Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

De som förlitar sig på statistik gör det´enkelt för sig. Kvällspressen älskar den visserligen, men jag aldrig på något sätt sett den som särskilt viktig.

Om vi väljer att fokusera på målvakternas statistik så finns det så oerhört mycket bakom siffrorna i statistik-kolumnerna.

- varifrån har skotten kommit-
- hur städar försvaret undan returer
- är det egna laget mest spelförande
- vilka chanser släpper laget till
- på vilket sätt går puckarna in bakom målvakten
- vad är ställningen i matchen när målen släpps in, ex står matchen och väger

Men det är enklare att bara kolla statistik och anse en målvakt på 93 i % vara bättre än en på 92 %.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Manijock

Inlägg av Manijock »

mb81 skrev:Reideborn har 19-15 i segrar/förluster. Mattsson 9-6. Inget som utmärker att Mattsson skulle vara en så mycket större matchvinnare. Nån ynka procent.
Men jissenamn titta på matcherna och inte på elite prospects.

Mattsson gör matchvinnande räddningar, det gör inte Reideborn. Sen om vi vinner eller inte, det är en annan sak, men Mattsson har kapaciteten att ge oss chansen. Vi måste helt enkelt göra mycket bättre matcher med Reideborn i kassen än vad vi kommer undan med med Mattsson.

(Inte jämt, vet att Mattsson inte är fullfjädrad än, men som sagt, hans högstaväxel finns inte i Reideborns register. Det är den växeln som i slutändan kan ta oss längst)

minalman: Har absolut inga problem att erkänna mina misstag. Det händer inte så ofta men jag bjuder mer än gärna på det om innebär att mitt älskade lag gynnas :wink:
Senast redigerad av Manijock den 2014-02-25 13:28:48, redigerad totalt 1 gånger.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: Anledningen till att vi ens är med i detta är inte Adam. Det är vårt försvarsspel som räddat oss från fullständigt havererat fiasko. Jag kan inte låta bli att tänka tanken hur bra vi legat till om vi haft en vettig målvakt. Eller åtminstone spelat med rätt burväktare! Det här laget har en bra potential, men denna säsong har vårt målvaktsspel hållit oss tillbaka, tyvärr...
Helt och hållet tvärt om. Vårat försvarsspel har bjudit på på tok för mycket frispelningar och tillåtit skott vid förflyttningar eller halvskymt från slottet. Vi har varit bra på att hålla motståndarna borta EFTER att skotten gått men det är då så dags för så fruktansvärt mycket dumma returer släpper inte Adam jämfört med många andra keppers på marknaden.

Jag skriver HAR för att spelet har förbättrats avsevärt den senaste tiden och våra unga backar har verkligen gjort bra ifrån sig samtidigt som backcheckingen blivit sju resor bättre.
Manijock skrev: Sen handlar det inte om procent hit och dit.
Jo över en säsong är det precis vad det handlar om på den här budgetnivån. En målvakt som står på huvudet i tre matcher och sedan släpper fösare i nästa fyra är vatten värd då hela försvarsspelet tillslut hamnar i knät på keepern om man har en lynnig burväktare (och då blir det inget drag framåt).

Det enda som jag har att anmärka på kring Adam under rådande förhållanden är att han inte styr sina backar tillräckligt och att samförståndet inte verkar vara hundra. Kanske inte jättekonstigt med den snurr som har varit i försvaret men en målvakt blir grymt grymt mycket bättre om övriga spelare är samspelta med sin keeper. Vet backarna exakt i vilka lägen de bara skall hålla undan för att avsluten är plockpotatis och i vilka lägen de måste försöka stänga för att täcka burväktarens svagheter så påverkar det deras möjligheter och agerande redan vid blålinjen.
Det är just det ovannämnda som jag tycker många verkar missa när de kritiserar Adam.

Där är ingen Tellqvist eller Lundqvist vi har mellan stolparna men det är absolut en av de bättre målvakterna i serien även om han kanske inte kvalar in på top 3 baserat på sitt spel denna säsong.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Praetori skrev:
Manijock skrev: Anledningen till att vi ens är med i detta är inte Adam. Det är vårt försvarsspel som räddat oss från fullständigt havererat fiasko. Jag kan inte låta bli att tänka tanken hur bra vi legat till om vi haft en vettig målvakt. Eller åtminstone spelat med rätt burväktare! Det här laget har en bra potential, men denna säsong har vårt målvaktsspel hållit oss tillbaka, tyvärr...
Helt och hållet tvärt om. Vårat försvarsspel har bjudit på på tok för mycket frispelningar och tillåtit skott vid förflyttningar eller halvskymt från slottet. Vi har varit bra på att hålla motståndarna borta EFTER att skotten gått men det är då så dags för så fruktansvärt mycket dumma returer släpper inte Adam jämfört med många andra keppers på marknaden.

