Vi har uppenbarligen olika uppfattning - du och jag - om vilka krav man kan och bör ställa på en lagkapten. Kanske är det skillnad på MODO-anda och Järnkaminanda - vad vet jag.Ångermanlänning skrev:Vad har ni s k fans för ansvar då? Är det fullt på matcherna? Att snacka skit om Mackan när han senaste säsongen gjorde 32 poäng, vilket är ganska hyggligt - lika mycket som Modos Nicklas Sundström. Hade resten av laget presterat likadant så hade det varit SM-guld. Snacka skit om Modo går ju också men där finns det i alla fall något heter hjärta. Markus Näslund är nog god för en halv miljard, Foppa likaså - varför arbetar de för Modo när de kan leva i sus och dus? Hjärta. Mackan hamnar nu i en bättre miljö än tidigare, hur rolig var Hardy..., och där kommer han säkert att prestera. Näe, DIF är en misskött förening på alla sätt och vis och nu tror alla att det blir ETT år i kvalserien och sen är man tillbaka... Tror inte det. man kommer nog att harva i många år och det tills man blir mer ödmjuk inför uppgiften, dvs att man måste KÄMPA för att vinna.Andy skrev:Ang Mackan så har jag ofta här inne sagt att man måste skilja på HUR man gör saker och VAD man gör.
Det kan självklart vara ok att lämna av olika skäl. Det kan var helt ok att gå till andra elitserieklubbar osv.
Men att som Mackan inte ens när man ändå är lagkapten uttala sig i media eller säga något till oss fans efter att man spelat ner vår förening i Allsvenskan - det stinker - hur man än vänder på det.
Som lagkapten tycker jag också att man har ett visst ansvar att kommunicera med oss suportrar om man väljer att lämna eller vom klubben vill att man lämnar. Detta ansvar har Mackan inte tagit och det är inte ok.
De reaktioner man förväntar sig från en lagkapten efter att ha vikit ner sig lett laget ner i Allsvenskan är ungefär:
1. Att tårögd uttala sig till media och fans direkt efter sista matchen (minns alla lagkaptener som storgråtit i direktsändning och sagt att allt är skit)
2. Att omedelbart gå ut med ett uttalande till oss suportrar.
3. Att vara den förste som säger "jag är beredd att ta mitt ansvar, sänka min lön och lira upp oss igen" (jämför med Fimpen som hade lirat för kaffepengar bara han fick chansen att spela upp oss igen)
Jag vet inte vad jag ska säga...
Vi är i alla fall vana vid lagkaptener som tar ansvar och som är delaktiga i att bygga klubbens "varumärke" (bland annat mot oss suportrar).
Jag har ingen gång ifrågasatt Mackans prestation på rinken. Om du läser mina inlägg så kommer du se att jag är (var) en stor fan av Mackan.
Jag ifrågasätter inte heller att han går till en annan förening - det jag har synpunkter är på hur han gör det. Om du läser mitt inlägg ser du att det är just på den bogen jag inleder - att man måste skilja på VAD och HUR...
När Kempe lämnade gjorde jag tummen upp och önskade honom varmt lycka till (även om han var en av de spelare jag allra helst velat ha kvar) - han lämnade snyggt.
För att sammanfatta - det är inte att han lämnar - det är hur han gör det som jag retar mig på. Lägg därtill att jag inte tycker att han efter degraderingen tagit sitt ansvar som lagkapten. Det kan ingen någonsin få mig att ändra uppfattning om!