Kvalserien 2014
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Kvalserien 2014
Vi fick tyvärr formtoppen för sent denna säsong. I och med att den toppen kom sista fjärdedelen av serien fick spelarna aldrig riktigt klart för sig själva om de spelade på sin riktiga nivå, eller bara på ett rus. Det skiner igenom nu när motståndet har hårdnat. Man har inte den stabilitet i vare sig självförtroendet eller spelsystemet som en lång hög standard i serien hade givit, utan man uppträder osäkert vid vissa kritiska lägen. Jag vill inte hänga upp exemplen, men ni förstår säkert.
Nästa säsong hoppas jag att vi kan spela med en högre kvalité genom hela serien. Det ger större styrka när det verkligen gäller. Snacket att man inte behöver vara bra innan de riktigt viktiga matcherna tror jag inte på.
Nästa säsong hoppas jag att vi kan spela med en högre kvalité genom hela serien. Det ger större styrka när det verkligen gäller. Snacket att man inte behöver vara bra innan de riktigt viktiga matcherna tror jag inte på.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
-
Äh, vi körde slut på oss i slutet av HA och gör detsamma i slutet av Kvalserien.minalman skrev:Vi fick tyvärr formtoppen för sent denna säsong. I och med att den toppen kom sista fjärdedelen av serien fick spelarna aldrig riktigt klart för sig själva om de spelade på sin riktiga nivå, eller bara på ett rus. Det skiner igenom nu när motståndet har hårdnat. Man har inte den stabilitet i vare sig självförtroendet eller spelsystemet som en lång hög standard i serien hade givit, utan man uppträder osäkert vid vissa kritiska lägen. Jag vill inte hänga upp exemplen, men ni förstår säkert.

Näe, men positiviteten åsido. Inför nästa säsong, som mest troligen blir i Hockeyallsvenskan ett år till, så hoppas jag VERKLIGEN att man kan behålla The Dynamic Duo Särkijärvi/Nyman. De grabbarna kan mäkta med stordåd. Får Säcken dessutom vara med och bygga laget från början av en säsong... ja, då kan det sluta i glädjescener.
Än är det inte över, men den fete damen håller på att ta ton...
25/4-2025
Jag hoppas verkligen vi slipper Säcken nästa säsong. Jag tycker spelet såg betydligt bättre ut under Zabel även om vi inte fick resultaten med oss.förevigtdjurgården skrev:Äh, vi körde slut på oss i slutet av HA och gör detsamma i slutet av Kvalserien.minalman skrev:Vi fick tyvärr formtoppen för sent denna säsong. I och med att den toppen kom sista fjärdedelen av serien fick spelarna aldrig riktigt klart för sig själva om de spelade på sin riktiga nivå, eller bara på ett rus. Det skiner igenom nu när motståndet har hårdnat. Man har inte den stabilitet i vare sig självförtroendet eller spelsystemet som en lång hög standard i serien hade givit, utan man uppträder osäkert vid vissa kritiska lägen. Jag vill inte hänga upp exemplen, men ni förstår säkert.
Näe, men positiviteten åsido. Inför nästa säsong, som mest troligen blir i Hockeyallsvenskan ett år till, så hoppas jag VERKLIGEN att man kan behålla The Dynamic Duo Särkijärvi/Nyman. De grabbarna kan mäkta med stordåd. Får Säcken dessutom vara med och bygga laget från början av en säsong... ja, då kan det sluta i glädjescener.
- -daniel-
Fel, fel och åter fel. Det enda som det handlar om är att toppa formen till en KS. Har ingensomhelst betydelse hur det gått under säsongen. Se på Malmö som varit det mest stabila laget under säsongen och som vann serien tämligen övertygande, de har ju spelat som en påse nötter medan Rögle som ragglade sig igenom PO förmodligen är det mest formstarka laget av alla.minalman skrev:Vi fick tyvärr formtoppen för sent denna säsong. I och med att den toppen kom sista fjärdedelen av serien fick spelarna aldrig riktigt klart för sig själva om de spelade på sin riktiga nivå, eller bara på ett rus. Det skiner igenom nu när motståndet har hårdnat. Man har inte den stabilitet i vare sig självförtroendet eller spelsystemet som en lång hög standard i serien hade givit, utan man uppträder osäkert vid vissa kritiska lägen. Jag vill inte hänga upp exemplen, men ni förstår säkert.
