Säsongen 18/19
-
Re: Säsongen 18/19
Tom borde inte bli anmäld, isåfall är det bevisat att dom vill fasa ut hårda tacklingar. Huvudet kommer ju alltid att få viplasch när man får en hård (men schysst) tackling, sålänge man inte smäller på huvet på nåt sett så ska det vara lugnt.
-
Timrå borta, Luleå borta, Timrå hemma.
Timråmatcherna blir mentala bataljer men den stora värdemätaren blir Luleå. Deras styrspelsinriktade defensiv (tråkig, disciplinerad och oj så smart) är lite av samma typ som vi hade så svårt för mot Malmö. Som jag ser det är det den enda nyckeln som årets upplaga av Djurgården saknat så här långt rent taktiskt. Robban&Co och grabbarna på isen har inte haft rätt skruvar att skruva på i spelmodellen för att komma ur den säcken så just därför blir Luleå-matchen extra intressant inför framtiden.
Dels uppspelen (och där har vi haft problem tidigare) där tajmingen på forwards och back eller center måste vara extremt synkad för att det inte skall ta stopp redan i mittzon (mycket snack om snabba raka uppspel vilket bara funkar om allt stämmer, annars måste vi få till sidledsförflyttningar på forwards i netural zon men utan att tappa farten). Det blir helt kontraproduktivt med en forward som står still och väntar på offensiv blå.
Väl i zon så blir det ofta kamp och kludd längs sargen vilket sänker det tempo och energi som vårt spel är beroende av. Egentligen skulle man vilja ha två varianter. En där en gubbe direkt går på kassen och vi försöker med ett snabbt avslut. En annan där en gubbe går in högt i skottsektorn och sedan i sidled för att försöka skapa yta vid sargen. Det är svårt för försvararna att koordinera en samlad förflyttning i sidled när de kommer ner från den neutrala så det kanske kan skapas lite andra ytor att gå i.
Timråmatcherna blir mentala bataljer men den stora värdemätaren blir Luleå. Deras styrspelsinriktade defensiv (tråkig, disciplinerad och oj så smart) är lite av samma typ som vi hade så svårt för mot Malmö. Som jag ser det är det den enda nyckeln som årets upplaga av Djurgården saknat så här långt rent taktiskt. Robban&Co och grabbarna på isen har inte haft rätt skruvar att skruva på i spelmodellen för att komma ur den säcken så just därför blir Luleå-matchen extra intressant inför framtiden.
Dels uppspelen (och där har vi haft problem tidigare) där tajmingen på forwards och back eller center måste vara extremt synkad för att det inte skall ta stopp redan i mittzon (mycket snack om snabba raka uppspel vilket bara funkar om allt stämmer, annars måste vi få till sidledsförflyttningar på forwards i netural zon men utan att tappa farten). Det blir helt kontraproduktivt med en forward som står still och väntar på offensiv blå.
Väl i zon så blir det ofta kamp och kludd längs sargen vilket sänker det tempo och energi som vårt spel är beroende av. Egentligen skulle man vilja ha två varianter. En där en gubbe direkt går på kassen och vi försöker med ett snabbt avslut. En annan där en gubbe går in högt i skottsektorn och sedan i sidled för att försöka skapa yta vid sargen. Det är svårt för försvararna att koordinera en samlad förflyttning i sidled när de kommer ner från den neutrala så det kanske kan skapas lite andra ytor att gå i.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Jag möter gärna Luleå i en SM-final. Tror vi äter upp dem, i alla fall vid hemmaplansfördel. Luleå har nått sitt disciplinerade max, vi har fortfarande några procent att plocka ur.
-
När lag spelar som LHF och Malmö så är det lönlöst för oss att försöka dra i sär med långt rakt spel.Praetori skrev:Timrå borta, Luleå borta, Timrå hemma.
Blir hängande på off blå, stillastående. Blir för utspridda och långa för att sätta tryck på ev dump.
De Lagen går inte i fällan och tillåter sig bli isärdragna som vi gjort mot t.ex SAIK och FHC borta.
Kom ned djup, hämta fart, ta röd och chippa in lösa dump. Då måste deras stillastående trap vända om, har vi då 2-3 man (kan även vara back i bland) som går på pucken så kommer vi kunna sätta press.
Nyckeln är att ha 2-3 man med fart när dumpen kommer, inte ha två fw stillastående på blå
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tycker vi luckrade upp Malmö rätt rejält senast. Sedan grinade resultatet emot.
Omvänt var vi totalt utskåpade mot Saik senast, men vann. Tycker man gör det enkelt om man enbart tittar enskilda resultat.
