Utökning av Elitserien?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El

Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av Kall-El »

Det första enkla och lilla steg man bör göra är att utöka serien med två lag så man slipper den femte extra matchen mellan lagen i Elitserien ty den är bara korkad.

Stängd liga tror jag för övrigt inte ett ögonblick på för hela den svenska idrottstanken går ut på att man skall kunna ta klivet upp precis på samma sätt som man kan åka ur. Det bidrar dessutom till högre stämning och mer publik till arenorna. Om sedan "skitlag" som vissar kallar dem för tar plats i Elitserien måste ju det tyda på de lag som inte gör det är ännu större "skitlag". Kort och gott gör man något bra och lyckas skall man enligt mig belönas för detta, precis som att man skall straffas om man gör något uruselt.

Däremot måste pengar från TV-intäkter och liknande saker fördelas mer rättvist och inte på det sjuka sätt som råder just nu då alla lag får lika mycket oavsett vilket intresse det finns kring laget ifråga. Det är ta mig tusan en skam för hockeyn att vi får lika mycket pengar för TV-rättigheterna som Asplöven t ex. Att sedan kommunala allmosor borde förbjudas är väl lika självklart som rättvist. 25 miljoner verkar Leksands kommun vara villiga att gå i brogen för för sitt lag och Timrå kommun har pyntat in miljoner till "sitt lag"...

...Att sedan alla intäkter skall delas lika, men inte utgifter kring matcher som bevakning är ytterligare ett väldigt märkligt sätt att se på saken.

Där har du tre STORA orättvisor som man måste göra något åt enligt mig, men inget lär väl hända när en majoiritet av de mindre klubbarna är de stora vinnarna på systemet med endast 2-3 stycken är de STORA förlorarna. Skulle DIF och Leksand sälja sina TV-rättigheter tillsammans är jag helt övertygad om de båda klubbarna med enkelhet skulle få in mer än dubbelt mot vad de får nu, kanske till och med tre gånger så mycket.

Vill DIF ha minsta chans på längre sikt måste man nog börja förhandla fram egna avtal om TV-pengar för annars kommer vi fortsätta sponsra andra hockeylag samtidigt som vi sugs ut på ockerhyror...
Användarvisningsbild
Jepe
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Utökning av Elitserien?

Inlägg av Jepe »

Skriver under på varenda bokstav i Kall-Els inlägg!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Sv: Re: Utökning av Elitserien?

Inlägg av BaronVonDif »

Kall-El skrev:Det första enkla och lilla steg man bör göra är att utöka serien med två lag så man slipper den femte extra matchen mellan lagen i Elitserien ty den är bara korkad.

Stängd liga tror jag för övrigt inte ett ögonblick på för hela den svenska idrottstanken går ut på att man skall kunna ta klivet upp precis på samma sätt som man kan åka ur. Det bidrar dessutom till högre stämning och mer publik till arenorna. Om sedan "skitlag" som vissar kallar dem för tar plats i Elitserien måste ju det tyda på de lag som inte gör det är ännu större "skitlag". Kort och gott gör man något bra och lyckas skall man enligt mig belönas för detta, precis som att man skall straffas om man gör något uruselt.

Däremot måste pengar från TV-intäkter och liknande saker fördelas mer rättvist och inte på det sjuka sätt som råder just nu då alla lag får lika mycket oavsett vilket intresse det finns kring laget ifråga. Det är ta mig tusan en skam för hockeyn att vi får lika mycket pengar för TV-rättigheterna som Asplöven t ex. Att sedan kommunala allmosor borde förbjudas är väl lika självklart som rättvist. 25 miljoner verkar Leksands kommun vara villiga att gå i brogen för för sitt lag och Timrå kommun har pyntat in miljoner till "sitt lag"...

...Att sedan alla intäkter skall delas lika, men inte utgifter kring matcher som bevakning är ytterligare ett väldigt märkligt sätt att se på saken.

Där har du tre STORA orättvisor som man måste göra något åt enligt mig, men inget lär väl hända när en majoiritet av de mindre klubbarna är de stora vinnarna på systemet med endast 2-3 stycken är de STORA förlorarna. Skulle DIF och Leksand sälja sina TV-rättigheter tillsammans är jag helt övertygad om de båda klubbarna med enkelhet skulle få in mer än dubbelt mot vad de får nu, kanske till och med tre gånger så mycket.

Vill DIF ha minsta chans på längre sikt måste man nog börja förhandla fram egna avtal om TV-pengar för annars kommer vi fortsätta sponsra andra hockeylag samtidigt som vi sugs ut på ockerhyror...
Vore kul att veta hur många tittare DIF har i genomsnitt per omgång och även om det är fler tittare på borta matcher än hemma matcher vilket det borde vara, jag tycker att när man tar hem en match eller köper ett abonnemang ska man få välja själv som kund vilket lag som ska få % av summan av ditt köp, då har tittarna bestämt vilka lag som tjänar mest och inga "svåra" beslut angående fördelning behövs tas av hockeyligan.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Satt och kolla lite statistik när jag upptäckte detta http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... dance/3005

Kolla genomsnittet på publiken när vi spelar borta. Så klart som fan det är dags att planera ett nytt tv avtal.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Intressant att SSKs siffror är så usla måste jag säga.

Att MIF har så fina siffror på hemmaplan beror till rätt stor del på att de mött oss där inför storpublik. Ta bort den matchen och jag undrar hur det hade sett ut.

Man kan ju undra hur de mndre agen kan ha med att hävda att pengarna skall delas lika när det finns vart på vitt vilka lag som drar överlägset mest folk.

Dessutom har jag för mig att DIF hockey brukar dra mer folk efter det att fotbollen är slut för säsongen...

... Dessutom har vi inte mött Leksand eller MIF hemma.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Kall-El skrev: Kort och gott gör man något bra och lyckas skall man enligt mig belönas för detta, precis som att man skall straffas om man gör något uruselt.
Det lömska i detta är vem "man" är. Är det spelarna? Carlsson och Almtorp gråter sig nog inte till sömns i sina nya klubbar. Vi har ytterst få spelare kvar från fiaskoåret. Alltså är det inte spelarna som i praktiken lider.

Snarare är det vi fans som lider. Vi gjorde verkligen inget dåligt år, det var ganska fina publiksiffror trots att det gick så illa. Hade vi däremot konsekvent haft tomma läktare så hade det känns mer naturligt om vi gick miste om vår klubb i elitsammanhang.

Djurgården fick sparka personal.

Elithockeyn i stort lider, och tappar mark.

Så när man funderar på vad som ligger bakom klyshorna i verkligheten så känns det inte riktigt lika bra, eller hur.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
mb81

Inlägg av mb81 »

sensei skrev:
Kall-El skrev: Kort och gott gör man något bra och lyckas skall man enligt mig belönas för detta, precis som att man skall straffas om man gör något uruselt.
Det lömska i detta är vem "man" är. Är det spelarna? Carlsson och Almtorp gråter sig nog inte till sömns i sina nya klubbar. Vi har ytterst få spelare kvar från fiaskoåret. Alltså är det inte spelarna som i praktiken lider.

Snarare är det vi fans som lider. Vi gjorde verkligen inget dåligt år, det var ganska fina publiksiffror trots att det gick så illa. Hade vi däremot konsekvent haft tomma läktare så hade det känns mer naturligt om vi gick miste om vår klubb i elitsammanhang.

Djurgården fick sparka personal.

Elithockeyn i stort lider, och tappar mark.

Så när man funderar på vad som ligger bakom klyshorna i verkligheten så känns det inte riktigt lika bra, eller hur.

Ja vi(DIF) hade bra publiksiffror vilket innebär stora intäkter till skillnad från typ rögle med mera! Då ska vi fan inte gnälla om vi inte klarar oss kvar! Det är inte elitserien i att ha bra fans! Då skulle vi vara i sm-final varje år!

Skulle klubben drivits på ett bättre sätt från styrelsen och spelarna spelat bättre så skulle de inte behövt sparka personal!

Man är där man förtjänar!

Dessutom är det aldrig nåt snack om stängd liga i tex premier league, la liga, allsvenskan osv och det funkar bra!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

mb81 skrev:
mb81i skrev:
mb81 skrev: Dessutom är det aldrig nåt snack om stängd liga i tex premier league, la liga, allsvenskan osv och det funkar bra!
Därför att publiklagen inte har en chans att åka ut där.
Avskaffa tre mot tre.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ser inga som helsta problem med att lag åker ur och andra går upp.

Det är själva tanken med idrott i min värld.

Låsta serier = döden beträffande intresse och spänning.

Självfallet trist att några förlorar jobben, men samtidigt skapas det nya i de lag som tar klivet upp.

