Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Djurgårdare86

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Djurgårdare86 »

Puckey skrev:
Kall-El skrev:Tycker nog Saviano visat att han förtjänat ett nytt kontrakt.
Saviano har gjort det bra mot slutet, lyckas han hålla den här nivån säsongen ut borde vi absolut förlänga (om han inte kostar mer än vad en forward i en tredjelina borde).
Gillar Saviano som fan, men har lite svårt att hålla med om förlängning. Han har gjort det jättebra på slutet men över säsongen har han sett ut att ha det tungt iom sin storlek. Hans starka sida är väl energin men samtidigt så blir han ju inte yngre.

Jag utesluter inte en förlängning men det känns som att det finns andra spelare som tar hans plats nästa säsong
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Djurgårdare86 skrev:
Puckey skrev:
Saviano har gjort det bra mot slutet, lyckas han hålla den här nivån säsongen ut borde vi absolut förlänga (om han inte kostar mer än vad en forward i en tredjelina borde).
Gillar Saviano som fan, men har lite svårt att hålla med om förlängning. Han har gjort det jättebra på slutet men över säsongen har han sett ut att ha det tungt iom sin storlek. Hans starka sida är väl energin men samtidigt så blir han ju inte yngre.

Jag utesluter inte en förlängning men det känns som att det finns andra spelare som tar hans plats nästa säsong
Det finns en faktor som talar för honom dock. Han är tydligen en av dom viktigaste ledarna i gruppen. Det i kombination med att Honken, Samuelsson och Jocke lär sluta.
Expert.
Djurgårdare86

Inlägg av Djurgårdare86 »

SirDIFalot skrev:
Djurgårdare86 skrev:
Puckey skrev:

Det finns en faktor som talar för honom dock. Han är tydligen en av dom viktigaste ledarna i gruppen. Det i kombination med att Honken, Samuelsson och Jocke lär sluta.
Där har du definitivt en bra poäng dock! Kan han hålla den nivån som han haft de senaste matcherna säsongen ut så får han mitt ok :)
BigJ

Inlägg av BigJ »

I år hade vi runt 6 miljoner mindre än övriga SHL lag, från CMore ska sägas. Utöver det så har vi kanske i genomsnitt 10 miljoner? mindre än övriga SHL lag. Vi har alltså om detta stämmer runt 28-30 miljoner och övriga lag runt 40 miljoner till nästa säsong.

Ni som är mer insatta får gärna rätta ovanstående siffror.

Min fråga är, om ovanstående stämmer, är det värt att hålla på att harva långt ner i serien år efter år? Jag menar vi kan säkert lyckas något enstaka år, som 09/10, men normalt kommer vi att få ha samma målsättning som i år, att undvika att åka ur.

Det finns förstås ytterligare saker som kan ändra detta, en supertränare som kan få gruppen att prestera på en högre nivå än det egentliga kunnandet (tycker själv att Säcken är ett bra exempel på detta) eller en supportergrupp som kan bära fram laget, också det till en nivå högre än det egentliga kunnandet, kan även vara en sportchef som lyckas med det omöjliga.

En lösning på problemet är förstås om SHL inför en begränsning i löner som får betalas, då har vi en möjlighet igen. Vad som samtidigt sker är förstås att klassen på SHL sjunker, det blir svårare att locka till sig bra spelare. Många här på forumet har gnällt på just kvalitén jämfört med andra lag så det kanske inte är så bra, eller?

Vi säger ofta att vi har seriens bästa supportrar vilket borde betyda att vi kan få stor hjälp därifrån att lyfta laget men under överskådlig tid så har det ju alltid varit någon fnurr på tråden mellan supportrar och ledningen, det finns väl ingenting som tyder på att det kommer att förbättras?

Så med ovan sagt kanske det ändå är läge att börja fundera på KHL eller liknande? Jag vet att många supportar inte gillar detta men om man ändå inte ställer upp på klubben för att man inte kommer överens med ledningen så kanske inte det är skäl nog. Det verkar ju vidare som att det finska laget som gått med, ökat antalet besökare på matcherna ganska kraftigt och om det är spelkvalitén man eftersöker så är ju detta garanterat det bästa sättet, åtminstone just nu.

