Håller naturligtvis med, men jag har hela tiden tyckt Mika verkar extremt mogen för sin ålder. Min bild av honom vacklade dock en smula av de vitt skilda besked han ger.18DIF91 skrev:-daniel- skrev:Jag förstår att det är en megauppståndelse och en superhändelse för vår goda Zibanejad. Jag förstår också att det är hård press från alla håll & kanter, men jag tycker det känns lite märkligt att han ger så olika besked hela tiden.
Att han verkligen skall försöka ta en plats under campen är ju inte riktigt det han har sagt tidigare. http://www.hockeykanalen.se/1.2187117/2 ... nhl_campen
Hade det inte redan från början varit bättre att gå ut och säga att han kommer göra allt för att sticka till NHL redan nästa säsong? Förstår mig inte riktigt på att man inte kan vara tydlig i ett tidigare skede. Dock är det väl fullt förståligt att han velar lite; han känner att han vill ställa upp för Djurgården men samtidigt vill han blidka sin framtida arbetsgivare... tufft val så klart, men då tycker jag man redan från början skulle gett klara direktiv.
Antar att campen är relativt snart iaf, typ vid månadsskiftet? Tycker DIF skall sätta en deadline på att få ett svar från Ottawa och honom själv. Får man inte ett klart besked så skall man så snart som möjligt avskriva honom från planen för kommande säsong och leta ersättare.
Seriöst dock, killen är 18 år. Hur mycket erfarenhet hinner du samla ihop på den korta tiden? Att han velar och inte riktigt vet vad han skall säga och vilken fot han skall stå på är ju inte så konstigt. Hade kunna hålla med om killen varit månne 28 år om att han kanske borde kunnat ge lite klarare besked, men inte i detta fallet.
Dock så kan jag hålla med om deadlinen för DIF's skull, så man vet hur lagbygget skall fortskrida. Men jag tror ändån att Mika kommer stanna en säsong till i DIF. Lät på Ottawas representant under intervjuen att man egentligen inte hade någon brådska eftersom man byggde en hel del för framtiden och att låta honom spela klart sin kontraktstid i DIF var ett alternativ. Fast jag kan ju ha tolkat det fel när jag tittade
Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg
Får väl hoppas på det, men jag är som sagt för dåligt insatt i hur det hela fungerar så jag vill inte säga att det är så eller inte. Men hoppas så klart på att vi får ett svar så fort som möjligt.-daniel- skrev:Det är möjligt, men är det inte Rookie-campen Mika tenderar att medverka på? Är ju fullständigt ohållbart om man skall behöva vänta tills i septermber... så fall tycker jag det är lika bra att avskriva honom redan nu.Jepe skrev:Är det inte så att Rookie campen är relativt snart, men sen att den "riktiga" campen hålls i augusti/september nånting? Har för mig att det är så att spelare som är med på den campen kan missa nån match i inledningen av serien? Kan ha helt fel här så nån som vet bättre får gärna rätta mig.-daniel- skrev:...
Antar att campen är relativt snart iaf, typ vid månadsskiftet? Tycker DIF skall sätta en deadline på att få ett svar från Ottawa och honom själv. Får man inte ett klart besked så skall man så snart som möjligt avskriva honom från planen för kommande säsong och leta ersättare.
2014-04-07, vad hände?
- -daniel-
Intressant att se det hela (vilket jag inte gjorde igår) men också intressant att höra de amerikanska kommentatorerna. Förstår dock inte riktigt va de menar; "If he signs up before July the 15th and makes the team they can bypass his last year contract with Djurgården". Vad har 15:e juli med det här att göra?

-
Lägg ner junior verksamheten. Bortkastad tid. Kan man inte skicka över alla som spelar hockey och är mellan 16-20 år direkt till USA och Kanada? Verkar enklare
Djurgårdens IF
- -daniel-
Jag har skrivit det tjugotal gånger tidigare men europeisk hockey måste samarbeta för att ens ha en chans att kunna konkurrera med NHL. En europeisk liga är ett måste; annars kommer ES (och alla andra europeiska ligor) bli extremt utvattnade inom en snar framtid.DIFVästertorp skrev:Lägg ner junior verksamheten. Bortkastad tid. Kan man inte skicka över alla som spelar hockey och är mellan 16-20 år direkt till USA och Kanada? Verkar enklare
Visst känns det surt när våra unga duktiga talanger försvinner på löpande band, men vi får inte glömma hur många spelare vi faktiskt fått upp och fortfarande har kvar i laget... Man får njuta så länge det varar som läget är nu. Men det är inte hållbart i längden, det är nog de flesta överens om.
Jättejobbig situation med Mika.
Förutom att han är en viktig spelare som påpekats många gånger så skulle det vara så grymt kul för oss fans att se han ett sista år innan han försvinner till NHL i 20 år typ.
Sen till problemet med NHL som damsuger vår liga på spelare. Jag kan inte bedöma vad en bra övergångssumma är som fungerar för alla parter. Men vad jag främst vill se, är att vi gör ES betydligt mer attraktiv för NHL i största allmänhet. Tror det bästa sättet att få ett bättre utbyte med NHL är att vi anpassar oss efter deras regelverk, rinkstorlek osv. Det säger sig självt att en NHL-klubb hellre vill att deras spelare är anpassade för uppflyttning utan att behöva "ställa om sig".
Men reformer inom hockeyligan har jag tyvärr lärt mig att inte hålla andan efter..
Förutom att han är en viktig spelare som påpekats många gånger så skulle det vara så grymt kul för oss fans att se han ett sista år innan han försvinner till NHL i 20 år typ.
Sen till problemet med NHL som damsuger vår liga på spelare. Jag kan inte bedöma vad en bra övergångssumma är som fungerar för alla parter. Men vad jag främst vill se, är att vi gör ES betydligt mer attraktiv för NHL i största allmänhet. Tror det bästa sättet att få ett bättre utbyte med NHL är att vi anpassar oss efter deras regelverk, rinkstorlek osv. Det säger sig självt att en NHL-klubb hellre vill att deras spelare är anpassade för uppflyttning utan att behöva "ställa om sig".
Men reformer inom hockeyligan har jag tyvärr lärt mig att inte hålla andan efter..
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
-
Tyvärr är jag nog av den gamla stammen som skulle kolla på 0 matcher i europeisk liga. ES har funnits så länge och är tradition
Djurgårdens IF
Så jävla sur situation vi(?) befinner oss i nu. Alla hade ju räknat med Mika och vad nu? Sjukt oviss framtid för både föreningen och oss supportrar. Vad händer nu? Snälla Zibbe, stanna!
Hur går snacket nu bland Järlan osv? Tittar man på marknaden vad som finns? Har man redan gjort det kanske? Hur ser dialogen ut mellan DIF, Mika och Ottawa? Orkar inte..
Hur går snacket nu bland Järlan osv? Tittar man på marknaden vad som finns? Har man redan gjort det kanske? Hur ser dialogen ut mellan DIF, Mika och Ottawa? Orkar inte..
- -daniel-
Ja, rinkstorlek är ett första steg. Men man måste naturligtvis försöka göra produkten Elitserien mer attraktiv för spelarna att stanna i. Dvs högre löner, bättre förmåner osv och enda sättet att få det att gå ihop är att försöka få till ett europeiskt samarbete där stora sponsorer kan gå in.sensei skrev:Jättejobbig situation med Mika.
Det handlar alltså INTE om en europeisk liga där man spelar 1 av 10 matcher mot inhemskt motstånd, utan som förslaget såg ut förut; spela typ 80% mot andra ES-lag, och resterande 20% mot andra hyfsat närliggande storklubbar i Europa. Sen har man inhemska slutspel där det lag som blir vinnare i repsktive land går vidare till ett internationellt slutspel. Ärligt talat så ser jag 20 ggr hellre DIF vs Adler Mannhem än DIF vs exempelvis Timrå.
Med ett liknande upplägg behåller man själva en stor del av traditionen i de inhemska ligorna samt att man breddar intresset för stora företag att synas.
Senast redigerad av -daniel- den 2011-06-25 11:17:22, redigerad totalt 1 gånger.
Självklart tråkigt om Mika går direkt till NHL, men ingen kan väl direkt gnälla på han, ja visst så har han sagt att han vill spela en säsong i DIF till. Men om rätt bud från NHL kommer så går han och det är väl inget konstigt med det.
De flesta ishockeyspelare vill spela i NHL och får de chansen så tar det den. Jag både hoppas och tror att Ottawa lånar ut han till oss i en säsong till
.
De flesta ishockeyspelare vill spela i NHL och får de chansen så tar det den. Jag både hoppas och tror att Ottawa lånar ut han till oss i en säsong till

- -daniel-
Förstår inte riktigt hur man kunde ha räknat med Mika när han har velat hela sommaren...?lajjnus skrev:Så jävla sur situation vi(?) befinner oss i nu. Alla hade ju räknat med Mika och vad nu? Sjukt oviss framtid för både föreningen och oss supportrar. Vad händer nu? Snälla Zibbe, stanna!
Tyvärr har jag på känn att besked om Mika kommer komma rätt sent.
Skulle han försvinna hoppas jag dock att vi har lite is i magen och avvaktar lite så vi verkligen signar upp rätt spelare.
Hellre en junis som ersättare än att man chansar på en dyr medelmåtta som inte bidrar mycket mer än vad en junis skulle ha gjort i alla fall.
Skulle han försvinna hoppas jag dock att vi har lite is i magen och avvaktar lite så vi verkligen signar upp rätt spelare.
Hellre en junis som ersättare än att man chansar på en dyr medelmåtta som inte bidrar mycket mer än vad en junis skulle ha gjort i alla fall.
- -daniel-
Tycker faktiskt det enda man kan kräva är ett svar tämligen snart (efter campen), det borde Mika & hans agent samt Ottawa åtminstone kunna ställa upp på.Kall-El skrev:Tyvärr har jag på känn att besked om Mika kommer komma rätt sent.
- Remy Lebeau
Roligast var annars. The Swedish Elite Legue, which you can argue is the second best in the world"-daniel- skrev:
Intressant att se det hela (vilket jag inte gjorde igår) men också intressant att höra de amerikanska kommentatorerna.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
- -daniel-
Mm, men därborta så ignorerar man ju hemskt gärna KHL.Remy Lebeau skrev:Roligast var annars. The Swedish Elite Legue, which you can argue is the second best in the world"-daniel- skrev:
Intressant att se det hela (vilket jag inte gjorde igår) men också intressant att höra de amerikanska kommentatorerna.
EDIT: Sen hade de väl flera faktafel, bland annat att Mika hade skrivit på ett 1-års kontrakt med DIF vilket väl ändå var ett 2-års kontrakt...