Säsongen 18/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av pulverapa »

Det enda jag gjort är att ha lagt ett ärligt, med hjärnan uttänkt, tabelltips. Jag tror att vi vinner guld. Kalla det optimist. Jag tror det. Men jag lusar inte ner matchtrådar med hur jävla bra vi är och hur allt är frid och fröjd. Det gör jag inte.

Det går inte att likställa någon sorts optimism här inne med den negativa ton som genomsyrar alla trådar. Optimism finns inte på det här forumet.

Alla älskar DIF på olika sätt. Jag har svårt att skrika ut min ilska över våra egna spelares prestationer. Jag riktar den mot motståndaren istället. Motståndarlagen, domaren, bönder, Disciplinnämnden, Live Nation, Stureplansgruppen.

Hur som helst. Mitt sista inlägg i den här diskussionen. Jag tyckte det var värt att ta upp det här efter gårdagens tråkiga matchtråd.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av -daniel- »

pulverapa skrev:Det enda jag gjort är att ha lagt ett ärligt, med hjärnan uttänkt, tabelltips. Jag tror att vi vinner guld. Kalla det optimist. Jag tror det. Men jag lusar inte ner matchtrådar med hur jävla bra vi är och hur allt är frid och fröjd. Det gör jag inte.

Det går inte att likställa någon sorts optimism här inne med den negativa ton som genomsyrar alla trådar. Optimism finns inte på det här forumet.

Alla älskar DIF på olika sätt. Jag har svårt att skrika ut min ilska över våra egna spelares prestationer. Jag riktar den mot motståndaren istället. Motståndarlagen, domaren, bönder, Disciplinnämnden, Live Nation, Stureplansgruppen.

Hur som helst. Mitt sista inlägg i den här diskussionen. Jag tyckte det var värt att ta upp det här efter gårdagens tråkiga matchtråd.
Jag tror också vi har en bra chans i år, men uttrycker mig kanske lite annorlumda.

Nåja, det var inget ont menat alls! Cheers.
Användarvisningsbild
emilin

Inlägg av emilin »

-daniel- skrev:Samtidigt måste man ju få kritisera enskilda spelare när de gör riktigt dåliga insatser? I mitt tycke blir den här positivismen lika tramsig som överdriven pessimism - som ibland händer i matchtrådarna.

I gårdagens match var det liksom ett par spelare som stack ut och förmodligen gjorde sina sämsta insatser någonsin i DIF-dressen. Vi blir räddade av en 1:a lina som trots allt kom till jobbet och en 4:e som alltid sliter arslet av sig. Borde vara givet att man kan kritisera dem som förtjänat kritik, det faller liksom inte bort enkom pga att resultatet gick vår väg... förstår inte logiken riktigt.
Håller med om att kritik kan ske och även i vissa fall vara berättiga, men samtidigt så måste vi försöka alla att se lite nyktert(funkar kanske inte alltid) på läget, som du nämner i din text 4:e som alltid sliter(vet att kunskapsnivån skiljer men det gör säkert även prislappen), är det då rätt av oss som supportrar att gnälla spy galla håna och göra oss lustiga över dessa spelare,tränare som inte gör det man önskar,en sportchef som inte levererar det vi vill mm, helt ärligt vad fan vet vi om det som sker bakom stängda dörrar, detta gnäll och hån får alla fall mig att skämmas.
Med det sagt så är jag grymt stolt över vad laget och övriga inblandad har presterat och tror de flesta föreningar i landet skulle vilja byta med oss just nu.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev:
pulverapa skrev:
-daniel- skrev:Samtidigt måste man ju få kritisera enskilda spelare när de gör riktigt dåliga insatser? I mitt tycke blir den här positivismen lika tramsig som överdriven pessimism - som ibland händer i matchtrådarna.

