Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg
Vad fan är det här? Ska Challe lämna får han ju hjälpa den nya sportchefen in i rollen under ett par månader. Sen ska han låta den nya sportchefen sätta sin prägel på laget tillsammans med Säcken. Finns ju ingen rimlighet i att Challe ska värva ihop en trupp och sen dra.
Sen hoppas jag verkligen inte att Jocke blir sportchef. Känns som en budgetlösning likt gnaget gjorde med Rudslätt. Ta en spelare från egna laget som slutar men har inga som helst belägg för personens kompetens eller koll på vilka spelare som finns ute i världen. Har Jocke verkligen ett tillräckligt kontaktnät? En sportchef behöver erfarenhet av att vara på ledarsidan. Hellre Järlan än Jocke.
Guter känns helt ok även om kontraktet är väldigt långt för en spelare som är oprövad på nivån. Nyström känns spontant inte alls bra. Hoppas vi kan låna ut honom om han inte är bra nog.
Sen hoppas jag verkligen inte att Jocke blir sportchef. Känns som en budgetlösning likt gnaget gjorde med Rudslätt. Ta en spelare från egna laget som slutar men har inga som helst belägg för personens kompetens eller koll på vilka spelare som finns ute i världen. Har Jocke verkligen ett tillräckligt kontaktnät? En sportchef behöver erfarenhet av att vara på ledarsidan. Hellre Järlan än Jocke.
Guter känns helt ok även om kontraktet är väldigt långt för en spelare som är oprövad på nivån. Nyström känns spontant inte alls bra. Hoppas vi kan låna ut honom om han inte är bra nog.
Avgå Jocke.
Ryktades väl om Jocke E som ny sportchef. Han kanske ska gå parallellt med Challe över sommaren. Annars, Garpen sas det väl också, och han är ju redan engagerad i föreningen och kommer i så fall få vara med och bygga i ett tidigt skede antar jag.
Det som händer nu tycker jag pekar på att ekonomin är sämre än vi trodde, och vi kommer ha den mest budgeterade truppen i SHL's/Elitseriens historia.
Jösses vilken cirkus det här kommer bli. Guter på 3 år? Är det någon som gillar dessa långtidskontrakt? Tänk om det visar sig, som många inklusive mig själv misstänker, att Guter är alldeles för tunn för att producera i SHL?
Jösses vilken cirkus det här kommer bli. Guter på 3 år? Är det någon som gillar dessa långtidskontrakt? Tänk om det visar sig, som många inklusive mig själv misstänker, att Guter är alldeles för tunn för att producera i SHL?
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
En spelare jag absolut tycker man ska släppa: Joakim Hagelin.
Han var inte särskilt bidragande under 20 matcher i grundserien, levererade inte särskilt i Kvalserien heller - även om han fick ett par ass där -. Han är den enda FW jag tydligt kan se att man bör släppa.. Räknar kallt med att Jocke E lägger ner. Man bör se om skutan och låta Krüger och Sundberg lämna, det räknar jag också med.
(mina) UT:
- Sundberg
- Krüger
- Hagelin
- Jocke E (slutar)
- Timmy (slutar)
- Lidström: gillar honom men han håller inte SHL-klass.
- Lofquist: gillar honom men han håller inte SHL-klass.
- Falk
Han var inte särskilt bidragande under 20 matcher i grundserien, levererade inte särskilt i Kvalserien heller - även om han fick ett par ass där -. Han är den enda FW jag tydligt kan se att man bör släppa.. Räknar kallt med att Jocke E lägger ner. Man bör se om skutan och låta Krüger och Sundberg lämna, det räknar jag också med.
(mina) UT:
- Sundberg
- Krüger
- Hagelin
- Jocke E (slutar)
- Timmy (slutar)
- Lidström: gillar honom men han håller inte SHL-klass.
- Lofquist: gillar honom men han håller inte SHL-klass.
- Falk
25/4-2025
Hoppas att Engqvist har en "DIF-klausul" i sitt kontrakt.
Det blir ju väldigt konstigt för den sportchef som anställs till hösten.
Han får alltså jobba med ett lag som en annan person plockat ihop.
Vad fasen skall han göra om laget inte fungerar alls?
Med det upplägget förutsätts det ju nästan att det kommer frigöras kapital så att den nya personen har möjlighet att under seriens gång plocka in en eller ett par nya spelare.
Detta upplägg luktar ju lite grand upplagt för Jocke E att ta över dock.
Han går vid sidan om Challe denna sommar och slipper därmed kastas rakt in i hetluften samtidigt som han får en skall vi kalla det "slow start".
Såg inte förrän nu att Guter fått kontrakt på 3 år! Det känns väldigt långt för en spelare som inte är testad på denna nivå, bara att hoppas månadslönen är satt någorlunda lågt då detta knappast är en spelare som vi står och faller med.
Hoppas dock att Garpen med sina kontakter på andra sidan pölen kommer få någon form av roll.
Edit; Vågar man hoppas att Guters kontrakt kan tänkas vara av det Allsvenska slaget med tanke på att det blev klart så snabbt och att samma sak gäller Nyström? Alltså att kontrakten därmed rent ekonomiskt blev rätt billiga.
Han får alltså jobba med ett lag som en annan person plockat ihop.
Vad fasen skall han göra om laget inte fungerar alls?
Med det upplägget förutsätts det ju nästan att det kommer frigöras kapital så att den nya personen har möjlighet att under seriens gång plocka in en eller ett par nya spelare.
Detta upplägg luktar ju lite grand upplagt för Jocke E att ta över dock.
