Säsongen 18/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
JiWe
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av JiWe »

crike skrev:Såg "Wikegård vs..." igår på Sportkanalen. Han besökte familjen Sylvegård.
Tycka vad man vill om sönerna (och hela familjen) men jag upplever inte att vi har en enda spelare i laget som brinner för detta lika mycket som dom gör och gör allt för att vinna och stå upp för sina lagkamrater. Närmst är kanske Brodin men han markerar mest och glider sen iväg. Jag får förstås förtydliga att jag inte känner alla i DIF och/eller att alla inte visar sina känslor på samma sätt samt att jag inte gillar onödiga utvisningar, men om vi ser på matcherna vi spelar så tvivlar jag på att våra motståndares fans "gnäller" över våra tjuvknep (hint, vi har inga).

Sekvensen när M Sylvegård röjer i Kaffe´s bås, det är trots allt hockeyporr för mig, inte för att han hoppar in helt oprovocerat utan för att han står upp för sin lagkamrat och struntar i om han själv får en smäll, han visar tydligt att man inte tänker vika ner sig. Igår fick Jensen ett slag på plocken och vad gjorde vi? Tittade på en spelare på närmre 2m och gjorde ingenting.

Jag vill se mer känslor i dagens DIF, förlorar vi ska vi fan vara förbannade.
Det är lite intressant som ämne. Är personligen lite delad och har svårt att se Sylvegård brinna mer för hockey än exempelvis JJ. Men det yttrar ju sig som sagt på olika sätt. Kan tycka att Brodin, Lilja och Urbom av idag är tre exempel på jobbiga och obekväma spelare men utan att för den skull vara grisar. Tar vi smällen på plocken så hade Urbom för två år sen mkt väl kunnat åka fram och sätta en crosschecking i nacken på Malmö-spelaren efter signal och därmed åka på en tvåa och sätta laget i skiten.

Tror för egen del att man har det lite i åtanke just att inte hamna i den typen av situationer genom att gå över gränsen. Är ju dessutom oftast hämndaktionerna som domarn ser och fan vet hur mycket det ”hjälper” att ge motståndarna stryk?

Med det sagt så håller jag med om att lite mer känslor kan vara på sin plats då inte minst publiken eldas igång lite. Men rent generellt så föredrar jag att man tacklar och kör hårt snarare än åker runt och kliver över gränsen medvetet med jämna mellanrum. Av den enkla anledningen att jag inte tror det ger särskilt mycket. Fan, tänk om vi plockat in Ledin... är väl större chans att motståndet garvar åt hans fasoner snarare än att bli skraj för honom. (Som ett exempel på en riktig hockeygris)

Aja, kul ämne som tveklöst delar skaran lite :)
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

Säga vad man vill om Hanks teknik osv. Men är det något som tär på spelarna fysiskt och psykiskt så är det när han fullföljer i varenda närkamp gång på gång. Det kväver motståndarna och vi kan etablera tryck i anfallszon.

Är det någon mer än jag som tycker att bröderna har jätte problem i defensiv zon?
Både Jonte och Mackan gör halvdana försök till att hålla på utsida, Jonte glider runt på en skridsko allt för ofta till motståndare vid sarg. Mackan tar för lång tid på sig vid passning ur zon.
Lägger till en spelare som dippar defensivt och det är Wirtanen.

Kanske bara är jag?
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

Nej, den kedjan har verkligen stora problem defensivt allt som oftast. Ändå matchar man dom i slutet av matcherna när vi leder med en puck, förstår det inte riktigt.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

TheForsa skrev:Säga vad man vill om Hanks teknik osv. Men är det något som tär på spelarna fysiskt och psykiskt så är det när han fullföljer i varenda närkamp gång på gång. Det kväver motståndarna och vi kan etablera tryck i anfallszon.

Är det någon mer än jag som tycker att bröderna har jätte problem i defensiv zon?
Både Jonte och Mackan gör halvdana försök till att hålla på utsida, Jonte glider runt på en skridsko allt för ofta till motståndare vid sarg. Mackan tar för lång tid på sig vid passning ur zon.
Lägger till en spelare som dippar defensivt och det är Wirtanen.

