Säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Berglund
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av Berglund »

Jo jag tror du har helt rätt i det du säger, så jag kan bara hålla med.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Berglund skrev:Jo jag tror du har helt rätt i det du säger, så jag kan bara hålla med.
Det mentala må vara en bit. Som fans har vi fullt överseende med att det inte går att skåpa ut elitserielag med sambahockey. Det är jäkligt tufft och jämt i år.

Mindre acceptans, har åtminstone jag med följande faktum från gårdagens match:

- Vi vinner i princip inga närkamper, speciellt inte i offensiv zon. Det här leder till att vi antingen förlorar puck eller inte vinner tillbaks den. Vi får inga utvisningar med oss. Vi får inga avslut. Jag specialstuderade Otto igår och det var ingen rolig upplevelse.

- När vi väl har pucken, så söker sig spelare som TE m.fl sig ut till sargkanterna. Jag antar att det är mysigare att befinna sig där, istället för att vara i närheten av slottet.

- Crash the net, vad är det? Satan vad jag saknar Bengan.

- Jag kunde räkna till max 5 fullföljda tacklingar i går.

Det här är grundläggande och rent av fundamental moment där vi misslyckas inför en nästintill fullsatt arena med hängivna hemmafans. Det är naturligtvis inte OK.

Lägg till lite individuella misstag (Gustafsson) så slår vi inga lag i årets elitserie.

Den mentala biten finns också men kommer senare IMO. Även en vilsen hockeyspelare kan tacklas och gå på mål. Vi måste först få ordning på grunderna.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Berglund skrev:Jo jag tror du har helt rätt i det du säger, så jag kan bara hålla med.
Visst spelar dessa faktorer in men det är ändå så pass mycket rutin i laget och tex Otto,Tjärnqvist x2,Ölvestad hade inget problem med liknande press under guld åren. Förutom att vi var underdogs som slog med häpnad silver året hade vi även en ny-gammal tränare och ny-gammalt spelsystem, detta är sönderläst och utvecklas inte alls, det bygger på en hög fart och intensitet och när det inte klaffar har du fem yra höns i egen zon.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

-daniel- skrev:Jag har funderat lite och kommit fram till en teori, vore intressant att höra om någon håller med eller om det anses vara rent blaj.

I många långa år var Djurgården Hockey en underdog, som slogs för sin elitserieexistens och med lite tur klarade sig till en kvartsfinalrunda. Ofta slogs vi dock med näbbar & klor, och klarade oss kvar i hockeyns finrum mycket enkom pga enskilda spelarprestationer. När sen vi lyckades slå ur underläge 09/10 och förvåna så gott som samtliga experter flyttade vi fans helt plötsligt fokus från att ha som primär mål att klara oss kvar i högsta serien till något slags krav att vinna guld. Det är ju högst naturligt att man siktar mot guld när vi var ett fitthår från att knipa den ädlaste valören så sent som för 2 säsonger sedan, men jag tror lite det är här dilemmat ligger. Spelarna, som ändå till viss del består av samma kärna, klarar helt enkelt inte av att spela under pressen att de bara måste gå ut och prestera.

Det har sålts säsongskort som smör smälter i solsken, och det är ett extremt drag kring Djurgården Hockey med allt vad det innebär. Men det blir helt enkelt en för stor mental börda att bära för de allra flesta i vårt lag, när vi kväll efter kväll bara skall gå ut och vinna. Spelarna tänker efter för mycket, och det hela får naturligtvis till följd att spelet går i baklås. Det handlar väl inte om att inte viljan finns där, att vi inte kämpar & sliter tillräckligt (även fast det är naturligt att man tar till den teorin när det kan se så tafatt ut som det stundtals görs) utan jag tror det är den gamla vanliga svenska tråkmentaliteten att inte kunna prestera under press.

Således verkar det redan nu som flera fick rätt i sina farhågor att experters guldtips bara minskade chanserna för oss att lyckas tämligen kapitalt.

Nu är det ju egentligen tvärlöjligt att redan nu såga lagets chanser och idrott kan ju svänga jävligt fort, men jag tror det psykologiska är något vi kommer få brottas med hela säsongen. Jag är också rädd att när vi (förhoppningsvis) får in en liten vinstsvit och lyckas bygga upp lite självförtroende infinner sig någon slags "FAN VAD VI ÄR BRA!"-känsla istället och vi börjar slarva rejält med detaljerna och åker ner i en djup svacka igen. Jag tror helt enkelt inte den mentala inställningen i den här Djurgårdstruppen är tillräckligt stark för att lyckas.
Ligger nog väldigt mycket i det du säger. Det var som du beskrev i matchtråden med "FAN VA BRA VI ÄR"-känslan. Låg liksom på känn att DIF skulle gå ut och dominera första 20 för att sedan tappa matchen totalt. Det måste ju bara vara mentala problem? Har vi ingen mental coach?
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
Det mentala må vara en bit. Som fans har vi fullt överseende med att det inte går att skåpa ut elitserielag med sambahockey. Det är jäkligt tufft och jämt i år.

Mindre acceptans, har åtminstone jag med följande faktum från gårdagens match:

- Vi vinner i princip inga närkamper, speciellt inte i offensiv zon. Det här leder till att vi antingen förlorar puck eller inte vinner tillbaks den. Vi får inga utvisningar med oss. Vi får inga avslut. Jag specialstuderade Otto igår och det var ingen rolig upplevelse.

- När vi väl har pucken, så söker sig spelare som TE m.fl sig ut till sargkanterna. Jag antar att det är mysigare att befinna sig där, istället för att vara i närheten av slottet.

- Crash the net, vad är det? Satan vad jag saknar Bengan.

- Jag kunde räkna till max 5 fullföljda tacklingar i går.

Det här är grundläggande och rent av fundamental moment där vi misslyckas inför en nästintill fullsatt arena med hängivna hemmafans. Det är naturligtvis inte OK.

Lägg till lite individuella misstag (Gustafsson) så slår vi inga lag i årets elitserie.

Den mentala biten finns också men kommer senare IMO. Även en vilsen hockeyspelare kan tacklas och gå på mål. Vi måste först få ordning på grunderna.
Jag håller med dig i allt du skriver, men tror fortfarande det mentala är i första ledet och får till följd problemen som du beskriver. Spelarna blir ängsliga och vågar inte ta en tackling för risk att åka på en 2:a om de kommer in fel, vågar inte slå den där passningen som skulle behövas, känner inte att de är tillräckligt starka för att bryta in på mål när det behövs osv.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Personligen tror jag att succén 09/10 i kombination med den extremt namnstarka Silly Season vi hade 2010 sommaren skapade skyhöga förväntningar som inte kommer att gå att tvätta bort på väldigt länge, förmodligen inte förrän DIF visar rejäla minusresultat igen och går ut officiellt med att det är "handbromsen i"
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Personligen tror jag att succén 09/10 i kombination med den extremt namnstarka Silly Season vi hade 2010 sommaren skapade skyhöga förväntningar som inte kommer att gå att tvätta bort på väldigt länge, förmodligen inte förrän DIF visar rejäla minusresultat igen och går ut officiellt med att det är "handbromsen i"
Mm, med andra ord ungefär det jag menar.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:Personligen tror jag att succén 09/10 i kombination med den extremt namnstarka Silly Season vi hade 2010 sommaren skapade skyhöga förväntningar som inte kommer att gå att tvätta bort på väldigt länge, förmodligen inte förrän DIF visar rejäla minusresultat igen och går ut officiellt med att det är "handbromsen i"
Mm, men jag tror nästan Silly Season sommaren hade en större påverkan än vad många tror. Men visst var 09/10 säsongen det huvudsakliga anledningen.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:
Mm, men jag tror nästan Silly Season sommaren hade en större påverkan än vad många tror. Men visst var 09/10 säsongen det huvudsakliga anledningen.
Fast jag vet inte, vi vart av med en hel del riktigt tunga pjäser där också... men håller med om att "stjärn-värvningarna" på forwardsdsidan självklart satte sin prägel på folks bild av Djurgården.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:
Fast jag vet inte, vi vart av med en hel del riktigt tunga pjäser där också... men håller med om att "stjärn-värvningarna" på forwardsdsidan självklart satte sin prägel på folks bild av Djurgården.
Tycker du? Var väl Josefson, Engqvist och Klubertanz möjligtvis. Men en sån som Boumedienne väntades ju bli en riktigt bra back och kring sommaren hade man ju ingen aning om Ragges kommande öde. Nilson-Otto-Ölvestad (med 09/10 form) Widing-Krüger-Ekman (Bara kolla vad de presterade sina säsonger i ES innan detta). Utöver detta hade man förväntningar att både Cehlin och Brodin skulle ta kliv i utvecklingen. Samt att Mathias Tjärnqvist skulle var frisk en hel säsong. Samt att Kempe kom in som man visste skulle göra sina 10 mål. Hade egentligen svårt att se hur detta skulle misslyckas. Samt att man trodde att Boumedienne skulle vara ett snäpp bättre än Klubertanz, framför allt i egen zon.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:
Tycker du? Var väl Josefson, Engqvist och Klubertanz möjligtvis. Men en sån som Boumedienne väntades ju bli en riktigt bra back och kring sommaren hade man ju ingen aning om Ragges kommande öde. Nilson-Otto-Ölvestad (med 09/10 form) Widing-Krüger-Ekman (Bara kolla vad de presterade sina säsonger i ES innan detta). Utöver detta hade man förväntningar att både Cehlin och Brodin skulle ta kliv i utvecklingen. Samt att Mathias Tjärnqvist skulle var frisk en hel säsong. Samt att Kempe kom in som man visste skulle göra sina 10 mål. Hade egentligen svårt att se hur detta skulle misslyckas. Samt att man trodde att Boumedienne skulle vara ett snäpp bättre än Klubertanz, framför allt i egen zon.
Förutom de du nämner vart vi av med den kanske viktigaste; en Wesslau i storform som ersattes av en på förhand utdömt Owuya och en Ridderwall som aldrig fått till det fullt ut.
Gårdon

