SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Salas
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Salas »

Jag vet inte vad Läkerol betalade för arenanamnet, men 5 miljoner minus den summan, så är nog inte skillnaden enorm ändå. Men visst, det är bidrag. Hade aldrig inträffat i Stockholm eller Göteborg.
ciirree

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av ciirree »

Salas skrev:Jag vet inte vad Läkerol betalade för arenanamnet, men 5 miljoner minus den summan, så är nog inte skillnaden enorm ändå. Men visst, det är bidrag. Hade aldrig inträffat i Stockholm eller Göteborg.
Ja men även om arenanamnet kostat 5 mille så har de fyra år kvar med 20 mkr.

När skolor och sånt byter namn så brukar de kosta mellan 2-3 mille. Nån som vet om det är liknande?
skinza

Inlägg av skinza »

Kokar inombords...
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Lite kul är det ändå =D

DIF betalar bidrag till kommunen medan resten av hockeysverige får bidrag av kommunen...

http://www.difhockey.se/artikel/4348/
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Andspe skrev:Lite kul är det ändå =D

DIF betalar bidrag till kommunen medan resten av hockeysverige får bidrag av kommunen...

Grymt smart av DIF att göra en sådan undersökning som man kan ge till Stockholm Stad och påvisa hur viktigt det är, inte bara för hockeyintresserade, utan även för kommunen med omgivning att det finns en blomstrande hockey i närområdet. Hoppas detta kan få dem att vakna upp.
Användarvisningsbild
Arkju

Inlägg av Arkju »

Skidlöparn skrev:

Grymt smart av DIF att göra en sådan undersökning som man kan ge till Stockholm Stad och påvisa hur viktigt det är, inte bara för hockeyintresserade, utan även för kommunen med omgivning att det finns en blomstrande hockey i närområdet. Hoppas detta kan få dem att vakna upp.
Håll inte andan i väntan på att det ska hända.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Arkju skrev:
Skidlöparn skrev:

Oroa dig inte, jag fortsätter att andas precis som förut. Däremot blir det nog svårare att inte sätta andan i halsen om det nu skulle hända något.
Användarvisningsbild
Arkju

Inlägg av Arkju »

Skidlöparn skrev:
Arkju skrev:
Skidlöparn skrev:

Oroa dig inte, jag fortsätter att andas precis som förut. Däremot blir det nog svårare att inte sätta andan i halsen om det nu skulle hända något.
Det kan jag hålla med om. Vore mycket oväntat om något faktiskt hände.
:shock:

Efter att ha tittat extremt snabbt på undersökningen kan jag tycka att man missat att ta med de bidrag som man ändå faktiskt får (Föreningsstöd för ungdomsverksamheten tänker jag på). Har man tittat på nettot men jag missat det i min snabba genomläsning så får ni bortse från det här inlägget och jag får ta på mig dumstruten.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Arkju skrev:
Skidlöparn skrev:
Arkju skrev:
Skidlöparn skrev:

Det kan jag hålla med om. Vore mycket oväntat om något faktiskt hände.
:shock:

Efter att ha tittat extremt snabbt på undersökningen kan jag tycka att man missat att ta med de bidrag som man ändå faktiskt får (Föreningsstöd för ungdomsverksamheten tänker jag på). Har man tittat på nettot men jag missat det i min snabba genomläsning så får ni bortse från det här inlägget och jag får ta på mig dumstruten.
Fick känslan (är inte direkt expert) att de endast räknar med siffrorna för aktiebolaget och inte resten, så där går det nog som du säger en del pengar från kommunen.
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

Henke_F skrev:
pulverapa skrev:
Jag tycker det är bra att DIF tar ett solidariskt ansvar. Känns väldigt långsökt att dra en parallell om en brysk tackling när det är Konkurrensverket vi pratar om.
Ja precis, vad?

För min del kan dom lägga ned pajjas-SHL och att man gör en ny liga där klubbarna själva säljer sina egna TV-rättigheter och där man även kan lägga ner dealen med NHL så att dom får börja betala marknadspris för junisar/spelare dom draftar och vill ta över.
@pulverapa, Solidariska mot vem? Ligakartellen konspirerar främst mot spelare och mediebolag, jag ser hellre att pengarna stannar i vår förening än hos legoknektar och cmore. Det drabbar ändå ingen fattig direkt. Sen tycker jag inte analogin känns långsökt, både graden av misshandel man kan samtycka till och konkurrensrätt är områden där idrotten av hävd är friare än övriga samhället. Om vi söker harmonisera lagstiftningen på konkurrensområdet för att vi är missnöjda med sportsliga förutsättningar, vore det hyckleri om vi fördömde någon som försökte harmonisera lagstiftningen på misshandelsområdet efter att vi hypotetiskt t.ex. bryskt tacklat bort deras stjärna från slutspelet.

@Henke_F, Ishockeyn, likt de flesta idrotter, är en sport där Bosman är standard. Att förbundet fått till det avtal vi har idag där vi alls får pengar för spelare som längtar till NHL. Jag ser inte varför det avtalet inte skulle vara att betrakta som marknadspris? Om något är det Sverige som.varit svin med att stjäla andra europeiska ligors pengar.
Kall-El skrev: Oja det är det.
Sedan kan man bara hoppas att EU går in och stoppar den otillåtna kommunala dopning dessutom.
Då är oeniga helt enkelt, jag utgår från att utrymmet för kartellbildning är värt långt mer än 6 tillfälliga miljoner.
Kommunal doping av elitlag torde Kommunallagen tagit hand om, men så länge det finns incitament och gråzoner som breddidrotten skapar kommer den fortsätta likväl. Bättre tror jag är att döda incitamenten, utbilda kommunalpolitikerna och banka in i väljarna att såväl inhemsk som internationell forskning visar på att kommunal ponsring, stöd och subventioner till lagen inte skapar ekonomisk tillväxt för regionen.
Salas skrev:Jag vet inte vad Läkerol betalade för arenanamnet, men 5 miljoner minus den summan, så är nog inte skillnaden enorm ändå. Men visst, det är bidrag. Hade aldrig inträffat i Stockholm eller Göteborg.
I Göteborg pumpade Got Event in miljoner i kris"lån" för att rädda Frölunda från konkurs, vilken Stadsrevisionen gav smisk på fingrarna.

2004 överlät Stockholm Stad, genom kommunalägda Svenska Teknologföreningens Fastigheter AB, Wallenstamhallen till oss (efter vi tvingats till säkerhetsöverlåtelse i samband med att kommunen fått gå i borgen för oss vid ett lån om 5mkr hos Nordea.). Därefter köpte Stockholm Stad tillbaka hallen för 12 miljoner kronor, enkom i syfte att skjuta till de medel som krävdes för att rädda den elitlicens vi egentligen skulle förlorat. Det är först nu, 10 år senare, som vi betalat tillbaks de pengarna till Staden.
Skidlöparn skrev: Grymt smart av DIF att göra en sådan undersökning som man kan ge till Stockholm Stad och påvisa hur viktigt det är, inte bara för hockeyintresserade, utan även för kommunen med omgivning att det finns en blomstrande hockey i närområdet. Hoppas detta kan få dem att vakna upp.
Smart och smart, samma resonemang som alla landsortslag kör gentemot sina kommuner. Men, somsagt, forskningen är rätt entydig kring att kommunalt stöd inte skapar kommunal tillväxt - om något tvärtom. Att baila ineffektiva företag är ineffektivt. (Liksom att boosta dem, hur viktiga de än må vara för orten.)
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

DIF publicerade för några veckor sedan en artikel där man "Ville ta ett solidariskt ansvar", för svensk idrotts skull. Grunden för svensk idrott är att den skall vara rättvis. Alla ska få samma chans. Något jag står bakom.

Var går din gräns? 6 miljoner är okej. 10 miljoner? 20 miljoner?
KYLERKYLER

Inlägg av KYLERKYLER »

Förbannat orättvist att DIF inte får aktivitetsbidrag för alla timmar barn idrottar eller gör något som är relaterat till laget/föreningen. Detta får alla andra föreningar i Sverige. Tänk också då på att DIF är det enda elitserielaget som genererar skatteintäkter. Orättvist att moms på biljetter och annan försäljning endast gäller DIF. Momsen som konstigt nog går till staten och inte kommuen. Vi ger alltså även statsbidrag. Statsbidrag som sedan staten gör om till glesbyggdsbidrag och skickar till Gävle Vi ska vara extremt stolta att DIF gentemot resten av hockeysverige genererar arbetstillfällen. Ingen annan klubb lär väl göra det. Det är tydligen bara i Globenområdet folk tar en pilsner och äter en bit mat utanför arenan.

Ironi!!!!

Självklart är det orättvist att kommuner sponsrar lag runt omkring i Sverige. Men DIF är inte ensamma om att bidra med pengar till kommun, stat och landsting. I övriga Sverige har det en jävla betydelse av att ha ett hockeylag som generar arbetstillfällen. I Stockholm skiter man i det. Torskar Stockholm 250 jobb är det inte hela världen. I Ö-vik är det en helt annan sak.

Den dagen vi äger arenan kan även vi sälja namnet till någon sponsor, dvs aldrig.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Enligt TimmyNHLkollen på Twitter kommer Brynäs spela med reklamfria tröjor kommande säsong.

Fyfan va häftigt! NHL style.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Trots att de fick generöst med deg från deras kommun, så att man blir lite bittert, så är det fan respekt att lira reklamfritt. Bra Brynäs.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
ciirree

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av ciirree »

seppuko skrev:Trots att de fick generöst med deg från deras kommun, så att man blir lite bittert, så är det fan respekt att lira reklamfritt. Bra Brynäs.
Ja precis.
Klart att det är en anledning. Men som du säger. Reklamfritt är grymt kul!
Låst