Säsongen 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Enbom
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Enbom »

Mash skrev:
Heaty skrev:Förstår inte alls kritiken mot BomBom så här långt, tycker absolut inte att han har gjort sig förtjänt av den. Visst har han väl sett lojj ut, men inte mer lojj än vad vilken annan back som helst. Och det här med att han har kass attityd vet jag inget om, inget jag har tänkt på, men det kanske är en Bremberg V.2 (I sättet att vara på isen) om ni förstår vad jag menar.

Men är det någon mer än jag som njuter varje gång Staffan får pucken? Trodde att han levde lite på namnet, visst förväntade jag mig en stabil defensiv back, men att han skulle vara så jävla spelskicklig hade jag ingen aning om. Ser fram emot "hatmatchen" nästa torsdag, väl mött den 18!
''Hatmatchen''? Vad är det vi har emot FBK?! :lol:
Ursäkta? :(
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10
Säsongskort: Ja

Inlägg av Snazzi »

Enbom skrev:
Mash skrev:
Heaty skrev:Förstår inte alls kritiken mot BomBom så här långt, tycker absolut inte att han har gjort sig förtjänt av den. Visst har han väl sett lojj ut, men inte mer lojj än vad vilken annan back som helst. Och det här med att han har kass attityd vet jag inget om, inget jag har tänkt på, men det kanske är en Bremberg V.2 (I sättet att vara på isen) om ni förstår vad jag menar.

Men är det någon mer än jag som njuter varje gång Staffan får pucken? Trodde att han levde lite på namnet, visst förväntade jag mig en stabil defensiv back, men att han skulle vara så jävla spelskicklig hade jag ingen aning om. Ser fram emot "hatmatchen" nästa torsdag, väl mött den 18!
''Hatmatchen''? Vad är det vi har emot FBK?! :lol:
Ursäkta? :(
Alla över 30 hatar Färjestad!
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:Sitter och funderar lite över en bättre årgångswhiskey så här på lördagskvällen och kom att tänka på en sak: Förstår ni hur otroligt stort sparkapital vi har i Nisse Ekman? Han har varit dålig i inledningen och man kan önska väldigt mycket mer. Men i Nisse har vi en spelare som för bara några säsonger sedan dominerade i en förstakedja i NHL och bland annat gjorde två hattrick på en säong. Lägg därtill framgångsrika år i KHL och landslaget. Förstå hur otroligt bra han kommer att vara nånstans där efter jul, om han får vara skadefri.
Inget snack om att en Ekman i form går in i vilken förstalina som helst i ES. Finns inte en chans att han skulle vara helt slut och prestera lika dåligt som han gjort hittils under en hel säsong. Lite knivigt hur man skall göra med linorna men tycker nog man skall försöka sig på något såhär:

Ekman - Otto - Nilson
Jimmie - Krüger - Widing
Tjärnqvist - Norman - Tim / Cehlin
Brodin - Falk - Kempe / Cehlin

Inget snack om att Ekman & Nilson måste få spela tillsammans, märks verkligen att Mackan & Otto börjar hitta formen och jag tror de kan dra med sig Nisse. En förstalina som har potential att vara riktigt jobbigt att möta med ett spelgeni i Mackan som nog är ES's vassaste spelare på att täcka puck, en skridskostark sniper i form av Nisse och Otto som jobbar överallt på banan men även bidrar starkt i offensiven.

Gillar inte riktigt att peta ner Tjärna till en 3:e lina (och således ge han mindre speltid) men man får kompensera det med mer spel i PP. Tror Jimmies fart kan dra upp Krüger-linan ytterligare ett snäpp. Kommer Widing igång har vi ju en väl komponerad lina här också. 3:e och 4:e linorna tycker jag man kan sätta ihop lite efter dagsform, alternativt spela med 5st forwardspar.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Håller helt med dig -Daniel-. Vill se dom första två kedjorna som offensiva kedjor. Tredje får gärna skapa PP och fjärde neutralisera motståndarnas förstalina. Sedan vill jag ha speciella PP-formationer också. Hade gärna sett

Mackan - Kruger - Ekman
Widing - Otto - Cehlin
Kempe - Norman - Tim
Jimmie - Fimpen - Tjärna

Alltså, nu är det inte en korrelation mellan vilken kedja man spelar i och istid. Tror att tredje kommer spela minst, alternativt den med sämst dagsform. Fjärde kommer att spela väldigt mycket för att neutralisera. Första och andra ska möta motståndarnas andra och tredje och SKA göra mål.

PP-formationer
Backar:
BomBom - Kronwall Dessa herrar ska spela nonstop, kanske bli avlösta av Honken eller Deilert.

Första forwardspar
Ekman - Mackan - Tjärna
Mackan speluppläggare och skytt. Ekman skytt, Tjärna gör det han är bäst i serien på, styr in puckar.

andra forwards
Widing - Kruger - Cehlin

Kruger måste hitta snabba passningar, behöver inte vara gretzkypassar. Widing och Cehlin är kompetenta skyttar som gillar att driva på mål och kan jobba tillbaka pucken i hörnen.

Ottosson kan ta Krugers plats om han fortsätter att göra bort sig i PP.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Deilert till Sundsvall.
Född till sportchef.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Nu när Ragge har slutat kommer jag direkt att tänka på en sak: tänk om Kronwall INTE hade värvats...

Vår backsida är rejält svag som den är nu, men tänk utan Kronwall också.

