Hr1 skrev:Tycker att Säcken har gjort det bra. Får, trots missat slutspel förra året, en fyra av fem i betyg för sina år i DIF.
Sen tror jag också att det är rätt att skiljas nu. Hade Säcken haft ett år kvar på kontraktet hade jag gärna sett honom över nästa säsong också, men att nu förlänga ett år till känns lika fel som att skriva ett nytt kontrakt på två-tre år.
Ser inte Micke Johanssons kvalitéer som huvudtränare. Vet inte om jag ser hans egenskaper som andratränare heller om jag ska vara ärlig. Han hade ju huvudansvaret i Huddinge med okej betyg, och DIF borde ju ha koll på hur han är som andretränare så lite fel kanske jag har. Men nej, aldrig att han ska få huvudansvar över DIF enligt mig.
Någon ny sejour för Wikegård vill jag inte se, och helst inte någon annan som redan varit några år i DIF som huvudansvarig.
Jag gillar Montén och hade vi haft ett stabilt lag på övre halvan eller en säker mittplacering hade jag väldigt gärna sett att han tog över. DIF har länge plockat upp unga och för elitserien ganska oprövade tränare. Boork, Tommy Nilsson, Lasse Falk, Lundh och Wikegård. Även Putte Carlsson, Säcken och Kenta Johansson hade väl inte heller någon större erfarenhet eller meriter som tränare när dom kom till DIF. En del av dom jag räknade upp har också börjat som junior- och/eller andratränare i DIF för att sen ta över som huvudansvarig för A-laget.
Så jag är positiv till Montén och jag anser att erfarenhet ibland är väldigt överskattat (precis som ”ung och hungrig”). Men att leda DIF när vi även nästa år kommer slåss om kval/slutspel samtidigt som vår stomme blir äldre och några viktiga kuggar antagligen lämnar, känns som ett tufft läge. Jag vet inte om jag är för feg, kanske är det så att han skulle lyckas väldigt bra? Eftersom jag inte kommer på ett bättre namn så är jag försiktigt positiv till Montén, men utan större koll så känns det inte helt hundra.
Sportkommittén har jag inte direkt litat på till hundra precent under tidigare år, men Järlefelt vet jag är oerhört kompetent, så beslut som han står bakom litar jag på.
Inte ofta jag håller med dig, men detta låter rätt vettigt.
Dock tror jag inte Montén är redo att leda ett lag som DIF på egen hand redan till nästa säsong. Montén som uttalad andretränare tillsammans med ett annat namn hade dock varit väldigt intressant.
Antar att detta inte är troligt, men jag skulle gärna se Micke Johansson som ansvarig för A-junisarna. Tror detta är en nivå som skulle passa honom bättre och antagligen skulle kidsen suga upp allt micke sa med tanke på vilken spelare han en gång var.
All heder Särkijärvi!
2008-02-06 - 22:36 i kategori Elitserien, Personligt, Djurgårdens IF
Det blev fyra säsonger i Djurgården när Hans Särkijärvi gjorde comeback i den klubb han spelade för under sin aktiva karriär. Nästa säsong kommer “Säcken” inte att vara tränare för Djurgården. Hasse förtjänar all respekt för det jobb han gjort i Djurgården. När han (och Challe Berglund) tillträdde som tränare för laget var det lindrigt sagt tuffa tider för klubben. Inte minst ekonomiskt. Under såpass tuffa förutsättningar kan ingen klubb i världen på allvar konkurrera på spelarmarknaden. Sedan kan man ha hur många SM-pokaler som helst i prisskåpet. Det hjälper inte. I ett läge där många tränare hade backat ur diskussionen med att artigt “nej tack”, tog sig “Säcken” helhjärtat an jobbet som tränare för Djurgården. Med ett äkta engageman för sitt hjärtas klubb jobbade han vidare. Utan att någonsin gnälla eller beklaga sig.
Jag hoppas innerligt att ”Säcken” får avsluta sitt tränaruppdrag i Djurgården på bästa sätt, och vill passa på att önska all lycka i fortsättningen av karriären. All heder till Hans Särkijärvi!
Volker T. skrev:Nä...varför skulle vi ta in en utböling som Arvedsson? Ska det vara så ska det vara äkta stockholmare som Hardy, Wikegård med Montén som bubblare...
Wikegård är född i Gävle, Hardy i Skellefteå och Montén är uppvuxen i borlänge!
Du vill inte se Bäckman i DIF. Men att anställa Hammarbys f.d. sportchef och tränare går bra?
När Boorken kom till Bajen 2001 sa han massor om att cirkeln är sluten, bla bla. Tror inte han har något Djurgårds-hjärta kvar, om han nu någonsin haft det.
Totalt har han varit i Hammarby 10 år, under 3 sejourer. Med start 1971, och slut 2004.
Måste väl gå att hitta någon som är mer Djurgårdare än så?
Volker T. skrev:Nä...varför skulle vi ta in en utböling som Arvedsson? Ska det vara så ska det vara äkta stockholmare som Hardy, Wikegård med Montén som bubblare...
Jag tror faktiskt det var det Volker T. menade
Nu fattar även jag - Ironi! Ah... denna härliga konst
Har delade känslor inför det här, på ett sätt förstår jag båda parters vilja att gå skilda vägar. Säcken skall ha ett stort jävla tack för en briljant, efter förutsättningarna, genomförd tränarkarriär i DIF. Samtidigt är det alltid bra med nya röster. Jag hoppas verkligen de hittar en kompetent ledare med ett stort DIF-hjärta som kan lotsa oss igenom de kommande säsongerna. Säsonger som själv känns helt avgörande för hur DIF-hockey kommer se ut om 5-10 år.
Men, jag förstår inte alls hur man kan gå ut med den här informationen nu. Montén var inte sen att framföra sin vilja om att bli huvudtränare tillsammans med Johansson. Bättre, i mitt tycke iaf, hade varit att hållt detta internt tills säsongen är över (förhoppningsvis framåt april någongång). Vad är meningen? Att undvika spekulationer, har jag hört. Men, spekuleras det inte klart mer nu? Har också en liten rädsla av att det från vissa håll kanske kommer läggas fokus på tränarfrågan snarare en att köra klart den här säsongen på absolut bäst tänkbara sätt... Det, om något, vore förödande för den här säsongens resultat. Hoppas jag har fel.
Nåväl, hoppas som sagt vi hittar en kompetent tränare som passar bra tillsammans med Montén / Johansson - frågan om vem det blir tycker jag får komma senare.