Säsongen 2026/27
Säsongen 2026/27
Nej det är INTE okej att vi spelar som Vimmerby, Almtuna eller Visby vår andra säsong i SHL med så pass bra spelare.
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Säsongen 2026/27
Har det uttalats hur man försöker vara ett mer spelförande lag? Vad är spelidén? Det enda man ser är ju över röd - dump - försök vinna puck - back - back - lyft på mål - förlora retur. Rinse and repeat.
Säsongen 2026/27
Börjar bli tjatigt nu. Man gör stackars Kimby en otjänst om man fortsätter ge han tid o tror på vändning. Kritiken kommer att öka och det blir en hämsko för laget att prestera på isen. NEJ släpp Kimby o leta en ersättare som kan höja tron i laget o få igång en spelide som laget tror på. Just nu är KRISEN nära o knackar snart på dörren.
-
Steelmountain
Säsongen 2026/27
Vad ska bli bättre med ny tränare? Vem skulle det vara?
Materialet är för dåligt helt enkelt sen att vi betalar näst mest av alla klubbar spelar ju ingen roll när vi tagit inför dåliga spelare.
Materialet är för dåligt helt enkelt sen att vi betalar näst mest av alla klubbar spelar ju ingen roll när vi tagit inför dåliga spelare.
Säsongen 2026/27
Är materialet i bottenskiktet i ligan? Jag tycker absolut inte det.Steelmountain skrev: ↑2026-10-02 10:13:07 Vad ska bli bättre med ny tränare? Vem skulle det vara?
Målvaktssidan: Övre halvan
Forwardssidan: Övre halvan
Backsidan: Medel
Det måste gå att få ut betydligt mycket mer av laget. Vi kan ju knappt skapa en enda målchans i 5 vs 5. Det faller tillbaka på tränarstaben.
- Jim Morrison
Säsongen 2026/27
Jag har svårt att se att problemet ligger i truppen. Åman och Vejdemo var spelare i princip alla ville ha. Det var dragkamp om Wahlström. Hudon och Snively var toppspelare i ligan förra säsongen. Hartmann är en etablerad och pålitlig spelare med återkommande uppdrag i Tre Kronor. Stockselius räknas till landets mest lovande talanger och Gunler har redan visat att han kan producera på den här nivån.Steelmountain skrev: ↑2026-10-02 10:13:07 Vad ska bli bättre med ny tränare? Vem skulle det vara?
Vi kan matcha Marcus Krüger mot motståndarnas fjärdekedjor och Magnus Hellberg var Tre Kronors förstaval i VM. Backsidan är kanske inte lika stark som övriga lagdelar, men den är heller inte i närheten av att vara så svag som resultaten ibland får det att låta – särskilt inte när Lucas Carlsson är tillbaka.
Därför tycker jag att den intressanta frågan är vad i truppen som faktiskt anses brista. Är det inte mer rimligt att titta på att vi, trots olika spelargrupper och flera starka nyförvärv, fortfarande spelar på i stort sett samma sätt och att utvecklingen i spelet varit väldigt svår att se?
Anti dump och sarg-ut.
Säsongen 2026/27
Starten på säsongen har inte varit vad man hoppats på. Men jag tycker det är för tidigt att ropa på Kimby. Vi har haft stor spelaromsättning och det kan ta tid att hitta rätt kedjeuppställningar.
Sen beror allt på vilka förväntningar man har. Kollar man budget-mässigt ska vi ju bara ett lag för toppen. Men det är en skev bild. Vi behövde i somras ersätta tre av våra största talanger som kommit fram senaste tio åren. Vi var desperata och fick öppna plånboken rejält och betala mer än det var värt. På pappret har vi sämre spets i år, men bättre bredd och det bör kunna räcka till slutspel. Det får vi vara nöjda med. Vi har liksom tappat NHL-spelare i Frondell och Björck och ersatt med bra AHL-spelare. Men de nya från AHL har inte haft lika bra poängsnitt i AHL som Hudon och Snively hade. Så dom är fortsatt våra bästa spelare enligt mig.
Mina tre skäl till den tunga starten:
1 Backsidan. Lucas Carlsson var vår stora prestigevärvning i somras. Men han är skadad och nu är backsidan tunn när en junior spelar i tredje backpar.
2 Psykologi. Utöver att vi tappat spets i Frondell och Björck (och även Eklund) var det en psykologisk boost för övriga spelare i laget att spela tillsammans med framtida NHL-stjärnor. Nu när dom är borta känns det som övriga gått ner sig lite.
3 Spelidén. Det pratades om att vi skulle vara mer spelförande denna säsong. Det har vi inte sett något av. Här har Kimby ett ansvar att lösa.
