Kvalserien 2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
ourz
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Kvalserien 2014

Inlägg av ourz »

pulverapa skrev:
Axel_K skrev:Jag står fast vid att 16-17 poäng kommer räcka. Antagligen 16 och bra målskillnad, men det skulle betyda 17 poäng för oss!
Aldrig att 16p räcker. Det är ju totalt 90p att spela om fördelat på 6 lag, vilket blir 15p per lag. Rent matematiskt kommer minst 3 lag alltid ha över 15p i en sådan här serie. Det troliga är att lag 2 kommer ligga på 18p eller bättre.
Det stämmer inte. Teoretiskt kan ett lag gå rent, och övriga vinna hemma och förlora borta, vilket ger lag 2-6 12 poäng. Detta är ju dock väldigt osannolikt.

Eftersom serien är så jämn så tror jag att det räcker med 17p för avancemang. Alltså, vinn resterande hemmamatcher och plocka två pinnar borta.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Kvalserien 2014

Inlägg av Stulle »

Inför AIK hemma så kändes det precis likadant som när det var 10(?) omgångar kvar i serien, att vi nästan måste gå rent för att klara direktkval. Vi lyckades då, och det är inte omöjligt att vi kan göra det igen. Kan grabbarna bara hitta tillbaks till det mentala stadiet som befann sig inför de 9 sista omgångarna så kanske. ;)

So you're telling me there's a chance
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Känns hemskt det här, varför kan vi inte få andas? Vi spelade med kniven mot strupen mot aik och vi gjorde det idag. 6 poäng senare, maximal utdelning, så ska vi alltså på nytt spela med kniven mot strupen på lördag? Hjärtat kunde ha mått bättre, och pulsen kunde varit lägre.

Det var väl allt negativt som fanns att sägas, och allt man kan göra är att konstatera att vägen till SHL är lång. Men nu är vi med på tåget, och det är bara att njuta av läget, hur illa kroppen än mår av skiten.

Rögle borta på lördag blir minst sagt låset som förmodligen måste låsas upp för att vägen till SHL ska vara sannolik. 1 poäng är ett måste, för att inte Rögle ska rycka. Mer poäng än det vore en dröm, och skulle vi lyckas knipa första bortasegern i kvalserien, samt att ett par resultat i övrigt går vår väg, så kan våra möjligheter att gå upp vara riktigt stora.

Ett drömscenario i omgång 7 vore som följer:
Rögle - Djurgården 1-2
aik - Malmö 2-1 OT
Örebro - Västerås 2-1

Det skulle ge följande tabell:
1. Örebro 16
2. Djurgården 12
3. Rögle 10
4. Malmö 9
5. aik 9
6. Västerås 7

Jag tror inte det finns på världskartan att Västerås tar poäng mot Örebro borta, så oavsett utgång på matcherna, så får vi troligtvis möta ett Örebro som mer eller mindre redan säkrat kontraktet. Förhoppningsvis kan det gynna oss. Västerås hemma i sista är ju även det bra om Västerås är avsågat då, vilket allt pekar på.

Mardrömmen i nästa omgång vore ju förstås att vi torskar under ordinarie, samtidigt som Örebro och Malmö (eller aik) vinner under ordinarie.

1. Örebro 16
2. Rögle 13
3. Malmö 11 / aik 10
4. Djurgården 9
5. aik 7 / Malmö 8
6. Västerås 7

Så kort och gott, med tanke på att Örebro och aik troligtvis lär vinna, så får vi inte förlora under ordinarie mot Rögle. Då är SHL-drömmen, som tabellen ovan indikerar, lika avlägsen som Mats Sundins comeback i Djurgården.

Dags att ta ännu en natts sömn och njuta av allt vad dagens seger innebär. Men sen är det åter dags att inta ångesten och nervositeten, för inte har man den lyxen att slippa undan den skiten. No pain, no gain... Så brukar det väl låta, så det är bara att acceptera ens plågsamma öde.
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Ska vi gissa att Djurgårdslogiken™ kommer ge oss allting i egna händer med två poäng tillgodo på råtta till sista omgången hemma mot VIK för att sedan fixa förlängning och strafförlust åt oss samtidigt som råtta slår Rövle borta med 3+ i målskillnad, precis tillräckligt för att gå om oss pga fler gjorda mål?

Känns som ett ganska troligt scenario med tanke på hur flyt vi haft hittills. Någon gång vänder det.
Donkels

Inlägg av Donkels »

Skidlöparn skrev:Ska vi gissa att Djurgårdslogiken™ kommer ge oss allting i egna händer med två poäng tillgodo på råtta till sista omgången hemma mot VIK för att sedan fixa förlängning och strafförlust åt oss samtidigt som råtta slår Rövle borta med 3+ i målskillnad, precis tillräckligt för att gå om oss pga fler gjorda mål?

Känns som ett ganska troligt scenario med tanke på hur flyt vi haft hittills. Någon gång vänder det.
Eh "Djurgårdslogiken" gjorde att vi vann dom sista nio så jinxandet lägger jag ner för den här såsongen
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Sörensen leder poängligan i KS märkte jag nu.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Enbom skrev:Sörensen leder poängligan i KS märkte jag nu.
Kul när snacket efter fyra matcher handlade om vilken besvikelse han hade varit.
Expert.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Är det verkligen någon som på allvar tycker att vår "brunkarkedja" tillika förstakedja är bra? Tycker dom enbart hamnar i defensiv zon såfort dom är på isen. Hank ska vi inte ens tala om, fy fan vilka onödiga utvisningar han tagit.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

Jag tycker snarare tvärtom, brunkarkedjan är duktiga på att forechecka och nagla fast pucken i offensiv zon
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

Sjöwall skrev:Är det verkligen någon som på allvar tycker att vår "brunkarkedja" tillika förstakedja är bra? Tycker dom enbart hamnar i defensiv zon såfort dom är på isen. Hank ska vi inte ens tala om, fy fan vilka onödiga utvisningar han tagit.

Håller med fullständigt vilket gör att de mer kreativa linorna jämt får börja i egen zon. Detta resulterar i att de åker och byter när de krigat ur pucken.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Örebroarn skrev:
Sjöwall skrev:Är det verkligen någon som på allvar tycker att vår "brunkarkedja" tillika förstakedja är bra? Tycker dom enbart hamnar i defensiv zon såfort dom är på isen. Hank ska vi inte ens tala om, fy fan vilka onödiga utvisningar han tagit.

Håller med fullständigt vilket gör att de mer kreativa linorna jämt får börja i egen zon. Detta resulterar i att de åker och byter när de krigat ur pucken.
Haha, precis så är det. Varje gång "brunkarkedjan" får ut pucken ur zon och in i anfallszon sker det genom en dump vilket leder till att våra scoring lines får börja med att jaga.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Salas skrev:Känns hemskt det här, varför kan vi inte få andas? Vi spelade med kniven mot strupen mot aik och vi gjorde det idag. 6 poäng senare, maximal utdelning, så ska vi alltså på nytt spela med kniven mot strupen på lördag? Hjärtat kunde ha mått bättre, och pulsen kunde varit lägre.

Det var väl allt negativt som fanns att sägas, och allt man kan göra är att konstatera att vägen till SHL är lång. Men nu är vi med på tåget, och det är bara att njuta av läget, hur illa kroppen än mår av skiten.

Rögle borta på lördag blir minst sagt låset som förmodligen måste låsas upp för att vägen till SHL ska vara sannolik. 1 poäng är ett måste, för att inte Rögle ska rycka. Mer poäng än det vore en dröm, och skulle vi lyckas knipa första bortasegern i kvalserien, samt att ett par resultat i övrigt går vår väg, så kan våra möjligheter att gå upp vara riktigt stora.

Ett drömscenario i omgång 7 vore som följer:
Rögle - Djurgården 1-2
aik - Malmö 2-1 OT
Örebro - Västerås 2-1

1. Örebro 16
2. Djurgården 12
3. Rögle 10
4. Malmö 9
5. aik 9
6. Västerås 7

Jag tror inte det finns på världskartan att Västerås tar poäng mot Örebro borta, så oavsett utgång på matcherna, så får vi troligtvis möta ett Örebro som mer eller mindre redan säkrat kontraktet. Förhoppningsvis kan det gynna oss. Västerås hemma i sista är ju även det bra om Västerås är avsågat då, vilket allt pekar på.

Mardrömmen i nästa omgång vore ju förstås att vi torskar under ordinarie, samtidigt som Örebro och Malmö (eller aik) vinner under ordinarie.

1. Örebro 16
2. Rögle 13
3. Malmö 11 / aik 10
4. Djurgården 9
5. aik 7 / Malmö 8
6. Västerås 7

Så kort och gott, med tanke på att Örebro och aik troligtvis lär vinna, så får vi inte förlora under ordinarie mot Rögle. Då är SHL-drömmen, som tabellen ovan indikerar, lika avlägsen som Mats Sundins comeback i Djurgården.

Dags att ta ännu en natts sömn och njuta av allt vad dagens seger innebär. Men sen är det åter dags att inta ångesten och nervositeten, för inte har man den lyxen att slippa undan den skiten. No pain, no gain... Så brukar det väl låta, så det är bara att acceptera ens plågsamma öde.
Gillar skarpt dina summeringar efter matcherna. Jag hoppas du får anledning att uppdatera dem ända in i kaklet.

Eftersom vi inte lyckats vinna något borta ännu så måste vi vinna över Rögle. Ifall vi nu vill ha allt i egna händer. Vill det sig illa med övriga resultat kan vi behöva vinna resten för att gå upp.
Vem vet vad som händer ifall Aik slår Mif hemma och får riktig vittring på SHL? De har kapacitet att ta hem resten av sina matcher.

Med lite flyt kan vi förlora en match till. Men då måste vi lita på hur andra matcher slutar.

Gäller att gilla läget ändå. 4 matcher kvar och vi har allt i egna händer. Vem hade kunnat tro det innan Säcken tog över?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
coden

Inlägg av coden »

Plocka bortapoäng är det som gäller om vi ska upp.

Nu när vi gav bort den "lättaste" bortamatchen mot VIK och hade lite oflyt mot råtta så är det i danskland vi ska ta dom poäng som tar oss tillbaka till finrummet.

Att kriga oss till MINST en poäng på lördag ser jag som ett absolut krav för att vi ska fortsätta ha saken i egna händer. Med lite tur med övriga resultat KAN Malmö vara avsågat när vi åker dit i näst sista omgången liksom VIK i sista.

Men det vore en nåd att stilla bedja om...just nu vill jag bara se en rövleförnedring på lördag...skräpförening!!!
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag är riktigt rädd att råtta sopar rent, vilket betyder att vi bara kan tappa en poäng på fyra matcher.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Angående brunkarkedjan så tycker jag att det är storbrunkarn själv, Ahlen, som är för trög och därmed förstör lite för de andra. Usel skridskoåkning och stor hydda.
Skriv svar