SHL 13/14
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: SHL 13/14
En stängd serie kan fungera, visst medföljer det också problem. Vi säger oss en stängd serie med 14 lag, där lag 1-6 går direkt till slutspel medans 7-10 spelar kval till slutspel och där vi på något sett hittar på något för lag 11-14 som också har något att spela för mot varandra, kanske en fördel till säsongen efter? Sen får vi använda fantasin.
Avskaffa tre mot tre.
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
SHL 13/14
En stängd serie där man hela tiden får in nya stjärnskott via draften (NHL) är som en Filmstaden där de hela tiden får in nya fräscha filmer.
En stängd serie i Sverige däremot är att vara inlåst på ett gammalt bibliotek där ingen lämnar tillbaka de få böcker som är värda att läsa.
En stängd serie i Sverige däremot är att vara inlåst på ett gammalt bibliotek där ingen lämnar tillbaka de få böcker som är värda att läsa.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Exakt, det enda som gör att NHL är så intressant fastän ligan är stängd är just draften och att ligan har alla de bästa spelarna.
- minalman
SHL 13/14
Framförallt alldeles för litet Djurgården för att det ska vara intressant. SHitLigan dör utan oss.Malto skrev:Är det inte så enkelt att det är för mycket matcher, för stor spelaromsättning och för dålig hockey?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- DIF_Soldier
Det stora misstaget Sensei gör är ju att han vägrar adressera en lösning på, som ni nämnt, det faktum att NHL har ett draftsystem där hockeyvärldens samtliga framtidsnamn tingas och blir klubbars ägodelar, och får på så sätt ständigt en förnyelse av högsta rang.
Detta funkar inte här. Alla ligor i världen har valt att dansa efter Dollarligans pipa av nån jävla anledning.
Det skummaste faktum av dem alla är dock att Sensei promotar en stängd högstaliga som ivrigast nu när vi själva inte är en del av den.
DIF i Allsvenskan där avancemang är osannolikt - inte för att det kräver sportslig perfektion - utan för att det rentav står i regelboken att det är totalt jävla omöjligt.
"Äh, vi kan ju inte vinna ett skit och Brynäs ser ut att bli nya Mesta Mästarna i år, men jävlar vilka sköna stolar! Sitsen liksom formar sig efter röven - fantastiskt! Förresten, tog du senap på din? Go DIF go!"
Get fucking real will ya.
Detta funkar inte här. Alla ligor i världen har valt att dansa efter Dollarligans pipa av nån jävla anledning.
Det skummaste faktum av dem alla är dock att Sensei promotar en stängd högstaliga som ivrigast nu när vi själva inte är en del av den.
DIF i Allsvenskan där avancemang är osannolikt - inte för att det kräver sportslig perfektion - utan för att det rentav står i regelboken att det är totalt jävla omöjligt.
"Äh, vi kan ju inte vinna ett skit och Brynäs ser ut att bli nya Mesta Mästarna i år, men jävlar vilka sköna stolar! Sitsen liksom formar sig efter röven - fantastiskt! Förresten, tog du senap på din? Go DIF go!"
Get fucking real will ya.
Säg den glädje som varar
- -daniel-
Till sensei's "försvar" tror jag han menar att alla storklubbar automatiskt skall spela i den stängda ligan. Det är alltså publikunderlag som skall avgöra vilka klubbar som skall få fortsätta existera (och spela i högsta ligan) och vilka som mer eller mindre skall gå i KK genom att stängas ute. Det avgörs således inte på sportsliga grunder och vi och något lag till (Malmö? Västerås?) skulle förmodligen bli uppflyttade.
EDIT: Sen tror jag inte draftsystemet i sig är något problem, grejen är ju att samtliga hockeyspelare (nåja, 99% av alla då) har som sin stora dröm att spela i NHL där alla andra stjärnor spelar. Men det är liksom svårt, för att inte säga omöjligt, att locka spelare av högsta klass till våra ligor. Man får nöja sig med bottenskrapet av feta importer.
