :)

Gillar räddningen vid 06.18!
Killen verkar vara snabb med plocken ivf! :)
Sådant gillar vi!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Ett problem för framtiden, en säsong i taget och så vidare. Men går vi upp i år så har vi två icke-EU spelare redan i Valiquette och Johner kontrakterade över nästa säsong. Det kan komma att hålla oss tillbaka på marknaden en del.
Fast är det verkligen ett problem, brukar man inte rätt ofta omförhandla kontrakt även om man går upp? Valiquettes gäller väl, men i fallet med Dustin Johner så kan man väl tänka sig att han kanske inte heller är sugen på att stanna om det skulle vara så att man gör klart för honom att han inte tillhör planen för någon av topplinorna i SEL...

Som sagt, lyxproblem modell deluxe.
Användarvisningsbild
Henke95

Inlägg av Henke95 »

Angående Valiquettes mentala s.k. "problem" så är det ju ändå värt att konstatera att en målvakts psyke straffas typ ganska jättemycket hårdare i NHL än vad det gör i HockeyAllvenskan. Just sayin..

Visst, några skitmål får man räkna med, ingen målvakt är perfekt. Vad jag menar är att om ett av dessa skitmål låt oss säga kommer borta mot Tingsryds AIF så känns det inte lika troligt att fler billiga puckar kommer trilla in samma kväll, som de skulle göra borta mot t.ex. San Jose...

Avslutningsvis så vill jag än en gång konstatera att värvningen av Valiquette ser ytterst intressant ut och jag har inga som helst tvivel om att en målvakt som lovordas av "The King of NY" inte skall ha några större problem att övertyga i den svenska andradivisionen.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Megaman

Inlägg av Megaman »

Har en känsla av att "Vally" kan göra en "Tim Thomas"! Det va väl inte så många som trodde på honom när han kom till råttorna?
Likadant var det med väl med wessaln innan silveråret?
Användarvisningsbild
sunne

Inlägg av sunne »

Vad har vi kvar nu att värva?
Djurgårdare blir man inte, det föds man som!
Magnutz

Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag

Inlägg av Magnutz »

sunne skrev:Vad har vi kvar nu att värva?
Otto.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Re: Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:
sunne skrev:Vad har vi kvar nu att värva?
Otto.
...och en back. Vilket lär sluta med Växjös Nils Andersson.

Får hoppas att inte förhandlingarna med Otto strandar totalt.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Re: Sv: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och

Inlägg av Remy Lebeau »

http://mrmadhawk.se/

"Kim Johnsson har inte spelat ishockey på två hela säsonger.
Men Malmöfostrade Johnsson verkar inte ha gett upp karriären. Han är igång och tränar och det kan bli tal om en comeback för den numera 36-åriga backen.
- Han har tränat i tjugo veckor och är i ett otroligt bra skick. Skulle han vilja spela hockey igen då kan han, enligt mig, spela på vilken nivå som helst, berättar hans rådgivare, Bo Falkman för sydsvenskan idag."

Det var väl "insatta" personer som sa att han var på gång till oss för nått år sen.
Som Mrmadhawk skriver så är han ju rotad i Stockholm, och vore väl något utav ett drömförvärv. Backsidan är ju i och för sig klar, så när på Nils Andersson?

Oavsett detta vore det fel att inte ens höra sig för med Kim. Spel i Allsvenskan för att se hur kroppen håller är nog inte heller otänkbart. Men det lär nog stanna bara vid en tanke..
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
SebGla

Inlägg av SebGla »

Daniel Bellissimo
(http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12846

Gick från italienska till Bofors och har nu gått till Timrå. (inte det starkaste elitserielaget) Bellissimo hade en räddningsprocent på 92.9 och säsongen efter 92.3 i HA.

Valiquette var bästa målvakt i italien med 94.0% och har mer erfarenhet en Bellissimo. Det är bara att hoppas på att han fortfarande har lusten kvar och inte är på nedgång. Men om Steve kan fortsätta på samma räddningsprocent så ser det väldigt bra ut, han är ju också den i särklass största målvakten i HA just nu. (alla lag har inte värvat klart än)
jokohanho

Inlägg av jokohanho »

Det var ett himla tjat om stora målvakter, bara för att Andersen lyckades i Frölunda med sin storlek så betyder inte det per automatik att stora målvakter är bra, det är inte det som var det avgörande när det gäller Valiquette. Utan det faktum att han har en god teknik om jag skulle gissa.
Storleken är väldigt liten i sammanhanget...
samma845

Inlägg av samma845 »

Vad sägs om den här gamla backbekantingen?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=580
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

samma845 skrev:Vad sägs om den här gamla backbekantingen?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=580
Han menar Richard Lintner.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Henke95

Inlägg av Henke95 »

Jag har tyvärr inga mer precisa minnen av Lintner än att han var en stabil, målfarlig back som utan tvekan skulle passa in bra i dagens Djurgården.

Om det är något som jag kommer ihåg så är det att han i slutspelet underpresterade rejält och hade problem i alla matcherna mot Frölunda (har jag för mig det var).

Men som sagt, en härlig lirare som åtminstone jag inte skulle säga nej till.
Victory is sweetest when you've known defeat.
Låst