Fast vi fans får lida för att klubben inte skött sitt. Det är helt och hållet föreningens ansvar att se till att man inte försätter sig i en liknande situation som vi nu har gjort, förutsättningarna för framgång har verkligen funnits där.sensei skrev:Visst, ur en rent sportslig synvinkel så är kvalsystemen logiska.
Argumentationen att DIF förtjänar att åka ur, haltar dock. Det som händer är nämligen att det är vi fans som får lida för det. Spelarna skiter i vilket, de får kontrakt någon annan stans.
De som blir lidande är alltså primärt hockeysverige i form av minskat intresse, och fans i stora städer där det finns gott underlag för att långsiktigt bygga konkurrenskraftiga lag med bra arenor och sponsorupplägg.
Sen står vi och gnäller när vi blir omkörda av SM-liiga, KHL och andra uppstickarländer i europa. Den stora massan vill inte se Bofors eller vilda väsby, hur kul än nyhetens behag är initialt, så enkelt är det.
Vidare så uppmuntrar kvalsystemet till skithockey eftersom de lagen som är i riskzonen tvingas spela disciplinerat defensivt. Vi stackare som har säsongskort har fått erfara att ett lag under kvalhot inte har råd att bjuda på underhållning, enkelt uttryckt.
Det sportsliga i all ära, men ska vi ta steget till en ren proffsliga fullt ut så är en stängd serie oundviklig tror jag.
* Vi har ett växande publikunderlag - trots uruselt spel.
* Vi har flera år i rad legat på plus jämfört med budgeten.
* Djurgården Hockey har varit synonymt med folkfest tidigare.
Att man inte förvaltat detta på ett bättre sätt tyder enbart på inkompetens bland de hönshjärnor som styr det hela. Sköter man allting med yrkesstolthet och gör det man trots allt får betalt för så är degradering en otroligt liten risk. Således är det knappast ett orättvist system.
It all boils down to vad du definierar som underhållning, och vad jag i min tur definierar som underhållning. Det är där våra uppfattningar skiljer sig mest. Jag anser att vi garanterat inte kommer få någon ökad underhållning med en stängd liga. Det blir ett moment 22 av det hela; är helt övertygad om att många marginalsupportrar skiter i att gå på hockey om inte den där spänningen riktigt finns där och att man skulle tappa enorma publikintäkter.
Jag vet att du jämför med NHL men där pratar vi om ett helt annat underhållningsvärde där världens bästa spelare huserar. ES och alla andra ligor (KHL undantaget) är ju bara bottenskrap i jämförelse... I NHL går många för att se på världsstjärnor, man kan se på match bara för att det skall bli skoj att se exempelvis Crosby på isen. Hur ofta händer det i ES? "Ja det skall bli skitskoj att gå och se Patrik Cehlin ramla runt på skridskorna igen", eller "YES! Nu kommer Skellefteå på besök - tänk att få se Joakim Lindström på isen"...
Är istället övertygad om att man måste ändra formatet. Färre matcher mot samma motstånd, 14 lag. Ett system som straffar en misskött klubb men kanske inte till lika stor grad eftersom det trots allt är stor sannolikhet man kan kravla upp redan nästa (se mitt förslag om 14 lag ovan). Man måste också bygga vidare på en europeisk liga där jag förespråkat en variant av Champions League. Det tror jag stenhårt på. Till sist så tycker jag den absolut viktigaste punkten är att sätta hårt mot hårt mot NHL. Ställa krav. Svensk hockey SKALL INTE BEHÖVA ACCEPTERA kaffepengar för de stora talanger man plockar fram. Det är så inihelvete fega diskussioner som verkar föras mellan förbundet och motsvarande i nordamerika så jag kräks.