SirDIFalot skrev:BigJ skrev:Det jag ser framför mig inför nästa år är att alla härinne kommer att föreslå den ena önskespelaren efter den andra och när vi har facit så blir alla besvikna, precis som i år och förra året och många andra säsonger.
Det jag tycker är vettigt med NHL, om jag förstått det hela rätt, är att man försöker jämna till serien från år till år genom att låta de sämsta lagen från året innan välja spelare först inför kommande säsong. Jag vet inte om det är samma inom KHL men tanken är bra just för att få en jämn serie. I Sverige har vi ett annat tänk med upp- och nedflyttning som den stora grejen. Självklart finns det en spänning även i att slåss om nedflyttningsstrecket men det har vi nog tröttnat på efter i år, eller?
Personligen tycker jag att Stockholms kommun gör helt rätt som inte ger utav våra skattepengar till löner för välbetalda hockeyspelare, däremot tycker jag att det är helt åt h-e att det finns många andra kommuner som gör det och att det även flyttas pengar från Stockholm till andra kommuner om det går till detta. Men detta är en helt annan sak även om det kan funderas över....
Det främsta sättet för att hålla en jämn liga i NHL är ju att det finns båda ett lönetak och ett lönegolv. Som faktiskt inte är särskilt långt ifrån varandra. Taket ligger väl kring $70M per säsong nu och golvet strax under $55M har jag för mig.
Ok, du har säkert rätt, jag kan inte det där men min synpunkt om lönetak är att det i grunden är vettigt men att om det ska ge något så måste det ju rättas efter det lag med lägst budget, annars har vi samma problem. Ett sådant lönetak skulle, som jag nämnde, innebära att kvalitén blir sämre och frågan är vad et innebär för serien? Går folk på hockey för kvalitén, spänningen eller för att stötta just sitt lag?
Det finska laget som hoppade på KHL och kraftigt ökade publiken tyder ju på att det är kvalitén.
Spänningen skapas av en jämn liga som jag ser det, där det är tight mellan första och sista lag.
Att stötta sitt lag i med och motgång stämmer ju i varje fall inte för oss. Missförstå mig rätt, det kanske finns motiv för var och en att bojkotta våra matcher men uppenbarligen ger inte det något positivt för vår klubb i varje fall.