Kanske bara är jag?
För att klara av att etablera tryck i anfallszonen, som jag ser det, måste du ha både kvicka fötter och tyngd med i ekvationen. Har du bara kvickhet blir du föst ut i hörnen och har du bara tyngd kommer du inte fram/förbi.

När vi bestyckar formationer med enbart lätta, snabba killar blir det nog, i mina amatörögon, enkelt att försvara sig. Se till att fånga upp och pressa ner farten så är den problematiken löst.

Det samma gäller i defensiven. Kvickhet är bra så länge som du har utrymme att utnyttja den.

Jag tänker på Ryno som en sån spelare som är värd sin vikt i guld. Han har skillsen och tyngden och kompletterar den formation han är del av på ett vansinnigt bra sätt. Tillsammans med speedkulor blir en sån spelartyp rena terminatorn.

Sen måste vi ha Hank hel. Nån måste gå in och köra på folk och det gör han. Nån skriver "men han är så mesig och snällast på jorden." Ja, han är snäll men han tackar tamejfan allt. Utan att va ful. Det är bra skit.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Henkos skrev:Nej, den kedjan har verkligen stora problem defensivt allt som oftast. Ändå matchar man dom i slutet av matcherna när vi leder med en puck, förstår det inte riktigt.
De fastnar ibland i zon och då tänker man på hur bleka de är på att återerövra den och att ta sig ur defensiven (eftersom det är så vi människor är funtade). Men oftare än de fastnar så får de faktiskt till flygande anfall vilket är RÄTT sätt att försvara en ledning.
Jag tycker inte förstakedjan är särskilt mycket bättre på att kriga till sig pucken i egen zon och ta sig ut heller. Det hänger så otroligt mycket på vilka backar som spelar och hur många sekunder de varit inne. Är det fräscha pigga gubbar så funkar överbelastningarna och gubbar som Urbom eller Norell kan ta ut pucken (eller Hulta, när han är BRA och inte gör dumma dragningar eller slår indianare). Är det längre in i bytet så brukar motståndarna få vrida och vända och då är det i princip bara fjärdekedjan som brukar ha pannben nog att få iväg pucken till offensivt tek.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

JiWe skrev:Det är lite intressant som ämne. Är personligen lite delad och har svårt att se Sylvegård brinna mer för hockey än exempelvis JJ. Men det yttrar ju sig som sagt på olika sätt. Kan tycka att Brodin, Lilja och Urbom av idag är tre exempel på jobbiga och obekväma spelare men utan att för den skull vara grisar. Tar vi smällen på plocken så hade Urbom för två år sen mkt väl kunnat åka fram och sätta en crosschecking i nacken på Malmö-spelaren efter signal och därmed åka på en tvåa och sätta laget i skiten.

Tror för egen del att man har det lite i åtanke just att inte hamna i den typen av situationer genom att gå över gränsen. Är ju dessutom oftast hämndaktionerna som domarn ser och fan vet hur mycket det ”hjälper” att ge motståndarna stryk?

...
Visst är ämnet intressant :wink:

Jag är inte heller ute efter idiotaktioner som domarna direkt kommer plocka oss på, framförallt vill jag att kroppen ska användas mer och klubban mindre men man måste markera på något sätt när vår oerfarna målvakt får ett slag. Finns vissa mer rutinerade målvakter som hade reagerat kraftigare och troligen fått med sig en utvisning medan Jensen bara sväljer den, det ska inte hans back göra.

Brodin, Lilja och Urbom är absolut obekväma men de två första är det i 1sek framför motståndarmålvakten och Urbom (som jag upplever det) är sällan den som per automatik slänger bort motståndarna framför egen målvakt utan han låter oftare motståndaren göra första draget.

Ser man på Malmö, Kaffe och även Örebro senast vi mötte dom är det jävligt snabbt 4-5 spelare framför egen målvakt när han satt ner plocken på isen. Hur agerar vi? Ja vi låter 1-2 av våra spelare hantera 3 motståndare som försöker psyka och få till lite hets framför Adam/Robin.

