Kall-El skrev:Balansen skulle ju rubbas som jag ser det.
Zibbe kan göra det lite överraskande, dra sin gubbe, slå den fina passningen osv.
Hannula är bra på grillorna och kan sätta en del strutar, men som jag varit inne på förut är mycket mer beoende av sin omgivning.
Den omgivningen tror jag helt enkelt inte finns i dagens DIF.
Hannulas förra säsongen talar inte direkt heller till spelarens fördel.
INte heller känns det som att laget har fler spelare som kan servera Hannula de rätta mackorna nu jämfört med förra året.
Jag spekulerar så här:
Vi tappade M.Krüger och i honom en gudabenådad passningsspelare. Det får två effekter. En kortvarig och en långvarig.
Kortvarig effekt: Avsaknad av en som slår de där aviga men avgörande passen i anfallsspelet.
Långvarig effekt: Någon, några andra måste kliva fram och axla den rollen och med tur får vi fram två eller tre bra såna (inte gudabenådade) som gör det där lilla extra utöver det andra arbetet de utför.
Det jag är mest tveksam/orilig inför är
ledargestalterna - har vi några såna i år? Nånstans har jag läst att Daniel Tjärnqvist är en sån spelare som leder laget. Det återstår att se. Om han inte gör det, vem gör det då? Brutalt jävla viktigt är det och utan att denna del klaffar blir det ingen
långvarig effekt som jag tog upp ovan.
Så, ledargestalt prio 1. Resten prio 2.
Tappar vi Mika Z vet jag inte vad vi förlorar. Han har inte bevisat det än. Jag tror mig veta att vi förlorar en ettrig målfarlig "oväntad" spelare, men hur bra är han i kollektivet? Hur mycket betyder han? Jag vet inte. Stannar han en säsong till och spelar i stort sett alla matcher, då vet jag.