Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
BigJ

Re: Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av BigJ »

minalman skrev:Om gnaget försvinner som elitlag och vi blir ensamma på täppan avseende hockeysponsorskap i Stockholm kan det börja ljusna. Många sponsorer tvekar att sponsra endera av tvillingklubbarna beroende på att man inte vill stöta sig med andra lagets supportrar. Med bara en klubb kommer rivaliteten minska efter hand. Kan gärna se ett gnaget i ettan som farmarlag.

För övrigt: Frölunda fick ju en helt annan situation i Götet när Västra försvann.
Den enes död den andres bröd.... :D
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Om Aik försvinner får också AEG en kund mindre att mjölka av som gör att dom kanske måste mjölka DIF ännu mer?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av minalman »

Mattias_87 skrev:Om Aik försvinner får också AEG en kund mindre att mjölka av som gör att dom kanske måste mjölka DIF ännu mer?
Finns gnaget idag? Vi kommer ha fler åskådare i riksserien nästa år än vad gnaget har i HA.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Puckey

Inlägg av Puckey »

minalman skrev:
Mattias_87 skrev:Om Aik försvinner får också AEG en kund mindre att mjölka av som gör att dom kanske måste mjölka DIF ännu mer?
Finns gnaget idag? Vi kommer ha fler åskådare i riksserien nästa år än vad gnaget har i HA.
Att gnaget försvinner från Hovet skulle, i den bästa av världar, öppna upp för Djurgården. Nu när fotbollen flyttat till Tele2 och hockeyn redan är så pass hemmastadd vill man antagligen försöka behålla allt i området, för att inte tala om oviljan som verkar finnas för att upplåta mark åt en Djurgårdsarena utåt Djurgårdstrakterna. Det finns otroligt kapitalstarka människor som brinner för Djurgården, vilka kan antas känna en viss olust inför att delfinansiera en ny arena på Hovets mark, om den även fortsättningsvis ska delas med gnaget. Stämmer alla rykten om planer på ny arena åt gnaget utåt friends arena behöver man bara ta hänsyn till ett lags ambitioner när man tar ett beslut kring Hovet. Förlorar AEG halva kundunderlaget vid en AIK-flytt/konkurs lär det gå att lösa ut dem från sitt mastodontavtal, vilket skulle kunna öppna för dessa scenarion:

1. Externa finansiärer tar över Hovet, förslagsvis i form av ett dotterbolag till djurgården. Istället för att bygga nytt kanske vi äntligen får se en modernisering av arenan för 250m och kringintäkter som faktiskt går till Djurgården. Frågetecken kring hur dyr i drift en sådan arena vore med alla dess skavanker.

2. Djurgården spelar ut kortet att Hovet är en utdaterad klumpeduns och ansöker av expropriation av Hovets mark och bygger en ny arena, med hjälp av externa finansiärer.

Tyvärr är nog det som ligger närmast till hands om gnaget försvinner att vi antingen får en höjd hyra för att kompensera, samt får anpassa våra spelscheman för att det ska funka med alla random event man fyller ut arenan med.

Jag ser också en risk att man helt enkelt stänger ner Hovet för hockey, tvångsflyttar Djurgården till Globen och gud vet vad händer med hovet.

Med andra ord: Svårt att förutse vilka konsekvenser råttornas uttåg från Hovet skulle kunna få.

Hur som helst - ska vi lyckas åstadkomma något permanent (och inte ha våra tillfälliga peakar det år någon pytsar in en gåva på x miljoner) är det arenan som måste lösas. Drömmen vore en ny arena där Hovet stod, där kostymerna får sin dyra loger och drar inte lite pengar, och klacken får en faktisk ståplatssektion, för att lösa problemet med folk som bokar billiga biljetter och sätter sig ned i klacken med en påse chirre.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Ekonomiskt:
Ekonomiskt kan vi nog aldrig bli ledande såvida inte SHL inför lönegolv och lönetak.
Ett lönetak skulle inte behöva sänka klassen på ligan, det skulle nog bidra till två dyra kedjor, en medelmåttig tredjelina och en juniorkedja. Detta skulle gynna oss på alla plan med tanke på vår juniorverksamhet.

Spelmässigt:
Vi behöver tur.
Vi behöver spelare som är snäppet under NHL men toppen av Elitserien, för att inte dessa ska försvinna behöver då alltså KHL försvinna.
Vi behöver en nytänkande tränare som inte lever på gamla meriter (Säcken i all ära men han är nog ingen tränare som tar oss till SM-guld men han är en tränare som hållit oss kvar i Elitserien förut och förhoppningsvis även denna säsong), en tränare som kan komma på en ny strategi och samtidigt få ut det bästa ur spelarna.
Vi behöver en stomme som vet vad det innebär att vara DIF och spela i DIF.

Attraktionsmässigt:
Detta går väl in i ekonomi också, men vi behöver som i princip alla andra sagt, en ny arena. En arena som drar folk, en arena där vi har en riktig ståplats. En sådan arena kan faktiskt locka spelare också, jag tror det funnits spelare som valt DIF ifall vi haft Malmös arena istället för Hovet även fast DIF inte erbjudit dem bäst kontrakt.
En ny arena skulle kunna leda till nya sponsorer, även ifall det skulle finnas lönetak så skulle vi antagligen inte ligga i toppen då heller utan externa finansiärer.

Styrelse:
Detta är också en viktig punkt då en styrelse skulle kunna skapa harmoni mellan supportrar och förening. Bättre dialoger, lyssna mer på supportrarna. Vad vill supportrarna ha?
Hur kan DIF dra mer folk till matcherna?
Denna punkt går ju under attraktion också, svårt att sära på alla punkter till 100%, det är en kombination.
Mer folk leder till bättre stämning och bättre ekonomi.

Supportrar:
Här har vi alla ett ansvar att inte kasta skit på en annan part på grund av deras åsikt och deras känslor. När det är stormigt på supporterhåll finns inte samma glädje av att gå på matcher, färre går på matcher och det blir sämre stämning på matcherna.

Jag tror vi skulle behöva en Bosse Andersson inom hockeyn.
När vi blivit ett stabilt mittenlag så behöver vi börja tänka långsiktigt. Tyvärr kan vi bara tänka på den närmsta säsongen, denna och de kommande säsongerna. Vi måste hålla oss kvar i Elitserien.
ciirree

Inlägg av ciirree »

En skön detalj om AIK lämnar Hovet? - klubbmärket försvinner från isen!
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

Många klubbar ute i landet som antingen äger sin arena eller driften av den blöder ekonomiskt då den står tom när det inte är matcher. Den situationen tror jag inte vi skulle behöva hamna i då publikunderlaget i området och arenan är perfekt för konserter snäppet under de största. Metallica, Springsten och Maiden passar bättre på Tele2 och Friends men det finns trots allt fler band och artister i mellansegmentet som jag talar om. Ett dotterbolag till DIF som har samarbete med eller delar driften med ett eventbolag vore perfa och vi skulle med större del av intäkterna på sikt kunna bygga upp eget kapital för att cementera vår status i hockeysverige och pyttsa in åtminstone en del i upprustning av Hovet där Stockholms stad efter mycket om och men väljer att bidra med resten. Med en uppfräschad arena, ännu bättre juniorverksamhet då vi är den enda maktfaktorn i stan och Jocke vid det sportsliga rodret tror jag att vi på allvar skulle damma av nyckeln till pokalrummet.

Jag bara hoppas vi överlever till avtalet med AEG löper ut. Det är nummer ett.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

JohanPez skrev:Jag bara hoppas vi överlever till avtalet med AEG löper ut. Det är nummer ett.
År 2026 om jag inte minns fel? Sålänge kan vi inte vänta.
Avskaffa tre mot tre.
macin

Inlägg av macin »

Jag snor Axel K:s uppdelning.

Ekonomiskt:

En ny upprustning av Hovet alternativt nybyggd arena på Hovet när/om den gamla skrotas. Vi måste få in mer stålar på försäljning och arrangemang i anslutning till våra matcher. Sälj namnrättigheterna, H&M hade varit fint att få in - men dom vill väl kanske inte sponsra med risk för tapp av kunder, vad vet jag. Ordna ännu mer och ännu bättre avtal för mat + dryck runtomkring arenan. Är arenan tillräckligt stor kan man där inne ha en stor bar/restaurang. Många som arbetar och har familj har oftast bara någon timma, om ens det, på sig innan det är match 19.00. Då vill man inte köa 15-20 minuter på att få i sig en korv och läsk.