Inte vet jag, bara lite tankar och kanske kan ge lite att fundera över.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

BigJ: Året vi åkte ur så hade vi en spelarbudget i mitten av ligan ungefär, detta saxat ifrån gammal AB artikel, så det ska vi ju kunna komma upp i igen.
1. HV 71 49 MILJ
2. FRÖLUNDA 49 MILJ
3. LINKÖPING 49 MILJ
4. FÄRJESTAD 47 MILJ
5. MODO 37,5 MILJ
6. DJURGÅRDEN 37 MILJ
7. SKELLEFTEÅ 36 MILJ
8. TIMRÅ 33 MILJ
9. BRYNÄS 31 MILJ
10. LULEÅ 31 MILJ
11. SÖDERTÄLJE 31 MILJ
12. RÖGLE 26 MILJ

Men jag förstår hur du tänker. Att gå och titta på hockey år efter år bara för att se laget hålla sig kvar håller ju inte i längden, då kommer även jag som är hockeytokig utan övriga intressen att tröttna på att titta på skiten, däremot tror jag KHL kommer dö ut om några år som internationell liga, ligan kommer aldrig lyckas gå runt själv med dessa löner dom har förutom dom ryska som kan kompensera med 13% plattskatt.
Avskaffa tre mot tre.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Mattias_87 skrev:BigJ: Året vi åkte ur så hade vi en spelarbudget i mitten av ligan ungefär, detta saxat ifrån gammal AB artikel, så det ska vi ju kunna komma upp i igen.
1. HV 71 49 MILJ
2. FRÖLUNDA 49 MILJ
3. LINKÖPING 49 MILJ
4. FÄRJESTAD 47 MILJ
5. MODO 37,5 MILJ
6. DJURGÅRDEN 37 MILJ
7. SKELLEFTEÅ 36 MILJ
8. TIMRÅ 33 MILJ
9. BRYNÄS 31 MILJ
10. LULEÅ 31 MILJ
11. SÖDERTÄLJE 31 MILJ
12. RÖGLE 26 MILJ

Men jag förstår hur du tänker. Att gå och titta på hockey år efter år bara för att se laget hålla sig kvar håller ju inte i längden, då kommer även jag som är hockeytokig utan övriga intressen att tröttna på att titta på skiten, däremot tror jag KHL kommer dö ut om några år som internationell liga, ligan kommer aldrig lyckas gå runt själv med dessa löner dom har förutom dom ryska som kan kompensera med 13% plattskatt.
Bara en snabb titt på din lista så har ju Timrå, Rögle och Södertälje, som ju hade lägre budget, åkt ur. Brynäs behöver ju inte ens andra sponsorer än kommunen och kommer långt ner i år. Luleå har ju uppdagats ha stora bidrag från kommunen nu i varje fall och har en storsponsor på g. Sedan ska vi ju inte tala om leksand och växjö som möttes ikväll.....

Sedan kan du självklart ha rätt i att KHL kommer att dö ut.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Det jag ser framför mig inför nästa år är att alla härinne kommer att föreslå den ena önskespelaren efter den andra och när vi har facit så blir alla besvikna, precis som i år och förra året och många andra säsonger.

Det jag tycker är vettigt med NHL, om jag förstått det hela rätt, är att man försöker jämna till serien från år till år genom att låta de sämsta lagen från året innan välja spelare först inför kommande säsong. Jag vet inte om det är samma inom KHL men tanken är bra just för att få en jämn serie. I Sverige har vi ett annat tänk med upp- och nedflyttning som den stora grejen. Självklart finns det en spänning även i att slåss om nedflyttningsstrecket men det har vi nog tröttnat på efter i år, eller? :lol:

Personligen tycker jag att Stockholms kommun gör helt rätt som inte ger utav våra skattepengar till löner för välbetalda hockeyspelare, däremot tycker jag att det är helt åt h-e att det finns många andra kommuner som gör det och att det även flyttas pengar från Stockholm till andra kommuner om det går till detta. Men detta är en helt annan sak även om det kan funderas över....
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

BigJ skrev:Det jag ser framför mig inför nästa år är att alla härinne kommer att föreslå den ena önskespelaren efter den andra och när vi har facit så blir alla besvikna, precis som i år och förra året och många andra säsonger.

Det jag tycker är vettigt med NHL, om jag förstått det hela rätt, är att man försöker jämna till serien från år till år genom att låta de sämsta lagen från året innan välja spelare först inför kommande säsong. Jag vet inte om det är samma inom KHL men tanken är bra just för att få en jämn serie. I Sverige har vi ett annat tänk med upp- och nedflyttning som den stora grejen. Självklart finns det en spänning även i att slåss om nedflyttningsstrecket men det har vi nog tröttnat på efter i år, eller? :lol:

Personligen tycker jag att Stockholms kommun gör helt rätt som inte ger utav våra skattepengar till löner för välbetalda hockeyspelare, däremot tycker jag att det är helt åt h-e att det finns många andra kommuner som gör det och att det även flyttas pengar från Stockholm till andra kommuner om det går till detta. Men detta är en helt annan sak även om det kan funderas över....
Det främsta sättet för att hålla en jämn liga i NHL är ju att det finns båda ett lönetak och ett lönegolv. Som faktiskt inte är särskilt långt ifrån varandra. Taket ligger väl kring $70M per säsong nu och golvet strax under $55M har jag för mig.
Expert.
BigJ

Inlägg av BigJ »

SirDIFalot skrev:
BigJ skrev:Det jag ser framför mig inför nästa år är att alla härinne kommer att föreslå den ena önskespelaren efter den andra och när vi har facit så blir alla besvikna, precis som i år och förra året och många andra säsonger.

Det främsta sättet för att hålla en jämn liga i NHL är ju att det finns båda ett lönetak och ett lönegolv. Som faktiskt inte är särskilt långt ifrån varandra. Taket ligger väl kring $70M per säsong nu och golvet strax under $55M har jag för mig.
Ok, du har säkert rätt, jag kan inte det där men min synpunkt om lönetak är att det i grunden är vettigt men att om det ska ge något så måste det ju rättas efter det lag med lägst budget, annars har vi samma problem. Ett sådant lönetak skulle, som jag nämnde, innebära att kvalitén blir sämre och frågan är vad et innebär för serien? Går folk på hockey för kvalitén, spänningen eller för att stötta just sitt lag?

Det finska laget som hoppade på KHL och kraftigt ökade publiken tyder ju på att det är kvalitén.

Spänningen skapas av en jämn liga som jag ser det, där det är tight mellan första och sista lag.

Att stötta sitt lag i med och motgång stämmer ju i varje fall inte för oss. Missförstå mig rätt, det kanske finns motiv för var och en att bojkotta våra matcher men uppenbarligen ger inte det något positivt för vår klubb i varje fall.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Eller så jämnas TV-pengen ut så att alla har möjlighet till att hålla sig nära taket.
Detta skulle nog få kommunerna att sluta punga ut miljoner på miljoner vilket till slut leder till att alla ändå får lika stor del av TV-pengarna.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Axel_K skrev:Eller så jämnas TV-pengen ut så att alla har möjlighet till att hålla sig nära taket.
Detta skulle nog få kommunerna att sluta punga ut miljoner på miljoner vilket till slut leder till att alla ändå får lika stor del av TV-pengarna.
Jo, fast då blir ju också kvalitén sämre i.o.m. att det blir mindre pengar totalt för självklart, som du säger, så slutar kommunerna sponsra om TV-pengarna anpassas.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag är lite trött på att vi ständigt ska skylla på kommundopingen i dom mindre orterna. När vi var uppe senaste låg vi någonstans i mitten på serien när det gäller budget. Finns ingen anledning att inte klara av det igen. Vi måste se om vårt eget hus och sluta skylla på att andra har det bättre hela jävla tiden.

Frågan är vad budgeten hamnar på nästa år dock. Mer? Garanterat. Men hur mycket? Serien utökas så TV-pengarna stiger, samtidigt är det fler lag som ska dela på kakan.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av minalman »

Mycket av årets resultat kan förklaras av att Challe värvade för fortsatt HA-spel, enligt vad många har sagt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

minalman skrev:Mycket av årets resultat kan förklaras av att Challe värvade för fortsatt HA-spel, enligt vad många har sagt.
Det gällde väl bara Guter och Nyström.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:
minalman skrev:Mycket av årets resultat kan förklaras av att Challe värvade för fortsatt HA-spel, enligt vad många har sagt.
Det gällde väl bara Guter och Nyström.
Hela förra året sades ju vara ett mellanår. Vi hade egentligen inte budget för mer än att lira av ett år till i HA. Det var ju i år vi skulle gå upp. Så truppen var inte i grunden byggd för att vara i SHL nu i höstas. Sedan kom kallduschen minus sex miljoner som band oss vid HA-truppen.
Edit: Djävligt OT detta. Men tillbaka till ämnet. Vi kommer kanske komma bättre förberedda i höst, när vi kanske har varit bättre ute på marknaden för att ha en SHL-trupp i höst. Vi kanske inte kommer sist till grytan i år.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Låst