Finns inget värre än plasten i nordamerika där inga lag kan gå upp eller ner och där lag över en natt kan flytta 1000 tals mil.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Likväl som argumentet är att lagen skulle kunna spela roligare om serien är stängd så handlar de ju fortfarande om att ta så mycket poäng som möjligt och ta sig till slutspel. Jag antar väl att de spelar som de gör idag för att just ta så mycket poäng som möjligt. Så vad skulle bli skillnad? Dessutom finns det ju en rätt stor risk att klubbarna inte tar sin verksamhet på lika stort allvar längre när det inte finns risk för att åka ur och förlora jobbet. Alla på kansliet sitter säkert och du behöver inte längre jobba sju dagar i veckan för att ha publik på matcherna och dra in pengar.
Expert.
mb81

Inlägg av mb81 »

Mattias_87 skrev:
mb81 skrev:
mb81i skrev:
mb81 skrev: Dessutom är det aldrig nåt snack om stängd liga i tex premier league, la liga, allsvenskan osv och det funkar bra!
Därför att publiklagen inte har en chans att åka ut där.
Vi har väl legat jävligt pyrt till i fotbollen! gnaget har varit ute för inte så länge sen. Vi och mff var nere för inte allt för länge sen också här i Sverige!

Många publiklag i spanien, italien och england även i botten eller andra divisionen så det stämmer inte!
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:Likväl som argumentet är att lagen skulle kunna spela roligare om serien är stängd så handlar de ju fortfarande om att ta så mycket poäng som möjligt och ta sig till slutspel. Jag antar väl att de spelar som de gör idag för att just ta så mycket poäng som möjligt. Så vad skulle bli skillnad? Dessutom finns det ju en rätt stor risk att klubbarna inte tar sin verksamhet på lika stort allvar längre när det inte finns risk för att åka ur och förlora jobbet. Alla på kansliet sitter säkert och du behöver inte längre jobba sju dagar i veckan för att ha publik på matcherna och dra in pengar.
Ärligt talat, känns inte detta lite långsökt? I all välmening alltså. Har du några fakta som styrker din teori att marknadspersonal inte bryr sig just i stängda serier?

Den naturliga ståndpunkten är i att den nämnda yrkesgruppen får kontinuitet och information om framtiden, så att de kan göra ett bättre jobb än fallet när man inte ens vet vad som händer nästa år.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Likväl som argumentet är att lagen skulle kunna spela roligare om serien är stängd så handlar de ju fortfarande om att ta så mycket poäng som möjligt och ta sig till slutspel. Jag antar väl att de spelar som de gör idag för att just ta så mycket poäng som möjligt. Så vad skulle bli skillnad? Dessutom finns det ju en rätt stor risk att klubbarna inte tar sin verksamhet på lika stort allvar längre när det inte finns risk för att åka ur och förlora jobbet. Alla på kansliet sitter säkert och du behöver inte längre jobba sju dagar i veckan för att ha publik på matcherna och dra in pengar.
Ärligt talat, känns inte detta lite långsökt? I all välmening alltså. Har du några fakta som styrker din teori att marknadspersonal inte bryr sig just i stängda serier?

Den naturliga ståndpunkten är i att den nämnda yrkesgruppen får kontinuitet och information om framtiden, så att de kan göra ett bättre jobb än fallet när man inte ens vet vad som händer nästa år.
Jag har aldrig sagt att de inte bryr sig.

Men självklart är det ju aldrig bra att vara FÖR bekväm i sitt jobb. Vilket jag tror många klubbar skulle bli om det inte fanns risk för att åka ur.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:

Men självklart är det ju aldrig bra att vara FÖR bekväm i sitt jobb. Vilket jag tror många klubbar skulle bli om det inte fanns risk för att åka ur.
Du har alltså observerat detta fenomen i de ligor som är stängda?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:

Du har alltså observerat detta fenomen i de ligor som är stängda?
Vill du jämföra med NHL så kan du ju lägga ner det på en gång. Det är en helt annan värld med draftsystemet och har alltid varit stängt. Det skulle vara en jävla skillnad på att bara stänga en liga som varit öppen hela tiden och det finns hundratals andra klubbar i landet som vill dit.

Djurgården som förening har ju varit alldeles för bekväma senaste åren och inte brytt sig om sin publik och trott att saker och ting löser sig av sig självt. Tror du inte risken för detta skulle öka om det inte fanns något sätt att åka ur?
Expert.
Skriv svar