Så jag ser inte att vi har särskilt svårt mot Mif. Vi har svårt mot de flesta när spelet hackar. När vi sedan får ihop det, som igår, är vi en jobbig maskin för alla lag.
Omvänt var vi totalt utskåpade mot Saik senast, men vann. Tycker man gör det enkelt om man enbart tittar enskilda resultat.
Så jag ser inte att vi har särskilt svårt mot Mif. Vi har svårt mot de flesta när spelet hackar. När vi sedan får ihop det, som igår, är vi en jobbig maskin för alla lag.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
BOMBOM BOUCHARD skrev:Tycker vi luckrade upp Malmö rätt rejält senast. Sedan grinade resultatet emot.
Hemma Malmö helt OK. Syftade kanske mer på borta Malmö där vi hade stora problem att komma in i zon och skapa farliga lägen (en stund i andra var OK)
Håller inte med om Skellefteå borta, tycker vi kom in i zon med fart och kunde skapa heta målchanser vilket gav oss möjlighet att vara effektiva.
Absolut att SKellefteå också hade lägen och tryck på oss stundtals, men vårt fina försvars och målvaktsspel i kombination med rakt och fartfyllt anfallsspel fungerade mycket bra då.
Tycker inte vi har sett det lika lyckosamt mot lag som har ett mer defensivt utgångsläge.
Där behöver vi variera oss i uppspel-/ ingångsfas.
Luleå-matchen får gärna motbevisa mig.
Vi var inte bra mot SAIK (bortsett Adam som bestämde sig för att vinna på, nästan, egen hand).BOMBOM BOUCHARD skrev:Tycker vi luckrade upp Malmö rätt rejält senast. Sedan grinade resultatet emot.
Men även när laget spelar bra menar jag att vår största brist är nycklar för att hitta fint spel även mot defensivt elastiska styrspelsgäng. Det hänger på flera punkter tycker jag.
För att parafrasera Lasse Falk så är det få lag i dag som kan "spela" i mittzon och jag tycker lite att det applicerar på oss. Det är väldigt tydliga spelidéer i defensiv zon och i anfallet men mittzon är lite kaos. Som anfallare vill man ju inte vara där längre än absolut nödvändigt men mycket av uppbyggnaden för hur det sedan kommer att se ut i förstaläget i anfallszon sker ju i den neutrala delen av banan och här känns gäng som Malmö och Luleå betydligt starkare. Likadant på den defensiva delen. Vi backcheckar men ofta blir det inte effekt förrän innanför egen blå och då hamnar vi på hälarna. Det är i princip bara när vi har den där höga pressen i anfallet som backarna kan suga upp dumppucken i mitten och spela över centrallinjen. Annars backar backarna hem till Adams knä ungefär (och då är det svårt att upprätthålla den höga pressen över 60min) och det trots att vi har gubbar som backcheckar järnet.
Innanför offensiva blå så känns det ofta mer som att vi försöker trötta ut motståndarna snarare än att skapa lägen. Typ mal på mot Malmös nuvarande kedja tills de tröttnar och sjunker ihop istället för att försöka skapa lägen direkt (jämför med hur vi i förstaläget sköljde över Frölunda i Scandinavium senast).
Jag säger inte att nuvarande spel är "fel" men det borde gå att hitta alternativa verktyg i lådan att växla mellan just för att det inte skall bli cementerade och lättlästa aktioner under uppspel eller i offensiv zon. Tex en sådan sak att forwards ALLTID går hela vägen ner i kaklet (med bevakning) istället för att dra på en Gretzky-vändning och öppna en lucka. Vi har ett par gubbar med skills nog för att klara sånt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Vi har helt klart både en styrka och svaghet i och med vår tydliga spelidé. Kan också tycka att vi blir stereotypa långa stunder.Praetori skrev:Vi var inte bra mot SAIK (bortsett Adam som bestämde sig för att vinna på, nästan, egen hand).BOMBOM BOUCHARD skrev:Tycker vi luckrade upp Malmö rätt rejält senast. Sedan grinade resultatet emot.
Men även när laget spelar bra menar jag att vår största brist är nycklar för att hitta fint spel även mot defensivt elastiska styrspelsgäng. Det hänger på flera punkter tycker jag.