Jag skriver HAR för att spelet har förbättrats avsevärt den senaste tiden och våra unga backar har verkligen gjort bra ifrån sig samtidigt som backcheckingen blivit sju resor bättre.
Manijock skrev: Sen handlar det inte om procent hit och dit.
Jo över en säsong är det precis vad det handlar om på den här budgetnivån. En målvakt som står på huvudet i tre matcher och sedan släpper fösare i nästa fyra är vatten värd då hela försvarsspelet tillslut hamnar i knät på keepern om man har en lynnig burväktare (och då blir det inget drag framåt).

Det enda som jag har att anmärka på kring Adam under rådande förhållanden är att han inte styr sina backar tillräckligt och att samförståndet inte verkar vara hundra. Kanske inte jättekonstigt med den snurr som har varit i försvaret men en målvakt blir grymt grymt mycket bättre om övriga spelare är samspelta med sin keeper. Vet backarna exakt i vilka lägen de bara skall hålla undan för att avsluten är plockpotatis och i vilka lägen de måste försöka stänga för att täcka burväktarens svagheter så påverkar det deras möjligheter och agerande redan vid blålinjen.
Det är just det ovannämnda som jag tycker många verkar missa när de kritiserar Adam.

Där är ingen Tellqvist eller Lundqvist vi har mellan stolparna men det är absolut en av de bättre målvakterna i serien även om han kanske inte kvalar in på top 3 baserat på sitt spel denna säsong.
Det handlar om att hitta den målvakt som kan stå på huvudet när det verkligen gäller. Tror du att Adam klarar det? Mattsson har INTE gjort det VARJE match hittils, konstigt vore det då han får chansen var 10:e match och sen förpassas till bänken igen. Men när vårt försvar funkar så är han betydligt mer att lita på än Adam som har noll känsla för de "stora" räddningarna. Stå en hel period utan något att göra för att sen sättas på ett jätteprov i form av en sidledsförflyttning. Att ta det skottet är oerhört viktigt när det går käppar i målskyttet som det gjort hela säsongen. Släpper man in dessa fåtalet puckar varje match så blir det väldigt många 2-3 torskar till slut.

Folks problem är att de stirrar sig blinda på statistik. Det jag menar med en procentdel hit och dit. Låt oss säga de matcherna där Adam har solsemester. När han får amatör-fösare mitt på sig en 15 ggr på en match och "bara" släpper in ett mål. Det ger en skaplig procent javisst, men enda sättet att komma undan med godkänt i en sådan match som målvakt är att hålla nollan i min värld. När man aldrig satts på prov tack vare ett bra försvarsspel. Sådana matcher har vi sett, sådana som varit spännande helt i onödan. Dels på grund av bristande målskytte, men även på grund av blekt målvaktsspel.
Senast redigerad av Manijock den 2014-02-25 13:39:23, redigerad totalt 1 gånger.
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Manijock skrev:
mb81 skrev:Reideborn har 19-15 i segrar/förluster. Mattsson 9-6. Inget som utmärker att Mattsson skulle vara en så mycket större matchvinnare. Nån ynka procent.
Men jissenamn titta på matcherna och inte på elite prospects.

Mattsson gör matchvinnande räddningar, det gör inte Reideborn. Sen om vi vinner eller inte, det är en annan sak, men Mattsson har kapaciteten att ge oss chansen. Vi måste helt enkelt göra mycket bättre matcher med Reideborn i kassen än vad vi kommer undan med med Mattsson.

(Inte jämt, vet att Mattsson inte är fullfjädrad än, men som sagt, hans högstaväxel finns inte i Reideborns register. Det är den växeln som i slutändan kan ta oss längst)

minalman: Har absolut inga problem att erkänna mina misstag. Det händer inte så ofta men jag bjuder mer än gärna på det om innebär att mitt älskade lag gynnas :wink:
Sa det mest för att provocera men du har ingen fakta på att Mattsson skulle vara en matchvinnare. Du går bara på nån känsla och fått nån hangup på att Adam skulle vara en katastrof i målet. Det kan vi faktiskt bevisa med fakta att han inte är. För de statsen har man inte om man suger.
Senast redigerad av mb81 den 2014-02-25 13:50:30, redigerad totalt 1 gånger.
joakime70

Inlägg av joakime70 »