Sen är det så sjukt att vi har 9-36 i målskillnad i Globen.
Visst vill jag att vi tar en slutspelsplats även denna säsong. Men med tanke hur turbulent denna Silly-sommar varit är jag nöjd om vi bara slipper kval. Därför skönt att se att Timrå och HV71 inlett lika dåligt, två lag med sämre trupp än vi har. Även Björklöven kommer vi nog kunna ha bakom oss. Sen får vi satsa på 2-3 spetsspelare nästa säsong, om vi har några pengar kvar… 2-3 spetsspelare kan vara skillnad på att vara 9-10:a till att bli 3-4:a.
Sen beror allt på vilka förväntningar man har. Kollar man budget-mässigt ska vi ju bara ett lag för toppen. Men det är en skev bild. Vi behövde i somras ersätta tre av våra största talanger som kommit fram senaste tio åren. Vi var desperata och fick öppna plånboken rejält och betala mer än det var värt. På pappret har vi sämre spets i år, men bättre bredd och det bör kunna räcka till slutspel. Det får vi vara nöjda med. Vi har liksom tappat NHL-spelare i Frondell och Björck och ersatt med bra AHL-spelare. Men de nya från AHL har inte haft lika bra poängsnitt i AHL som Hudon och Snively hade. Så dom är fortsatt våra bästa spelare enligt mig.
Mina tre skäl till den tunga starten:
1 Backsidan. Lucas Carlsson var vår stora prestigevärvning i somras. Men han är skadad och nu är backsidan tunn när en junior spelar i tredje backpar.
2 Psykologi. Utöver att vi tappat spets i Frondell och Björck (och även Eklund) var det en psykologisk boost för övriga spelare i laget att spela tillsammans med framtida NHL-stjärnor. Nu när dom är borta känns det som övriga gått ner sig lite.
3 Spelidén. Det pratades om att vi skulle vara mer spelförande denna säsong. Det har vi inte sett något av. Här har Kimby ett ansvar att lösa.
Sen är det så sjukt att vi har 9-36 i målskillnad i Globen.
Visst vill jag att vi tar en slutspelsplats även denna säsong. Men med tanke hur turbulent denna Silly-sommar varit är jag nöjd om vi bara slipper kval. Därför skönt att se att Timrå och HV71 inlett lika dåligt, två lag med sämre trupp än vi har. Även Björklöven kommer vi nog kunna ha bakom oss. Sen får vi satsa på 2-3 spetsspelare nästa säsong, om vi har några pengar kvar… 2-3 spetsspelare kan vara skillnad på att vara 9-10:a till att bli 3-4:a.
-
Osten östlund
Säsongen 2026/27
Skulle det nu vara så, att spelarna är för dåliga? Då har vi massiva bekymmer. Då även dom som rekryterar måste lämna och försvinna. Innan vi kan värva rätt spelare.Jim Morrison skrev: ↑2026-10-02 10:50:16Jag har svårt att se att problemet ligger i truppen. Åman och Vejdemo var spelare i princip alla ville ha. Det var dragkamp om Wahlström. Hudon och Snively var toppspelare i ligan förra säsongen. Hartmann är en etablerad och pålitlig spelare med återkommande uppdrag i Tre Kronor. Stockselius räknas till landets mest lovande talanger och Gunler har redan visat att han kan producera på den här nivån.Steelmountain skrev: ↑2026-10-02 10:13:07 Vad ska bli bättre med ny tränare? Vem skulle det vara?
Vi kan matcha Marcus Krüger mot motståndarnas fjärdekedjor och Magnus Hellberg var Tre Kronors förstaval i VM. Backsidan är kanske inte lika stark som övriga lagdelar, men den är heller inte i närheten av att vara så svag som resultaten ibland får det att låta – särskilt inte när Lucas Carlsson är tillbaka.
Därför tycker jag att den intressanta frågan är vad i truppen som faktiskt anses brista. Är det inte mer rimligt att titta på att vi, trots olika spelargrupper och flera starka nyförvärv, fortfarande spelar på i stort sett samma sätt och att utvecklingen i spelet varit väldigt svår att se?
Supportrarna, organisationen och DIF ställer orimliga krav på tränarna. 1 år i SHL. HC har varit 2 säsonger i DIF. Ass har lite över 2 säsonger på seniornivå.
Fattar väll vem som helst att det är orealistiskt. Att vara en top tränare i SHL redan nu!
Supportrarna vill ha framgång, vinster och glädje.
Tränarna behöver få göra sin resa, hitta sina vägar och få utvecklas.
Tyvärr går inte dom 2 faktorerna ihop i DIF hockey, fattar ju majoriteten.
