Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Kall-El

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kall-El »

pulverapa skrev:Det vore grymt kul att se vad Zibanejad kan göra i år i DIF men jag tror nog vi blir ett bättre lag med Hannula. Win-win situation?
Personligen tror jag att vi skulle bli ett betydligt sämre lag med Hannula jämfört med med Zibbe.

Dessutom skulle lönekostnaden öka rejält.

Försvinner Zibbe bör han ersättas med en liknande spelartyp om inte detta går att lösa bättre att satsa på en junis.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Rix skrev:
-daniel- skrev:
Jag tycker man kan läsa mellan raderna i den där artikeln att Ottawa hintat om att han (om han vill) får ta ett år till i ES innan han kommer över. Om nu Mika är korrekt citerad.

Hänger det enbart på Mika och han väljer att åka trots det muntliga löftet tidigare så blir jag sjukt besviken.
Håller med till fullo, kom igen nu Mika och Ottawa, inse att ett år till i DIF är bra för alla parter, Mika blir 1 år större och bättre, DIF får behålla en klassspelare och Ottawa får en spelare som snabbt kan gå in i NHL laget utan att behöva massa AHL spelande.
Hade vi haft mindre rinkar och NHL-regler i övrigt så hade det sannolikt vart betydligt enklare att driva den här typen av argument..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

Kall-El skrev:
pulverapa skrev:Det vore grymt kul att se vad Zibanejad kan göra i år i DIF men jag tror nog vi blir ett bättre lag med Hannula. Win-win situation?
Personligen tror jag att vi skulle bli ett betydligt sämre lag med Hannula jämfört med med Zibbe.

Dessutom skulle lönekostnaden öka rejält.

Försvinner Zibbe bör han ersättas med en liknande spelartyp om inte detta går att lösa bättre att satsa på en junis.
Zibanejad är ju ingen toppspelare i elitserien så som Hannula är. När Hannula kom in förra säsongen tycker jag han visade att han är alldeles för bra för elitserien egentligen.

Inte heller skulle balansen i laget rubbas då vi har tillräckligt med centrar. Pengar tror jag finns.

Men det är klart att man vill se vad Zibbe går för nästa säsong. Signar han så köper jag en tröja med #93 på.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Balansen skulle ju rubbas som jag ser det.
Zibbe kan göra det lite överraskande, dra sin gubbe, slå den fina passningen osv.
Hannula är bra på grillorna och kan sätta en del strutar, men som jag varit inne på förut är mycket mer beoende av sin omgivning.
Den omgivningen tror jag helt enkelt inte finns i dagens DIF.
Hannulas förra säsongen talar inte direkt heller till spelarens fördel.
INte heller känns det som att laget har fler spelare som kan servera Hannula de rätta mackorna nu jämfört med förra året.
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Magnutz »

Kall-El skrev:Balansen skulle ju rubbas som jag ser det.
Zibbe kan göra det lite överraskande, dra sin gubbe, slå den fina passningen osv.
Hannula är bra på grillorna och kan sätta en del strutar, men som jag varit inne på förut är mycket mer beoende av sin omgivning.
Den omgivningen tror jag helt enkelt inte finns i dagens DIF.
Hannulas förra säsongen talar inte direkt heller till spelarens fördel.
INte heller känns det som att laget har fler spelare som kan servera Hannula de rätta mackorna nu jämfört med förra året.
Jag spekulerar så här:

Vi tappade M.Krüger och i honom en gudabenådad passningsspelare. Det får två effekter. En kortvarig och en långvarig.

Kortvarig effekt: Avsaknad av en som slår de där aviga men avgörande passen i anfallsspelet.

Långvarig effekt: Någon, några andra måste kliva fram och axla den rollen och med tur får vi fram två eller tre bra såna (inte gudabenådade) som gör det där lilla extra utöver det andra arbetet de utför.

Det jag är mest tveksam/orilig inför är ledargestalterna - har vi några såna i år? Nånstans har jag läst att Daniel Tjärnqvist är en sån spelare som leder laget. Det återstår att se. Om han inte gör det, vem gör det då? Brutalt jävla viktigt är det och utan att denna del klaffar blir det ingen långvarig effekt som jag tog upp ovan.

Så, ledargestalt prio 1. Resten prio 2. ;)

Tappar vi Mika Z vet jag inte vad vi förlorar. Han har inte bevisat det än. Jag tror mig veta att vi förlorar en ettrig målfarlig "oväntad" spelare, men hur bra är han i kollektivet? Hur mycket betyder han? Jag vet inte. Stannar han en säsong till och spelar i stort sett alla matcher, då vet jag.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
JiWe

Inlägg av JiWe »

Magnutz skrev:Det jag är mest tveksam/orilig inför är ledargestalterna - har vi några såna i år? Nånstans har jag läst att Daniel Tjärnqvist är en sån spelare som leder laget. Det återstår att se. Om han inte gör det, vem gör det då? Brutalt jävla viktigt är det och utan att denna del klaffar blir det ingen långvarig effekt som jag tog upp ovan.
Hur tänker du kring ledargestalterna? Snackar vi om att leda laget genom att så att säga föregå med gott exempel har vi väl ett antal. Otto, Fimpen, Ölvestad tex är rutinerade spelare som alltid ger allt och är professionella i det de gör på träning/match osv. Något för de yngre att se upp till. Finns säkerligen fler än just dessa exempel.

Ledare på isen i form av kapten? Ja, det har ju varit uppe till diskussion förr och vi får väl se vilka som får de rollerna, DT är säkert en het kandidat.

Leda laget genom produktion? Kanske lite klurigare men potential till poäng finns ju tex i herrar Nilson, Ölvestad, Carlsson eller varför inte Zibbe om han stannar.

Lite olika varianter och reflektioner kring sättet att leda laget men som sagt, vad är det du är ute efter?
Användarvisningsbild
JohanPez
Säsongskort: Ja

Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av JohanPez »

Även fast gossen ifråga är ung är enligt mig även Brodin någon som kan lyfta nykomlingar och sätta en blåslampa i häcken på de äldre.
Min obestridda favorit med glöd som är sjukt jobbig för motståndarna och kan överraska genom att plöja igenom hela banan och göra en och annan poäng. Jag hoppas vi får njuta av denne herre i åtminstone 2-3 säsonger till.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

JiWe skrev:
Magnutz skrev:Det jag är mest tveksam/orilig inför är ledargestalterna - har vi några såna i år? Nånstans har jag läst att Daniel Tjärnqvist är en sån spelare som leder laget. Det återstår att se. Om han inte gör det, vem gör det då? Brutalt jävla viktigt är det och utan att denna del klaffar blir det ingen långvarig effekt som jag tog upp ovan.
Hur tänker du kring ledargestalterna? Snackar vi om att leda laget genom att så att säga föregå med gott exempel har vi väl ett antal. Otto, Fimpen, Ölvestad tex är rutinerade spelare som alltid ger allt och är professionella i det de gör på träning/match osv. Något för de yngre att se upp till. Finns säkerligen fler än just dessa exempel.

Ledare på isen i form av kapten? Ja, det har ju varit uppe till diskussion förr och vi får väl se vilka som får de rollerna, DT är säkert en het kandidat.

Leda laget genom produktion? Kanske lite klurigare men potential till poäng finns ju tex i herrar Nilson, Ölvestad, Carlsson eller varför inte Zibbe om han stannar.

Lite olika varianter och reflektioner kring sättet att leda laget men som sagt, vad är det du är ute efter?
Jag är ute efter Fältherren. Han som genom sin blotta närvaro gjuter mod i mannarna i med- och motgång. Som sätter nivån med en blick och som får de andra att prestera en nivå högre än de normalt sett gör. Även en sketen tisdag. En Ragnarsson, En Challe, du fattar.

Det finns ledare i truppen men inte - vad jag sett under förra säsongen - en Fältherre. Det skiljer ES-lagen åt. De lag som har FH i truppen vinner fler matcher än de som inte har det.

Så menar jag. ;)

Ölvestad är inte härföraren. Han är mer Ahilles. Dräper hårt och skoningslöst. :) Otto är lite för mjuk. Nilson är - sett till säsongen som varit - inte heller fältherren jag letar efter. Han hade en del häftiga humördippar som jag inte vill se hos FH. Zibbe är för lågmäld tror jag. Carlsson vet jag inget om. Alla dessa leder mindre falanger inom laget men samtliga saknar, tror jag, den naturliga Fältherre-grejen..

Det låter som jag dissar dem alla men så är det inte. Det är jävligt få människor som har den typ av karisma jag eftersöker i denna spelartyp och samtliga spelare i DIF är hjältar och jäkligt bra hockeyspelare. Så, bara för att ha det sagt. :)

By the way: Har jag sagt att Kronwall ser jävligt sliten ut?!
Rix

Inlägg av Rix »

Magnutz skrev:
JiWe skrev:

Jag är ute efter Fältherren. Han som genom sin blotta närvaro gjuter mod i mannarna i med- och motgång. Som sätter nivån med en blick och som får de andra att prestera en nivå högre än de normalt sett gör. Även en sketen tisdag. En Ragnarsson, En Challe, du fattar.

Det finns ledare i truppen men inte - vad jag sett under förra säsongen - en Fältherre. Det skiljer ES-lagen åt. De lag som har FH i truppen vinner fler matcher än de som inte har det.

Så menar jag. ;)

Ölvestad är inte härföraren. Han är mer Ahilles. Dräper hårt och skoningslöst. :) Otto är lite för mjuk. Nilson är - sett till säsongen som varit - inte heller fältherren jag letar efter. Han hade en del häftiga humördippar som jag inte vill se hos FH. Zibbe är för lågmäld tror jag. Carlsson vet jag inget om. Alla dessa leder mindre falanger inom laget men samtliga saknar, tror jag, den naturliga Fältherre-grejen..

Det låter som jag dissar dem alla men så är det inte. Det är jävligt få människor som har den typ av karisma jag eftersöker i denna spelartyp och samtliga spelare i DIF är hjältar och jäkligt bra hockeyspelare. Så, bara för att ha det sagt. :)

Typ som denna man kanske? :lol:

Synd att han aldrig kom hem och gjorde något år hos oss igen
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Rix skrev:
Magnutz skrev:
JiWe skrev:

Så menar jag. ;)

Typ som denna man kanske? :lol:

Synd att han aldrig kom hem och gjorde något år hos oss igen
Ja. Mats var en sån där utpräglad Fältherre. Outstanding.
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Mycket prat om Zibbe. Med all rätt och det är den viktigaste frågan just nu.

Personligen ser jag honom inte som det stora genombrottet nästa år. Har sällan sett någon göra ett så bra och jämnt debutår som John Norman. Tror han har potential att bli Tre Kronor-spelare i vinter. Där har vi våran nästa landslagsman.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
JiWe

Inlägg av JiWe »

Magnutz skrev:Jag är ute efter Fältherren. Han som genom sin blotta närvaro gjuter mod i mannarna i med- och motgång. Som sätter nivån med en blick och som får de andra att prestera en nivå högre än de normalt sett gör. Även en sketen tisdag. En Ragnarsson, En Challe, du fattar.

Så menar jag. ;)

Jag hör dig :) Ja då är det ju lite värre, en Ragge skakar man ju inte fram var som helst precis. Skulle nog ändå säga att Ölvestad ligger närmast om man tänker sig honom riktigt hungrig, lite förbannad och dessutom har fått in flytet. Fast då är det ju likväl på isen framför allt.

Vi får nog vänta och se om någon kliver fram som hänföraren, men du har helt klart en poäng. Det kan absolut göra skillnad i det långa loppet!
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

JiWe skrev:
Magnutz skrev:Jag är ute efter Fältherren. Han som genom sin blotta närvaro gjuter mod i mannarna i med- och motgång. Som sätter nivån med en blick och som får de andra att prestera en nivå högre än de normalt sett gör. Även en sketen tisdag. En Ragnarsson, En Challe, du fattar.

Så menar jag. ;)

Jag hör dig :) Ja då är det ju lite värre, en Ragge skakar man ju inte fram var som helst precis. Skulle nog ändå säga att Ölvestad ligger närmast om man tänker sig honom riktigt hungrig, lite förbannad och dessutom har fått in flytet. Fast då är det ju likväl på isen framför allt.

Vi får nog vänta och se om någon kliver fram som hänföraren, men du har helt klart en poäng. Det kan absolut göra skillnad i det långa loppet!
Ja, med en hungrig och heltänd Jimpa kan det bli en liknande effekt. Hans jävlar-anamma tände hela laget mot fuleå i kvarten.

Det är klart så att med en Härförare/Fältherre så vinner man höstruskbortamatcherna mot Skogstorps BK och Kaffeslask IK. Trots långa och sega resor till Bortilombolo med övernattning på Dysterbruks Pensionat lyfter sig laget och gör det som krävs för att HF/FH kräver det och inget mindre än det.

Det är naturligtvis inte hela lösningen, det måste finnas kvalité i laget bakom HF/FH annars får laget ändå stryk. Fast då kanske med 3-4 och 1-2 istället för 0-4 och 1-5.

Jag anser att DIF (Vi) har kvalité i hela laget, men att just HF/FH saknas. Hoppas nu grymt mycket på Daniel Tjärnqvist.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det närmsta du kommer den typen av spelare i dagens trupp tror jag ändå är DT.

Sedan tror jag iofs inte att han är lika tydlig i denna roll som t ex Challe eller Ragge, men hur ofta får man fram den typen av spelare?

I övrigt kan jag bara instämma om Norman.

Hoppas han får chansen i kedja ett eller två nästa säsong får då tror jag han kan blomma ut rejält.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Kall-El skrev:Det närmsta du kommer den typen av spelare i dagens trupp tror jag ändå är DT.

Sedan tror jag iofs inte att han är lika tydlig i denna roll som t ex Challe eller Ragge, men hur ofta får man fram den typen av spelare?

I övrigt kan jag bara instämma om Norman.

Hoppas han får chansen i kedja ett eller två nästa säsong får då tror jag han kan blomma ut rejält.
Nej, precis. Se på jönköpings finest. Johan Davidsson. (ursäkta svordomen). Grymt viktig för hela det laget. Ove Molin i Brynäs (innan han la av då). etc.. kan inte namnen på de där viktiga i de andra topplagen. Färj.stad har ett familjekoncept som inte räknas. De gör alltid bra ifrån sig. Men övriga stabila topplag har starka ledare. Spelare som visar vägen.

Norman, ja han är en sjuhelvetes lirare. Glömmer inte straffen han stänkte upp bakom gnihet-keepern... Mycket fin hockeyspelare, men det har vi många av i DIF.
Låst