Säsongen 18/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:Gå tillbaka till sida 33 och läst några sidor framåt om ni vill ha gratis underhållning såhär nu när vi är serieledare en månad senare.
Som i och för sig kan vända lika snabbt igen. Tre fyra omgångar med torsk och otur i resultat så kan vi va i sträckstrid igen. Ser gärna att Rögle och Brynäs droppar nu. Risken att missa åttondel ligger fortfarande som ett jävla regnmoln på den blåa himlen.
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

Jag förstår att negativitet ligger i DNA:t hos supportrar, så även mitt. Men någon måtta får det väl ändå vara? Jag håller med Rudi.

Fakta just nu:

Vi leder tabellen.
Vi har gjort flest mål.
Vi har bäst målskillnad.
Vi har bäst PP i serien.
Vår toppkedja är överlägset bäst poängmässigt-
Vi har den bästa målvakten.
Vi skapar mest lägen.
Vi ligger bra till i Corsi och Fenwick.

Kan vi inte bara stanna upp och inse att man inte kan vara bra i 156 perioder i rad i SHL? Det kommer dippar, det kommer skador. Men när allt kommer omkring så är vi just nu bäst och vi har också en väldigt hög potential.

Alla andra lag utom vi hyllas här inne på forumet. Växjö är på gång. Brynäs är en guldkandidat. Timrå har bättre inställning än vad vi har, etc etc. Lik förbannat så spöar vi dessa lag, gång på gång.

Våra spelare förtjänar hyll. Just nu är det nästan bara ros. Varje gång jag skriver något här så gnager det i bakhuvet, den där tunga 11/12-säsongen. Och året efter. Nu är vi tillbaka i normalläge - toppen av SHL. Det är en ganska stor bedrift.

Fan kom igen. Vi är DIF. Vi är mesta mästarna. Vi ska vinna i år. Tänk POSITIVT!

Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer 1.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

pulverapa skrev:
Kan vi inte bara stanna upp och inse att man inte kan vara bra i 156 perioder i rad i SHL?

Håller egentligen med om det mesta (jag råkar vara född med en oros-själ) :wink:

Men jag tycker DIF kan börja med att försöka göra 60 bra min.... i rad.
(Det har vi bara lyckats 2-3 gånger hittills)
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

pulverapa skrev:Jag förstår att negativitet ligger i DNA:t hos supportrar, så även mitt. Men någon måtta får det väl ändå vara? Jag håller med Rudi.

Fakta just nu:

Vi leder tabellen.
Vi har gjort flest mål.
Vi har bäst målskillnad.
Vi har bäst PP i serien.
Vår toppkedja är överlägset bäst poängmässigt-
Vi har den bästa målvakten.
Vi skapar mest lägen.
Vi ligger bra till i Corsi och Fenwick.

Kan vi inte bara stanna upp och inse att man inte kan vara bra i 156 perioder i rad i SHL? Det kommer dippar, det kommer skador. Men när allt kommer omkring så är vi just nu bäst och vi har också en väldigt hög potential.

Alla andra lag utom vi hyllas här inne på forumet. Växjö är på gång. Brynäs är en guldkandidat. Timrå har bättre inställning än vad vi har, etc etc. Lik förbannat så spöar vi dessa lag, gång på gång.

Våra spelare förtjänar hyll. Just nu är det nästan bara ros. Varje gång jag skriver något här så gnager det i bakhuvet, den där tunga 11/12-säsongen. Och året efter. Nu är vi tillbaka i normalläge - toppen av SHL. Det är en ganska stor bedrift.

Fan kom igen. Vi är DIF. Vi är mesta mästarna. Vi ska vinna i år. Tänk POSITIVT!

Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer 1.
Jag håller med.

Matchtråden igår säger det mesta. Nu orkar jag inte slösa energi på de största pessimisterna, men skulle vara intressant att se var de tippade oss innan säsongen. Vill inte minnas att det var just någon som tippade oss etta.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori

Inlägg av Praetori »

pulverapa skrev: Kan vi inte bara stanna upp och inse att man inte kan vara bra i 156 perioder i rad i SHL? Det kommer dippar, det kommer skador. Men när allt kommer omkring så är vi just nu bäst och vi har också en väldigt hög potential.

Lite finare lite bättre vetdu 8)

Jag är verkligen inte fullt så pessimistisk som vissa andra här inne men det finns vissa negativa bitar som jag tycker att man kan lyfta fram.
Robban&Co snackar mycket om kontinuitet, att vi skall vara "framåtlutade" osv och det är en spelmodell som jag gillar (underhållande hockey även om vi släpper in en del knäppa mål).

MEN om just spelmässig kontinuitet, självspelande pianon osv är en önskad nyckelkomponent i spelet så är det ju när just den biten fallerar som skutan kommer i gungning.
Dvs när spelarna fuskar och tar genvägar eller tar individuella byten, glider istället för att trampa på osv så är det något som jag tycker att man kan lyfta fram.

Josefson är en fantastisk spelare men det var inte på grund av hans frånvaro som vi dök som en sten i tabellen (vad än vissa tidnings-förståsigpåare vill påstå). Att PP inte levererade i Svackan hade tex inte ett skit med saken att göra (eftersom PP2 inte ens innehåller Josefson).

När alla gör vad de skall och går in trampar skiten från första skäret så kan det se ut som första perioden mot Frölunda. När grabbarna inte gör det kan det se ut som andra perioden mot Timrå.
Att Timrå spelade bra hockey igår gör inte saken särskilt mycket bättre. Precis som mot Skellefteå så vinner vi för att ett par spelare blixtrar till och för att vi har ett par gubbar som alltid kommer till jobbet.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att vår "lägstanivå" är högre än tidigare säsonger. Även om det kladdas en hel del och som igår, folk tar naiva beslut så är det ingen som ställer sig utanför kollektivet när det är ett tungt byte. Och det är en form av konsekvent uppträdande som jag tycker förtjänar hyll och som kan ta oss långt. Högstanivån är löjligt bra och målen kan komma från precis vem som helst (och från och med igår även Bergfors).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Absolut. Jag köper det! Ganska så säker på att tabellen inte kommer se ut såhär efter 52 omgångar, men herregud, vår offensiv plus Adam har varit sjukt mycket bättre än väntat. Visste att Bemström skulle göra succe, men i den här omfattningen? Aldrig. Visste att Lilja skulle axla Lundhs roll fint, men på det här sättet? Till och med göra det bättre och ha en stående plats i blågult? Aldrig. Att Brodin skulle utvecklas till en toppmålskytt såhär nära inpå skadan han fick? Nej, det kom som en överraskning. Man kan hålla på en stund med positiva överraskningar och det är underbart.

Men vår lägstanivå är det som oroar. Det är inte enstaka formsvackor som man SKA ha på en säsong. Mörka November som gör att man torskar oavbrutet för att sen studsa tillbaka och hitta guldform. Det är två matcher som är bra, sen två dåliga, sen en bra match och tre dåliga. Sen tre bra matcher och en dålig. Du förstår vad jag menar? Sen är lägstanivån för dålig. Nästan lika dålig som topparna är när vi är bra. Det klyver mig i mitt tips ganska rejält. Man sitter och hoppas att vi på något mirakulöst sätt ska stabilisera oss. Inte vara guldbra varje match, men åtminstone räta ut kurvan något sånär.

Då kan vi få en underbar vår. Men jag hävdar att det finns fyra lag som har en annan stabilitet. Inte lika höga toppar, men fler halvhöga och färre avgrundsdjupa dalar. Men för att ändå ena oss om någonting bra Pulverapa? Potentialen i DIF är oändlig om vi skulle få allt att stämma.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Det är klart att man ska ställa höga krav. Utan höga krav så blir det inget, så att säga. Men det måste ju finnas lite rim och reson också. Matchtråden igår är inte okej tycker jag. Ge mig exempel på någon statistikkategori kopplad till hur bra/dålig man är som vi förlorade igår. Jag tror inte det finns. Det är FÖR negativt på det här forumet. Det är för mycket fokus på det negativa. Och man drar inte heller lärdom när man har fel, utan fortsätter dunka huvudet i den negativa väggen. Sen när är den typen av negativism, som uppvisas jämt och ständigt på det här forumet, någonting som hjälper klubben? Negativism föder och göder mer negativism.

Det händer att en spelare slår en felpassning, att en puck studsar snett. Det är dessa småsaker folk skriker ut i matchtrådar, det blir så jävla tröttsamt att läsa... Och det smittar av sig i tabelltips, i värvningstråden, i den här tråden.

Ja, vi har haft några svackor, men så jäkla illa har det inte varit nu på ett tag. Senast vi gjorde en genuint dålig match var väl mot Mora borta för någon månad sedan. Nu har vi ju varit bra under en längre period, alla pilar pekar uppåt. Då ska vi uppmuntra grabbarna, inte sänka dem.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Tror vi på allvar att det som sägs här inne direkt påverkar spelarnas prestation? (förstår om hela klacken/aktiv sittplats är rakt igenom negativa i allt)

Alternativet är 3 matchtrådar per match
En för negativa/oroliga.
En för neutrala, -jaja, det finns viktigare saker
En för positiva/naiva. -Det löser sig/Tummen i kläm, Jajamen

Eller...så får ni stå ut med -pol/gnäll....eftersom övriga står ut med er :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Samtidigt måste man ju få kritisera enskilda spelare när de gör riktigt dåliga insatser? I mitt tycke blir den här positivismen lika tramsig som överdriven pessimism - som ibland händer i matchtrådarna.

I gårdagens match var det liksom ett par spelare som stack ut och förmodligen gjorde sina sämsta insatser någonsin i DIF-dressen. Vi blir räddade av en 1:a lina som trots allt kom till jobbet och en 4:e som alltid sliter arslet av sig. Borde vara givet att man kan kritisera dem som förtjänat kritik, det faller liksom inte bort enkom pga att resultatet gick vår väg... förstår inte logiken riktigt.
mb81

Inlägg av mb81 »

Lee Harvey Oswald skrev:Tror vi på allvar att det som sägs här inne direkt påverkar spelarnas prestation? (förstår om hela klacken/aktiv sittplats är rakt igenom negativa i allt)

Alternativet är 3 matchtrådar per match
En för negativa/oroliga.
En för neutrala, -jaja, det finns viktigare saker
En för positiva/naiva. -Det löser sig/Tummen i kläm, Jajamen

Eller...så får ni stå ut med -pol/gnäll....eftersom övriga står ut med er :wink:
Tycker ändå att i matchtrådarna ska det vara högt i tak och man får agera i affekt. Jag är ju på det stora hela rätt positiv men även jag gick ju lite bananas i andra perren då vi inte klara att komma upp i spelet.

Men sen i de vanliga trådarna ska nivån vara lite högre men givetvis ska både negativa som positiva åsikter vara välkomna. Jag respekterar både dig, Biba med flera av neggona lika mycket som Pulvret med flera av de positiva.
Satan vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika.

Men en stark rekommendation är som jag att ta extra lång sovmorgon, ät en god lunch och checka ut tidigt från jobbet. Med andra ord NJUT! Vi leder för fan serien!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev:
SirDIFalot skrev:Gå tillbaka till sida 33 och läst några sidor framåt om ni vill ha gratis underhållning såhär nu när vi är serieledare en månad senare.
Som i och för sig kan vända lika snabbt igen. Tre fyra omgångar med torsk och otur i resultat så kan vi va i sträckstrid igen. Ser gärna att Rögle och Brynäs droppar nu. Risken att missa åttondel ligger fortfarande som ett jävla regnmoln på den blåa himlen.
Poängen är att serien är sjuk jämn och det finns ingen anledning att rasa eller tokhylla så länge vi ligger i samma "poänggrupp".
Expert.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:
Poängen är att serien är sjuk jämn och det finns ingen anledning att rasa eller tokhylla så länge vi ligger i samma "poänggrupp".
Dessutom hade vi ju 1-2 matcher mindre spelat än alla lag över oss när det var som "värst"
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

-daniel- skrev:Samtidigt måste man ju få kritisera enskilda spelare när de gör riktigt dåliga insatser? I mitt tycke blir den här positivismen lika tramsig som överdriven pessimism - som ibland händer i matchtrådarna.

I gårdagens match var det liksom ett par spelare som stack ut och förmodligen gjorde sina sämsta insatser någonsin i DIF-dressen. Vi blir räddade av en 1:a lina som trots allt kom till jobbet och en 4:e som alltid sliter arslet av sig. Borde vara givet att man kan kritisera dem som förtjänat kritik, det faller liksom inte bort enkom pga att resultatet gick vår väg... förstår inte logiken riktigt.
Vilken positivism är det du talar om? Här finns nämligen ingen.
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Till överdriven pessimism måste ju inräknas kommentarer som att vi kommer att bli överkörda av Gnaget i playoff
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

pulverapa skrev:
-daniel- skrev:Samtidigt måste man ju få kritisera enskilda spelare när de gör riktigt dåliga insatser? I mitt tycke blir den här positivismen lika tramsig som överdriven pessimism - som ibland händer i matchtrådarna.

Vilken positivism är det du talar om? Här finns nämligen ingen.
Din, BOMBOM's exempelvis. Du är lika överdrivet positiv som de andra extremisternas överdrivna pessimism. Bara att du inte märker det. :wink:
Skriv svar