Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
JohanPez
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av JohanPez »

Inte alls en dum idé Sensei. Någorlunda liknande modeller praktiseras redan på svensk arbetsmarknad.
Jag arbetade på en teknisk support där en längre tids utbildning krävdes för samtliga medarbetare. Företaget led dessutom av rejäl ruljans på anställda så för att lösa detta instiftade man en lojalitetsbonus vilken man erhöll om man gått igenom provanställningstiden utan att ha lämnat in avskedsansökan.
Magnutz

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Magnutz »

sensei skrev:
Magnutz skrev: Ja, faktiskt. Ryman kan dra ** ******. Och ES måste våga stoppa denna dårskap.
Jag är sannerligen ingen expert inom området men personligen vill jag att DIF inför ett system som påminner om det som används inom amerikansk militärtjänst; Juniorer får en betald hockeyutbildning under x (3-4?) år som skall hålla en hög nivå där även en minimal lön betalas ut under tiden. I gengäld så kontrakteras du att göra 1-2 års "tjänstgörning" i seniorlaget innan man är fri att gå vidare till andra klubbar. Ersättningen under "tjänstgörningen" utgörs av både fast och bonusdel och förhandlas möjligen individuellt.

Med den här lösningen blir allt frivilligt och bra, i motsats till centrala lösningar med tvång som ändå ingen part är helt nöjd med.
Något måste göras, så mycket är klart och ärligt tycker jag att första steget är att sätta sig ner och snacka med "agenterna" och tala om för dem vad som gäller och hur icke välkomna de är på junior-träningar etc, Samt hur mycket "stryk"* de får om de erbjuder klubbarnas juniorer kontrakt innan deras åtaganden i den klubb som fostrar dem är fullgjorda. Varför ska det daltas med hyenor?! Sen kan vi ta oss an det andra problemet: Hur vi förbinder juniorerna att göra sin plikt och fullfölja sina kontrakt.

Det är bra att börja vid roten på alla problem och här handlar det om inställning tror jag. Tala om för juniorerna när de plockas ut till j18 att: "Vi kommer att satsa x miljoner på den här truppen och på varje enskild spelare kommer mycket tid och resurser läggas ned. Du som är villig att ta steget upp och spela för XXY Hockey måste skriva på avtalet ni ser framför er. Annars kommer klubben inte att satsa en krona på er." Det svider säkert i några år men snart nog är det tradition. De unga vet att de inte kan utvecklas i sitt svenska lag för att sen dra så fort de fyller 18. Orsak/verkan. Konsekvenser. Rättigheter/skyldigheter. De lär sig att vara "stand up guys" (inte komiker då utan män som står upp för sina ideal och är reko) och gör vad som är rätt.

Detta måste alla klubbar göra. Hårt? Kanske. Ogenomförbart? Nja, varför det? Ska det daltas med tonåringar bara för att sedan se dem lämna skutan så fort de blivit A-mogna? I helvete heller.

* Stryk betyder här något höljt i dimmor
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Jag fattar inte. Inget nytt under solen. Zibbe har kritat på ett kontrakt med Ottawa. Det visste vi att han skulle göra. Inget är klart kring huruvida han spelar i DIF eller Senators nästa år. Jag tror och hoppas fortfarande på DIF. Ur sportslig synvinkel vore det väl dock bäst att vi ser honom som förlorad, tar in en grym center (om vi hittar nån, annars typ Hannula) som ersättare, och sedan får hem Zibbe som bonus när det blir helt uppenbart att han inte tar ordinarie tröja i Ottawa.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Samtidigt verkar allt tyda på att Mika själv vill vara i Ottawa, och kommer han hit så vill han inte det själv, han tror inte själv på det, utan då är det bara för att Ottawa inte tycker han platsar i laget än. Skulle nog hellre se en motiverad spelare då..
Expert.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Tycker ändå det låter relativt lovande:
http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... djurgarden

Och nog tror jag Zibbe skulle vara motiverad att prestera även i DIF.
Användarvisningsbild
mallavich

Inlägg av mallavich »

haak skrev:Jag ser gärna att Lassen stannar även över nästa säsong. Då kanske chansen finns att Jossan Öqvist dyker upp på hovet, hon e najs... ;)

Jag ställer definitivt upp på tröjbyte :wink:
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Samtidigt verkar allt tyda på att Mika själv vill vara i Ottawa, och kommer han hit så vill han inte det själv, han tror inte själv på det, utan då är det bara för att Ottawa inte tycker han platsar i laget än. Skulle nog hellre se en motiverad spelare då..
Jag tror inte det där stämmer, som jag varit inne på tidigare är jag personligen helt inne på spåret att han vill vara Ottawa 110% till lags och att de således skall få fatta beslut vart han skall spela.

Ifall det blir talan om en utlåning så är jag helt övertygad om att Mika kommer vara helmotiverad för att förbättra allt i sitt spel så han är än mer redo för (i hans tycke) större uppgifter i Ottawa tröjan framöver....
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Tycker inte att man ska gnälla på Mika för mycket. Han är en spelare som växer med motståndet. Jag tror att han platsar i Ottawa i dagsläget. Han har en dröm och jag önskar honom lycka till. Det går inte att jämföra många andra svenska spelare med Mika. Han hade dominerat i JVM, som han felaktigt inte blev uttagen till. Hade han spelat JVM hade Sverige spelat final och Mika tingats högre än Adam Larsson.

Mika var en av anledningarna till att DIF vaknade till liv på våren. Om inte Mika, Mark och Claeson hade slagit igenom föregående säsong tror jag inte DIF gått till slutspel. För det är jag tacksam.

Jag ser istället för Mika fram emot att se Pontus Åberg, som också verkar ha den där förmågan att vara bra mot bättre motstånd. Jag ser hellre en taggad Pontus än en stukad Mika.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Tycker att det är andra tongångar nu, förut så var det väl bara upp till Ottawa enligt Mika? Nu ska han ju tänka på det, av någon anledning.. Hoppas hoppas!
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Det vore grymt kul att se vad Zibanejad kan göra i år i DIF men jag tror nog vi blir ett bättre lag med Hannula. Win-win situation?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:Det vore grymt kul att se vad Zibanejad kan göra i år i DIF men jag tror nog vi blir ett bättre lag med Hannula. Win-win situation?
Hannula är dock förmodligen mycket "dyrare i drift" än Zibbe.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Förstår vad Kall-El menar när han säger att Hannula måste ha rätt omgivning för att lyckas. Det kan emellertid vara svårt att hitta en ersättare av samma kaliber som Hannula i detta skede.

Jag håller med om att Hannula inte är en spelare som kan bryta mönster, men i sällskap av Nilson som framspelare skulle det kunna bli succé. Dessutom tror jag folk glömmer att Almtorp är en habil spelfördelare också.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag tycker man kan läsa mellan raderna i den där artikeln att Ottawa hintat om att han (om han vill) får ta ett år till i ES innan han kommer över. Om nu Mika är korrekt citerad.

Hänger det enbart på Mika och han väljer att åka trots det muntliga löftet tidigare så blir jag sjukt besviken.
Rix

Inlägg av Rix »

-daniel- skrev:
Jag tycker man kan läsa mellan raderna i den där artikeln att Ottawa hintat om att han (om han vill) får ta ett år till i ES innan han kommer över. Om nu Mika är korrekt citerad.

Hänger det enbart på Mika och han väljer att åka trots det muntliga löftet tidigare så blir jag sjukt besviken.
Håller med till fullo, kom igen nu Mika och Ottawa, inse att ett år till i DIF är bra för alla parter, Mika blir 1 år större och bättre, DIF får behålla en klassspelare och Ottawa får en spelare som snabbt kan gå in i NHL laget utan att behöva massa AHL spelande.
Låst