I gårdagens match var det liksom ett par spelare som stack ut och förmodligen gjorde sina sämsta insatser någonsin i DIF-dressen. Vi blir räddade av en 1:a lina som trots allt kom till jobbet och en 4:e som alltid sliter arslet av sig. Borde vara givet att man kan kritisera dem som förtjänat kritik, det faller liksom inte bort enkom pga att resultatet gick vår väg... förstår inte logiken riktigt.
Vilken positivism är det du talar om? Här finns nämligen ingen.
Din, BOMBOM's exempelvis. Du är lika överdrivet positiv som de andra extremisternas överdrivna pessimism. Bara att du inte märker det. :wink:
Tycker du gör en orättvis jämförelse. Jag har stått upp för laget och Robban under svackan, absolut. De största pessimisterna har surrat om kval mot gnaget, att laget pissar på oss och så vidare, Musse ska avgå, Robbans minspel är märkligt.

Överdrivet positiv? Nej, det tycker jag verkligen inte. Jag har hela tiden hoppats och trott på top 6.
Så jämn som serien är nu kan vi lika gärna vinna serien som hamna utanför direktplats.

Svackan vi hade var verkligen inte märklig med tanke på att Josefsson, Urbom och Dick var frånvarande. Dessutom var övriga bärande spelare trötta efter landslaget. Många saker som tillsammans blev för mycket för ett lag som på inget sätt är favoriter till guldet.

Ju längre säsongen gått har mina förhoppningar ökat så pass att jag tror vi har en chans i år.
Tycker ändå vi saknar ett par komponenter just nu.
- svag andramålvakt
- vi saknar en spetscenter till Dick
- vi saknar en forward, Possler höll inte måttet, men att ha oprövade 17 åringar som ersättare är riskabelt i ett slutspel.

Vi leder serien och är i omgång 38. Så jävla mörkt och illa som det till övervägande del varit på forumet är det verkligen inte. Finns ju något mellan det och utropa oss till guldvinnare redan nu.
Överdrivet positiv? Allt ligger som bekant i betraktarens ögon. :wink:
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Frankie

Inlägg av Frankie »

Det sköna med detta härliga forum är ju att det finns hela spektrumet av åsikter och att det inte bara är en grå massa som tycker lika, fastän vi säkert älskar Djurgårdens IF på samma sätt egentligen. Ofta leder det ju till lite smått eller till och med väldigt intressanta diskussioner och det bästa av allt är ju när någon på forumet skriver något de hört genom kontakter, sett på träning, hörde vad någon sade i ledningen ifrån grannbordet på en lunch/fika på stan etc. och det visar sig vara sant.

Men det tråkiga är ju när det bara klagas på någon att denne inte tycker lika som den andra.

Nej som Zibanejad sade: "-En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt"
Detta säger jag: ..och folk hanterar sårad stolthet olika.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

De sista 10 matcherna är i princip alla prestations och resultatmässigt bra. Vi sponsrade visserligen Malmö med sex pinnar men så blir det väl ibland. Men med tanke på hur dåliga övriga lag är så borde vi, givet förutsättningarna, haft en serieledning med sex-sju poäng om vi lyckats minimera formsvackan innan jul bättre/tidigare.

Samtidigt vågar man inte tänka på hur formen kommer se ut efter uppehållet eftersom halva laget försvinner till landslaget IGEN.
BIX
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av BIX »

pulverapa skrev:Det enda jag gjort är att ha lagt ett ärligt, med hjärnan uttänkt, tabelltips. Jag tror att vi vinner guld. Kalla det optimist. Jag tror det. Men jag lusar inte ner matchtrådar med hur jävla bra vi är och hur allt är frid och fröjd. Det gör jag inte.

Ja självklart tar vi Guldet
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Efter en besvikelse i luleå är det skönt att veta att efter uppehållet är det nio lätta poäng att hämta i de kommande tre omgångarna.

(ironi är svårt i skriven text)
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Nu ska jag generalisera lite men man såg rätt tydligt dynamiken i båset, eller snarare icke dynamik/energi.

Robban försökte mana på/peppa, svära lite
Såg väldigt kämpigt och krystat ut. Inte en jävel brydde sig.

Notera citationstecken, vet inte riktigt vilket ord jag ska använda nedan för att beskriva.

Jocke, Robban och Musse är alla lite åt det ” töntiga/nördiga hållet”

Hockeyspelare är generellt lutande åt ”Alfahane-hållet”.

Där ligger en stor portion problematik när det handlar om att implementera vi mot dom-kultur, vinnarkultur, sätta en lägstanivå.

Behöver inte vara Tortorella-/Wikegårdprofil men tycker det saknas lite naturlig kaxighet i vår leding
mb81

Inlägg av mb81 »

Nu är det väl ndå dags för Garrison i PP. Alsing är spelskicklig men har lite för vekt skott för att vara ett hot.
Nu måste man hunnit träna in ett PP2 med Garrison. Förstod i början att man inte matcha in han direkt.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Riktigt jävla uselt att inte tvåla dit Timrå ordentligt. Vi e löjligt dåliga på att vinna matcher som SKA vinnas. Klarar vi av o ta oss till slutspel?
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

mb81 skrev:Nu är det väl ndå dags för Garrison i PP. Alsing är spelskicklig men har lite för vekt skott för att vara ett hot.
Nu måste man hunnit träna in ett PP2 med Garrison. Förstod i början att man inte matcha in han direkt.
Helt totalt sinnessjukt att han inte ens får plats i andrauppställningen. Jag gillar Alsing men det är direkt plågsamt att se Dick sätta upp Alsing med därtill tillhörande ärtbössa.
Detblir3poäng

Inlägg av Detblir3poäng »

South_Exil skrev:Nu ska jag generalisera lite men man såg rätt tydligt dynamiken i båset, eller snarare icke dynamik/energi.

Notera citationstecken, vet inte riktigt vilket ord jag ska använda nedan för att beskriva.

Där ligger en stor portion problematik när det handlar om att implementera vi mot dom-kultur, vinnarkultur, sätta en lägstanivå.

Behöver inte vara Tortorella-/Wikegårdprofil men tycker det saknas lite naturlig kaxighet i vår leding
Håller med, det man såg ikväll var för illa alltså, som att spelarna inte ens försökte lyssna och robban bara såg uppgiven ut när dom inte lyssnade...
Praetori

Inlägg av Praetori »

South_Exil skrev:Nu ska jag generalisera lite men man såg rätt tydligt dynamiken i båset, eller snarare icke dynamik/energi.

Snicksnack säger jag. Jag tycker de lägger fokus på rätt saker istället för att gnälla på spelare som försöker göra vad de skall och försöker följa planen men som inte riktigt har flytet i just denna match. Robban är inte sen med att ta timeout när spelarna inte gör vad de skall men ikväll var det inte fråga om bristande inställning utan om individuell osynk och tajming. Och Timrås insats skall inte förringas då de spelade en nivå över sin kapacitet och dessutom slet hund för brödfödan.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Praetori skrev:

Snicksnack säger jag. Jag tycker de lägger fokus på rätt saker istället för att gnälla på spelare som försöker göra vad de skall och försöker följa planen men som inte riktigt har flytet i just denna match. Robban är inte sen med att ta timeout när spelarna inte gör vad de skall men ikväll var det inte fråga om bristande inställning utan om individuell osynk och tajming. Och Timrås insats skall inte förringas då de spelade en nivå över sin kapacitet och dessutom slet hund för brödfödan.
Jojo, jaja, vi får väl stå "i den baljan” då…. hela säsongen

-Motståndarna var faktiskt bra, klart bättre än väntat (då även Örebro och TIK framstår som taktisk välslipade defensiv-maskiner)

DIF borde (i hemmamatcher framförallt) kunna vara det drivande laget lite oftare och inte se så jävla nöjda och tjocka ut.
Polletten borde väl trillat ned nu i säsongens 11:e timme?
Utan fart och vilja tappar vi poäng mot alla lag
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar