Josefsson skrev:En sådan här situation där ett beslut var man ska spela tas först i september (i bästa fall, det kan faktiskt bli november i sämsta fall!) är totalt oacceptabel en gång till. Visst, spelarna står sig själva närmast och är bara intresserade av sitt, men någon typ av hänsyn kan man faktiskt begära ska visas mot Djurgården.
I framtiden måste följande gälla:
1. Endera så anser du att du är tillräckligt bra för NHL och då åker du över. Lycka till! Men då får du också räkna med att om du är sämre än vad du trodde och inte platsar i NHL, så får du spela i AHL. Sådan är verkligheten, så fungerar det i NHL. AHL är inget du kan önska bort. Och det är risken du tar med att åka över!
2. Eller så anser du att kan utvecklas ett år till genom att stanna i Djurgården. Kul att du stannar! Men då är det fullt fokus på spel här. Då åker du inte över Atlanten så fort ditt NHL-lag har ett ispass utan du förbereder dig för säsongen tillsammans med Djurgården på bästa sätt.
I min värld är det inte att begära för mycket av en professionell ishockeyspelare att fatta ett beslut enligt 1 eller 2 i god tid innan säsongen, så Djurgården kan agera utefter det beslutet istället för att som nu hamna i ett mellanläge i ett ingenmansland tills 10 eller 20 matcher av Elitseriesäsongen är spelad.
För egen del är jag så trött på velandet att det intressanta med Zibanejads beslut inte är vart det blir spel, utan att det faktiskt blir ett beslut...
Jag förstår inte den här inställningen. Varför skulle vi tacka nej till en duktig ishockeyspelare av rent principiella skäl? Det var samma grej kring Daniel Tjärnqvist, "skriver han inte på i år så får det lika gärna vara" lät snacket här inne.
Jag vill att Djurgården alltid ska ställa bästa möjliga lag på isen, och i mitt tycke så blir vi ett bättre ishockeylag med Mika i truppen (att han skulle kunna förstöra balansen i laget genom att ansluta senare köper jag inte alls), att därför stänga dörren till honom bara för att han jagar sin dröm och låta honom "stå sitt kast" om han eventuellt hamnar i AHL är ju fullständigt idiotiskt. Vad gör det oss för nytta att han får harva runt i farmarligan? Möjligheten att kunna brösta upp oss och säga "man väljer minsann inte NHL före DIF" i utbyte mot ett mindre slagkraftigt lag?
Men sen var det ju lite olyckligt att Mika inte var ärlig ifrån början och gick ut med att han till 100% ville satsa på att ta en plats i Ottawa, men den får han väl ta på ålderskontot, det är väl därför hela den här situationen uppstått. Hade han varit tydlig med det så hade den här diskussionen aldrig uppstått, för inte hade det väl varit något snack om att Andreas Enqvist måste ta sitt straff i AHL om han hade velat vända hem till DIF, eller?
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.