På något vis lyckas Rögle ofta med det till synes omöjliga, det sitter i väggarna i den föreningen. Hur man skaffar sig den där medvinden inför en Kvalserie kan inte enkom vara slumpen eftersom de lyckats tidigare.
Whaaaaaa...Sjöwall skrev:Jag hoppas verkligen vi slipper Säcken nästa säsong. Jag tycker spelet såg betydligt bättre ut under Zabel även om vi inte fick resultaten med oss.förevigtdjurgården skrev:Äh, vi körde slut på oss i slutet av HA och gör detsamma i slutet av Kvalserien.minalman skrev:Vi fick tyvärr formtoppen för sent denna säsong. I och med att den toppen kom sista fjärdedelen av serien fick spelarna aldrig riktigt klart för sig själva om de spelade på sin riktiga nivå, eller bara på ett rus. Det skiner igenom nu när motståndet har hårdnat. Man har inte den stabilitet i vare sig självförtroendet eller spelsystemet som en lång hög standard i serien hade givit, utan man uppträder osäkert vid vissa kritiska lägen. Jag vill inte hänga upp exemplen, men ni förstår säkert.
Säcken tar över och lyckas mot all förmodan ta oss till KS direkt. Hur vida detta har med Zabels tidigare arbete eller Säcken nuvarande kan jag inte svara på men spontant känns det som att Zabel inte hade lyckats med det.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Sjöwall har blivit forumets nya neggo. Aldrig positivt varken här eller på twitter. Lite trist kam jag tycka 

New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
- minalman
Du säger ju emot dig själv! "På något vis..." "Sitter i väggarna..." Det är ju precis det jag menar! Att man har en stabil grund att stå på som man plockar fram när det behövs. Vi har inte haft den stabiliteten sedan Hardy fick gå. Därför vore det bra om vi kunde bli mer stabilia i höst. Vinna tre matcher i rad. Göra två bra matcher i följd. Vinna matcher i november. o.s.v.-daniel- skrev:Fel, fel och åter fel. Det enda som det handlar om är att toppa formen till en KS. Har ingensomhelst betydelse hur det gått under säsongen. Se på Malmö som varit det mest stabila laget under säsongen och som vann serien tämligen övertygande, de har ju spelat som en påse nötter medan Rögle som ragglade sig igenom PO förmodligen är det mest formstarka laget av alla.minalman skrev:Vi fick tyvärr formtoppen för sent denna säsong. I och med att den toppen kom sista fjärdedelen av serien fick spelarna aldrig riktigt klart för sig själva om de spelade på sin riktiga nivå, eller bara på ett rus. Det skiner igenom nu när motståndet har hårdnat. Man har inte den stabilitet i vare sig självförtroendet eller spelsystemet som en lång hög standard i serien hade givit, utan man uppträder osäkert vid vissa kritiska lägen. Jag vill inte hänga upp exemplen, men ni förstår säkert.
På något vis lyckas Rögle ofta med det till synes omöjliga, det sitter i väggarna i den föreningen. Hur man skaffar sig den där medvinden inför en Kvalserie kan inte enkom vara slumpen eftersom de lyckats tidigare.
Nej, jag är helt seriös. Vi äger inte alls lika mycket puck som vi gjorde under Zabel. Vi har gått in i en ond cirkel som leder till att vi dumpar pucken ner i zon hela tiden. Vi slår ifrån oss i egen zon. Jag vill att DIF ska äga puck, vi ska ha 60% puckinnehav varje match och vi ska även ha 60%+ av skotten. Det är ett vinnande koncept över en hel säsong. Det handlar inte om att vara negativ jag tycker bara att spelet under Säcken blivit sämre även om resultaten gått med oss. Jag tycker att vi hade en hel del otur under Zabel som vänt under Säcken.seppuko skrev:Sjöwall har blivit forumets nya neggo. Aldrig positivt varken här eller på twitter. Lite trist kam jag tycka
-
Kan nog till viss del hålla med Sjöwall i hans resonemang i senaste posten, men tror inte att Zabel hade plockat poängen som krävdes för att ta oss hit ändå.
Det är något som Säcken lyckades plocka fram i slutet av serien, något som hela tiden funnits (för under Zabels toppar har vi varit minst lika bra som under Säckens majoritet av matcherna, och det har ALLA härinne sett), både Malmö borta, som vi lyckades förlora, Malmö hemma precis innan han fick gå var mycket bra taktiskt genomförda matcher som Zabel ska ha all cred för.
Däremot är grundspelet numera befintligt. Backarna har lättare att få iväg puckar, vi vänder snabbare och sköljer över mer. Vi är mer intensiva i vår forecheck och laget är inte lika långt som det varit tidigare. Vi är mer av ett lag sett över 60.
Jag vet inte vad det är Säcken har gjort, och jag vet inte vad det är Zabel inte lyckades göra för att nå samma resultat. Jag har aldrig varit anti-Zabel och kan fortfarande stå för att jag tyckte det var skitfult att låta honom gå så sent, men om det är rutinen som Säcken har som plockar fram äckeldisciplinen som vi stundtals sett Djurgården ha i slutet av serien, så är det förmodligen rutinen vi kommer behöva för att komma ur den här skiten någon gång i framtiden.
Det är något som Säcken lyckades plocka fram i slutet av serien, något som hela tiden funnits (för under Zabels toppar har vi varit minst lika bra som under Säckens majoritet av matcherna, och det har ALLA härinne sett), både Malmö borta, som vi lyckades förlora, Malmö hemma precis innan han fick gå var mycket bra taktiskt genomförda matcher som Zabel ska ha all cred för.
Däremot är grundspelet numera befintligt. Backarna har lättare att få iväg puckar, vi vänder snabbare och sköljer över mer. Vi är mer intensiva i vår forecheck och laget är inte lika långt som det varit tidigare. Vi är mer av ett lag sett över 60.
Jag vet inte vad det är Säcken har gjort, och jag vet inte vad det är Zabel inte lyckades göra för att nå samma resultat. Jag har aldrig varit anti-Zabel och kan fortfarande stå för att jag tyckte det var skitfult att låta honom gå så sent, men om det är rutinen som Säcken har som plockar fram äckeldisciplinen som vi stundtals sett Djurgården ha i slutet av serien, så är det förmodligen rutinen vi kommer behöva för att komma ur den här skiten någon gång i framtiden.
25/4-2025
Jag tänkte ju inte visserligen just på Zabel vs Säcken, utan där får du tycka så om du vill utan att det är negativt. Tänkte på allt annat som du neggar om (speciellt på twitter)Sjöwall skrev:Nej, jag är helt seriös. Vi äger inte alls lika mycket puck som vi gjorde under Zabel. Vi har gått in i en ond cirkel som leder till att vi dumpar pucken ner i zon hela tiden. Vi slår ifrån oss i egen zon. Jag vill att DIF ska äga puck, vi ska ha 60% puckinnehav varje match och vi ska även ha 60%+ av skotten. Det är ett vinnande koncept över en hel säsong. Det handlar inte om att vara negativ jag tycker bara att spelet under Säcken blivit sämre även om resultaten gått med oss. Jag tycker att vi hade en hel del otur under Zabel som vänt under Säcken.seppuko skrev:Sjöwall har blivit forumets nya neggo. Aldrig positivt varken här eller på twitter. Lite trist kam jag tycka

Men. Betänk att vi nu är i KS, mot bättre och mer taggade lag. Vi gör en bra förstamatch på gnaget och får stolpe ut. Vi dominerar Malmö över hela banan och får två skador på två centrar, två viktiga spelare. Innan dess hade vi skada på Guter som var en av våra bästa spelare totalt sett. Kvar har vi underpresterande spelare och en het brunkarkedja där Honken lite då och då gör mål. Vad förväntar du dig egentligen? Men, hade vi haft ett helt lag och gjort en ännu bättre förstamatch mot gnaget tror jag vi hade sett lite andra tongångar, kanske även från dig?

