South_Exil skrev:Nu ska jag generalisera lite men man såg rätt tydligt dynamiken i båset, eller snarare icke dynamik/energi.
Robban försökte mana på/peppa, svära lite
Såg väldigt kämpigt och krystat ut. Inte en jävel brydde sig.
Notera citationstecken, vet inte riktigt vilket ord jag ska använda nedan för att beskriva.
Jocke, Robban och Musse är alla lite åt det ” töntiga/nördiga hållet”
Hockeyspelare är generellt lutande åt ”Alfahane-hållet”.
Där ligger en stor portion problematik när det handlar om att implementera vi mot dom-kultur, vinnarkultur, sätta en lägstanivå.
Behöver inte vara Tortorella-/Wikegårdprofil men tycker det saknas lite naturlig kaxighet i vår leding
Snicksnack säger jag. Jag tycker de lägger fokus på rätt saker istället för att gnälla på spelare som försöker göra vad de skall och försöker följa planen men som inte riktigt har flytet i just denna match. Robban är inte sen med att ta timeout när spelarna inte gör vad de skall men ikväll var det inte fråga om bristande inställning utan om individuell osynk och tajming. Och Timrås insats skall inte förringas då de spelade en nivå över sin kapacitet och dessutom slet hund för brödfödan.
Jojo, jaja, vi får väl stå "i den baljan” då…. hela säsongen
-Motståndarna var faktiskt bra, klart bättre än väntat (då även Örebro och TIK framstår som taktisk välslipade defensiv-maskiner)
DIF borde (i hemmamatcher framförallt) kunna vara det drivande laget lite oftare och inte se så jävla nöjda och tjocka ut.
Polletten borde väl trillat ned nu i säsongens 11:e timme?
Utan fart och vilja tappar vi poäng mot alla lag
Problemet är att när tidningar har målat oss som en potentiell guldkandidat blir det ju hauss hos motståndarna. Lägg till vår drivande spelstil och att det är anrika Djurgården man möter så blir det "maximum effort" även från lag som Mora och Timrå (slappnar man av så torskar man som motståndare). Tycker tyvärr inte att vi har fått många poäng "gratis" i år. Det var inledande matcherna mot Örebro och Skellefteå borta där vi knappt behövde överanstränga oss men sen har det varit motståndare som verkligen kämpat. Ibland tror jag att det skulle gå bättre sportsligt om det var dött och halvtomt på Hovet då motståndarna tycker att det är "häftigt" att komma till ett kokande Johanneshov.
Vi skulle behöva spela som mot Frölunda borta för att kunna dominera även mot Timrå eller Mora men jag ser inte att det kommer hända med mindre än att det är slutspel.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori skrev:
Ibland tror jag att det skulle gå bättre sportsligt om det var dött och halvtomt på Hovet då motståndarna tycker att det är "häftigt" att komma till ett kokande Johanneshov.
Nu vet jag att att du menar generellt över hela säsongen, och nog för att det inte var halvtomt igår, men visst fan var det dött. Det är ytterst få gånger Hovet har "kokat" i år. Det var samma tryck på Hovet igår som i en tennishall eller golfbana.
Finns INGENTING i klackens agerande som skulle fått Timrå att tända till extra. Möjligen då medias föråldrade bild om hur bra vi är.
Praetori skrev:
Ibland tror jag att det skulle gå bättre sportsligt om det var dött och halvtomt på Hovet då motståndarna tycker att det är "häftigt" att komma till ett kokande Johanneshov.
Nu vet jag att att du menar generellt över hela säsongen, och nog för att det inte var halvtomt igår, men visst fan var det dött. Det är ytterst få gånger Hovet har "kokat" i år. Det var samma tryck på Hovet igår som i en tennishall eller golfbana.
Finns INGENTING i klackens agerande som skulle fått Timrå att tända till extra. Möjligen då medias föråldrade bild om hur bra vi är.
Jag tyckte det var halvt ok tryck igår. Inte hela tiden och inte som det kan vara men det var inte så pjåkigt.
När det väl uppstod tryck så kändes det dock som att Timrå kapitaliserade på det bättre än vad vi gjorde (bland annat deras kvittering).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori skrev:
Jag tyckte det var halvt ok tryck igår. Inte hela tiden och inte som det kan vara men det var inte så pjåkigt.
När det väl uppstod tryck så kändes det dock som att Timrå kapitaliserade på det bättre än vad vi gjorde (bland annat deras kvittering).
Om halvt ok tryck i din bok är mummel och långa perioder tystnad, så visst.
Kollade lite stats då det var en het potatis under sillyn att vi inte förlängde med någon av Ljungh eller Linus för att istället ge mer förtroende till Macdavid.
Sen var det osäkerheten kring Ante att väga in såklart men när han nu var frisk i somras och hade ett gällande kontrakt så fanns det inte budgetutrymme heller att ha en tredjecenter som Ljungh eller Johansson.
Man ser rätt tydligt att Davidsson ligger rätt lika med Ljungh och Johansson och då ligger han på flera minuter mindre speltid.
När jag kollade statsen såg jag en annan rolig sak. Macdavid ligger tvåa i interna poängligan i 5vs5.
Hoppas gärna Marcus Davidsson tar en säsong till hos oss som uttalad andracenter med mer speltid.
Marcus Davidsson
Matcher 39
Speltid 15.50
Poäng 22
Mål 8
5vs5 18
Corsi 50,95
Linus Johansson
Matcher 39
Speltid 18.27
Poäng 19
Mål 8
5vs5 16
Corsi 53,71
Markus Ljungh
Matcher 40
Speltid 18.00
Poäng 29
Mål 11
5vs5 22
Corsi 53,11
Grejen är ju att vi inte ersatt spets med spets utan bara tagit in breddspelare. Strandberg,Svensson,Walterholm,Pettersson med flera är bra spelare men ingen spets.
Dessa får dessutom alldeles för mycket istid vilket leder till att vi inte skapar ett skit. Matchen idag mot Örebro är en måste match vilket betyder att vi måste matcha 1-2 femmor stenhårt och sedan begränsad tid för 3-4 linorna. Är dicken tillbaka så ska han upp i en 1 eller 2 lina.
Har vi inte en Josefson i form så är vi det sämsta laget i SHL. Det har vi sett väldigt tydligt när han skadade sig första gången och det ser vi nu. Brodin/Lilja har gjort massvis med poäng tack vare honom men när de står själva så kan de inte åstadkomma något överhuvudtaget. Men de lyckas väl skaffa ett välbetalt KHL-jobb efter den här säsongen så de är nog nöjda ändå.
Är nog bara att tacka Josef för att han kom hem, för vi hade bannemig varit en het kandidat för kvalspel i år utan honom (räknar vi bara poängen vi införskaffat när han varit borta så är vi på kvalplats).
Och förstås fortsätter nepotismen i ledningen i minst 2 år till.
Jag har varit grymt skeptisk till Jensen i kassen så tog fram siffrorna på de 10 matcherna han har stått. 11 med inhoppet i sista perioden igår.
Vi har då vunnit 2 matcher och förlorat 9.
22% chans att vi vinner med honom i kassen då baserat på tidigare v/f statistik.
Jag förstår att man med Adam måste ha en backup som kan acceptera att vara just det, backup. Men har inte vi varit väldigt kända för att ha två målvakter under lång tid som verkligen fightas om spaden på riktigt? Nästa säsong lär Adam vara long gone, även om han precis blev farsa så kommer erbjudanden han får vara för bra att inte sticka på.
Kommer Jensen hålla då eller bör vi inte se över att gå tillbaka till mer klassisk-DIF med två jämnbra målvakter? Vi kanske verkligen behöver en etta som står på huvudet konstant (vem gör inte det). Men tror att han statistik-killen på Twitter hade genomskådat våra resultat och konstaterat att vi är sjukt beroende av att Adam är och levererar mellan stolparna.
Känslan var att detta var året eftersom alla verkar vara jämnsugiga, bara nu på sistone Luleå har växlat upp tillsammans med FBK medans vi och andra toppkandidater har gått ner oss.
Rögle slår Hv borta. Snaran dras åt! Som det ser ut nu är det vi som kommer landa på 11e plats. Ser verkligen inte att vi slår någon av dessa lag över tid. Rögle, Linköping och Brynäs är alla jämnare och mer på uppåtgående. Måtte vi hitta turen igen, och att Josef kommer tillbaks. Helvete!
Daniel942 skrev:Jag har varit grymt skeptisk till Jensen i kassen så tog fram siffrorna på de 10 matcherna han har stått. 11 med inhoppet i sista perioden igår.
Vi har då vunnit 2 matcher och förlorat 9.
22% chans att vi vinner med honom i kassen då baserat på tidigare v/f statistik.
Jag förstår att man med Adam måste ha en backup som kan acceptera att vara just det, backup. Men har inte vi varit väldigt kända för att ha två målvakter under lång tid som verkligen fightas om spaden på riktigt? Nästa säsong lär Adam vara long gone, även om han precis blev farsa så kommer erbjudanden han får vara för bra att inte sticka på.
Kommer Jensen hålla då eller bör vi inte se över att gå tillbaka till mer klassisk-DIF med två jämnbra målvakter? Vi kanske verkligen behöver en etta som står på huvudet konstant (vem gör inte det). Men tror att han statistik-killen på Twitter hade genomskådat våra resultat och konstaterat att vi är sjukt beroende av att Adam är och levererar mellan stolparna.
Känslan var att detta var året eftersom alla verkar vara jämnsugiga, bara nu på sistone Luleå har växlat upp tillsammans med FBK medans vi och andra toppkandidater har gått ner oss.
Jag tippar Luleå - FBK i final i vår.
Helt enig! Är det på någon position i laget det borde vara totalt förbjudet att gambla på, är det just målvaktssidan. Att förlita sig på att en målvakt som gjort 1 okej säsong i allsvenskan ska vara en stabil andremålis är otroligt naivt, på gränsen till korkat.
När man sen inför tradingdeadline har chansen att inse misstaget och leta efter en målvakt men inte gör det, råder det inte längre några tvivel om idiotin.
Sen är inte detta Robin Jensens fel, han har gjort det helt okej utifrån sina förutsättningar. Så ingen skugga ska falla över honom på något sätt.
En sista undran som dyker upp är ju vart denna osunda fixering vid spelare från just Pantern kommer ifrån?