Han går vid sidan om Challe denna sommar och slipper därmed kastas rakt in i hetluften samtidigt som han får en skall vi kalla det "slow start".
Såg inte förrän nu att Guter fått kontrakt på 3 år! Det känns väldigt långt för en spelare som inte är testad på denna nivå, bara att hoppas månadslönen är satt någorlunda lågt då detta knappast är en spelare som vi står och faller med.
Hoppas dock att Garpen med sina kontakter på andra sidan pölen kommer få någon form av roll.
Edit; Vågar man hoppas att Guters kontrakt kan tänkas vara av det Allsvenska slaget med tanke på att det blev klart så snabbt och att samma sak gäller Nyström? Alltså att kontrakten därmed rent ekonomiskt blev rätt billiga.
Senast redigerad av Kall-El den 2014-04-09 18:58:31, redigerad totalt 1 gånger.
Håller med om att kontrakten känns sådär, men vi ska tänka på att förhandlingar med dessa två spelare kan ha vart långt gångna och att man ändå ville ha dem och då beslutade att signa dem. Kvalitetsspelare lär ta längre tid att välja och förhandla med. Spelare som vi redan hade på kroken går snabbare att lösa.Vikas skrev:Det som händer nu tycker jag pekar på att ekonomin är sämre än vi trodde, och vi kommer ha den mest budgeterade truppen i SHL's/Elitseriens historia.
Förövrigt hade jag väldigt gärna sett Garpenlöv som ny sportchef.
Avgå Jocke.
Förstår inte ett rakt 3-årskontrakt med Guter. Förstår inte heller motiveringen till att signa Nyström, men han har jag ju aldrig sett spela heller, så har svårt att känna mig riktigt negativ.
Det är väl ganska tydligt att man vill fortsätta med den höga forecheckingen som funkade så bra i AS. Nyström och Guter passar perfekt in i den modellen. Bara att fylla på.
Efter Jakobs och Högström så ger jag Chamle carte blanche.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Efter Jakobs och Högström så ger jag Chamle carte blanche.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Guter höjer nog knappast sin lön avsevärt. Tre år för honom med en bra allsvensk lön, i föreningen han älskar, lär knappast ha varit något som han ens behövde ta en funderare över.
Han är väl medveten om att det är Djurgården i SHL eller spel i allsvenskan kommande säsong som gäller. Så lönen lär vara satt därefter, annat kan jag inte tänka mig.
Skulle han floppa och bli petad, kan han således gå till en toppklubb i allsvenskan utan att han blir en stor ekonomisk belastning. Men det hoppas jag innerligt aldrig inträffar, hoppas han får ett rejält genombrott och etablerar sig.
Han är väl medveten om att det är Djurgården i SHL eller spel i allsvenskan kommande säsong som gäller. Så lönen lär vara satt därefter, annat kan jag inte tänka mig.
Skulle han floppa och bli petad, kan han således gå till en toppklubb i allsvenskan utan att han blir en stor ekonomisk belastning. Men det hoppas jag innerligt aldrig inträffar, hoppas han får ett rejält genombrott och etablerar sig.
Står ju att Guter signade för en månad sen och då visste han inte om det skulle bli SHL eller inte så jag tror inte han va särskillt dyr. Men tre år är allt för länge.
- SirDIFalot
Tre år med Guter känns jättemärkligt. Typexempel på en spelare man gärna testar 1 år på SHL-nivå innan man avgör om man ska gå vidare.
Expert.
- Jim Morrison
Tycker Guter absolut förtjänar detta. En spelare som utvecklas i rätt miljö och rätt miljö för honom verkar vara DIF. Tror ni att han har stannat upp i utvecklingen eller? Känns som att alla vill ha färdiga, sexiga, produkter nu när vi är ett SHL-lag. Jag håller med, det måste in spets, tung spets, men det gör inte Guter-signeringen dålig. Han är 25 och redo att gå in i sina bästa hockeyår.
Tror knappast att han är särskilt dyr heller.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tror inte att Guter var särskilt dyr.
Dessutom, med tanke på att vi inte sett resten av lagbygget (vi vet bara i princip 10 spelare i nuläget), så tycker jag inte vi ska vara alltför kritiska.
Guter bör definitivt kunna husera i en tredjekedja i SHL och jag räknar med en 15-20p från honom sett över 55 matcher. Därutöver tror jag inte han är en färdigutvecklad spelare, så jag tycker inte det är en alltför dålig sign.
Dessutom, med tanke på att vi inte sett resten av lagbygget (vi vet bara i princip 10 spelare i nuläget), så tycker jag inte vi ska vara alltför kritiska.
Guter bör definitivt kunna husera i en tredjekedja i SHL och jag räknar med en 15-20p från honom sett över 55 matcher. Därutöver tror jag inte han är en färdigutvecklad spelare, så jag tycker inte det är en alltför dålig sign.
25/4-2025
Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in
Som sagt, signade när man inte visste om SHL eller inte så tror knappast på en drömlön.Jim Morrison skrev:Tycker Guter absolut förtjänar detta. En spelare som utvecklas i rätt miljö och rätt miljö för honom verkar vara DIF. Tror ni att han har stannat upp i utvecklingen eller? Känns som att alla vill ha färdiga, sexiga, produkter nu när vi är ett SHL-lag. Jag håller med, det måste in spets, tung spets, men det gör inte Guter-signeringen dålig. Han är 25 och redo att gå in i sina bästa hockeyår.
Men fortfarande kluven. Jag hade blivit lika förvånad över 2 år.
Senast redigerad av ciirree den 2014-04-09 19:09:52, redigerad totalt 1 gånger.