Inlägg av Gårdon »

Någon som vet vart man kan hitta uppgifter om publiksnitten år för år i elitserien?!
Stockholms Stolthet
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev: Förutom de du nämner vart vi av med den kanske viktigaste; en Wesslau i storform som ersattes av en på förhand utdömt Owuya och en Ridderwall som aldrig fått till det fullt ut.
Jo det var väl det enda frågetecknet egentligen. Men efter premiären mot HV där så svävade väl alla på moln, oj vilka tankar man hade då. Riddarn verkar hålla galant, plus att Norman och Claesson kom upp från ingenstans och var hur bra som helst. Samt att M.Tjärnqvist gjorde två mål och man tänkte att "shit, ska han också leverera på riktigt i år?".

Just då, hade man en sanslöst bra trupp tyckte man. Vilket man förstås också hade, men gud vet vad som gick fel...
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev: Förutom de du nämner vart vi av med den kanske viktigaste; en Wesslau i storform som ersattes av en på förhand utdömt Owuya och en Ridderwall som aldrig fått till det fullt ut.
Jo det var väl det enda frågetecknet egentligen. Men efter premiären mot HV där så svävade väl alla på moln, oj vilka tankar man hade då. Riddarn verkar hålla galant, plus att Norman och Claesson kom upp från ingenstans och var hur bra som helst. Samt att M.Tjärnqvist gjorde två mål och man tänkte att "shit, ska han också leverera på riktigt i år?".

Just då, hade man en sanslöst bra trupp tyckte man. Vilket man förstås också hade, men gud vet vad som gick fel...
Helt klart stämmer det där. Sen kom typ 5 förluster i rad varav en första av två fruktansvärda våldtäkter i Globen.

Nä, nu vill jag tänka lite positivt igen men den här säsongen har inlett precis lika pissigt (om inte värre, kommer faktiskt inte ihåg att vi hade så fruktansvärt uselt grundspel under förra säsongens inledning). :|
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:

Helt klart stämmer det där. Sen kom typ 5 förluster i rad varav en första av två fruktansvärda våldtäkter i Globen.

Nä, nu vill jag tänka lite positivt igen men den här säsongen har inlett precis lika pissigt (om inte värre, kommer faktiskt inte ihåg att vi hade så fruktansvärt uselt grundspel under förra säsongens inledning). :|
Det skrämmande är ju att man undrar om det verkligen kommer bli så mycket bättre. Ifjol hade man ju en SJUKT potential i truppen man hela tiden kollade till. Men nu har jag bara samma känsla som jag hade när vi värvade Mattias Carlsson och Jonas Almtorp. Vad fan har vi för ambitioner? Kändes som man rustade ihop ett kvalseriegäng, men under sommarens gång försökte man väl tänkte lite positiv, att vi kunde slita oss till en 5:e plats kanske, men har seriöst tänkt varje dag på "Hur fan tror dom att Mattias Carlsson och Jonas Almtorp ska ersatte Daniel Widing, Nils Ekman, Mika Hannula, Marcus Krüger och Mika Zibanejad?" Och inte blev det bättre när man i alla fall på förhand trodde att man skulle få se en stark defensiv med DT-Honken, Kyle-Printz och BomBom med Claesson. Men NEHE, då möttes man av att Honken spelades tillsammans med BomBom och sedan dess har väl man testat varenda möjlig kombination utan att hitta den enda rätta, idioter.
Expert.
Skriv svar