Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
dr111DIF
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

Praetori skrev: 2022-12-08 22:35:57
Doyle skrev: 2022-12-08 19:49:29 Är det bara jag som undrar vad som hänt med DIF-hockey. På pappret har vi ett galet bra lag. Men i huvudet på spelarna verkar vi intala oss att vi är ett topplag men presterar trots det som ett bottenlag. Totalt huvudlöst spel i vissa sekvenser. Vi saknar energi över 60 minuter o dribblar bort oss själva på nått märkligt sätt under matcherna, herregud. Vi har galet mycket individuell skicklighet men vi har helt tappat bort den guldglansen och tror inte längre vi kan vinna matcher.
Det börjar nu fasen brännas för o vända på skutan. Att nu svika laget på grund av dess uselhet är ju inte rätt väg o gå. Hockey är mycket ett mentalt spel o vi måste få bort huvudtrollen som byggt bo i laget o just nu styr tanke o kompetensen att vinna matcher. En hjärnskrynklare eller en mental coach måste bryta förtrollningen så vi börjar prestera över 60 min. Väldigt AKUT o ta tag i problemet. Får inte fortsätta rulla på som det ser ut just nu…
Jag kan lova att ALLA i laget hatar att förlora hockeymatcher.
Folk som snackar om brist på attityd eller halvtama insatser har förmodligen inte sysslat med seriös lagidrott själva.

Jag tycker inte att man ser att det är spelare som åker runt och gömmer sig därute utan "felet" ligger snarare i det lagmässiga.

Det är givet att man inte utdelar en tackling eller grisar i en närkamp när ett BP är belöningen och pöbeln står redo vid schavotten för minsta feltramp.

Frustration och rädsla är detta lags största fiender. Det finns inget värre än att få stryk när du vet att du egentligen är bättre än motståndet men att det ändå brister nånstans.

Mycket ord och floskler men nånstans måste man låta grabbarna hitta glädjen, den egna lagidentiteten och friheten att "lira" för att lösa knutarna som hämmar laget.
Kunde inte sagt det bättre själv. Ser inga stora problem med arbetsinsats och inställning. Problemen sitter i lagspelet, det finns inte alls "i ryggmärgen". Det blir tydligt när det blir lång pucktid per spelare för att man inte hittar alternativ att spela. I sin tur tappar spelare utan puck då farten. Sammantaget leder det till knappt några direktpassningar och dålig rörelse, för att tajming inte finns där. Blir väldigt lätt att försvara mot.

Helt klart oro kring det mentala när man tex ser Tim verkar han inte i balans för närvarande.
rikkard

Säsongen 22/23

Inlägg av rikkard »

dr111DIF skrev: 2022-12-09 06:47:16
Praetori skrev: 2022-12-08 22:35:57
Doyle skrev: 2022-12-08 19:49:29 Är det bara jag som undrar vad som hänt med DIF-hockey. På pappret har vi ett galet bra lag. Men i huvudet på spelarna verkar vi intala oss att vi är ett topplag men presterar trots det som ett bottenlag. Totalt huvudlöst spel i vissa sekvenser. Vi saknar energi över 60 minuter o dribblar bort oss själva på nått märkligt sätt under matcherna, herregud. Vi har galet mycket individuell skicklighet men vi har helt tappat bort den guldglansen och tror inte längre vi kan vinna matcher.
Det börjar nu fasen brännas för o vända på skutan. Att nu svika laget på grund av dess uselhet är ju inte rätt väg o gå. Hockey är mycket ett mentalt spel o vi måste få bort huvudtrollen som byggt bo i laget o just nu styr tanke o kompetensen att vinna matcher. En hjärnskrynklare eller en mental coach måste bryta förtrollningen så vi börjar prestera över 60 min. Väldigt AKUT o ta tag i problemet. Får inte fortsätta rulla på som det ser ut just nu…
Jag kan lova att ALLA i laget hatar att förlora hockeymatcher.
Folk som snackar om brist på attityd eller halvtama insatser har förmodligen inte sysslat med seriös lagidrott själva.