En sak som jag undrar över är om vårt försvar spelar bättre med Adam i mål, han släpper in 1,84 mål i snitt/match, alltså vinner vi om vi gör 2, Mattsson släpper in 2,3, då måste vi göra 3, spelar försvaret nu bättre med Adam i mål vilket de måste enligt Mattsson förespråkarna så tycker jag Adam ska fortsätta stå, eller kanske låta dagsformen avgöra, jag tror i ärlighetens namn att Särkijärvi vet vad han gör.
Jag har hela tiden stått utanför den här diskussionen men tycker att vi haft mer problem med målgörandet än att freda mål, och att då tvinga dem att göra 1 mål till minst per match vore ju dumt tycker jag, svåra räddningar eller inte så släpper han in fler mål per match, det är fakta!
Manijock

Inlägg av Manijock »

Har ni räknat in svårighetsgrad per match i er statistik? Eller antalet skadade/sjuka spelare framför sig? Motståndarnas dåvarande lag? Temperatur i ishallen vid tillfället när målvakterna stått?

Går ni alltid på statistik när ni avgör skicklighet? Går ni aldrig på ögat, magkänsla eller rutin i ert hockeykunnande? Vad ser tryggast ut? Hur ser målen ut som görs på respektive målvakt? Vad enkelt att bara surfa in på en sida och sen liksom ha allt hockeykunnande i mobilen med sig 24/7...
Praetori

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: Det handlar om att hitta den målvakt som kan stå på huvudet när det verkligen gäller. Tror du att Adam klarar det? Mattsson har INTE gjort det VARJE match hittils, konstigt vore det då han får chansen var 10:e match och sen förpassas till bänken igen. Men när vårt försvar funkar så är han betydligt mer att lita på än Adam som har noll känsla för de "stora" räddningarna. Stå en hel period utan något att göra för att sen sättas på ett jätteprov i form av en sidledsförflyttning. Att ta det skottet är oerhört viktigt när det går käppar i målskyttet som det gjort hela säsongen. Släpper man in dessa fåtalet puckar varje match så blir det väldigt många 2-3 torskar till slut.
Det handlar inte om Mattsson heller. Han är en bra keeper men har inte alls visat samma kontinuitet som Adam ens när han fått chansen.
Jag ser gärna Mattsson i mål i många matcher så att även han kommer upp i matchtempo men nu är det fanemej INTE läge.
Manijock skrev: Folks problem är att de stirrar sig blinda på statistik. Det jag menar med en procentdel hit och dit. Låt oss säga de matcherna där Adam har solsemester. När han får amatör-fösare mitt på sig en 15 ggr på en match och "bara" släpper in ett mål. Det ger en skaplig procent javisst, men enda sättet att komma undan med godkänt i en sådan match som målvakt är att hålla nollan i min värld. När man aldrig satts på prov tack vare ett bra försvarsspel. Sådana matcher har vi sett, sådana som varit spännande helt i onödan. Dels på grund av bristande målskytte, men även på grund av blekt målvaktsspel.
Statistik är betydligt mer än bara räddningsprocenten.
Varenda match så släpps det en skottrapport och där kan man ganska enkelt titta på vart varenda puck slunkit in. I matcher som kritiserats här på forumet som mot Mora och VIK så har det varit riktigt kniviga lägen som antingen tvingat fram förflyttning och sedan suttit högt på plockhandsksidan från halvkort håll (och gudarna skall veta att det är få målvakter som är riktigt vassa just där) alternativt så har det varit efter spel framför eller bakom mål med Adam i låg butterfly där backarna inte fått undan motståndarna framför stolparna som lagt den över benskydden på klubbhandsksidan.
Det funkar inte att göra matchvinnande räddningar om backarna inte tydligt täcker passningsalternativen och låter keepern koncentrera sig på skytten. Adam har stått på huvudet ett par gånger bara sedan nyår men de räddningarna är det ingen som uppskattar.
Jag har till och med själv börjat dras med i den allmänna negativiteten som råder på bland annat forumet och droppen var mot Västerås men i efterhand så är det inte alls några "enkla" puckar som han släppte förbi sig även om han gjorde en lite för överambitiös förflyttning vid 2-2.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev: Går ni alltid på statistik när ni avgör skicklighet? Går ni aldrig på ögat, magkänsla eller rutin i ert hockeykunnande? Vad ser tryggast ut? Hur ser målen ut som görs på respektive målvakt? Vad enkelt att bara surfa in på en sida och sen liksom ha allt hockeykunnande i mobilen med sig 24/7...
Nej man använder skottabeller och statistik i efterhand just för att man inte "live" kan sätta sig in hur situationen såg ut 4sek före målet vad gäller alla alternativ som keepern måste beakta och gör sin bedömning därefter.
Huvuddelen av fokus som betraktare ligger ju ofta på en enskild spelare eller på pucken om man inte råkar heta Forsberg, Bremberg eller något liknande.
Jag har inte järnkoll på om det är Kollar eller Tenute som ligger och lurar i bortre delen av banan när Holm kör en stickfight med Hetta nere i hörnet men det kan repriser och statistik visa på ett helt annat sätt.