Tragiskt att man ska behöva se Deilert, Lassen och Oscar Eklund på isen ännu mer nu.

Nu MÅSTE Falk spela back!

Kronwall - Printz
Falk - Boumedienne
Eklund - Holmqvist
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Ragge lägger av - Deilert till Sundsvall. Det tolkade jag naivt nog som att vi skulle ta in en ny bra back. Men tji fick jag.. Deilert borta i några dagar, och ingen ersättare till Ragnarsson.

Summan av detta är att av våra tre clowner, Deilert, O.Eklund och Lassen, så kommer minst två av dessa att vara ordinarie, och då räknar jag redan med att Printz spelar. Det känns inte bra på något sätt..

Håller med om att Falk till varje pris bör spela back nu, men det vågar jag tyvärr inte hoppas på.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Undrar vad Ragge försäkringspengar skall användas till...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:Undrar vad Ragge försäkringspengar skall användas till...
Alltså tycker man gör klokt i nuläget att avvakta. Tror de pengarna kommer gå till en målvakt inom kort... Tycker ändå vår backsida (efter Kronwalls anslutning) ser OK ut.

EDIT: Även fast den naturligtvis kommer sakna Ragge något kopiöst... Men sanningen är ju att de kaffepengar i sammanhanget som Ragge spelade för knappast skulle få oss att kunna värva någon back som ens var i närheten av hans kapacitet.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

-daniel- skrev:
Alltså tycker man gör klokt i nuläget att avvakta. Tror de pengarna kommer gå till en målvakt inom kort... Tycker ändå vår backsida (efter Kronwalls anslutning) ser OK ut.
Kan vi få in en målvakt som ''ersättare'' för Ragge så är det ett klokt val. Att exempelvis få hem Micke Tellqvist skulle kännas förbannat bra. Inte för att han kanske skulle vara absolut bäst i Elitserien, men i honom får vi en rutinerad målvakt som man vet vad man får av och som dessutom kan vara med och bidra till kontinuitet längst bak.

Tellan på treårskontrakt, tack!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:
-daniel- skrev:
Kan vi få in en målvakt som ''ersättare'' för Ragge så är det ett klokt val. Att exempelvis få hem Micke Tellqvist skulle kännas förbannat bra. Inte för att han kanske skulle vara absolut bäst i Elitserien, men i honom får vi en rutinerad målvakt som man vet vad man får av och som dessutom kan vara med och bidra till kontinuitet längst bak.

Tellan på treårskontrakt, tack!
Men förstår inte riktigt hur vi skulle kunna få hem Tellqvist redan den här säsongen, han har väl gjort det förbannat bra i KHL so far och sitter väl på kontrakt? Lär ju va först tills nästa säsong det ens finns en chans till Tellan...
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

-daniel- skrev:
Absolut, instämmer till 100%.
Ragge är ändå oersättlig, såvida vi inte betalar en månadslön på 400-500/k i månaden till en rutinerad stjärna.

Backsidan känns fullt godkänd, och det är på målvaktssidan som vi behöver förstärkningar. Jag tycker faktiskt att vi ska rycka i Vesa Toskala när hans korttidskontrakt med aik går ut. Dom lär knappast förlänga, och Vesa letar ju klubb och kan ligga på en toppnivå i elitserien.
Det känns som ett klokt val i väntan på att Mikael Tellqvists kontrakt ska gå ut med Dinamo Riga.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Ja, jo, jag tänkte inte på det. Men till nästa säsong bör Tellan vara prio 1, oavsett Owuyas eller Ridderwalls utveckling denna säsong.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Mäklaren skrev:Ja, jo, jag tänkte inte på det. Men till nästa säsong bör Tellan vara prio 1, oavsett Owuyas eller Ridderwalls utveckling denna säsong.
Absolut. Vill Tellqvist komma hem så finns det ju inget annat på kartan.
Men under tiden behöver vi en stabil målvakt om vi ska kunna slåss om guldet på allvar, och Vesa Toskala känns helt klart som en passande spelare för den uppgiften.
Sedan så kan det alltid vara bra att ha en stabil målvakt i truppen om Tellqvist inte skulle vilja komma hem nästa säsong, eftersom vi då slipper grubbla över vilken målvakt som ska vakta kassen när nästa säsong planeras.
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

Jag skulle vilja ställa upp laget såhär

Ekman - Krüger - Nilsson
Bombom - Kronwall

Jimmie - Otto - Widing
Holmqvist - Lassen

Kempe - Norman - Tjärnqvist
Eklund - Printz/Deilert

Brodin - Eriksson - Cehlin

Sen anser jag att vi saknar en stark förstamålvakt och att man under uppehållet bör kolla runt lite för att se hur marknaden ser ut och vad man kan hitta. Ridderwall har varit ojämn med en på tok för låg lägstanivå. Owuya har släppt alldels för mkt returer och konstiga mål även om han har varit grym i andra lägen så gör det en osäkerhetskänsla. Sandberg kan bli något riktigt bra men låt honom vara i allsvenskan i år och göra sig till en stabil sista utpost där.

Vem man skulle kolla på är för mig osäkert. Man kanske kan kolla hur det ser ut i NHL med målvakter som skickas ner till AHL/IHL, även om nu Greiss inte har lyckats värst bra i brynäs så borde man kunna hitta någon stabil målvakt som kan bringa lugn och trygghet längst bak i laget.

//Henke
Skriv svar