Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
4.9.5
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av 4.9.5 »

Örebroarn skrev:Förstår inte riktigt kritiken av Johner. Jag menar han är i toppen av den interna poängligan trots att han inte lirar i förstalinan, spelas inte i första PP-uppställningen etc. Tycker att Johner är en spelare man ska försöka behålla för att få lite kontinuitet. Ser då hellre att man vässar laget med en bättre speluppläggare som kan servera Johner så han kan dundra in mål, typ en Linkan-typ. Sen skulle det inte skada med en bättre målvakt och en Kronwall-typ av back som kan spela kopiöst mycket och vara tongivande i försvaret. Får vi in såna typer samt kan behålla de flesta spelarna så tror jag vi har enorma chanser att vinna serien och eventuellt gå upp i SHL till nästa år. Det är väl det som verkligen saknats i år då vi har underbara snipers men ingen som kan dra på sig markeringarna, hålla i pucken och sedan servera pucken på bladet för direktskott.

Till nästa år skulle jag vilja se följande formationer:

Forwards:

Johner - SPELUPPLÄGGARE - Sörensen
Saviano - Ljungh - Guter
H.Eriksson - Holmqvist - Ahlen
Heinerö - J.Eriksson - Krüger

Backar:

Nils - NY BACK
Arnesson - Holm
Lidström - Norell
Falk

Målvakt:

NY MÅLIS (Typ som Pogge som vinner matcher och är bra med klubban)
Reideborn
jag har min lätt höga önskning att dogge ger upp nhl och flyttar hem permanent, den har ju

inte gått ner med tanke på att han spelar mindre och mindre där borta

Sent from my RM-892_eu_sweden_243 using Tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Användarvisningsbild
Örebroarn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Örebroarn »

4.9.5 skrev:
Örebroarn skrev:Förstår inte riktigt kritiken av Johner. Jag menar han är i toppen av den interna poängligan trots att han inte lirar i förstalinan, spelas inte i första PP-uppställningen etc. Tycker att Johner är en spelare man ska försöka behålla för att få lite kontinuitet. Ser då hellre att man vässar laget med en bättre speluppläggare som kan servera Johner så han kan dundra in mål, typ en Linkan-typ. Sen skulle det inte skada med en bättre målvakt och en Kronwall-typ av back som kan spela kopiöst mycket och vara tongivande i försvaret. Får vi in såna typer samt kan behålla de flesta spelarna så tror jag vi har enorma chanser att vinna serien och eventuellt gå upp i SHL till nästa år. Det är väl det som verkligen saknats i år då vi har underbara snipers men ingen som kan dra på sig markeringarna, hålla i pucken och sedan servera pucken på bladet för direktskott.

Forwards:

Saviano - Ljungh - Guter

Backar:

Nils - NY BACK
Arnesson - Holm
Lidström - Norell
Falk

Målvakt:

Reideborn

jag har min lätt höga önskning att dogge ger upp nhl och flyttar hem permanent, den har ju

inte gått ner med tanke på att han spelar mindre och mindre där borta
Tyvärr lär väl Dogge spela i KHL, Schweiz, Tyskland, Finland eller SHL före han väljer att spela i HA. Men hoppet är ju det sista som överger människan. För att det ens ska kunna vara möjligt måste vi däremot få in externa finansiärer då jag har svårt att se att DH skulle kunna generera de ca 2 miljonerna som krävs per säsong för att kunna landa en stjärnspelare (sociala avgifter, sign-on bonus och lön).
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Örebroarn skrev:Tyvärr lär väl Dogge spela i KHL, Schweiz, Tyskland, Finland eller SHL före han väljer att spela i HA.
Jag tror faktiskt att du har fel där. Jag är övertygad om att Douglas har Djurgården som enda tänkbara klubb i Sverige och förmodligen Europa i övrigt, KHL borträknat. När han väl avslutar sin tid i KHL, är jag övertygad om att det är tjäna sista miljonerna i KHL eller flytt hem till Stockholm och familj som gäller. Douglas är antagligen ekonomiskt oberoende, och så varmt han talat om Djurgården, och att han sagt att han ska avsluta med spel hos oss, så utgår jag ifrån att Djurgården är prio ett i Europa.