Jag tycker inte att man ser att det är spelare som åker runt och gömmer sig därute utan "felet" ligger snarare i det lagmässiga.

Det är givet att man inte utdelar en tackling eller grisar i en närkamp när ett BP är belöningen och pöbeln står redo vid schavotten för minsta feltramp.

Frustration och rädsla är detta lags största fiender. Det finns inget värre än att få stryk när du vet att du egentligen är bättre än motståndet men att det ändå brister nånstans.

Mycket ord och floskler men nånstans måste man låta grabbarna hitta glädjen, den egna lagidentiteten och friheten att "lira" för att lösa knutarna som hämmar laget.
Kunde inte sagt det bättre själv. Ser inga stora problem med arbetsinsats och inställning. Problemen sitter i lagspelet, det finns inte alls "i ryggmärgen". Det blir tydligt när det blir lång pucktid per spelare för att man inte hittar alternativ att spela. I sin tur tappar spelare utan puck då farten. Sammantaget leder det till knappt några direktpassningar och dålig rörelse, för att tajming inte finns där. Blir väldigt lätt att försvara mot.

Helt klart oro kring det mentala när man tex ser Tim verkar han inte i balans för närvarande.
Ja, precis. Den passivitet vi ser i spelet beror nog på en osäkerhet kring vad som förväntas. De tänker istället för att göra. Tänker att spelsystemet är för krångligt eller att spelarna inte riktigt tror på det. Det ser väldigt vilset ut därute. Lite som Barrys ”read-and-react”, där det blev mest read. Vi måste kugga i varandra och hitta enklare sätt att spela. Sedan måste alla göra sin del, annars blir det osynkat.
Praetori

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

rikkard skrev: 2022-12-09 07:49:25 Ja, precis. Den passivitet vi ser i spelet beror nog på en osäkerhet kring vad som förväntas. De tänker istället för att göra. Tänker att spelsystemet är för krångligt eller att spelarna inte riktigt tror på det. Det ser väldigt vilset ut därute. Lite som Barrys ”read-and-react”, där det blev mest read. Vi måste kugga i varandra och hitta enklare sätt att spela. Sedan måste alla göra sin del, annars blir det osynkat.
Jag tror att du är väldigt nära i delar av det du skriver. "De tänker istället för att göra" är nog spot-on.
Däremot tror jag att det övriga är enklare än det verkar. Det är ett fåtal grejer som är svårt i sättet man lirar, det övriga är egentligen ABC men... tanke föder tanke.
Om spelare A tänker och gör X istället för Y som man bestämt så behöver lagkamrat B plötsligt ta hänsyn till Y och tänka Z. Detta drar ner tempot, först hos A och sedan även hos B och gör dessutom att A's passning blir av sämre kvalitet och/eller att B kladdar med puckmottagningen.

Vilja och så mycket DIF-hjärta att det får dig att kliva utanför boxen kan ställa till med bekymmer. Om pucken inte går in, vi ligger under eller annan källa till frustration får spelare att "bryta mönster" fast på fel sätt så har vi plötsligt ett gäng individuella tänkare där ute och inte lirare som "gör".

Egentligen små skruvar och det kan variera mellan matcher, perioder eller tom byten men jag tror vi har ett litet mentalt problem som yttrar sig i att spelarna fuskar med detaljerna i hur vi SKA spela till förmån för deras egna goda vilja att göra något.

Edit: Sen är ju hockey inte bara att "göra". Det måste finnas tanke också men inte i grunderna i hur man ska jobba. Från vilket håll man skall angripa en puckförare eller vart förstapassen skall gå (och att alternativen är på rätt plats för att ta emot dem).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock

Säsongen 22/23

Inlägg av Manijock »

Drömmer om en Djurgårdare som någon gång gör något obekvämt. Minns när vi startade varje match på Hovet med Ölvestad och Kalus.... BARA för att vinna momentum i matchen direkt. Slutade alltid med ett uppeldat Hovet och ett lag som hade några att ta rygg på. Varje gång! Sett agendan och skicka signalen till motståndarna: "Det här kommer att bli en lång kväll för er".... Så enkelt, så briljant!

