Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av -daniel- »

Metal Machine skrev:
Kall-El skrev:Och kommer han inte hem måste han ersättas med en brutalt bra center vars främsta egenskaper ligger i offensiven.

Helt ärligt tror jag vi behöver ha Zibbe och den centern.
Tyvärr är det otänkbart med tanke på att vi valde Carlsson istället. En flopp, skulle det visa sig, även om jag var försiktigt positiv till den värvningen inledningsvis.
Men snälla nån.... att efter 4 matcher totalsåga en spelare som verkligen krigar ute på isen är hyfsat verklighetsfrånvarande i mitt tycke.

Edit: Wilhelm A hann före.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jag gillar både Almtorp och Carlsson. De kommer visa sig vara viktiga framöver.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Offensivt har Carlsson inte varit i närheten av det jag hade förväntat mig i någon match jag har sett (försäsongen inräknad). Då missade jag i och för sig matchen mot Salzburg, samt bortamatcherna i Finland (av naturliga skäl). Men flopp var nog att ta i, ja... Låt oss säga flopp - såhär långt.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jag börjar tro att jag är sinnessjuk. Är jag för positiv? Jag tycker att det ser katastrof ut, men kan man döma ut spelare, ledare och laget som helhet efter fyra matcher där vi ligger två och har vunnit ett derby?

Samma personer som dömer ut laget säger också "Jag fattar inte hur man kan tippa MODO i botten. I mina ögon är det ett topplag". Samma personer ser även luleå som ett topplag. Dessa personer ser till och med gnaget som ett topplag.

Jag må vara galen, men jag anser ändå att man bör vara lite försiktig. Hockey handlar om att prestera i ett slutspel. Förra året var vi en hårsmån från att nå semifinal med ett utskällt lag.

Självklart tackar jag inte heller nej till en fantastisk center och Zibanejad. Men ekonomin är fortfarande rätt usel. Under kontroll, men usel för en förening av mesta mästarnas klass. Hur denna center ska få laget att fungera som ett lag har jag dock väldigt svårt att se. Hur EN spelare ska få laget att arbeta tillsammans i varje situation.

Folk säger "Mackan Nilson är en skugga av silversäsongen". Samma personer ÖSTE kritik över Nilson samma säsong fram till jul. Han spelade inte tillräckligt fysiskt, brydde sig inte på isen, gjorde ingenting rätt. Minnet är bra men kort.

Det kanske är Hardys fel. Eller tränartrojkan. Kanske otydliga direktiv. Samtidigt känns det som något annat när passningarna går bakom medspelaren, vi skjuter i stolpen etc.

Jag tror och hoppas att Hardy är så pass professionell att han har en säsongsplan, ett upplägg som sträcker sig över tid, med mål att vara som bäst i slutspelet. Det har han lyckats mer ett antal gånger, varför inte i år.

Jag ser också gärna att vi vinner varje fight, men det kommer inte att hända.

Jag kan störa mig något enormt på att spelarna inte kämpar. Men jag tror att dom kämpar. Dom gör nog sitt yttersta. I alla fall tror dom att dom gör sitt yttersta.

Man kan gnälla på att Hardy inte bänkar BomBom. Trots det så har Mr.Boom en hög högstanivå. Det visade han i slutspelet. Självklart vill Hardy använda denna kompetens.

Jag är absolut öppen för ett byte av tränare. Jag skulle vilja få in ett rakare spel i DIF. Vem denna person skulle vara har jag ingen aning om. Vet inte ens om det finns någon som passar överhuvudtaget. Jag tror INTE att det är rätt medicin efter fyra matcher. Varken sportsligt eller ekonomiskt.
Född till sportchef.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

android: Hoppas inte att min ljumna kritik var en av måltavlorna för din skottsalva. Vi behöver en mönsterbrytare. I två perioder spelar vi helt okej ikväll, tillfälligheter och slarv i enskilda situationer gör att vi släpper in 3 mål under denna tid ändå, men jag kan inte vara missnöjd med spelet i andra och tredje. Frågan är varför vi inte är med från början. Bombom är för övrigt kass. Det har han inte bara visat i de senaste matcherna, utan även hela förra säsongen. Det räcker liksom inte att prestera i var tionde match på den här nivån, då ska man bort. När det gäller Carlsson är det klart att han kan rycka upp sig, något annat har jag väl aldrig påstått? Jag står dock fast vid, precis som i Kempes fall, att ingenting tyder på det.

För övrigt har vi en potentiell mönsterbrytare i Tim E. Det visade han ikväll bl.a.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

MM: det du skrev var väl en del. Alla har rätt och bör kritisera. Sveriges mest framgångsrika lag genom tiderna bör alltid prestera. Samtidigt försöker jag uppmana till att vara lite nyanserade i kritiken. Herregud det har gått fyra matcher. Samma mönster kan ses i förra säsongen men även i säsongen innan. Även om folk inte minns det eller kommer med undanflykter som att spelarna i alls fall krigade. Läs matchtrådarna därifrån. Det är krigsrubriker.

Eftertanke och en gnutta tålamod :).

Möjligt att jag inte förstår mig på hockey (kolla bara tippningstävlingen :)).
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Sitter och läser lite om Zibanejad och det verkar gå riktigt bra för honom där borta. Tyvärr för hans del är det tuff konkurrens och läget just nu väger väl över åt att han kommer hem?

Självklart hoppas jag att han spelar med oss i år, men seriöst, är inte den killen värd mer än t.ex. dagens trötta match uppe i Luleå?

Klart att en säsong till i Elitserien möjligen skulle gynna honom och definitivt gynna DIF, men han är en man för världens största hockeyscen. Och om han nu tar plats där så kommer iaf jag att acceptera det och följa honom till 110%.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

android skrev:
Samma personer som dömer ut laget säger också "Jag fattar inte hur man kan tippa MODO i botten. I mina ögon är det ett topplag". Samma personer ser även luleå som ett topplag. Dessa personer ser till och med gnaget som ett topplag.

Jag må vara galen, men jag anser ändå att man bör vara lite försiktig. Hockey handlar om att prestera i ett slutspel. Förra året var vi en hårsmån från att nå semifinal med ett utskällt lag.

Jag kan störa mig något enormt på att spelarna inte kämpar. Men jag tror att dom kämpar. Dom gör nog sitt yttersta. I alla fall tror dom att dom gör sitt yttersta.
Jag hör till dem som tippar modo som ett topplag. Tycker deras lag ser ruskigt namnkunnigt ut om man tittar närmare respektive spelares CV. Samuelsson är en intressant head coach.

Luleå vet jag mindre om. Dock har de antagligen gjort årets värvning i Nick Wallin. Ett sinnesjukt stort namn faktiskt.

När det gäller DIF så är jag helt nöjd med backsidan men på forwardssidan så saknas enligt mig en Lee Goren-typ med något mer utvecklat målsinne. En ganska dyr värvning alltså. När jag säger det så känner jag att det BORDE finnas budgetutrymme, annars hade jag inte ens orkat drömma.

Slutligen om att kämpa: Nej, jag tvivlar inte på att man åker så fort man kan etc; däremot är det ganska enkelt att se vilken inställning grabbarna har i en match. När vi inte är 1:a på pucken vid sargerna, när motståndaren tillåts gå först; man bromsar in något innan tackling eller så fullföljer man inte alls. Då är det rätt tydligt att det är en skitmatch på gång.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev: Samtidigt försöker jag uppmana till att vara lite nyanserade i kritiken.
Folk vet inte vad det ordet betyder här, eller åtminstone inte hur man tar det till sig. Allt är svart eller vitt, on eller off. Antingen är vi världsmästare och så förbannat bra eller så är det bedrövligt på alla plan. Men det är väl det som kanske är charmen, jag vet inte.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
android skrev:

Jag hör till dem som tippar modo som ett topplag. Tycker deras lag ser ruskigt namnkunnigt ut om man tittar närmare respektive spelares CV. Samuelsson är en intressant head coach.

Luleå vet jag mindre om. Dock har de antagligen gjort årets värvning i Nick Wallin. Ett sinnesjukt stort namn faktiskt.

När det gäller DIF så är jag helt nöjd med backsidan men på forwardssidan så saknas enligt mig en Lee Goren-typ med något mer utvecklat målsinne. En ganska dyr värvning alltså. När jag säger det så känner jag att det BORDE finnas budgetutrymme, annars hade jag inte ens orkat drömma.

