Säsongen 14/15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Salas
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 14/15

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:Lauritzen, Samuelsson, Sörensen, Alvarez och Trukhno är fem av top 6. Menar man på fullaste allvar att Jocke tillhör den skaran?
Att Jocke och Samuelsson kommer spela tillsammans åtminstone inledningsvis kan vi nog ta för givet.
Sen tror jag inte man resonerar som så med toppade kedjor. Tror man kommer välja att satsa på ett hårt jobbande gäng i 4 balanserade kedjor. Sen kan det väl bli så att det spetsas till här och där under säsongen lopp, men inledningsvis är jag övertygad om att det kommer att vara en jämn speltid för det flesta spelarna.
Debacle

Inlägg av Debacle »

Jag har ändå en go magkänsla på något sätt när vi kliver in i denna säsong. Jag tror att de flesta tror skillnaden mellan SHL och HA, är väldigt mycket större än vad det egentligen är.

En vad jag tror trolig laguppställning.

Sörensen-Trucken-Alvarez
Samme-Jocke-Lauritzen
Guter-Saviano-Rundqvist
Ahlén-honk-hank

Där Ljung/Heinerö och Nyström helt enkelt blir över och får agera backups.

Fernholm-Deilert
Högga-Nordlund
Norell-Arnesson
Holm/Englund/AOM
Senast redigerad av Debacle den 2014-08-04 21:59:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Heisenberg

Inlägg av Heisenberg »

Först och främst. Fy fan vad underbart det ska bli att spela i Elitserien igen. Och att vi av samtliga "experter" och spelbolag är tippade i den absoluta botten. Det kommer passa denna gruppen perfekt. På pappret har vi ett av de absolut svagaste lagen, men sen när fan har matcher avgjorts på pappret? Det ska bli oerhört spännande och riktigt riktigt jävla roligt att se årets DIF gå in i högsta serien och kunna spela helt utan press(för en jävla gång skull).

Om vi utgår från att laget nu är spikat, ser fler eventuella nyförvärv som en ren bonus, vad ska vi kunna förvänta oss från våra spelare rent individuellt?
Gör målvaktsparet en riktigt bra säsong i kombination med att försvarsspelet åtminstone är godkänt tror jag inte vi kommer släppa in hejdlöst med mål iaf. Säg nånstans 130-140 så hamnar vi på typ 2,5 insläppta per match. Faktum är att jag faktiskt inte är överdrivet orolig alls att vi kommer bli laget man öser in mål på. Det stora frågetecknet är istället vilka som ska producera framåt, och hur mycket man vågar hoppas på från spelare till spelare?

Givetvis är det fullständigt omöjligt att förutspå, men ska iaf försöka mig på en realistisk "tippning".

40p+ (Ingen)
35-40p (Förmodligen ingen)
30-35p (Samuelsson om han får vara hel)
25-30p (Sörensen, Lauritzen)
20-25p (Trukhno, Jocke, Alvarez)
15-20p (Nordlund, Honken, Fernholm, Högström, Ljungh)
10-15p (Guter, Rundqvist, Saviano)
5-10p (Deilert, Hank, Holm, Heinerö)
0-5 p (Övriga)

Nått sånt kanske?

Givetvis är det ju så att om vi ska greja kontraktet så är det inte pga att 2-3 spelare sprutar in 40-45 poäng var utan att hela LAGET är med och bidrar. Att vårat PP och BP fungerar ok och givetvis målvakts/försvarsspelet.

Det enda jag vet är att de var längesedan jag såg fram emot en säsong så mycket som denna. Släpp pucken för fan.

Sorry för ett något rörigt första inlägg ;)
I have to return some videotapes
ciirree

Re: Sv: Säsongen 14/15

Inlägg av ciirree »

Debacle skrev:Jag har ändå en go magkänsla på något sätt när vi kliver in i denna säsong. Jag tror att de flesta tror skillnaden mellan SHL och HA, är väldigt mycket mindre än vad det egentligen är.

Sörensen-Trucken-Alvarez
Samme-Jocke-Lauritzen
Guter-Saviano-Rundqvist
Ahlén-honk-hank

Fernholm-Deilert
Högga-Nordlund
Norell-Arnesson
Holm/Englund/AOM
Jag tror på nåt liknande, fast Rundqvist/Ljungh som får slåss om tredjecenterplatsen sen Saviano på kanten.
Nyström kommer säkerligen lånas ut.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Debacle skrev:Jag har ändå en go magkänsla på något sätt när vi kliver in i denna säsong. Jag tror att de flesta tror skillnaden mellan SHL och HA, är väldigt mycket större än vad det egentligen är.

Sörensen-Trucken-Alvarez
Samme-Jocke-Lauritzen
Guter-Saviano-Rundqvist
Ahlén-honk-hank

Fernholm-Deilert
Högga-Nordlund
Norell-Arnesson
Holm/Englund/AOM
Fan vilken unken fjärdekedja. Låt istället Ljungh gå in i den kedjan och låna ut Ahlen.
Staten

Inlägg av Staten »

Varför ska Holmqvist spela som fjärdecenter? Han var ju den som höll bäst mot ET-lagen. Sätt han i en bättre och mer spelskicklig omgivning så tror jag inte han gör bort sig.
Steef

Inlägg av Steef »

Steef skrev:DIFs förstakedja till säsongen. Sebastian Lauritzen - Joakim Eriksson - Mikael Samuelsson.

Mikael Samuelsson, 37: Skadebenägen, platsade inte i ett Red Wings som slog rekord i skadade spelare och som gjorde sin sämsta säsong på bra länge. Håller han sig skadefri borde han kunna prestera på en lägre nivå i nån säsong till.

Joakim Eriksson, 38: Ett halvår äldre än Samuelsson. Inte lika skadebenägen men åldern börjar ta ut sin rätt? Jämn och bra spelare med spelförståelse men känns inte som en förstacenter i Elitserien (vägar skirva shl).

Sebastian Lauritzen, 30: Kedjans yngling vilket inte märks sett till skadehistoriken. Klarade inte läkarundersökningen hos Örebro, ett tecken? Dock bra om han får vara skadefri.

Fakta:
Snittålder: 35
Snittvikt: 89,7
Snittläng: 183,3
Snittantalet matcher förra säsongen: 35,3 (Det känns rätt oroveckande)
Snittmål: 6,3 eller 0,18 mål per match.
Snittassist: 11,6 eller 0,33 per match.
Snittpoäng: 18 eller 0,5 per match.

Nu säger det här ingenting egentligen då det för det första inte är säkert att det blir förstakedjan och för det andra är statistik så det ska tas med ebn nypa salt. Dock är det oroande att de tre snittade så få matcher förra säsongen vilket tyder på en skadebenägnad kedja/spelare.

Ps:
Jag har segt på jobbet så här i semestertider om ni undrar.
Ds.
Nu när båda är klara så kanske det är värt att citera mig själv.
Ceterum censeo Solnam delendam esse.
Debacle

Inlägg av Debacle »

I och med att truppen är såpass bred så oroar jag mig inte om det faktumet att de är såpass skadebenägna. Samme lär inte lira de första matcherna på säsongen då han ansluter först i slutet på Augusti till truppen. Det enda jag oroar mig för gubblinan i sånna fall när de tappar pucken i anfallzon, inga raketer direkt.

Ljungh i fjärdelinan är jag heller inte helt främmande för, men samtidigt så var det dessa tre herrar som bar oss hela sista 5te delen av säsongen förra året.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Borde inte sportchefsrollen vara klar snart? Bara veckor kvar på Challes kontrakt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Stoppel sa in en intervju för några veckor sedan att man bara kommer anställa en sportchef i år och lägga till den assisterande nästa år. Så utgår till 100% från att det är Jocke Eriksson som kliver in i den rollen nästa år.
Expert.
ciirree

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:Stoppel sa in en intervju för några veckor sedan att man bara kommer anställa en sportchef i år och lägga till den assisterande nästa år. Så utgår till 100% från att det är Jocke Eriksson som kliver in i den rollen nästa år.
Jaha okej. Ingenting om när den är klar? Har för mig för ett tag sedan att det bara va några kandidater kvar i processen.
Aah det tror jag också.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Kollade lite på våra konkurrenter. Det är egentligen inget lag som direkt skrämmer måste jag säga. Växjö kommer dansa hem allting i år. Säg ett namn på ett lag så ska jag såga dom vi fotknölarna.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Luleå.
Olon

Inlägg av Olon »

android skrev:Kollade lite på våra konkurrenter. Det är egentligen inget lag som direkt skrämmer måste jag säga. Växjö kommer dansa hem allting i år. Säg ett namn på ett lag så ska jag såga dom vi fotknölarna.
Djurgårn
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Enbom skrev:Luleå.
Enbom skrev:Luleå.
Från matchtråden:
"Luleå känns överskattade. Dom har ett par kompetenta hårdjobbare men inte så mycket mer. Abbotts är slut och Zaar är inte bättre än Sörensen. Bakåt ser dom inte så bra ut heller nu när Fransson drar och Robin Jonsson är skadad. Janne Sandström blir inte yngre direkt."

Kan även lägga till att Stephen Dixon inte kallas tjock-steffe för inte.

Hyfsad keeper men ostabila backar och forwards som inte kan göra mål.
Olon skrev:
android skrev:Kollade lite på våra konkurrenter. Det är egentligen inget lag som direkt skrämmer måste jag säga. Växjö kommer dansa hem allting i år. Säg ett namn på ett lag så ska jag såga dom vi fotknölarna.
Djurgårn
DIF är inte våran konkurrent. Det är vi.
Född till sportchef.
Låst