Givetvis kan jag ha fel, men har en stark magkänsla att Douglas gör comeback i Djurgården när äventyret i NHL är över.
Greato

Inlägg av Greato »

Forwards:

Saviano - Ljungh - Guter

Backar:

Nils - NY BACK
Arnesson - Holm
Lidström - Norell
Falk

Målvakt:

Reideborn
Palmebjörk-Ny-Sören
Jakobs-Ljungh-Saviano
Hank-Honken-Ahlen
Heinerö-Ny-Ny

Låna ut Krüger. In med Jocke Eriksson i båset som ass coach. Palmebjörk mot Johner. Jakobs mot Guter. När det gäller backarna så bort med Falk också, ser hellre Andreas Englund som sjunde.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Skidlöparn skrev:
Greato skrev:
DIF_Soldier skrev:
Greato skrev:Om vi blir kvar i HA nästa säsong så hade jag gärna sett en värvning av Palmebjörk. Kanske istället för Johner?
Det är väl snarare så att killar som Palmebjörk, Everberg, Vesterholm, Bergström lär få SHL-anbud.

Om Philip Holm och Ljungh är av intresse för högsta ligan, vad är inte de ovanstående?
Fortsätt gräva.
Palmebjörk sitter väl i ungefär samma sits som Smootherman gjorde förra säsongen. Och han gick till Karlskrona av alla lag. Tror ändå att våra chanser skulle vara okej.
Palmebjörk hade chans på SHL-kontrakt när han spelade för Sundsvall i HA men valde Löven som då spelade Div-1 för att han ville hjälpa upp dem till HA, inte en chans att han sticker till oss.
Enda chansen är väl Nisses övertalningsförmåga. De är ju rätt goda vänner.

I övrigt. Satt på läktaren igår och pratade hur nästa säsong kan se ut. Tittar man spelare för spelare så är det inte många i dagens lag som är knallsäkert att de kommer lämna. Det känns som att vi kan ha fått in en kontinuitet nu. Johner tror jag lämnar, tror han är för dyr för den prestation han visar, alternativt är han inte det. Hans fru verkar däremot inte trivas alltför mycket i stockholm. Det kan ju också vara en avgörande faktor.

Timmy och Lidström tror jag måste förhandla ned sina kontrakt om de vill stanna en säsong till. Ni kan tycka vad ni vill om spelet på isen, men i försvaret är det våra yngre kollegor som är bäst. Däremot kan jag se att Timmy-effekten var uppenbar. När han var skadad var vi som sämst, när han är tillbaks är vi som bäst. Kan bero på mycket men låt oss ändå kalla den Timmy-effekten.

Framåt har vi i dagsläget väldigt många forwards. Har vi råd att vänta in Huddinge-kedjan eller går vi på bara Heinerö och Måns? Guter tror jag stannar och han kan nog övertala Hagelin om Challe skulle önska. Saviano kan nog övertalas en säsong till, mest på grund av hemmasituationen som faktiskt tog honom hit från första början. Ljungh tror jag vill stanna och jag tror han behöver minst en säsong med denna framgång igen för att själv känna sig redo för SHL. Då har vi kvar Jocke. Där har vi en nöt. I mina ssk-kretsar på jobbet gör man allt för att få honom som sportchef i SSK. I denna tråd har jag sett att man vill ha han som andretränare här. Vill han köra en säsong till tror jag det blir här i DIF, lägger han av blir det med all säkerhet en roll i SSK.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Greato skrev:

Forwards:

Saviano - Ljungh - Guter

Backar:

Nils - NY BACK
Arnesson - Holm
Lidström - Norell
Falk

Målvakt:

Reideborn
Palmebjörk-Ny-Sören
Jakobs-Ljungh-Saviano
Hank-Honken-Ahlen
Heinerö-Ny-Ny

Låna ut Krüger. In med Jocke Eriksson i båset som ass coach. Palmebjörk mot Johner. Jakobs mot Guter. När det gäller backarna så bort med Falk också, ser hellre Andreas Englund som sjunde.
Tvivlar starkt på att Jakobs stannar en hel säsong efter denna. Han är i princip bara här för att få matchträning, även om han sagt att han valde just DIF med gruppens potential i åtanke.

Behåller gärna Guter, och även Kalin. Tror Kalin kan blomma ut och Guter är alltid bra, även om han skjuter i magen många gånger så skapar han chanser och kan hålla puck bra, liksom Sörensen.

Får vi behålla truppen i stort men fylla på där det behövs: en eller två rejäla backar samt en bra keeper som kan vara en matchvinnare (varför inte Bengtsberg, nuv. Troja-Ljungby?), så kan vi lätt gå hela vägen nästa år.

Klaffar allt redan i år så kan vi nog gå till Kvalserien iallafall.
25/4-2025
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Ni kan glömma att Nils kommer spela i HockeyAllsvenskan nästa säsong. Vill vi behålla honom är det SHL som gäller.
medu82

Inlägg av medu82 »

Sjöwall skrev:Ni kan glömma att Nils kommer spela i HockeyAllsvenskan nästa säsong. Vill vi behålla honom är det SHL som gäller.
Får hoppas att han är villig att stanna eftersom han ville ha ett livstidskontrakt ;)
Men nej han lär nog tyvärr inte stanna och om han stannar så är det isf för att ge tillbaka till Djurgården efter deras stöd vid skadan osv...
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Lustigt att alla här verkar helt säkra på att vi blir kvar i AS nästa år, detta är ju det mest sannolikta scenariot men man undrar vilka från årets trupp som skulle få följa med upp om vi mot förmodan skulle hamna i shl?
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

BaronVonDif skrev:Lustigt att alla här verkar helt säkra på att vi blir kvar i AS nästa år, detta är ju det mest sannolikta scenariot men man undrar vilka från årets trupp som skulle få följa med upp om vi mot förmodan skulle hamna i shl?
Jag tror ingen har ork att ta den diskussionen.. Det känns så osannolikt liksom. Kommer den dagen, så tar vi det då helt enkelt.
Expert.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

BaronVonDif skrev:Lustigt att alla här verkar helt säkra på att vi blir kvar i AS nästa år, detta är ju det mest sannolikta scenariot men man undrar vilka från årets trupp som skulle få följa med upp om vi mot förmodan skulle hamna i shl?
Inte alls särskilt lustigt, men precis som du säger bara högst sannolikt.
Om vi efter 35 omgångar ännu inte lyckats hitta nån sorts stabilitet i mer än nån enstaka match här och där vore det lika märkligt som fantastiskt om DIF lyckas få allt att falla på plats som på beställning precis till kvalet.
Det mesta talar för att det blir en repris av förra säsongen, dvs allt krut kommer gå åt till att jaga ikapp och försöka nå en 3:e plats.
Sedan väl i play off/KS är allt krut bränt, både psykiskt och fysiskt.

Att i det läget, med missat kval tro att vi ska få behålla större delen av truppen tills 14/15 är nog lite väl naivt.
Den lilla uns av spets/kunskap som finns i dagens trupp kommer snabbt slussas uppåt i seriesystemet.
Vi skulle helst gått upp första säsongen, i sämsta fall denna säsong, missar vi även denna säsong då lär de dröja.

-Men som jag brukar säga till min pojkvän Klas-Krister, när man har väntat länge så är det ju bara hääärligt sedan när det kommer!
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
medu82

Inlägg av medu82 »

Ja jag är tämligen säker på att vi tyvärr inte kommer klara oss upp i år (det var jag redan ifrån säsongsstart iofs, såg/ser detta som ett uppbyggnads år...)

Rent spontant dem jag skulle vilja ha kvar isf är:

MV:
Adam som 2:a målis och in med Tellan, låna ut Mattsson till någon AS klubb.

Backar:
Nisse, Arne, Holm, Lidström och Norell.

Forwards/Centrar:
Ljungh, Saviano, Hank, Heinerö,Krüger,Kalin, Nyberg(ny favorit), Kalin, Sören, Jakobs, Guter.
Sedan tror jag tyvärr att Jocke E är för gammal för högsta nivån...
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag hoppas alla här i forumet hänger med i alla fall, om vi går upp! :-)
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

minalman skrev:Jag hoppas alla här i forumet hänger med i alla fall, om vi går upp! :-)

Får se hur jag gör.. :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev:
minalman skrev:Jag hoppas alla här i forumet hänger med i alla fall, om vi går upp! :-)

Får se hur jag gör.. :wink:
Går vi upp så lägger jag tangentbordet på hyllan. Köper hem ett rejält lager av Islay och cigarrer.

Risken är stor att jag hinner bli riktigt gammal och grå innan dess. Kommer nog att behöva hitta annat skäl att gå i forumpension.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Låst