EDIT: Sen tror jag inte draftsystemet i sig är något problem, grejen är ju att samtliga hockeyspelare (nåja, 99% av alla då) har som sin stora dröm att spela i NHL där alla andra stjärnor spelar. Men det är liksom svårt, för att inte säga omöjligt, att locka spelare av högsta klass till våra ligor. Man får nöja sig med bottenskrapet av feta importer.
Du motsäger ju dig själv när du skriver "draftsystemet i sig" och sedan skriver du att "NHL där alla andra stjärnor spelar". Saken är ju den att NHL har det varumärket där folks dröm vill bli draftade och få en chans att spela där, och det funkar bara för att det är världens bästa liga vilket ger dem förmågan att göra så. KHL har ju också en draft men hur stort skämt är inte den? Du ser ju inte nån junis i allsvenskan som blivit draftad gå runt och verkligen se fram emot att få spela för sitt kära KHL lag han blivit draftat till...-daniel- skrev:Till sensei's "försvar" tror jag han menar att alla storklubbar automatiskt skall spela i den stängda ligan. Det är alltså publikunderlag som skall avgöra vilka klubbar som skall få fortsätta existera (och spela i högsta ligan) och vilka som mer eller mindre skall gå i KK genom att stängas ute. Det avgörs således inte på sportsliga grunder och vi och något lag till (Malmö? Västerås?) skulle förmodligen bli uppflyttade.
- -daniel-
Det jag menar är att jag inte tror det spelar någon större roll hur själva draftandet går till. Oavsett om inte NHL att "tjing" på de bästa unga förmågorna skulle de ändå söka sig till NHL för att spelare i alla generationer alltid haft som högsta mål att ta sig till nordamerika.lkpgsödra skrev:Du motsäger ju dig själv när du skriver "draftsystemet i sig" och sedan skriver du att "NHL där alla andra stjärnor spelar". Saken är ju den att NHL har det varumärket där folks dröm vill bli draftade och få en chans att spela där, och det funkar bara för att det är världens bästa liga vilket ger dem förmågan att göra så. KHL har ju också en draft men hur stort skämt är inte den? Du ser ju inte nån junis i allsvenskan som blivit draftad gå runt och verkligen se fram emot att få spela för sitt kära KHL lag han blivit draftat till...-daniel- skrev:Till sensei's "försvar" tror jag han menar att alla storklubbar automatiskt skall spela i den stängda ligan. Det är alltså publikunderlag som skall avgöra vilka klubbar som skall få fortsätta existera (och spela i högsta ligan) och vilka som mer eller mindre skall gå i KK genom att stängas ute. Det avgörs således inte på sportsliga grunder och vi och något lag till (Malmö? Västerås?) skulle förmodligen bli uppflyttade.
Men då missar du ju poängen med hela argumentet från början. Ingen har förnekat att alla vill till NHL men det är ju fan orelevant när vi snackar SHL? Vi försöker komma fram till sätt att göra SHL mer intressant om den nu stängs, och argumentet var ju att draft inte skulle fungera.-daniel- skrev:Det jag menar är att jag inte tror det spelar någon större roll hur själva draftandet går till. Oavsett om inte NHL att "tjing" på de bästa unga förmågorna skulle de ändå söka sig till NHL för att spelare i alla generationer alltid haft som högsta mål att ta sig till nordamerika.lkpgsödra skrev:Du motsäger ju dig själv när du skriver "draftsystemet i sig" och sedan skriver du att "NHL där alla andra stjärnor spelar". Saken är ju den att NHL har det varumärket där folks dröm vill bli draftade och få en chans att spela där, och det funkar bara för att det är världens bästa liga vilket ger dem förmågan att göra så. KHL har ju också en draft men hur stort skämt är inte den? Du ser ju inte nån junis i allsvenskan som blivit draftad gå runt och verkligen se fram emot att få spela för sitt kära KHL lag han blivit draftat till...-daniel- skrev:Till sensei's "försvar" tror jag han menar att alla storklubbar automatiskt skall spela i den stängda ligan. Det är alltså publikunderlag som skall avgöra vilka klubbar som skall få fortsätta existera (och spela i högsta ligan) och vilka som mer eller mindre skall gå i KK genom att stängas ute. Det avgörs således inte på sportsliga grunder och vi och något lag till (Malmö? Västerås?) skulle förmodligen bli uppflyttade.
- -daniel-
Vet inte riktigt vart du vill komma, jag påstår bara att jag inte tror det skulle spela någon roll om NHL inte hade draften. Soldaten skrev ju att "alla dansar efter NHLs pipa" (vilket såklart i grund stämmer) och det var det jag svarade kring. Draften i sig är inte grundproblemet till att man inte skulle kunna ha en stängd liga i Sverige, även om NHL inte hade draft hade spelare likförbannat velat över till NHL. Förmodligen håller vi med varandra i sak men känns som vi diskuterar helt olika saker här.lkpgsödra skrev:Men då missar du ju poängen med hela argumentet från början. Ingen har förnekat att alla vill till NHL men det är ju fan orelevant när vi snackar SHL? Vi försöker komma fram till sätt att göra SHL mer intressant om den nu stängs, och argumentet var ju att draft inte skulle fungera.-daniel- skrev:Det jag menar är att jag inte tror det spelar någon större roll hur själva draftandet går till. Oavsett om inte NHL att "tjing" på de bästa unga förmågorna skulle de ändå söka sig till NHL för att spelare i alla generationer alltid haft som högsta mål att ta sig till nordamerika.lkpgsödra skrev:Du motsäger ju dig själv när du skriver "draftsystemet i sig" och sedan skriver du att "NHL där alla andra stjärnor spelar". Saken är ju den att NHL har det varumärket där folks dröm vill bli draftade och få en chans att spela där, och det funkar bara för att det är världens bästa liga vilket ger dem förmågan att göra så. KHL har ju också en draft men hur stort skämt är inte den? Du ser ju inte nån junis i allsvenskan som blivit draftad gå runt och verkligen se fram emot att få spela för sitt kära KHL lag han blivit draftat till...-daniel- skrev:Till sensei's "försvar" tror jag han menar att alla storklubbar automatiskt skall spela i den stängda ligan. Det är alltså publikunderlag som skall avgöra vilka klubbar som skall få fortsätta existera (och spela i högsta ligan) och vilka som mer eller mindre skall gå i KK genom att stängas ute. Det avgörs således inte på sportsliga grunder och vi och något lag till (Malmö? Västerås?) skulle förmodligen bli uppflyttade.
Kan vara så, förstod inte vad du menade riktigt.-daniel- skrev:Vet inte riktigt vart du vill komma, jag påstår bara att jag inte tror det skulle spela någon roll om NHL inte hade draften. Soldaten skrev ju att "alla dansar efter NHLs pipa" (vilket såklart i grund stämmer) och det var det jag svarade kring. Draften i sig är inte grundproblemet till att man inte skulle kunna ha en stängd liga i Sverige, även om NHL inte hade draft hade spelare likförbannat velat över till NHL. Förmodligen håller vi med varandra i sak men känns som vi diskuterar helt olika saker här.lkpgsödra skrev:Men då missar du ju poängen med hela argumentet från början. Ingen har förnekat att alla vill till NHL men det är ju fan orelevant när vi snackar SHL? Vi försöker komma fram till sätt att göra SHL mer intressant om den nu stängs, och argumentet var ju att draft inte skulle fungera.-daniel- skrev:Det jag menar är att jag inte tror det spelar någon större roll hur själva draftandet går till. Oavsett om inte NHL att "tjing" på de bästa unga förmågorna skulle de ändå söka sig till NHL för att spelare i alla generationer alltid haft som högsta mål att ta sig till nordamerika.lkpgsödra skrev:Du motsäger ju dig själv när du skriver "draftsystemet i sig" och sedan skriver du att "NHL där alla andra stjärnor spelar". Saken är ju den att NHL har det varumärket där folks dröm vill bli draftade och få en chans att spela där, och det funkar bara för att det är världens bästa liga vilket ger dem förmågan att göra så. KHL har ju också en draft men hur stort skämt är inte den? Du ser ju inte nån junis i allsvenskan som blivit draftad gå runt och verkligen se fram emot att få spela för sitt kära KHL lag han blivit draftat till...-daniel- skrev:Till sensei's "försvar" tror jag han menar att alla storklubbar automatiskt skall spela i den stängda ligan. Det är alltså publikunderlag som skall avgöra vilka klubbar som skall få fortsätta existera (och spela i högsta ligan) och vilka som mer eller mindre skall gå i KK genom att stängas ute. Det avgörs således inte på sportsliga grunder och vi och något lag till (Malmö? Västerås?) skulle förmodligen bli uppflyttade.

Det stämmer bra att jag inte har någon fullständig plan för att införa enormt stora förändringar i svensk hockey: Just add water...
Nej, så mycket fritid har jag inte. Men hockeyligan kan ju alltid skicka PM om de behöver konsulthjälp
Frågan som är mer intressant är dock den strategiska. Hur skall SHL se ut om 5, 10 eller 20 år? Jag har svårt att se att vi nöter på i samma spår som fungerade i en nu svunnen tid. SHL är dessutom snubblande nära att helt försvinna ut ur Stockholm, jag menar det får ju bara inte hända. En värre katastrof för SHL är svårt att föreställa sig. Vi saknar redan nu representation från andra större städer som har publikunderlag och lämpliga arenor.
Samtidigt växer hotet från KHL med mer rykten att ytterligare finska klubbar kan vara på väg över.
Dagens understatement är det behövs förändring, och jag tror inte det räcker med att införa små mikroskopiska tweaks som straffar och OT, vilket till synes är det enda den nuvarande ledningen har stake till.
Nej, så mycket fritid har jag inte. Men hockeyligan kan ju alltid skicka PM om de behöver konsulthjälp

Frågan som är mer intressant är dock den strategiska. Hur skall SHL se ut om 5, 10 eller 20 år? Jag har svårt att se att vi nöter på i samma spår som fungerade i en nu svunnen tid. SHL är dessutom snubblande nära att helt försvinna ut ur Stockholm, jag menar det får ju bara inte hända. En värre katastrof för SHL är svårt att föreställa sig. Vi saknar redan nu representation från andra större städer som har publikunderlag och lämpliga arenor.
Samtidigt växer hotet från KHL med mer rykten att ytterligare finska klubbar kan vara på väg över.
Dagens understatement är det behövs förändring, och jag tror inte det räcker med att införa små mikroskopiska tweaks som straffar och OT, vilket till synes är det enda den nuvarande ledningen har stake till.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Håller med dig att det vore katastrof, men samtidigt är det inte hockeyligan som ställer upp spelarna i laget. Hockeyligan anställde heller inte Järlan osv. Det jag menar är att hockeyligan inte kan hållas ansvariga för ett lags dåliga resultat, och även om det är i deras bästa intresse att göra allt för att hålla kvar vissa lag i högsta ligan så vore det ju gryyyyyymt orättvist mot andra lag. Hoppas de har en lösning, för inte fan har jag det iaf.. Ser illa ut.sensei skrev:Det stämmer bra att jag inte har någon fullständig plan för att införa enormt stora förändringar i svensk hockey: Just add water...
Nej, så mycket fritid har jag inte. Men hockeyligan kan ju alltid skicka PM om de behöver konsulthjälp![]()
- -daniel-
Men eftersom du är den enda som förespråkar en stängd liga vore det fortfarande intressant att höra ditt resonemang som jag frågade om tidigare. Hur menar du att punkterna du radade upp (som jag höll med om) skall kunna genomföras när man har en stängd liga? Varför förbättras helt plötsligt ekonomin så att arenorna blir superfräscha, barerna serverar schysst käk & dricka, etc.etcsensei skrev:Det stämmer bra att jag inte har någon fullständig plan för att införa enormt stora förändringar i svensk hockey: Just add water...
Nej, så mycket fritid har jag inte. Men hockeyligan kan ju alltid skicka PM om de behöver konsulthjälp![]()
Låter som du lever i en drömvärld där återigen drömmen om USA spelar in mer än hälsosamt mycket.