New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
- -daniel-
Det jag skriver är att det inte har ett skvatt betydelse, se på Malmö. Det handlar om att toppa formen i KS, så enkelt som det låter. Rögle lyckas gång på gång.minalman skrev:Du säger ju emot dig själv! "På något vis..." "Sitter i väggarna..." Det är ju precis det jag menar! Att man har en stabil grund att stå på som man plockar fram när det behövs. Vi har inte haft den stabiliteten sedan Hardy fick gå. Därför vore det bra om vi kunde bli mer stabilia i höst. Vinna tre matcher i rad. Göra två bra matcher i följd. Vinna matcher i november. o.s.v.-daniel- skrev:Fel, fel och åter fel. Det enda som det handlar om är att toppa formen till en KS. Har ingensomhelst betydelse hur det gått under säsongen. Se på Malmö som varit det mest stabila laget under säsongen och som vann serien tämligen övertygande, de har ju spelat som en påse nötter medan Rögle som ragglade sig igenom PO förmodligen är det mest formstarka laget av alla.minalman skrev:Vi fick tyvärr formtoppen för sent denna säsong. I och med att den toppen kom sista fjärdedelen av serien fick spelarna aldrig riktigt klart för sig själva om de spelade på sin riktiga nivå, eller bara på ett rus. Det skiner igenom nu när motståndet har hårdnat. Man har inte den stabilitet i vare sig självförtroendet eller spelsystemet som en lång hög standard i serien hade givit, utan man uppträder osäkert vid vissa kritiska lägen. Jag vill inte hänga upp exemplen, men ni förstår säkert.
Hur mycket vann de under säsongen? Läs igen så förstår du nog vad jag menar.
- minalman
Jag tror vi menar samma sak, men på olika sätt. Att kunna toppa i KS som du vill är beroende av en stabilitet som vi inte har men rövle har skaffat sig pga lång erfarenhet av att ligga och pendla mellan ES och HA. Jag säger att med fokus på att stabilisera under serien blir det mer möjligt att toppa i KS.-daniel- skrev:Det jag skriver är att det inte har ett skvatt betydelse, se på Malmö. Det handlar om att toppa formen i KS, så enkelt som det låter. Rögle lyckas gång på gång.minalman skrev:Du säger ju emot dig själv! "På något vis..." "Sitter i väggarna..." Det är ju precis det jag menar! Att man har en stabil grund att stå på som man plockar fram när det behövs. Vi har inte haft den stabiliteten sedan Hardy fick gå. Därför vore det bra om vi kunde bli mer stabilia i höst. Vinna tre matcher i rad. Göra två bra matcher i följd. Vinna matcher i november. o.s.v.-daniel- skrev:Fel, fel och åter fel. Det enda som det handlar om är att toppa formen till en KS. Har ingensomhelst betydelse hur det gått under säsongen. Se på Malmö som varit det mest stabila laget under säsongen och som vann serien tämligen övertygande, de har ju spelat som en påse nötter medan Rögle som ragglade sig igenom PO förmodligen är det mest formstarka laget av alla.minalman skrev:Vi fick tyvärr formtoppen för sent denna säsong. I och med att den toppen kom sista fjärdedelen av serien fick spelarna aldrig riktigt klart för sig själva om de spelade på sin riktiga nivå, eller bara på ett rus. Det skiner igenom nu när motståndet har hårdnat. Man har inte den stabilitet i vare sig självförtroendet eller spelsystemet som en lång hög standard i serien hade givit, utan man uppträder osäkert vid vissa kritiska lägen. Jag vill inte hänga upp exemplen, men ni förstår säkert.
- -daniel-
Men jag hävdar ju just att det inte finns någon korrelation mellan formtoppning-när-det-som-mest-behövs och spela bra under säsongen. Se på Malmö. Eller Leksand alla år de dominerade serien. Eller Örebro när de låg i toppen för att faila gång på gång.minalman skrev:Jag tror vi menar samma sak, men på olika sätt. Att kunna toppa i KS som du vill är beroende av en stabilitet som vi inte har men rövle har skaffat sig pga lång erfarenhet av att ligga och pendla mellan ES och HA. Jag säger att med fokus på att stabilisera under serien blir det mer möjligt att toppa i KS.-daniel- skrev:Det jag skriver är att det inte har ett skvatt betydelse, se på Malmö. Det handlar om att toppa formen i KS, så enkelt som det låter. Rögle lyckas gång på gång.minalman skrev:Du säger ju emot dig själv! "På något vis..." "Sitter i väggarna..." Det är ju precis det jag menar! Att man har en stabil grund att stå på som man plockar fram när det behövs. Vi har inte haft den stabiliteten sedan Hardy fick gå. Därför vore det bra om vi kunde bli mer stabilia i höst. Vinna tre matcher i rad. Göra två bra matcher i följd. Vinna matcher i november. o.s.v.-daniel- skrev:Fel, fel och åter fel. Det enda som det handlar om är att toppa formen till en KS. Har ingensomhelst betydelse hur det gått under säsongen. Se på Malmö som varit det mest stabila laget under säsongen och som vann serien tämligen övertygande, de har ju spelat som en påse nötter medan Rögle som ragglade sig igenom PO förmodligen är det mest formstarka laget av alla.minalman skrev:Vi fick tyvärr formtoppen för sent denna säsong. I och med att den toppen kom sista fjärdedelen av serien fick spelarna aldrig riktigt klart för sig själva om de spelade på sin riktiga nivå, eller bara på ett rus. Det skiner igenom nu när motståndet har hårdnat. Man har inte den stabilitet i vare sig självförtroendet eller spelsystemet som en lång hög standard i serien hade givit, utan man uppträder osäkert vid vissa kritiska lägen. Jag vill inte hänga upp exemplen, men ni förstår säkert.
- minalman
Kvalserien 2014
Eftersom du sitter på bra fakta får jag väl försöka gå på känsla!-daniel- skrev:
Men jag hävdar ju just att det inte finns någon korrelation mellan formtoppning-när-det-som-mest-behövs och spela bra under säsongen. Se på Malmö. Eller Leksand alla år de dominerade serien. Eller Örebro när de låg i toppen för att faila gång på gång.

Åtminstone jag skulle känna mig tryggare under spelet om fyra SHL-platser om jag under grundserien sett att det fanns en stabil grund vi kunde falla tillbaka på. Samt slippa se så mycket dåliga insatser under resan dit.
- -daniel-
Jag vet inte, själv tror jag faktiskt vi alla hade hajpat upp DIF betydligt mer om vi varit stabila under säsongen och sen haft skyhöga förväntningar inför KS och misslyckats enkom pga att vi gick in i Kvalserien med någon slags favoritstämpel. Visst, hade vi formtoppat hade vi förmodligen klarat det ändå men just det där med att toppa formen är ju hemligheten.minalman skrev:Eftersom du sitter på bra fakta får jag väl försöka gå på känsla!-daniel- skrev:
Men jag hävdar ju just att det inte finns någon korrelation mellan formtoppning-när-det-som-mest-behövs och spela bra under säsongen. Se på Malmö. Eller Leksand alla år de dominerade serien. Eller Örebro när de låg i toppen för att faila gång på gång.
Åtminstone jag skulle känna mig tryggare under spelet om fyra SHL-platser om jag under grundserien sett att det fanns en stabil grund vi kunde falla tillbaka på. Samt slippa se så mycket dåliga insatser under resan dit.
I år hade vi verkligen chansen som ett lag i mängden i KS...därför är det än mer sunkigt att misslyckas.