För att parafrasera Lasse Falk så är det få lag i dag som kan "spela" i mittzon och jag tycker lite att det applicerar på oss. Det är väldigt tydliga spelidéer i defensiv zon och i anfallet men mittzon är lite kaos. Som anfallare vill man ju inte vara där längre än absolut nödvändigt men mycket av uppbyggnaden för hur det sedan kommer att se ut i förstaläget i anfallszon sker ju i den neutrala delen av banan och här känns gäng som Malmö och Luleå betydligt starkare. Likadant på den defensiva delen. Vi backcheckar men ofta blir det inte effekt förrän innanför egen blå och då hamnar vi på hälarna. Det är i princip bara när vi har den där höga pressen i anfallet som backarna kan suga upp dumppucken i mitten och spela över centrallinjen. Annars backar backarna hem till Adams knä ungefär (och då är det svårt att upprätthålla den höga pressen över 60min) och det trots att vi har gubbar som backcheckar järnet.
Innanför offensiva blå så känns det ofta mer som att vi försöker trötta ut motståndarna snarare än att skapa lägen. Typ mal på mot Malmös nuvarande kedja tills de tröttnar och sjunker ihop istället för att försöka skapa lägen direkt (jämför med hur vi i förstaläget sköljde över Frölunda i Scandinavium senast).
Jag säger inte att nuvarande spel är "fel" men det borde gå att hitta alternativa verktyg i lådan att växla mellan just för att det inte skall bli cementerade och lättlästa aktioner under uppspel eller i offensiv zon. Tex en sådan sak att forwards ALLTID går hela vägen ner i kaklet (med bevakning) istället för att dra på en Gretzky-vändning och öppna en lucka. Vi har ett par gubbar med skills nog för att klara sånt.
Samtidigt, över tid är det vägvinnande, kan nog räcka långt redan i år.
Men i våra sämre stunder, när vi inte synkar, är vi ett rätt mediokert lag.
Får se om vi släpper loss lite nu med stigande självförtroende. Då blir vi mer svårlästa, och kanske till och med kan utmana om förstaplatsen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Gå tillbaka till sida 33 och läst några sidor framåt om ni vill ha gratis underhållning såhär nu när vi är serieledare en månad senare.
Expert.
- SirDIFalot
Gå tillbaka till sida 33 och läst några sidor framåt om ni vill ha gratis underhållning såhär nu när vi är serieledare en månad senare.
Expert.
Den här serieledningen måste verkligen fucka upp det för somligas forumexistens, men hav förtröstan, det räcker faktiskt med en förlust på lördag, sen är det återigen fritt fram att envist hamra in risken för kvalspel.
Jag hade tippat oss som 5a och trodde väl att Luleå skulle inleda starkare och tappa mer på slutet men det är rätt många omgångar kvar att spela om och jäkligt jämnt i tabellen.Rudi skrev:Den här serieledningen måste verkligen fucka upp det för somligas forumexistens, men hav förtröstan, det räcker faktiskt med en förlust på lördag, sen är det återigen fritt fram att envist hamra in risken för kvalspel.
Jag tror det skall mycket till för att vi skall kunna hålla undan i 14 matcher till. HV och Växjö lär klättra nu när de fått ordning på prylarna.
Men får vi vara hela och rena kan ju vad som helst hända.
- -daniel-
VLH är väl ändå allt annat än på gång? Om jag minns rätt har de väl torskat en handfull matcher i rad efter torsken i Ängelholm igår. Dock ska de inte räknas ut, kan mycket väl i sedvanlig ordning smälla till och med hjälp av "tennis-pengar" värva en ny förstalina.Praetori skrev:Jag hade tippat oss som 5a och trodde väl att Luleå skulle inleda starkare och tappa mer på slutet men det är rätt många omgångar kvar att spela om och jäkligt jämnt i tabellen.Rudi skrev:Den här serieledningen måste verkligen fucka upp det för somligas forumexistens, men hav förtröstan, det räcker faktiskt med en förlust på lördag, sen är det återigen fritt fram att envist hamra in risken för kvalspel.
Jag tror det skall mycket till för att vi skall kunna hålla undan i 14 matcher till. HV och Växjö lär klättra nu när de fått ordning på prylarna.
Men får vi vara hela och rena kan ju vad som helst hända.
- Lee Harvey Oswald
Intressant schema efter uppehållet.
Djurgården-Timrå
Örebro-Djurgården
Djurgården-Örebro
Djurgården-Malmö
Vi borde kunna rycka här, meeen med DIF-logik torskar vi väl 3 av dessa 4, för att sedan vinna mot LHC, Växjö och Luleå
Djurgården-Timrå
Örebro-Djurgården
Djurgården-Örebro
Djurgården-Malmö
Vi borde kunna rycka här, meeen med DIF-logik torskar vi väl 3 av dessa 4, för att sedan vinna mot LHC, Växjö och Luleå
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan