Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Kall-El

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kall-El »

Tror personligen inte det händer så mycket mer med truppen nu fram till seriestarten och det är rätt skkönt att den är hyfsat spikad och klar. ( Bara hoppas att Zibbe stannar. )

Kan ju dock hoppas att anrättningen spetsas till i januari med en anfallare / center som kan göra det oväntade, vara ledaren i PP eller något liknande.

* Backbesättningen känns bra, men tunn. Hade sjunde backen varit Falk hade jag inte känt mig direkt oroad, men nu gör jag det i alla fall. KLarar vi oss utan skador och Claesson klarar av att hålla en jämn nivå bör vi vara topp 3 på backbesättning i serien.

* Forwards och Centrar ser helt okej ut om man ser till arbetsvilja och liknande grejer. Är dock själv lite oroad över att det kanske saknas den där spelaren som kan göra det liklla extra, dra sin gubbe, leda ett PP osv. Var lite grand därför jag hoppades på en Möller istället för en Carlsson eller Tim Eriksson. Frågan är alltså om vi blir för lättlästa och för kämpa som små idioter för varje mål vi gör. Det kan komma att fungera, men risken finns att vi kommer få svårt att producera tillräckligt mycket framåt.

* Målvaktsbiten ser jag med skräckblandad förtjusning fram emot. Klarar Wesslau av att vara etta och stå upp emot 50 matcher på en säsong och leverera? Klarar han av det fysiskt? Då reserven är ung och oprövad känns detta som lite av en ondöig chansning. Tellqvist hade varit ett säkrare val helt klart.

Problem?

PP-spelet. Vi måste få till ett bra spel i denna spelform. Vi har de tuffa spelarna framför mål, vi har backarna på blå, men vem skall styra spelet? Kan Mackan hitta tillbaka eller inte? Gör han det kan vi ha ett ruskigt PP-spel på G. Gör han det inte får vi problem här.

Avsaknad av en tydlig förstacenter. Detta har vi saknat länge och hade vi haft denna spelare som kan leda en kedja både framåt och bakåt och producera poäng hade mycket kommit gratis. Hade hoppats att man skulle plokca in en till denna säsong men så har inte blivit fallet tyvärr.

Tekningarna. För två säsonger sedan var vi småptt gudomliga på att teka. Vi fick massor av gratis chanser och långa anfall tackvare detta. Förra säsongen var vi direkta dåliga på detta. Problemet behöver helt klart åtgärdas före en vunnen tekningen betyder antingen målchans eller förhindrad målchans.

Tunn försvarbesättning, snälla ha Falken på stand by. Serien är lång och något säger mig att vi kanske behöver utnyttja gamlingens tjänster under säsongen.
Användarvisningsbild
NorpaN
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av NorpaN »

Hoppas verkligen att laget har tränat mycket på straffar. Dessa extrapoäng är oerhört viktiga. Står inte ut med att förlora 8 av 10 straffläggningar som förra året.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

NorpaN skrev:Hoppas verkligen att laget har tränat mycket på straffar. Dessa extrapoäng är oerhört viktiga. Står inte ut med att förlora 8 av 10 straffläggningar som förra året.

Skulle inte straffar väck inför kommande säsong?
Eller har jag drömt... :?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
diffarn1

Inlägg av diffarn1 »

Lee Harvey Oswald skrev:
NorpaN skrev:Hoppas verkligen att laget har tränat mycket på straffar. Dessa extrapoäng är oerhört viktiga. Står inte ut med att förlora 8 av 10 straffläggningar som förra året.

Skulle inte straffar väck inför kommande säsong?
Eller har jag drömt... :?

Jag har inte hört någonting om att straffar ska bort i alla fall. Men jag håller med min bror om att dessa poäng kan bli väldigt viktiga.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Kall-El skrev:Tror personligen inte det händer så mycket mer med truppen nu fram till seriestarten och det är rätt skkönt att den är hyfsat spikad och klar. ( Bara hoppas att Zibbe stannar. )

Kan ju dock hoppas att anrättningen spetsas till i januari med en anfallare / center som kan göra det oväntade, vara ledaren i PP eller något liknande.

* Backbesättningen känns bra, men tunn. Hade sjunde backen varit Falk hade jag inte känt mig direkt oroad, men nu gör jag det i alla fall. KLarar vi oss utan skador och Claesson klarar av att hålla en jämn nivå bör vi vara topp 3 på backbesättning i serien.

* Forwards och Centrar ser helt okej ut om man ser till arbetsvilja och liknande grejer. Är dock själv lite oroad över att det kanske saknas den där spelaren som kan göra det liklla extra, dra sin gubbe, leda ett PP osv. Var lite grand därför jag hoppades på en Möller istället för en Carlsson eller Tim Eriksson. Frågan är alltså om vi blir för lättlästa och för kämpa som små idioter för varje mål vi gör. Det kan komma att fungera, men risken finns att vi kommer få svårt att producera tillräckligt mycket framåt.

* Målvaktsbiten ser jag med skräckblandad förtjusning fram emot. Klarar Wesslau av att vara etta och stå upp emot 50 matcher på en säsong och leverera? Klarar han av det fysiskt? Då reserven är ung och oprövad känns detta som lite av en ondöig chansning. Tellqvist hade varit ett säkrare val helt klart.

Problem?

PP-spelet. Vi måste få till ett bra spel i denna spelform. Vi har de tuffa spelarna framför mål, vi har backarna på blå, men vem skall styra spelet? Kan Mackan hitta tillbaka eller inte? Gör han det kan vi ha ett ruskigt PP-spel på G. Gör han det inte får vi problem här.

Avsaknad av en tydlig förstacenter. Detta har vi saknat länge och hade vi haft denna spelare som kan leda en kedja både framåt och bakåt och producera poäng hade mycket kommit gratis. Hade hoppats att man skulle plokca in en till denna säsong men så har inte blivit fallet tyvärr.

Tekningarna. För två säsonger sedan var vi småptt gudomliga på att teka. Vi fick massor av gratis chanser och långa anfall tackvare detta. Förra säsongen var vi direkta dåliga på detta. Problemet behöver helt klart åtgärdas före en vunnen tekningen betyder antingen målchans eller förhindrad målchans.

Tunn försvarbesättning, snälla ha Falken på stand by. Serien är lång och något säger mig att vi kanske behöver utnyttja gamlingens tjänster under säsongen.
Backsidan är så oerhört mycket starkare än inför förra säsongen så det ens är löjligt att kommentera...då hade vi en skadad Ragge som var högst osäker någonsin kunde spela något mer, Honken, Eklund, Printz, Lassen och Boumedienne.

Att backsidan är "tunn" är bara skrattretande, vad har du för krav egentligen? Jag skulle inte tro att DIF någonsin genom hela historien (förutom lockout säsongen) har förfogat över en sån stark uppställning.

När det gäller Falken är det tämligen naivt att tro att han bara hux flux skulle kunna sno på sig grillorna...en av anledningarna att han la av var ju just att han fann det svårt att motivera sig inför försäsongen. Att inte få den försäsongsträningen som 40-plussare och försöka ta en plats i ett Elitserielag ser jag som fullständigt otänkbart. Så det kan du glömma.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag skrev för helsicke topp tre men tunn.

OM du tycker Lassen är en okej 7e back får stå för dig, men för mig är han inte det och en 40 årig Falk hade ta mig tusan känts bra mycket säkrare.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Vi kommer att få ett bättre powerplay i år.

Kyle Klubertanz är grym i powerplay och dessutom en väldigt stark offensiv spelare i 5 mot 5. Han är fantastisk på att följa med upp i anfallen. Bättre än t.ex. Staffan Kronwall. Dessutom får vi Daniel Tjärnqvist som är en kompetent back i powerplay.

Kommer Marcus Nilson igång denna säsong så höjer det vårt powerplay ordentligt. Vi tappar förvisso Krüger som var enormt duktig på att föra in pucken i anfallszon. Men vi får istället in Carlsson som kommer göra betydligt mer mål i powerplay än Widing.

Spela Carlsson med Nilson i powerplay.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Kall-El skrev:Jag skrev för helsicke topp tre men tunn.
Ja, och det var just det jag reagerade på. Har du glömt hur DIFs backbesättningar har sett ut genom åren? Det är rena drömmen nu, så att kalla den tunn eller ens uttrycka ett uns av missnöje ter sig löjeväckande. Gräset är alltid grönare... osv.

Självfallet hade jag också gärna sett Falk som reserv, men vidhåller fortfarande att chansen att han bara skulle kunna hoppa in mitt i säsongen är fullständigt otänkbar.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Har en känsla av att Claesson kan få en jobbig "andrasäsong". Tror vi kan behöva bredda backsidan om inte Lassen eller nån annan tar ett steg upp.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det är den lilla oron jag också har.

Kommer Claesson att orka med en hel säsong som uttalad topp 6-back?
Kommer han att ha jämnheten som krävs?
Av den anledningen hade det varit jävligt skönt med Falken som sjundeback.
OM inte annat hade jag föredragit om back 7 hade haft sina styrkor i defensiven, inte offensiven.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Kall-El skrev:Det är den lilla oron jag också har.

OM inte annat hade jag föredragit om back 7 hade haft sina styrkor i defensiven, inte offensiven.
Jag tror faktiskt våra 7e, 8e och 9e backar är minst lika starka som tidigare säsonger. Annars hade de aldrig varit ledande backar i vårt bästa J20 lag någonsin typ. Jag tror snarare att det KÄNNS som ett stor glapp ner till dom för att just våra top 6 backar är otroligt bra. Tidigare har det varit en jämnare övergång mellan 5e och 6e backen till de som stod precis utanför. Kan det inte ligga något i det?
Expert.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Är inte ett dugg orolig för Claesson. Backsidan ser grym ut. Det skulle väl kunna vara eventuella skador som ställer till det bara.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:

Jag tror faktiskt våra 7e, 8e och 9e backar är minst lika starka som tidigare säsonger. Annars hade de aldrig varit ledande backar i vårt bästa J20 lag någonsin typ. Jag tror snarare att det KÄNNS som ett stor glapp ner till dom för att just våra top 6 backar är otroligt bra. Tidigare har det varit en jämnare övergång mellan 5e och 6e backen till de som stod precis utanför. Kan det inte ligga något i det?
Bingo.

Annars kan jag delvis förstå oron för Claesson, andra året som etablerad spelare kan faktiskt vara lite svår. Det har man sett upprepade bevis på, men tycker vi har spelare underifrån - som SirDIFalot säger - som kan tänkas få chansen och ta den ifall Fredrik skulle dippa en längre period.

Sammanfattningsvis; jag är inte orolig. Skador är det enda som kan få vår backlinje i gungning. Men den risken finns ju så klart alltid...
Användarvisningsbild
android

Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av android »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:

Bingo.

Annars kan jag delvis förstå oron för Claesson, andra året som etablerad spelare kan faktiskt vara lite svår. Det har man sett upprepade bevis på, men tycker vi har spelare underifrån - som SirDIFalot säger - som kan tänkas få chansen och ta den ifall Fredrik skulle dippa en längre period.

Sammanfattningsvis; jag är inte orolig. Skador är det enda som kan få vår backlinje i gungning. Men den risken finns ju så klart alltid...
Är mer orolig för normans andra år. Är ju grymt höga förväntningar från oss fans.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

android skrev:
-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:

Bingo.

Är mer orolig för normans andra år. Är ju grymt höga förväntningar från oss fans.
Japp, om han kör en Cehlin och står still i utvecklingen andra året och bara gör 4-5 mål och 10 ass. Då är centeruppsättningen rätt svag.
Expert.
Låst