Behövs inte skägg eller muskler för att agera som jag vill att vi ska göra, det krävs bara skalle och vilja.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

En positiv sak med skadeeländet har varit att Jensen fått kliva fram och göra ett par bra insatser.
Kan vara nog så viktigt för fortsättningen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
ciirree

Inlägg av ciirree »

Förra säsongen hade vi en tydlighet i vårat spel. Vi jobbade som en maskin och allt rullade på. Man kände att någonting äntligen var på gång och det kunde man bygga på, en lång tid framöver.

Djurgården väljer sedan att gå en annan väg när det gäller SC-rollerna och Tjomme försvinner.

Till den här säsongen så är vi raka motsatsen. Det är skrattretande dåligt.
Tjomme har gjort något väldigt bra med Leksand dessutom. Tagit in flera placeringar över tid och verkar ha hittat något som fungerar.

Jag tror att en hel del försvann med Tjomme, tyvärr.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

10:e förluster på Hovet, i 13 hemmamatcher har vi gjort högst 2 mål framåt.
Det faktisk ett snitt som bottenlag brukar ha.

Spelmässigt, sett till materialet vi förfogar över är detta den klart sämsta säsongen sedan vi gick upp 2014.
Stort underbetyg åt samtliga inblandade, lagbygget, spelidén, attityden, kontinuiteten

Stäng ner detta nu
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Det är nästan så man önskar att vi låg på 10:e plats och redan var avhängda från slutspel. Nu kommer ledningen sitta och vurma sig över en "okej säsong" efter uttåg i åttondel och ingenting kommer hända inför nästa.

Med det här spelarmaterialet ska det fan inte se ut som det gör. Det är klappuselt att få ut så lite ur spelarna, och det ligger på tränarnas axlar.
Morwiin

Inlägg av Morwiin »

Max 2 poäng på dem närmsta 4a matcherna.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Ja man blir ju inte svinkåt av att titta på detta pojklag direkt. Åtminstone en poäng i allt elände.

Jocke måste fan klippa till sig lite, det funkar inte att budgetvärva mindre spelare från Pantern och sen räkna med att vi ska köra över riktiga lag när man närmar sig slutspel.

In med Kalus nu, det här är för mesigt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Hoppas på att vi kan hamna sexa nu.
Femma vore totalt värdelöst.
Möta ett Växjö med hemmaplansfördel.
Seriens bästa hemmalag. Rutinerade rävar som kliver upp.

Frölunda mer vilda västern. Dåligt försvar men bra anfallsspel.
Passar oss bättre. Betydligt lättare att rycka 1-2 matcher i Scandinavium än Vida.

Hoppas Skellefteå blir femma och får gå upp mot Växjö.
BigJ

Inlägg av BigJ »

sensei skrev:Ja man blir ju inte svinkåt av att titta på detta pojklag direkt. Åtminstone en poäng i allt elände.

Jocke måste fan klippa till sig lite, det funkar inte att budgetvärva mindre spelare från Pantern och sen räkna med att vi ska köra över riktiga lag när man närmar sig slutspel.

In med Kalus nu, det här är för mesigt.
Ja jävlar vad han Svensson ramlade idag
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

South_Exil skrev:Hoppas på att vi kan hamna sexa nu.
Femma vore totalt värdelöst.
Möta ett Växjö med hemmaplansfördel.
Seriens bästa hemmalag. Rutinerade rävar som kliver upp.

Frölunda mer vilda västern. Dåligt försvar men bra anfallsspel.
Passar oss bättre. Betydligt lättare att rycka 1-2 matcher i Scandinavium än Vida.

Hoppas Skellefteå blir femma och får gå upp mot Växjö.

Tror vi slipper oroa oss om topp 6 med nuvarande form och spelschema.
Högst troligt blir vi 7:a och ryker i Play In mot Rbk eller Örebro.

Vore ett värdigt avslut på denna Fusksäsong, där vi läst oss nöjda över att ha varit "topplag"/haft bäst PP/gjort flest mål i 40 av 52 omgångar
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar