Challe Berglund var en fantastisk hockeyspelare med ett stort djurgårdshjärta. Det är en de flesta delar antar jag. Men som tränare har det gått desto sämre, hans största merit är väl närmast att han räddat kvar Modo i Elitserien. Men de hamnade ju där under hans ledning och det var på fitthåret att de åkt ut. DIF tog han över innan kvalserien och hans poängfacit i kvalserien i det matcher då det gällde något 9 poäng på 8 matcher, är klart sämre än vad Hardy Nilson hade med DIF mot Elitseriemotstånd.
Charles Berglund i kvalserien, 8 matcher 9 poäng, poängsnitt 1,125 poäng per match.
Hardy Nilson i Elitserien, 42 matcher 59 poäng, poängsnitt drygt 1,4 poäng per match.
Nu ska Challe alltså vara både huvudtränare, där han hittills har ett mycket skralt facit OCH sportchef. En post han aldrig haft på någon nivå tidigare.
En spelare som inte riktigt håller i Elitserien kan nog anses hålla ganska hög Allsvensk nivå, precis som en spelare som inte riktigt platsar i NHL däremot håller hög klass i AHL. Det känns som att DIF har samma tänk vad gäller tränare / sportchef. 'Ok, Challe håller inte som tränare i Elitserien, men det är ju en högre serie med genomgående bättre kvalitet, eftersom han ändå varit Elitserie tränare så borde han ju då vara en riktigt duktig tränare med Allsvenska mått mätt'.
Nej, så är det inte alls. Det är ett förödande tänk tror jag.
När han dessutom nu ska sitta på dubbla stolar och vara både Sportchef och Huvudtränare tror jag att det kan bli riktigt besvärligt. Challe är en karismatisk person men han har aldrig varit Sportchef tidigare och han har aldrig gjort två hyfsade säsonger i rad som huvudtränare heller för den delen.
Tack för ett nyktert och bra inlägg.
Challe är inte tränaren som kommer ta DIF till nya storhetstider.
Har tänkt lite på det här med den estimerade omsättningen på 50 miljoner i HA; måste vara galet svårt att mer eller mindre gissa sig till en omsättning. Ingen vet ett skit just nu angående säsongskortsförsäljning osv - hur fan kan man gissa sig till en omsättning? Tar man bara andra lag som åkt ut och gör en rak jämförelse eller?
Skulle tro det men det kan ju liksom slå brutalt fel åt något håll - är det åt fel håll (exempelvis om mycket folk i ren protest skippar att gå på matcherna) så kan det verkligen få förödande konsekvenser...
-daniel- skrev:Har tänkt lite på det här med den estimerade omsättningen på 50 miljoner i HA; måste vara galet svårt att mer eller mindre gissa sig till en omsättning. Ingen vet ett skit just nu angående säsongskortsförsäljning osv - hur fan kan man gissa sig till en omsättning? Tar man bara andra lag som åkt ut och gör en rak jämförelse eller?
Skulle tro det men det kan ju liksom slå brutalt fel åt något håll - är det åt fel håll (exempelvis om mycket folk i ren protest skippar att gå på matcherna) så kan det verkligen få förödande konsekvenser...
Ja, sen hänger det på vilka sponsorer som hänger kvar.
Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson http://www.djurgardshjalpen.com/
-daniel- skrev:Har tänkt lite på det här med den estimerade omsättningen på 50 miljoner i HA; måste vara galet svårt att mer eller mindre gissa sig till en omsättning. Ingen vet ett skit just nu angående säsongskortsförsäljning osv - hur fan kan man gissa sig till en omsättning? Tar man bara andra lag som åkt ut och gör en rak jämförelse eller?
Ja, sen hänger det på vilka sponsorer som hänger kvar.
Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Det har ibland spekulerats i att sponsorer undviker Djurgården för att det retat upp gnagare och vice versa. Det kanske funkar bättre när vi inte lirar i samma serie?
Dessutom finns det många Stockholmsbaserade företag typ H&M som inte vill visa sitt DIF-hjärta för tydligt i elitserien för att få antipati i övriga Sverige. Det kanske inte är lika farligt i AS, dessutom med ett gott syfte, för många vill ha DIF i elitserien, även om de håller på ett landsortslag.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Det är dags nu jag tar över som VD. Hoppar dock endast på om jag får med mig Daniel942 som klubbdirektör.
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Lee Harvey Oswald skrev:Lika bra att vara ute i tid...
AVGÅ CHALLE!!!!
Den där ska jag lägga på minnet. Jag är förstås en bitter jävel men tror att jag kommer få höra det LHO säger inom ramen av nån/par säsong(er). När stormen drar igång ska jag påminna alla om att LHO såg det först, 20.45 den 4/4-12. LHO...en klarsynt jävel.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
AVGÅ CHALLE!!!!
Den där ska jag lägga på minnet. Jag är förstås en bitter jävel men tror att jag kommer få höra det LHO säger inom ramen av nån/par säsong(er). När stormen drar igång ska jag påminna alla om att LHO såg det först, 20.45 den 4/4-12. LHO...en klarsynt jävel.
Även en Synisk, högfärdig, elak & jävligt pretantiös person som du måste väl hålla med om att man måste ge Challe chansen innan man plockar fram sågen. Bittra är vi väl hela bunten.
Sörensen gör ett fantastiskt mål på egen hand då han trycker sig fram, dribblar av en leksing innan han sprätter upp pucken högt bakom Alsenfelt.
AVGÅ CHALLE!!!!
Även en Synisk, högfärdig, elak & jävligt pretantiös person som du måste väl hålla med om att man måste ge Challe chansen innan man plockar fram sågen. Bittra är vi väl hela bunten.
Oh ja, absolut! Jag skrev det i Avgå Järlan tråden att Challe måste få minst en, helst två säsonger på sig att sätta sin prägel på laget.
Sedan är jag lite skeptisk till "inaveln" i DIF och det är jag inte ensam om.
Men mest av allt så tyckte jag AVGÅ CHALLE grejen från LHO bara var så jävla klockren när AVGÅ i princip ALLT nu ekat i ca 2 veckor. Plus att vara först att kräva AVGÅ ger credd!!
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
Jag är lite orolig över hur man fortfarande stoppar huvudet i sanden. Det är på något sätt ok om man inte kommunicera något alls men när man säger att JJ fick gå pga "den ohållbara situationen där han fått kritik även för sådant som han inte ansvarade för", då blir jag lite orolig. Kände man inte att det var dags att börja på ny kula och låta JJ gå? Hade han inte fått gå även om kritiken varit mildare från oss?
Jag vet själv svaren på detta och det skrämmer mig.