Spelmässigt:

På sikt hitta en ny konstellation på tränarsidan med en vision hur man spelar effektiv, rolig hockey. Sätt kontrakten på 5 år för alla 3. Ge fan i att kicka om det skulle gå hackigt. Vet man hur man vill spela, så vet man även vilket material man vill ha. Åk på resa till USA/Kanada, snacka med Kronwall, Douglas och alla urdjurgårdare som lirat där borta länge. Hitta vad som varit bra i vissa organisationer (träningsanläggning, träningsredskap, mat, dryck, detajljer etc). Fundera ut en modell och kör på den. Vill man vara det tekniska och europeiska Detroit Red Wings? Eller vill man ha det köttiga, effektiva Boston Bruins?

Attraktionsmässigt:

Vi är redan attraktiva. Ge sponsorer ännu mer valuta för pengarna. Ge supportrarna mer valuta för pengarna. Fortsätt skräddarsy bra matchpaket till vettiga priser. En ny arena skulle per automatik ge mer attraktionsvärde förutsatt att den är korrekt byggd så att det blir en kokande gryta likt hovet. Ta efter fotbollen och låt alla unga Djurgårdare (som vill) ha en egen sektion där de träffar sina nya bästisar och ser till att intresset startar i tidig ålder.

Styrelse:

Jocke Eriksson verkar kunna det här med siffror. Han har förmågan att snacka inför media, fans, och allt vad det är. När Jocke säger någonting så lyssnar man. Lite som med Säcken idag. Jenny verkar ha tvärkoll och är sund. Jag tror det är sportchefsrollen vi måste titta på att byta ut på sikt, även om jag är nöjd med hur lagbygget varit från de sittande sett till den lilla ekonomi de haft att jobba med. Sen är det aldrig bra hamna osams med vissa supporterskaror som det tyvärr blivit nu. Det löser man i framtiden med en ännu bättre dialog, förståelse och öppnare snack.

Supportrar:

Vi har Sveriges bästa fans. Vi har ett grymt publiksnitt (sämre på slutet, förståeligt). Fortsätt med rabatterade priser i klacken, ha bättre dialog med de olika supportergrupperna som finns så att missförstånd och missnöje aldrig sker. Värna om barnfamiljer och de unga så att de känner sig välkomna och har kul. Ordna ännu bättre förutsättningar för bortafans (Skellefteå, Luleå, Leksand m.f har stora supporterskaror i Stockholm, och de 500-1000 som kommer per match kan bli ännu fler om vi har likt Elfsborg i fotboll en av de bättre bortasektionerna i landet).
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

Mattias_87 skrev:
JohanPez skrev:Jag bara hoppas vi överlever till avtalet med AEG löper ut. Det är nummer ett.
Vad tusan var det så länge? Fick för mig att det bara var 2-3 år framåt :/
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Varför i hela friden skulle AEG var sugna på att släppa in en direkt konkurrent till dem i "sitt område"?

Hade jag varit chef för AEG hade jag inte ens tänkt i de banorna.

Det enda DIF kan och borde göra är att förhandla gemensamt hockey och fotboll med AEG och försöka få till en bättre deal då de är två hyresgäster. Tyvärr lär väl detta inte heller fungera för skulle DIF lyckas förhandla till sig ett bättre avtal då de kan hyra in sig fler kvällar per år jämfört med Bajen kan ni ju själva räkna ut vilket jävla gnäll det skulle bli.

Det sista problemet är att det egentligen inte finns något annat alternativ för hockeyn vilket gör att de inte heller kan hota AEG med att byta arena...
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

De skulle inte "släppa", kontraktet skulle gå ut och vi skulle ta över efter det.;)
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

JohanPez skrev:
Mattias_87 skrev:
Vad tusan var det så länge? Fick för mig att det bara var 2-3 år framåt :/
Det var väl fram tills 2016 med option på fram tills 2026 och den lär dom ju utnyttja.
Avskaffa tre mot tre.
Lynxlynx

Inlägg av Lynxlynx »

Ekonomisk lösning: Red Bull Djurgården.

Skämt åsido, det funkar i Salzburg, varför inte i Sthlm?
mb81

Inlägg av mb81 »

Lynxlynx skrev:Ekonomisk lösning: Red Bull Djurgården.

Skämt åsido, det funkar i Salzburg, varför inte i Sthlm?
Om den dagen kommer slutar iaf jag att gå. Men det kommer såklart inte hända.
Skriv svar