Idag hade det slutat med tomtar härinne som är rädd för någon tvåa här och där. Vem bryr sig? Är så jävla värt med en utvisning om det är signalvärde bakom. Ta puckjäveln till mål, tryck till keepern lite lätt, upp med handsken i plytet på backen som jagar dig. Stå upp för varann! Reta sönder asen och va stolta för det. Använd publiken som jag LOVAR kommer älska er sen.

Va många år sedan motståndarna inte åkte runt och flinade på Hovet. "Det här är årets match, det är så roligt att vara här". Hur fan blev det så?

Är mycket lättare att lägga rundel, se lite ledsen ut, åka och byta. För att ändå bytet efter ta en jävla meningslös tripping för att man inte orkar duellera...
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Manijock skrev: 2022-12-09 11:45:22 Drömmer om en Djurgårdare som någon gång gör något obekvämt. Minns när vi startade varje match på Hovet med Ölvestad och Kalus.... BARA för att vinna momentum i matchen direkt. Slutade alltid med ett uppeldat Hovet och ett lag som hade några att ta rygg på. Varje gång! Sett agendan och skicka signalen till motståndarna: "Det här kommer att bli en lång kväll för er".... Så enkelt, så briljant!

Idag hade det slutat med tomtar härinne som är rädd för någon tvåa här och där. Vem bryr sig? Är så jävla värt med en utvisning om det är signalvärde bakom. Ta puckjäveln till mål, tryck till keepern lite lätt, upp med handsken i plytet på backen som jagar dig. Stå upp för varann! Reta sönder asen och va stolta för det. Använd publiken som jag LOVAR kommer älska er sen.

Va många år sedan motståndarna inte åkte runt och flinade på Hovet. "Det här är årets match, det är så roligt att vara här". Hur fan blev det så?

Är mycket lättare att lägga rundel, se lite ledsen ut, åka och byta. För att ändå bytet efter ta en jävla meningslös tripping för att man inte orkar duellera...
Du har en poäng.
Men med nya direktiv och regelverk gör också att sådana spelare får lugna sig.
Juhani Tyrväinen i Luleå är typ ingenting utan hans energi och intensiva spelstil. Det är bara en dyr breddspelare.
Den här säsongen har han fått gå ner sig mycket i det pga att vi har avstängningar på schyssta tacklingar numera.
Spelare som Ölvestad och Kalus finns inte i de här ligorna längre.
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Det ska bli väldigt intressant och se hur DIF tar sig an matchen idag. Det måste börja se bättre ut. Det är inte så konstigt att folk inte kommer och tittar när man spelar så dåligt.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
dr111DIF

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

Ska man lyfta fram en liten positiv detalj så är det väl att vi trots ett lagspel som tillhör seriens sämre ändå är före vad gäller målchanser i många av förlusterna. Ingen torsk med mer än 1 mål heller (undantaget tom kasse). Detta (+vinsterna) till stora delar bara på att spelet kanske sitter någorlunda i 0,5-1,5 perioder samt individuella prestationer.
GoseeDIF

Säsongen 22/23

Inlägg av GoseeDIF »

Nu fick vi en ny tränare, nu tänker iaf inte jag gräva ned mig mer utan försöka njuta lite. Vägen är målet och varje match innehåller om inte skönspel så iaf duglig spänning. Sedan är det direkt ångestlindrande för mig att läsa Praetoris inlägg, ger hopp om framtiden och sätter prestationerna/icke prestationerna i lite perspektiv. Vore trist om man klagat och deppat hela säsongen och sen går vi upp ändå, då har man ju liksom missat hela upplevelsen.
Ikväll lossnar det igen, 3-0 är mitt tips.
När hockeyn går dåligt har jag svårt att glädjas över fotbollen.
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Det lossnade rejält idag men fortfarande är det inte bra spel i 60 minuter men skönt med lite mål. något som var lite tråkigt var att det inte lossnar för Klasen. 6 olika målskyttar men bara en assist idag från Klasen. Hoppas man får igång något nu så att det inte blir som efter Mora vinsten när man vann stort och sen gjorde två dåliga matcher efteråt.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
GoseeDIF

