Ja äntligen! Tack som fan.SirDIFalot skrev:http://www.svenskafans.com/fantv/program/52.aspx
DIF i Media
Re: DIF i Media
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Jävligt bra och intressanta dialoger från alla idag! Ingen satt tyst som en mus och bara levererade klyschor. Kul när både Andersson och Montén vågade öppna upp och diskutera allt möjligt inom hockeyn öppet.
Fomin som brukar prata som fan satt mest och lyssnade väldigt intresserad.
Fomin som brukar prata som fan satt mest och lyssnade väldigt intresserad.
Expert.
- reservjesus
Tycker Monten och Andersson hade jävligt mkt vettiga saker att säga. Sen är d alltid skönt när Fomin inte sitter och är bitter
clowns to the left of me, jokers to the right
Riktigt sympatiskt intryck av Montén med flera intressanta tankegångar. Kul avsnitt!
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Jag gillar 08hockey! Fomin växer för varje program. Wille är bra och Fjäll fungerar bra trots att DIF smiskat upp aiH i brygga 3/5 gånger. 

Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Galet bra avsnitt, solklart det bästa. Lite tråkigt att Wille höll så låg profil dock (kändes som han försökte uppträda lite mer "städat" när Montén satt breve, stämmer det Wille?
) men annars så var allt klockrent.
Thomas var galant, Andersson briljant och allt annat perfekt som vanligt.

Thomas var galant, Andersson briljant och allt annat perfekt som vanligt.
Jaha de tog bort tråden jag la upp om Wikegård.
Lite Kinesisk censur. Bra där DIF!
- SirDIFalot
Nej flyttade inlägget från att vara en egen tråd till "Säsongen 10/11"V-sign skrev:Jaha de tog bort tråden jag la upp om Wikegård.
Expert.
Ok haha. Bra där inte kinesisk censur
Ber om ursäkt haha.
Men jag tycker fan det e svårt att hitta och veta vart man skall lägga trådarna här ibland...
Jag gick faktiskt in i under DIF i media. Men råkade nog välja ny tråd istället för besvara. Därför det blev en ny tråd. Va faktiskt inte min mening att lägga upp en ny tråd.
Så jag gör en pudel och säger tack för flytten istället för att vara kritisk

Men jag tycker fan det e svårt att hitta och veta vart man skall lägga trådarna här ibland...
Jag gick faktiskt in i under DIF i media. Men råkade nog välja ny tråd istället för besvara. Därför det blev en ny tråd. Va faktiskt inte min mening att lägga upp en ny tråd.
Så jag gör en pudel och säger tack för flytten istället för att vara kritisk

