Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:Tycker det känns jättelöjligt att tro att Mika skulle vara "tilltufsad" för att ha "misslyckats" att redan nu knipa en NHL-plats...det här handlar liksom inte om en Mackan Nilson som ser sin sista chans att få glänsa lite over there. Kommer Mika tillbaka så kommer han vara 110% fokuserad & taggad för att göra det Ottawa bossarna förväntar sig av honom i SEL.
Du får tycka så och du kan mycket väl ha rätt. Mika kanske studsar hem igen och fullkomligt strålar under året han spelar kvar i DIF. Mitt bekymmer är att jag personligen inte gillar att hänga min tro och mitt hopp på en 18årig supertalang som kanske kommer tillbaks om han inte platsar i NHL-laget som köpt honom.

Får vi Mika Z för ca 1 säsong till och han frälser oss är jag den förste att hylla honom, men nu gör han mig mest frustrerad.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:
-daniel- skrev:Tycker det känns jättelöjligt att tro att Mika skulle vara "tilltufsad" för att ha "misslyckats" att redan nu knipa en NHL-plats...det här handlar liksom inte om en Mackan Nilson som ser sin sista chans att få glänsa lite over there. Kommer Mika tillbaka så kommer han vara 110% fokuserad & taggad för att göra det Ottawa bossarna förväntar sig av honom i SEL.
Du får tycka så och du kan mycket väl ha rätt. Mika kanske studsar hem igen och fullkomligt strålar under året han spelar kvar i DIF. Mitt bekymmer är att jag personligen inte gillar att hänga min tro och mitt hopp på en 18årig supertalang som kanske kommer tillbaks om han inte platsar i NHL-laget som köpt honom.

Får vi Mika Z för ca 1 säsong till och han frälser oss är jag den förste att hylla honom, men nu gör han mig mest frustrerad.
Det vi kan enas om är att systemet där NHL styr & ställer precis efter deras tycke är genomruttet, det håller nog de allra flesta med om. Men i fallet med Mika så får man väl försöka se bortom det, och se att han faktiskt kan komma att vara en nyttig spelare för DIF - trots att han kanske dimper ner något sent.

Sen tror jag knappast att spelarna själva tror att en 18-åring skall komma in och lyfta & bära laget; tror inte de ens tänkt på honom och hans situation speciellt mycket. Att det skulle påverka gruppen som helhet om han kommer in sent tror jag således inte alls.

Jag har dock en liten allmän känsla som säger att Mika kanske kommer ha lite för höga krav på sig själv ifall han kommer hit. Tror kanske att han liksom skall dominera, något som jag har oerhört svårt att se...även fast han som sagt garanterat skulle göra stor nytta.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Nu överarbetar du nog den här situationen, Magnutz... Precis som många andra gör. Vad är det med er, har ni glömt vilken spelare Mika är?! Redan? Jag skulle grina av lycka om han spelade med oss i år. Och att han skulle ha dåligt självförtroende eller vara "tilltufsad" för att han inte tog plats i NHL som 18-åring efter en halv säsongs seniorspel är "beyond stupid" i mina ögon. Jag tror inte heller han är den typen som blir knäckt av en sådan sak eller ens låter det påverka honom minsta promille.

Nej, ta det coolt nu och se vad som händer bara. Tar grabben en plats så blir det en fröjd att följa hans karriär på håll. Kommer han hem i höst och spelar med oss så blir det såklart ännu ljuvligare att få studera honom på nära håll och njuta av hans framfart i Djurgårdströjan (innan han är förlorad till säsongen efter denna, tyvärr).
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

SkönaDjurgårn skrev:Nu överarbetar du nog den här situationen, Magnutz... Precis som många andra gör. Vad är det med er, har ni glömt vilken spelare Mika är?! Redan? Jag skulle grina av lycka om han spelade med oss i år. Och att han skulle ha dåligt självförtroende eller vara "tilltufsad" för att han inte tog plats i NHL som 18-åring efter en halv säsongs seniorspel är "beyond stupid" i mina ögon. Jag tror inte heller han är den typen som blir knäckt av en sådan sak eller ens låter det påverka honom minsta promille.

Nej, ta det coolt nu och se vad som händer bara. Tar grabben en plats så blir det en fröjd att följa hans karriär på håll. Kommer han hem i höst och spelar med oss så blir det såklart ännu ljuvligare att få studera honom på nära håll och njuta av hans framfart i Djurgårdströjan (innan han är förlorad till säsongen efter denna, tyvärr).
Som sagt, han är sjukt bra och jag ser honom gärna i DIF-tröjan, men det är brutalt tråkigt att sitta här och tråna efter honom och hoppas, som en liten skolpojke på julafton som önskar så att han får de nya skidorna av far, att han ska komma till oss.. jag HATAR sånt. Det är där min proverbiala sko klämmer.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

En sådan här situation där ett beslut var man ska spela tas först i september (i bästa fall, det kan faktiskt bli november i sämsta fall!) är totalt oacceptabel en gång till. Visst, spelarna står sig själva närmast och är bara intresserade av sitt, men någon typ av hänsyn kan man faktiskt begära ska visas mot Djurgården.

I framtiden måste följande gälla:

1. Endera så anser du att du är tillräckligt bra för NHL och då åker du över. Lycka till! Men då får du också räkna med att om du är sämre än vad du trodde och inte platsar i NHL, så får du spela i AHL. Sådan är verkligheten, så fungerar det i NHL. AHL är inget du kan önska bort. Och det är risken du tar med att åka över!

2. Eller så anser du att kan utvecklas ett år till genom att stanna i Djurgården. Kul att du stannar! Men då är det fullt fokus på spel här. Då åker du inte över Atlanten så fort ditt NHL-lag har ett ispass utan du förbereder dig för säsongen tillsammans med Djurgården på bästa sätt.

I min värld är det inte att begära för mycket av en professionell ishockeyspelare att fatta ett beslut enligt 1 eller 2 i god tid innan säsongen, så Djurgården kan agera utefter det beslutet istället för att som nu hamna i ett mellanläge i ett ingenmansland tills 10 eller 20 matcher av Elitseriesäsongen är spelad.

För egen del är jag så trött på velandet att det intressanta med Zibanejads beslut inte är vart det blir spel, utan att det faktiskt blir ett beslut...
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Magnutz skrev:
SkönaDjurgårn skrev:Nu överarbetar du nog den här situationen, Magnutz... Precis som många andra gör. Vad är det med er, har ni glömt vilken spelare Mika är?! Redan? Jag skulle grina av lycka om han spelade med oss i år. Och att han skulle ha dåligt självförtroende eller vara "tilltufsad" för att han inte tog plats i NHL som 18-åring efter en halv säsongs seniorspel är "beyond stupid" i mina ögon. Jag tror inte heller han är den typen som blir knäckt av en sådan sak eller ens låter det påverka honom minsta promille.

Som sagt, han är sjukt bra och jag ser honom gärna i DIF-tröjan, men det är brutalt tråkigt att sitta här och tråna efter honom och hoppas, som en liten skolpojke på julafton som önskar så att han får de nya skidorna av far, att han ska komma till oss.. jag HATAR sånt. Det är där min proverbiala sko klämmer.
Jo, klart man trånar men vi kan iaf inte påskynda beslutet. Jag själv sitter lugnt och väntar och hoppas men grubblar inte direkt på det varenda dag. Beskedet kommer när det kommer. :)

Josefsson här ovanför har bra tankar om dessa situationer och man får ju hoppas att de kan lösas bättre i framtiden. Men just i det här fallet med Mika så vet vi ju ungefär hur förutsättningarna är i detta nu och kan bara hoppas på att han kommer hem som en bonusspelare av hög klass. Till dess kan vi ju fokusera på det lag vi har. :)
Användarvisningsbild
Edin
Säsongskort: Ja

Inlägg av Edin »

Josefsson skrev:En sådan här situation där ett beslut var man ska spela tas först i september (i bästa fall, det kan faktiskt bli november i sämsta fall!) är totalt oacceptabel en gång till. Visst, spelarna står sig själva närmast och är bara intresserade av sitt, men någon typ av hänsyn kan man faktiskt begära ska visas mot Djurgården.

I framtiden måste följande gälla:

1. Endera så anser du att du är tillräckligt bra för NHL och då åker du över. Lycka till! Men då får du också räkna med att om du är sämre än vad du trodde och inte platsar i NHL, så får du spela i AHL. Sådan är verkligheten, så fungerar det i NHL. AHL är inget du kan önska bort. Och det är risken du tar med att åka över!

2. Eller så anser du att kan utvecklas ett år till genom att stanna i Djurgården. Kul att du stannar! Men då är det fullt fokus på spel här. Då åker du inte över Atlanten så fort ditt NHL-lag har ett ispass utan du förbereder dig för säsongen tillsammans med Djurgården på bästa sätt.

I min värld är det inte att begära för mycket av en professionell ishockeyspelare att fatta ett beslut enligt 1 eller 2 i god tid innan säsongen, så Djurgården kan agera utefter det beslutet istället för att som nu hamna i ett mellanläge i ett ingenmansland tills 10 eller 20 matcher av Elitseriesäsongen är spelad.

För egen del är jag så trött på velandet att det intressanta med Zibanejads beslut inte är vart det blir spel, utan att det faktiskt blir ett beslut...
Jag förstår inte den här inställningen. Varför skulle vi tacka nej till en duktig ishockeyspelare av rent principiella skäl? Det var samma grej kring Daniel Tjärnqvist, "skriver han inte på i år så får det lika gärna vara" lät snacket här inne.

Jag vill att Djurgården alltid ska ställa bästa möjliga lag på isen, och i mitt tycke så blir vi ett bättre ishockeylag med Mika i truppen (att han skulle kunna förstöra balansen i laget genom att ansluta senare köper jag inte alls), att därför stänga dörren till honom bara för att han jagar sin dröm och låta honom "stå sitt kast" om han eventuellt hamnar i AHL är ju fullständigt idiotiskt. Vad gör det oss för nytta att han får harva runt i farmarligan? Möjligheten att kunna brösta upp oss och säga "man väljer minsann inte NHL före DIF" i utbyte mot ett mindre slagkraftigt lag?

Men sen var det ju lite olyckligt att Mika inte var ärlig ifrån början och gick ut med att han till 100% ville satsa på att ta en plats i Ottawa, men den får han väl ta på ålderskontot, det är väl därför hela den här situationen uppstått. Hade han varit tydlig med det så hade den här diskussionen aldrig uppstått, för inte hade det väl varit något snack om att Andreas Enqvist måste ta sitt straff i AHL om han hade velat vända hem till DIF, eller?
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Edin skrev:Jag förstår inte den här inställningen. Varför skulle vi tacka nej till en duktig ishockeyspelare av rent principiella skäl? Det var samma grej kring Daniel Tjärnqvist, "skriver han inte på i år så får det lika gärna vara" lät snacket här inne.
Det handlar inte om att Djurgården ska tacka nej, det jag kräver är att spelaren ska visa någon form av rakhet mot Djurgården. Jag vet att det är en enormt kontroversiell åsikt jag har att tycka att en hockeyspelare ska visa någon form av ansvar och eller rakhet mot klubben, men den står jag för.

Alla våra tidigare spelare som gått till NHL har lyckats ta ett beslut enligt 1 eller 2. Ingen har tidigare valt som Mika att säga "jag bestämmer mig efter 10 eller 20 Elitseriematcher". Djurgården kommer inte kunna stoppa någon från att göra som Mika, däremot kan man framföra idén till spelaren att "tycker du inte detta är att vara fair mot oss att du väljer 1 eller 2 innan säsongen faktiskt har börjat?".

Ponera att Mika Zibanejad varit en målvakt. Ska man acceptera att vänta så länge och hålla en målvaktsplats öppen för att en jävligt bra keeper på gränsen till NHL eventuellt ramlar in framåt hösten, eller ska man värva en ny förstemålvakt och säga "vi har en målvakt, du får spela i AHL om du inte platsar i NHL"?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Mika kan vara skillnaden mellan semi och SM-Guld i min mening. Han skulle gee laget ytterligare en dimension.

I övrigt är jag med Josefson till 110.
Säg den glädje som varar
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Zibanejad är en mycket lovande och härlig spelare, ja. Men sakta liiiiite i backarna. Han gjorde nio poäng på 26 grundseriematcher. Knappast så att vi står och faller med honom offensivt.

Men visst vore det förbannat trevligt om han kunde vända hem.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Det märks att vi närmar oss ES-Premiär. Nerverna börjar krypa fram! :)

Mitt sista inlägg i Mika Z-debatten blir: Kommer han hem för ett år till hos oss blir jag glad, för han kan bidra med det lilla extra. Kommer han inte hem önskar jag honom lycka till och på återseende!

Nu, tagga inför ET-matchen mot *****!
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Magnutz skrev:Det märks att vi närmar oss ES-Premiär. Nerverna börjar krypa fram! :)

Mitt sista inlägg i Mika Z-debatten blir: Kommer han hem för ett år till hos oss blir jag glad, för han kan bidra med det lilla extra. Kommer han inte hem önskar jag honom lycka till och på återseende!

Well spoken! :)

Luleåmatchen känns som den första matchen med allvarliga känslor inblandade - det ska bli grymt kul! Jag har iaf inte glömt kvartsfinaltjafset från i fjol...
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

SkönaDjurgårn skrev:
Magnutz skrev:Det märks att vi närmar oss ES-Premiär. Nerverna börjar krypa fram! :)

Luleåmatchen känns som den första matchen med allvarliga känslor inblandade - det ska bli grymt kul! Jag har iaf inte glömt kvartsfinaltjafset från i fjol...
Jag kommer vara där för att "jobba" men hoppas ändå få känna på stämningen! Vi ska fotografera och filma klacken/publik så stämningen lär vi ju få vara med om kom jag ju på nu... Blir grymt oavsett!

Och, jag kommer nog aldrig glömma anmälningsgriseriet från i våras. Sån är jag. ;)
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Magnutz skrev:
SkönaDjurgårn skrev:

Jag kommer vara där för att "jobba" men hoppas ändå få känna på stämningen! Vi ska fotografera och filma klacken/publik så stämningen lär vi ju få vara med om kom jag ju på nu... Blir grymt oavsett!

Och, jag kommer nog aldrig glömma anmälningsgriseriet från i våras. Sån är jag. ;)
Låter bra det, hoppas ni får ihop bra material!

Nej precis, det finns några lag som jag inte direkt haft några känslor för tidigare men under den senaste säsongen klev både Luleå och Brynäs över gränsen. Sånt glömmer man inte de närmaste 30 åren. :lol:
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

SkönaDjurgårn skrev:
Magnutz skrev:
SkönaDjurgårn skrev:

Låter bra det, hoppas ni får ihop bra material!

Nej precis, det finns några lag som jag inte direkt haft några känslor för tidigare men under den senaste säsongen klev både Luleå och Brynäs över gränsen. Sånt glömmer man inte de närmaste 30 åren. :lol:
:) Jo, material lär vi få! Sen ska det förvaltas, redigeras. Blir intressant!

Som du skriver så har inte jag heller haft några känslor för eller emot luleå/brynäs men.. nu har jag det och det är väl så vi människor fungerar. :)
Låst