Säsongen 22/23

Inlägg av GoseeDIF »

menade såklart 3-0 i första😅
När hockeyn går dåligt har jag svårt att glädjas över fotbollen.
thelinho
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av thelinho »

Bara jag som noterade att större delen av passningarna satt på bladet nu i fredags? Vi har haft riktigt svårt att hitta varandra i passningsspelet tidigare. En klar förbättring som direkt resulterade i speed och effektivitet.

Samtidigt måste man gilla det man ser av Garpen. Uppvisar bra pondus i båset och rak och proffsig i media. Känns helt rätt faktiskt. Framåt DIF!
Sväva i det blå
Praetori

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

thelinho skrev: 2022-12-11 11:26:13 Samtidigt måste man gilla det man ser av Garpen. Uppvisar bra pondus i båset och rak och proffsig i media. Känns helt rätt faktiskt. Framåt DIF!
Det var ju iofs samma med Fagervall. MEN...
Garpen är en tvättäkta DIF-hjälte och dubbel guldmedaljör med Tre Kronor. Han har inte någonting kvar att bevisa men väljer ändå att riskera sitt eftermäle genom att kliva in som coach i en hård period. Det lär knappast vara pengar som motiverar honom utan det måste vara drivet för sporten och skölden som är bränslet vilket jag tycker är stort i sig.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Fina stats senaste 5 matcherna.

4a, i antalet skott emot.
1a, skott i skottsektorn emot.

Senaste 10.

3a, skott emot.
2a, skott i skottsektorn emot.

Från att vi första 10-15 matcherna låg i toppen, släppte till alldeles för mycket.
Detta gör att överlag (sett till hela säsongen) ligger vi nu 9a i skott emot, och 9a i skott i skottsektorn emot.
Mycket fin utveckling. Hoppas det håller i sig.
Användarvisningsbild
Eriksson

Säsongen 22/23

Inlägg av Eriksson »

klintan85 skrev: 2022-12-09 13:45:53 Det ska bli väldigt intressant och se hur DIF tar sig an matchen idag. Det måste börja se bättre ut. Det är inte så konstigt att folk inte kommer och tittar när man spelar så dåligt.
Jag har full förståelse för att man skiter i att gå och kolla på plats, vet ju liksom hur jag resonerar själv
Sätta mig i bilen och åka 11 mil till Hovet, för att sedan åka 11mil hem skitförbannad, besviken, bitter och 1700 fattigare. Då avstår jag hellre och sitter i soffan å kollar
Döden

Säsongen 22/23

Inlägg av Döden »

Eriksson skrev: 2022-12-13 15:04:33
klintan85 skrev: 2022-12-09 13:45:53 Det ska bli väldigt intressant och se hur DIF tar sig an matchen idag. Det måste börja se bättre ut. Det är inte så konstigt att folk inte kommer och tittar när man spelar så dåligt.
Jag har full förståelse för att man skiter i att gå och kolla på plats, vet ju liksom hur jag resonerar själv
Sätta mig i bilen och åka 11 mil till Hovet, för att sedan åka 11mil hem skitförbannad, besviken, bitter och 1700 fattigare. Då avstår jag hellre och sitter i soffan å kollar
11 mil i rusning, det köper jag, däremot finns det säkert folk med gångavstånd som skiter i att gå på matcherna. Då kan jag tycka att resonemanget ovan är definitionen av medgångssupporter. Var inte klackkorten typ slutsålda? eller minns jag fel? Om så är fallet är det många som resonerar fel och alla dom har inte 20 mil tor det kan jag lova.
Skriv svar