Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg
Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg
Modigt beslut att säga nej till Davidsson. Vi behöver bygga vår trupp kring stabila centrar. Det har väl den här säsongen visat med all tydlighet. Hoppas fortfarande på en toppcenter typ Patrik Berglund.
Dåligt vald tidpunkt att gå ut med detta! Minsta misstag på isen av Marcus kommer klassas som att han redan lämnat av många...
- Jim Morrison
Philip Holm, Markus Ljungh, Marcus Davidsson, David Bernhardt, Linus Johansson. Underbetyg att tappa så många spelare till andra svenska klubbar. Extra underbetyg när dom får sina genombrott där också. Innebär det att vi inte har förmågan att kunna läsa av unga spelares kurvor eller vad beror det på?
Har rätt många frågor vad gäller vår sportchef.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- Doyle
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... -losa-det/
Sannys syn på Mackans övergång...
-
Jävligt surt med Mackan. Finns dunderpotensial där, samt fostrad i DIF. Han har varit rent dålig på slutet men även fast han har haft en "dålig" säsong där han haft en iskall fjällby bredvid sig många gånger har han gjort 27 poäng. Och då är han bara 20 år! Gjorde även bra med poäng för sin ålder säsongen innan. Enligt mig har det inte varit nåt tekniskt som varit dåligt på isen, utan mest sämre beslut som hejdat honom en massa iår. Man vet ju aldrig, men magkänslan säger iallafall att han själv inte supergärna ville till växjö. Att inte kunna få en högre plats i herarkin hos oss låter också konstigt med tanke på namnen som ryktas ska vara klara för oss.
Vi sjabblar alltså återigen bort en spelare till en annan klubb i Sverige. Det är verkligen ett rejält underbetyg.
- Lee Harvey Oswald
Det kan man hoppas på, men det är ju inte så man tänkt, Kalle Östman eller Tom Wandell blir väl Mackans ersättare, inte så det vattnas i munnen direktrikkard skrev:Modigt beslut att säga nej till Davidsson. Vi behöver bygga vår trupp kring stabila centrar. Det har väl den här säsongen visat med all tydlighet. Hoppas fortfarande på en toppcenter typ Patrik Berglund.
Samtidigt lätt att kritisera Jocke och glömma Marcus syn på saken, hur gick förhandlingarna? vad vill Mackan?
DIF kommer aldrig kunna ta upp kampen mot Växjö, HV, FBK, Luleå, Saik, LHC, Frölunda...osv.
Det behöver man inte gilla, det är rent utav omöjligt att gilla......men det kan vi inte lasta Jocke för!
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Håller bara delvis med.Jim Morrison skrev:Philip Holm, Markus Ljungh, Marcus Davidsson, David Bernhardt, Linus Johansson. Underbetyg att tappa så många spelare till andra svenska klubbar. Extra underbetyg när dom får sina genombrott där också. Innebär det att vi inte har förmågan att kunna läsa av unga spelares kurvor eller vad beror det på?

Tycker först att Ljungh, LJ, Holm, Davidsson alla utvecklats bra hos oss, till duktiga SHL spelare. LJ och Ljungh var ju riktigt "färdiga" när de drog.
Sedan behöver vissa röra på sig. Titta på Urbom, Strandberg, Nilsson, Reideborn, Lilja, Brodin, vad hände med deras utveckling när de kom till oss? Urbom var en riktig hackkyckling i Saik. Reideborn är inte populär i Övik. Haft en kanonutveckling hos oss.
Alvarez utvecklats ordentligt hos oss, fick det trögare i moderklubben och hos Saik.
Så att DIF skull vara mindre bra på att utveckla och ta hand om spelare håller jag inte riktigt med om. Samtidigt kan några få en bättre utveckling i Växjö och då måste vi se oss i spegeln och fundera över om vi kan förändra något i föreningen.
Med det sagt, det svider rejält att se våra spelare i andra lag. Att se Ljungh mysa i HV och LJ vråla ut sin segerglädje i fula lagtröjor får mig att må mindre bra.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Han glömmer en hel del i sin argumentering.Doyle skrev:https://www.expressen.se/sport/hockey/b ... -losa-det/
LJ ville inte ha Ante och Josefsson före sig, han ville vara förstecenter eller som sämst andracenter. Det nämner han inget om. Ljungh fick ordentligt mer betalt än vad vi kunde matcha.
Ska jag skylla Jocke för en sak är det att han varit naiv runt Ante. Men å andra sidan, han var redan under kontrakt när smällarna kom, kunde ju inte så gärna sparka Ante.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Vi skulle behövt ett andra DIF i Allsvenskan för att behålla alla spelare. Maskinen har ständigt slagsida i SHL då vissa positioner som man tyckte var gjutna istället far utomlands och när man värvar för att kompensera så fallerar det istället någon annanstans. Hade vi haft stålarna att ge långfingret till allt och alla så hade det förmodligen var en annan historia men ekonomi och att sitta i ett sletet Hovet utan de moderna träningsmöjligheter och bekvämligheter som andra klubbar (både inom landet och utrikes) kan erbjuda så får man ta det för vad det är.Djurgårn skrev:Vi sjabblar alltså återigen bort en spelare till en annan klubb i Sverige. Det är verkligen ett rejält underbetyg.
Det kryllar av Stockholmskillar med förflutet i organisationen eller på juniornivå eller utsocknes-talanger som vi tappat bort som nu spelar i andra klubbar. Ta Oscar Möller som ett typexempel på hur man schabblar bort en möjlighet. Eller en lirare som Dick (eller Ryno som gästspelat men inte fick förnyat förtroende och hamnade hos Kolsäckarna och slog igenom). Eller Figren och Sundh i HV. Mantas i Skellefteå. Eller mer nyligen Bernhardt, eller Sillen.
Det är alltid lätt att vara efterklok men skall vi bygga på sikt måste det till en organisation som lockar spelare på andra meriter än övriga Sverige kan erbjuda.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Man väntar bara på dagen vi släpper Holtz, Grewe och Björnfot till förmån för en begränsad spelare som "alltid kommer till jobbet" och är en bra förebild.
Vet inte bakgrunden till det här så man bör kanske ta det lugnt med spekulationerna. Men vi pratar alltså om en potentiell toppcenter som dessutom är medlem i JK. Jag har riktigt svårt att se att Marcus själv väljer bort Djurgården till förmån för plastklubben nr.1.
Jocke gör mycket bra men man har ju haft en hel del dåliga vibbar vad gäller honom senaste tiden.
Vet inte bakgrunden till det här så man bör kanske ta det lugnt med spekulationerna. Men vi pratar alltså om en potentiell toppcenter som dessutom är medlem i JK. Jag har riktigt svårt att se att Marcus själv väljer bort Djurgården till förmån för plastklubben nr.1.
Jocke gör mycket bra men man har ju haft en hel del dåliga vibbar vad gäller honom senaste tiden.
- Daniel942
- Säsongskort: Ja
Kanske dags att värva tillbaka Tjomme och skicka Jocke till Leksand? Ett rent byte 

DIF!
Principfast och lovar inte speltid eller roller över huvudet på Robban. Jag kan se både för och nackdelar med det men någonstans måste man våga satsa. Om det är så att vi har en viss NHL-center till på ingång så kan jag förstå det hela men får Mackan gå till nya plast för att man inte kan ge utrymme istället för nån allsvensk doldis så verkar det mysko.ciirree skrev:Man väntar bara på dagen vi släpper Holtz, Grewe och Björnfot till förmån för en begränsad spelare som "alltid kommer till jobbet" och är en bra förebild.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Sanny är en pajas!
Håll i er nu för nu kommer något mycket ovanligt att ske. Undertecknad kommer försvara Jocke och hans truppbyggande. Förra säsongen kastade jag mycket skit i den mannens riktning för att ha slarvat bort två centrar med potential att stanna hela sina karriärer i DIF. Den kritiken menar jag för övrigt fortfarande är helt rimlig.
I fallet Davidsson tycker jag faktiskt Jocke agerar helt rätt och dessutom kanske detta agerande bottnar lite i vad som hänt efter hans val förra sommaren. ( Man kan ju alltid hoppas på detta i alla fall. )
Varför agerar då Jocke rätt?
I mitt tycke av följande tre orsaker:
* Davidsson lär vara förlorad till NHL/AHL som senast efter nästa säsong. Att då ge han ett stort kontrakt över en säsong för att samtidigt offra bort möjligheten att behålla en center som kan vara i klubben under flera säsonger känns fel. ( Tänk här om valet står mellan att behålla Strandberg i 3-4 säsonger eller bara ha Davidsson i en säsong. )
* Rent spelmässigt ställer jag stora frågetecken om Davidsson varit så bra så denna säsong att man kan räkna in honom som en gjuten 2:a center nästa säsong. Tycker till och med killen var bättre förra säsongen jämfört med denna. Kort sagt killen skulle nog må bäst av att lira 3:e center minst en säsong till.
* Situationen med Ante. Ingen verkar veta något här vilket naturligtvis gör det ännu knivigare att bygga en centersida till kommande säsong. Just med tanke på de stora frågetecknen kring dennes framtid menar jag att vikten av att ha minst två bra pålitliga centrar ytterligare blir väldigt stor. Har i dagsläget i alla fall väldigt svårt att Davidsson kunna gå in och fylla den uppgiften.
Visst kan Davidsson explodera under nästa säsong. Om detta sker lär han dock vara förlorad per omgående till NHL. Det man måste komma ihåg är att nyckeln att bygga ett framgångsrikt SHL-lag är att hitta riktigt bra spelare, men dessa spelare får samtidigt inte vara så bra att de kan bli intressanta för NHL eller KHL. ( Vilket för övrigt är typexemplet på varför det sved så extra mycket med spelare som Ljungh och Johansson. )
Avslutningsvis vill jag dock nämna att jag är mycket tveksam till att plocka in Wandell. Skulle mycket hellre se att vi kommande säsong plockade in något med en påtagligt större offensiv uppsida.
I fallet Davidsson tycker jag faktiskt Jocke agerar helt rätt och dessutom kanske detta agerande bottnar lite i vad som hänt efter hans val förra sommaren. ( Man kan ju alltid hoppas på detta i alla fall. )
Varför agerar då Jocke rätt?
I mitt tycke av följande tre orsaker:
* Davidsson lär vara förlorad till NHL/AHL som senast efter nästa säsong. Att då ge han ett stort kontrakt över en säsong för att samtidigt offra bort möjligheten att behålla en center som kan vara i klubben under flera säsonger känns fel. ( Tänk här om valet står mellan att behålla Strandberg i 3-4 säsonger eller bara ha Davidsson i en säsong. )
* Rent spelmässigt ställer jag stora frågetecken om Davidsson varit så bra så denna säsong att man kan räkna in honom som en gjuten 2:a center nästa säsong. Tycker till och med killen var bättre förra säsongen jämfört med denna. Kort sagt killen skulle nog må bäst av att lira 3:e center minst en säsong till.
* Situationen med Ante. Ingen verkar veta något här vilket naturligtvis gör det ännu knivigare att bygga en centersida till kommande säsong. Just med tanke på de stora frågetecknen kring dennes framtid menar jag att vikten av att ha minst två bra pålitliga centrar ytterligare blir väldigt stor. Har i dagsläget i alla fall väldigt svårt att Davidsson kunna gå in och fylla den uppgiften.
Visst kan Davidsson explodera under nästa säsong. Om detta sker lär han dock vara förlorad per omgående till NHL. Det man måste komma ihåg är att nyckeln att bygga ett framgångsrikt SHL-lag är att hitta riktigt bra spelare, men dessa spelare får samtidigt inte vara så bra att de kan bli intressanta för NHL eller KHL. ( Vilket för övrigt är typexemplet på varför det sved så extra mycket med spelare som Ljungh och Johansson. )
Avslutningsvis vill jag dock nämna att jag är mycket tveksam till att plocka in Wandell. Skulle mycket hellre se att vi kommande säsong plockade in något med en påtagligt större offensiv uppsida.