Kvalserien 11/12

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Kvalserien 11/12

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:Visst, ur en rent sportslig synvinkel så är kvalsystemen logiska.

Argumentationen att DIF förtjänar att åka ur, haltar dock. Det som händer är nämligen att det är vi fans som får lida för det. Spelarna skiter i vilket, de får kontrakt någon annan stans.

De som blir lidande är alltså primärt hockeysverige i form av minskat intresse, och fans i stora städer där det finns gott underlag för att långsiktigt bygga konkurrenskraftiga lag med bra arenor och sponsorupplägg.

Sen står vi och gnäller när vi blir omkörda av SM-liiga, KHL och andra uppstickarländer i europa. Den stora massan vill inte se Bofors eller vilda väsby, hur kul än nyhetens behag är initialt, så enkelt är det.

Vidare så uppmuntrar kvalsystemet till skithockey eftersom de lagen som är i riskzonen tvingas spela disciplinerat defensivt. Vi stackare som har säsongskort har fått erfara att ett lag under kvalhot inte har råd att bjuda på underhållning, enkelt uttryckt.

Det sportsliga i all ära, men ska vi ta steget till en ren proffsliga fullt ut så är en stängd serie oundviklig tror jag.
Fast vi fans får lida för att klubben inte skött sitt. Det är helt och hållet föreningens ansvar att se till att man inte försätter sig i en liknande situation som vi nu har gjort, förutsättningarna för framgång har verkligen funnits där.

* Vi har ett växande publikunderlag - trots uruselt spel.
* Vi har flera år i rad legat på plus jämfört med budgeten.
* Djurgården Hockey har varit synonymt med folkfest tidigare.

Att man inte förvaltat detta på ett bättre sätt tyder enbart på inkompetens bland de hönshjärnor som styr det hela. Sköter man allting med yrkesstolthet och gör det man trots allt får betalt för så är degradering en otroligt liten risk. Således är det knappast ett orättvist system.

It all boils down to vad du definierar som underhållning, och vad jag i min tur definierar som underhållning. Det är där våra uppfattningar skiljer sig mest. Jag anser att vi garanterat inte kommer få någon ökad underhållning med en stängd liga. Det blir ett moment 22 av det hela; är helt övertygad om att många marginalsupportrar skiter i att gå på hockey om inte den där spänningen riktigt finns där och att man skulle tappa enorma publikintäkter.

Jag vet att du jämför med NHL men där pratar vi om ett helt annat underhållningsvärde där världens bästa spelare huserar. ES och alla andra ligor (KHL undantaget) är ju bara bottenskrap i jämförelse... I NHL går många för att se på världsstjärnor, man kan se på match bara för att det skall bli skoj att se exempelvis Crosby på isen. Hur ofta händer det i ES? "Ja det skall bli skitskoj att gå och se Patrik Cehlin ramla runt på skridskorna igen", eller "YES! Nu kommer Skellefteå på besök - tänk att få se Joakim Lindström på isen"...

Är istället övertygad om att man måste ändra formatet. Färre matcher mot samma motstånd, 14 lag. Ett system som straffar en misskött klubb men kanske inte till lika stor grad eftersom det trots allt är stor sannolikhet man kan kravla upp redan nästa (se mitt förslag om 14 lag ovan). Man måste också bygga vidare på en europeisk liga där jag förespråkat en variant av Champions League. Det tror jag stenhårt på. Till sist så tycker jag den absolut viktigaste punkten är att sätta hårt mot hårt mot NHL. Ställa krav. Svensk hockey SKALL INTE BEHÖVA ACCEPTERA kaffepengar för de stora talanger man plockar fram. Det är så inihelvete fega diskussioner som verkar föras mellan förbundet och motsvarande i nordamerika så jag kräks.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Harold Camping skrev:Folk stirrar sig blint på att det är just " Djurgården " som ligger i kvalserien. Djurgården är i folks ögon ett av det bästa hockeylagen och kan omöjligt åka ut. Bara för att det är just Djurgården.

Någonting säger mig att just den mentaliteten finns i hela föreningen. Vi är ju Djurgården? Vi kan inte åka ur? Vi har bästa publiken och mest SM-guld? inte en chans att vi får kvala för att sedan åka ur...

Ett exempel på detta är t.ex. lagledningens agerande under övergångsfönstret i Januari. Man sparkar Josef som kanske var våran bästa back då trots allt? ok man kan sparka han, men man måste ersätta en sådan spelare.

Men varför ska man göra det? vi är Djurgården och allt ordnar sig till slut.
Exakt, och det här har jag skrivit om ett flertal gånger. Förenings alla ansvariga har kört med "struts-tricket" hela säsongen. Det vart plågsamt uppenbart på mötet tidigare i vintras.

Alla i laget och runtom verkar vara i chock; "Nä men Djurgården skall ju inte behöva vara här!". Vakna upp och inse fakta.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

När vi ändå pratar i så fina termer som Underhållningsvärde osv, någon som minns detta tuffa utspel?

-Det är ju olika priser om man ska se Madonna eller Eddie Meduza.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lee Harvey Oswald skrev:När vi ändå pratar i så fina termer som Underhållningsvärde osv, någon som minns detta tuffa utspel?

Påminn mig inte... :|
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

-daniel- skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:När vi ändå pratar i så fina termer som Underhållningsvärde osv, någon som minns detta tuffa utspel?

Påminn mig inte... :|
Jadu, det där tyckte man var skitkul då. "Skrattar bäst som skrattar sist" passar verkligen in här.
Mash

Inlägg av Mash »

Jag känner lite som resten av de positiva här inne. Det känns ganska hyggligt nu på kvällskvisten, men fy i helvete vilken natt och föregående kväll. Dock att leka med tanken med en vinst på Tisdag känns en aning positiv men samtidigt så blickar man tillbaka mot tidigare prestationer så känns det förjävligt igen.

Matematiken om att vi behöver praktiskt taget vinna resterande matcher för att ha en chans känns extremt sjukt. Vi kan som max få 21 poäng - Räcker det? Jag skulle vilja säga att 17 kommer räcka för att knipa en andra plats. Serien är jämn och lagen ännu jämnare. Dock så är hoppet upp till Rögle och Timrå spelmässigt oerhört långt. En vinst på Tisdag och förhoppningsvis mer positiv om framtiden men just nu ser jag inte många ljuspunkter.
Användarvisningsbild
Throttle

Inlägg av Throttle »

Jag har haft ångest och näst intill magsår större delen av denna säsongen. Just nu känner jag bara att om vi klarar kvalserien, fine, skönt, vi får spela i elitserien igen.

Men som det ser ut nu så talar det för spel i HA nästa säsong. Rensa truppen, få lite andrum samt bygga ett lag med hjärta. För även om vi spelar i Elitserien eller i HA kommer jag följa mitt DIF.

Allt jag ber om är en bättre kontinuitet och ett lag som kan visa att de bryr sig om vad det står på bröstet. Visa hjärta, visa respekt, visa lagkänsla.

/t
1891
Användarvisningsbild
minalman

Kvalserien 11/12

Inlägg av minalman »

Hur hopplöst är det? Om vi vänder alla resultat nu när serien vänder, det vill säga gör tvärtom mot vad vi gjort hittills. Då får vi nio poäng till, alltså femton totalt. Det räcker knappast. Så vi får bara göra tvärtom där vi misslyckats, men inte förändras där det funkat. Låter det som Djurgården hockey 2011/2012?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Jag ska prova ändra taktik. Ska bara hylla allting som faktiskt är bra. Ska vara skitglad på jobbet. Ska tro på att vi vinner. Allt är på topp. Även om vi förlorar mot Timrå på tisdag så ska jag vara glad. Inga klyschor. Den dagen vi är helt borta teoretiskt ska jag vara helt likgiltig. Jag har varit förbannad nog den här säsongen. Vi kommer ju i alla fall finnas kvar åtminstone nästa säsong. Häng på grabbar! Nu kör vi positivt!

Let's go Djurgår'n!

Edit: Bestämde mig just för att åka till både Leksand och Ängelholm! Även om vi är avsågade. För att hylla härliga Djurgår'n!

Edit 2: Dunkar den här DIF-låten just nu: http://open.spotify.com/track/467roEkl7DV3fes27r0QbG

VI ÄLSKAR DJURGÅR´N
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Vi tar pulsen på Pulver på tisdag runt 22.00.

Själv stänger jag av hockeyn för idag och hoppas jag kan fortsätta glömma den imorgon. På tisdag sitter jag framför TVn och stirrar i ren skräck. Igen. Härliga liv!

Godnatt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Vargen

Inlägg av Vargen »

NI som förespråkar stängd liga (jag gör det inte) - Hur kommer det sig att fotbollen lever och frodas världen över utan stängda ligor? I Premier League åker 3 lag ut, utan pardon, varje år och där verkar ju folk gå på matcher ändå... Inga jämförelser i övrigt ;)
Mash

Inlägg av Mash »

Vargen skrev:NI som förespråkar stängd liga (jag gör det inte) - Hur kommer det sig att fotbollen lever och frodas världen över utan stängda ligor? I Premier League åker 3 lag ut, utan pardon, varje år och där verkar ju folk gå på matcher ändå... Inga jämförelser i övrigt ;)
This is Sweden, not England. Nuf said.
A.C.A.B

Inlägg av A.C.A.B »

Tjena

Håller själv på LHC och är djävligt tacksam att vi slapp detta helvete.

Hoppas att ni fixar detta för jag ser hellre DIF i ES än några av dom andra lagen.
Alltid kul att komma till hovet på match, en djävla skillnad mot Ängelholm.

Lycka Till Nu
Användarvisningsbild
minalman

Kvalserien 11/12

Inlägg av minalman »

James Cameron och Djurgården har ett gemensamt intresse. http://m.expressen.se/nyheter/james-cam ... ste-punkt/
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Sudden

Inlägg av Sudden »

minalman skrev:James Cameron och Djurgården har ett gemensamt intresse. http://m.expressen.se/nyheter/james-cam ... ste-punkt/
Haha, väldigt roligt.
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
Skriv svar