Tyvärr har Kimbys prat tappat trovärdighet. Börjat provocera istället. Samt glider mer och mer mot "Anton Blomqvist facket".
Senast redigerad av Osten östlund den 2026-10-02 11:10:11, redigerad totalt 1 gånger.
-
förevigtdjurgården
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 2026/27
Får jag lov att vända på frågan? Tycker du att vi sett en (positiv) spelmässig trend efter de 57 SHL-matcher vi spelat efter uppflyttningen?Steelmountain skrev: ↑2026-10-02 10:13:07 Vad ska bli bättre med ny tränare? Vem skulle det vara?
Det är ren rappakalja att påstå att vi är på en resa, att vi behöver jobba hårt för att vara konsekventa och att vi ska fortsätta anpassa oss till SHL-kostymen. Att vara konsekvent är liksom hela essensen av elitidrott. Den som främst behöver anpassa sig till SHL-kostymen är Kimby, och det får han ogärna göra på Djurgårdens bekostnad. Vi har inte råd att åka ur, och det är fullkomligt omöjligt att truppen är så pass dålig att vi på 5 matcher ska stå på en målskillnad 7-16 med en poängskörd om tre poäng.
Att nuvarande lag ska vända ett skepp har vi hört talas om förr. Vi vet alla exakt hur det gick. Att det är vi och Timrå som ligger i botten (om än 5 omgångar in) har vi också sett förut. Vi vet alla exakt hur det gick. Någonstans har jag hört att Djurgården ska agera - inte reagera. Så gör det.
25/4-2025
Säsongen 2026/27
Haha va? Truppen för dålig? Nejnejnej, tänk ett varv till. Du hörde kanske vad Hellberg sa senast igår efter matchen, vi har spelare för att vara ett topplag....Steelmountain skrev: ↑2026-10-02 10:13:07 Vad ska bli bättre med ny tränare? Vem skulle det vara?
- Jim Morrison
Säsongen 2026/27
Haha, detta var det sjukaste någonsin. Röd Oktober när vi åkte ur förrförra gången.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... dium=share
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... dium=share
Anti dump och sarg-ut.
-
Donkels-3.0
- Säsongskort: Ja
Säsongen 2026/27
Exakt men vi har tränare för att vara ett bottenlagRigge56 skrev: ↑2026-10-02 11:47:14Haha va? Truppen för dålig? Nejnejnej, tänk ett varv till. Du hörde kanske vad Hellberg sa senast igår efter matchen, vi har spelare för att vara ett topplag....Steelmountain skrev: ↑2026-10-02 10:13:07 Vad ska bli bättre med ny tränare? Vem skulle det vara?
- Art Vandelay
Säsongen 2026/27
Diskussionen om tränarnas brist på erfarenhet började väl redan förra säsongen och där är jag enig. Det är faktiskt uppseendeväckande att en så pass orutinerad trio får leda en storklubb som DIF. Det är absolut inget konstigt med att man väljer att satsa på en orutinerad up-and-coming-tränare som Kimby men då måste han backas upp av rutin.
Vad har Honken gjort för att få vara assisterande? Jag kan ha fel men jag har svårt att se honom som en person som har intresse av att förkovra sig och utveckla sig själv. Jag kan förresten svara på min egen fråga. Honken har fått jobbet på grund av sin historia hos oss. Precis som vi givit Ölvestad, Due-Boje och Josefson (när han var sportchef) sina roller.
Vad har Honken gjort för att få vara assisterande? Jag kan ha fel men jag har svårt att se honom som en person som har intresse av att förkovra sig och utveckla sig själv. Jag kan förresten svara på min egen fråga. Honken har fått jobbet på grund av sin historia hos oss. Precis som vi givit Ölvestad, Due-Boje och Josefson (när han var sportchef) sina roller.
-
antondahlback
Säsongen 2026/27
Läskigt när grabbarna i hockeypuls-podden tror att kimby får 10-15 matcher till haha
- HockeyMackan84
- Säsongskort: Ja
Säsongen 2026/27
Jag tror att vi faktiskt hade bra chans att kunna vinna förra matchen om våra spelare inte kör rek. hockey i 2 perioder. Jag förstår att vi inte vill kosta på oss några utvisningar men spelar vi som vi gör just nu måste vi våga åka in med hela kroppen i motståndarna när dom står nära en sarg. Vi måste få motståndarnas varje byte att kännas tufft och få dom att inte vilja kliva in på isen då dom bara trycks in i sargen.
Antingen lirar vi tufft eller skickligt men att inte välja något av alternativen är självmord som det ser ut
Antingen lirar vi tufft eller skickligt men att inte välja något av alternativen är självmord som det ser ut