Under match så är det ju bara magkänsla men magkänslan är mindre exakt än vad man gärna vill ha den till.
Senast redigerad av Praetori den 2014-02-25 14:14:28, redigerad totalt 2 gång.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Praetori skrev:
Manijock skrev: Det handlar om att hitta den målvakt som kan stå på huvudet när det verkligen gäller. Tror du att Adam klarar det? Mattsson har INTE gjort det VARJE match hittils, konstigt vore det då han får chansen var 10:e match och sen förpassas till bänken igen. Men när vårt försvar funkar så är han betydligt mer att lita på än Adam som har noll känsla för de "stora" räddningarna. Stå en hel period utan något att göra för att sen sättas på ett jätteprov i form av en sidledsförflyttning. Att ta det skottet är oerhört viktigt när det går käppar i målskyttet som det gjort hela säsongen. Släpper man in dessa fåtalet puckar varje match så blir det väldigt många 2-3 torskar till slut.
Det handlar inte om Mattsson heller. Han är en bra keeper men har inte alls visat samma kontinuitet som Adam ens när han fått chansen.
Jag ser gärna Mattsson i mål i många matcher så att även han kommer upp i matchtempo men nu är det fanemej INTE läge.
Manijock skrev: Folks problem är att de stirrar sig blinda på statistik. Det jag menar med en procentdel hit och dit. Låt oss säga de matcherna där Adam har solsemester. När han får amatör-fösare mitt på sig en 15 ggr på en match och "bara" släpper in ett mål. Det ger en skaplig procent javisst, men enda sättet att komma undan med godkänt i en sådan match som målvakt är att hålla nollan i min värld. När man aldrig satts på prov tack vare ett bra försvarsspel. Sådana matcher har vi sett, sådana som varit spännande helt i onödan. Dels på grund av bristande målskytte, men även på grund av blekt målvaktsspel.
Statistik är betydligt mer än bara räddningsprocenten.
Varenda match så släpps det en skottrapport och där kan man ganska enkelt titta på vart varenda puck slunkit in. I matcher som kritiserats här på forumet som mot Mora och VIK så har det varit riktigt kniviga lägen som antingen tvingat fram förflyttning och sedan suttit högt på plockhandsksidan från halvkort håll (och gudarna skall veta att det är få målvakter som är riktigt vassa just där) alternativt så har det varit efter spel framför eller bakom mål med Adam i låg butterfly där backarna inte fått undan motståndarna framför stolparna som lagt den över benskydden på klubbhandsksidan.
Det funkar inte att göra matchvinnande räddningar om backarna inte tydligt täcker passningsalternativen och låter keepern koncentrera sig på skytten. Adam har stått på huvudet ett par gånger bara sedan nyår men de räddningarna är det ingen som uppskattar.
Jag har till och med själv börjat dras med i den allmänna negativiteten som råder på bland annat forumet och droppen var mot Västerås men i efterhand så är det inte alls några "enkla" puckar som han släppte förbi sig även om han gjorde en lite för överambitiös förflyttning vid 2-2.
Håller med, vi har väntat på tok för länge med att spela Mattsson.

I övrigt, beror på hur man analyserar varje mål. För en lekman är det klart svåra situationer, för en okej allsvensk målvakt är det rätt så svåra lägen, men för en målvakt som snart förhoppningsvis ska tampas med SHL-lag i ödesmatcher ska det vara fullt möjligt att plocka de där skotten. Det måste vara möjligt, annars är det bara slöseri med tid för oss alla. Då är det bättre lycka nästa gång som gäller. Sådana lägen kommer nämligen att dyka upp mer eller mindre kontinuerligt framöver. Nu är inte Mattsson guds gåva till keeper-Sverige, men jag tar hellre en målvakt som tar skottet 1/5 istället före en som aldrig ens är nära.
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Manijock skrev:Har ni räknat in svårighetsgrad per match i er statistik? Eller antalet skadade/sjuka spelare framför sig? Motståndarnas dåvarande lag? Temperatur i ishallen vid tillfället när målvakterna stått?

Går ni alltid på statistik när ni avgör skicklighet? Går ni aldrig på ögat, magkänsla eller rutin i ert hockeykunnande? Vad ser tryggast ut? Hur ser målen ut som görs på respektive målvakt? Vad enkelt att bara surfa in på en sida och sen liksom ha allt hockeykunnande i mobilen med sig 24/7...
Klart det inte bara är statistik men du har ju bara bestämt dig för att Mattsson är en matchvinnare och Reideborn suger. Och det mest konkreta det går att komma med är trots allt statistik.

Jag tycker Reideborn har vuxit in i uniformen på ett bra sätt och Mattsson spelar också bra när han får chansen.

Det största problemet är ju att endel inte producerat som de ska. Framförallt Saviano men även Johner, Guter och Sörensen borde ligga minst på 5 poäng mer/skalle och då skulle vi aldrig behövt den här målvaktsdiskussionen.

Knappast troligt att Johner eller Saviano får förlängt. Vilken serie vi än spelar i.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Enda och eeeenda anledningen jag ser som giltig för att köpa en ny målvakt nu är om målvakten kommit på kant med laget och all tillit är borta. Så är inte fallet.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Praetori

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: Det största problemet är ju att endel inte producerat som de ska. Framförallt Saviano men även Johner, Guter och Sörensen borde ligga minst på 5 poäng mer/skalle och då skulle vi aldrig behövt den här målvaktsdiskussionen.
Men Man kan inte klaga på att Steve och Johner inte vaskar fram chanser. Fy fan vad de sliter. Det är nästan lite magiskt att pucken så pass sällan vill in, speciellt för Saviano.
Manijock

Inlägg av Manijock »

mb81 skrev:
Manijock skrev:Har ni räknat in svårighetsgrad per match i er statistik? Eller antalet skadade/sjuka spelare framför sig? Motståndarnas dåvarande lag? Temperatur i ishallen vid tillfället när målvakterna stått?

Klart det inte bara är statistik men du har ju bara bestämt dig för att Mattsson är en matchvinnare och Reideborn suger. Och det mest konkreta det går att komma med är trots allt statistik.

Jag tycker Reideborn har vuxit in i uniformen på ett bra sätt och Mattsson spelar också bra när han får chansen.

Det största problemet är ju att endel inte producerat som de ska. Framförallt Saviano men även Johner, Guter och Sörensen borde ligga minst på 5 poäng mer/skalle och då skulle vi aldrig behövt den här målvaktsdiskussionen.

Knappast troligt att Johner eller Saviano får förlängt. Vilken serie vi än spelar i.
Men nej, jag försöker se ett steg längre. Vem som klarar pressen bäst när det verkligen kommer vara tufft att vara Djurgårdare. Vem som kommer trivas bäst när det verkligen stormar därute. Reideborn känns väldigt liten både fysiskt men framförallt mentalt. Mattsson inte lika liten! Vi har ingen målvakt som jag helt känner mig tillfreds med, men jag försöker tänka vad som känns minst skakigt. Reideborn har inte lyckats ge mig trygghet på två säsonger, ens en enda match. Ogillar honom verkligen inte, vill verkligen att karln ska vara kung på isen, men nu när det känns så vansinnigt omöjligt går det ju inte att påverka.

Magnutz: Vet inte om någon ens vill köpa en ny målvakt? Tror de flesta inser att det inte är på tapeten, så just den delen av debatten är ingen idé att mjölka..
ciirree

Inlägg av ciirree »

Vad ni statistikälskare än säger så går det som sagt inte att gå på statistik hela tiden.
Jag har skrivit förut och håller med om att målskyttet inte fungerat heller. Men när målskyttet raserar så måste vi ha en målvakt att luta oss tillbaka på, det har vi inte!

Ni missförstår mig om ni tror att jag skyller allting på Adam, men jag säger bara att han är ingen matchvinnare, den som säger annat ljuger.
Skotten han släpper in är oftast inga Erik Karlsson eller Nichlas Lidström skott heller utan det är fjösare eller sidledsförflyttningarna som det brister för, då måste man kunna se ett mönster.

Det finns X matcher vi kunnat avgöra själva men det finns också X matcher där Adam kunnat spika igen i slutminutrarna.

Jag kommer släppa denna diskussionen nu för det finns inget vi kan göra endå.
Men när vi är i KS och Adam gör några rangliga perioder så kom ihåg att inte skylla på honom utan på anfallet. Gör Adam sina livs matcher ska jag återkomma hit och erkänna att jag hade fel!
Låst