Slutligen om att kämpa: Nej, jag tvivlar inte på att man åker så fort man kan etc; däremot är det ganska enkelt att se vilken inställning grabbarna har i en match. När vi inte är 1:a på pucken vid sargerna, när motståndaren tillåts gå först; man bromsar in något innan tackling eller så fullföljer man inte alls. Då är det rätt tydligt att det är en skitmatch på gång.
Modo har nästan alltid ett riktigt bra lag - på pappret. Som vanligt gäller det att få spelet att klicka för att man skall lyckas. Och det var ett tag sen de verkligen lyckades med... Luleå hade ju verkligen en styrka förra året att jobba tillsammans.

Det är dit DIF måste komma tillbaka till för att lyckas, jag har svårt att se att en enskild spelartyp skulle lyfta vårt lag speciellt mycket i nuläget. Hittar man tillbaka till vinnarspåret och lyckas hitta det där spelet som man famlar efter så har man något att bygga kring.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Android, det är precis inställningen "han har hög högstanivå - han ska spela" som jag anser gör att man tappar både konkurrenssituationen och tävlandet i gruppen. Spelare som Nilson, Holmqvist och Boumedienne som får ständigt förtroende hur usla de än är, får absolut inget uppvaknande om de får lika mycket istid oavsett hur jävla illa de spelar.

Jag tycker det stinker loosermentalitet om laget även den här säsongen. Ett upphaussat möte med Luleå och spelarna är tamigfan inte ens närvarande. Samma sak mot Gnaget. Otroligt dålig match det också. Utan Fasths misstag hade vi torskat även där. Att vara stolta över att med nöd och näppe slå ett HV71 i fullständig kris med 2-1 känns också fel.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:Android, det är precis inställningen "han har hög högstanivå - han ska spela" som jag anser gör att man tappar både konkurrenssituationen och tävlandet i gruppen. Spelare som Nilson, Holmqvist och Boumedienne som får ständigt förtroende hur usla de än är, får absolut inget uppvaknande om de får lika mycket istid oavsett hur jävla illa de spelar.
Fast var inte du också med i resonemanget förra säsongen att man skulle ge Nilson / Widing / Ekman osv speltid för att det trots allt är de spelarna som skall bära laget, framförallt i ett framtida slutspel...?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Mäklaren skrev:Android, det är precis inställningen "han har hög högstanivå - han ska spela" som jag anser gör att man tappar både konkurrenssituationen och tävlandet i gruppen. Spelare som Nilson, Holmqvist och Boumedienne som får ständigt förtroende hur usla de än är, får absolut inget uppvaknande om de får lika mycket istid oavsett hur jävla illa de spelar.

Jag tycker det stinker loosermentalitet om laget även den här säsongen. Ett upphaussat möte med Luleå och spelarna är tamigfan inte ens närvarande. Samma sak mot Gnaget. Otroligt dålig match det också. Utan Fasths misstag hade vi torskat även där. Att vara stolta över att med nöd och näppe slå ett HV71 i fullständig kris med 2-1 känns också fel.
Kan köpa det. Absolut. Men om man inte spelat mackan så mycket under silversäsongen. Hade han varit lika bra andra halvan?

Vissa spelare spelar sig i form. Svårt att bryta den "rutinen".
Född till sportchef.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

-daniel- skrev:
Fast var inte du också med i resonemanget förra säsongen att man skulle ge Nilson / Widing / Ekman osv speltid för att det trots allt är de spelarna som skall bära laget, framförallt i ett framtida slutspel...?
Värst vad bra minne du har då :wink:
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:
-daniel- skrev:
Värst vad bra minne du har då :wink:
Vissa saker fastnar! :wink:
Sen att jag knappt kommer ihåg vad jag heter är en annan femma... det är ju liksom inte så viktigt.

Men ärligt talat så är det en knepig fråga det där med speltid till kärnspelare som inte presterar, handlar väl om att hela tiden göra en avvägning. Personligen tycker jag det är helt fel att bänka någon som konstant försöker hitta sitt spel och verkligen sliter, iaf om det handlar om en lirare som man vet har "det" i sig.
Låst