- DIF_Soldier
Jag håller med Wille gällande nationalsången. Helt och fullt. Så jävla bakåtsträvande att ha en nationalsång på en ishockeymatch. På landskamper kan jag fatta det, men fan inte på vanliga ES-matcher. Dessutom är ju själva sången helt värdelös - "Tronar på minnen från fornstora da'r" och "Jag vill leva, jag vill dö i Norden" är ett enda stort "WTF?!"
Lite kuriosa är att "Du gamla, du fria" bara är Nationalsång de facto. Det finns alltså ingen skrivelse på att den är Nationalsången egentligen, utan det är bara så de facto.
Samma gäller vår svenska flagga - byt den! Det här är inget kristet land längre, vad ska vi med korset till? Jag associerar mer med Tre Kronor, så jag röstar för att ha Tre Kronor som flagga. Att argumentera att det ska vara så för att det alltid har varit så är ett skämt, det rättfärdigar ingenting. Det är bara en flagga!
Lite kuriosa är att "Du gamla, du fria" bara är Nationalsång de facto. Det finns alltså ingen skrivelse på att den är Nationalsången egentligen, utan det är bara så de facto.
Samma gäller vår svenska flagga - byt den! Det här är inget kristet land längre, vad ska vi med korset till? Jag associerar mer med Tre Kronor, så jag röstar för att ha Tre Kronor som flagga. Att argumentera att det ska vara så för att det alltid har varit så är ett skämt, det rättfärdigar ingenting. Det är bara en flagga!
Säg den glädje som varar
Ursäkta off-topic här men jag känner att jag måste svara på detta.
Nationalsången är vår nationalsång by tradition. Det är lika värdefullt som att någon någon gång skrivit ett dokument där det står att "Denna sång är vår Nationalsång..." och flaggan är djupt rotad i vårt lands historia och ska inte bytas ut (vi snackar 1300-1500tal här). Du byter inte ut innehållet i ett lands historia. Vi är inte ett företag där man kan byta styrelse och logotype. Vi skriver inte om Sverige för att någon/några inte gillar vår flagga eller vår nationalsång. Visst fog finns för nationalsången då Dybeck var en smula nationalistisk (det var modernt då texten skrevs) och det rimmar ju illa med dagens rädsla för att värna om något som är allt för svenskt då detta ses som främlingsfientligt... Jävla dumheter, pardon my French. Det finns inget folk på Moder Jord som skäms så mycket för sitt land som Svenskar gör?! Nu har vi försiktigt börjat fira en nationaldag, något som Norrmännen gjort länge. Nordamerikanerna lika så. Till och med Tyskarna är stolta över sitt land.. go figure. Men vi skäms. (Jag skäms INTE och jag är INTE rasist eller främlingsfientlig.)
Det enda jag håller med om här är att nationalsången bör sparas till Derbyn och landskamper. Våra hemmamatcher kan lika gärna startas med Djurgårdshymnen.
Annars var det ett mycket bra program. Montén gjorde ett bra jobb även om jag velat se en spelare.
Nationalsången är vår nationalsång by tradition. Det är lika värdefullt som att någon någon gång skrivit ett dokument där det står att "Denna sång är vår Nationalsång..." och flaggan är djupt rotad i vårt lands historia och ska inte bytas ut (vi snackar 1300-1500tal här). Du byter inte ut innehållet i ett lands historia. Vi är inte ett företag där man kan byta styrelse och logotype. Vi skriver inte om Sverige för att någon/några inte gillar vår flagga eller vår nationalsång. Visst fog finns för nationalsången då Dybeck var en smula nationalistisk (det var modernt då texten skrevs) och det rimmar ju illa med dagens rädsla för att värna om något som är allt för svenskt då detta ses som främlingsfientligt... Jävla dumheter, pardon my French. Det finns inget folk på Moder Jord som skäms så mycket för sitt land som Svenskar gör?! Nu har vi försiktigt börjat fira en nationaldag, något som Norrmännen gjort länge. Nordamerikanerna lika så. Till och med Tyskarna är stolta över sitt land.. go figure. Men vi skäms. (Jag skäms INTE och jag är INTE rasist eller främlingsfientlig.)
Det enda jag håller med om här är att nationalsången bör sparas till Derbyn och landskamper. Våra hemmamatcher kan lika gärna startas med Djurgårdshymnen.
Annars var det ett mycket bra program. Montén gjorde ett bra jobb även om jag velat se en spelare.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- -daniel-
Håller med angående nationalsången på hockeymatcher, men knappast av ideologiska skäl utan snarare för att det känns så satans fjantigt att stå och vänta medan någon självutnämnd tenor tar ton och försöker besvärja publiken som minst av allt vill stå tyst och lyssna på en halvmossig gammal visa. Bort med den på våra arenor, tack.DIF_Soldier skrev:Jag håller med Wille gällande nationalsången. Helt och fullt. Så jävla bakåtsträvande att ha en nationalsång på en ishockeymatch. På landskamper kan jag fatta det, men fan inte på vanliga ES-matcher. Dessutom är ju själva sången helt värdelös - "Tronar på minnen från fornstora da'r" och "Jag vill leva, jag vill dö i Norden" är ett enda stort "WTF?!"
När det gäller Svenska flaggan så är det inte många som associerar den med kristendomen, även fast den naturligtvis är sprungen därifrån. Tycker dock verkligen inte flaggan skall bytas ut, det om något är så jävla löjligt. Bortser man från de kristna referenserna är den jävligt vacker och något vi i mitt tycke skall värna om.
Och kronorna representerar monarkin, monarki kan väl knappast ses som något modernt eller demokratiskt.DIF_Soldier skrev: Samma gäller vår svenska flagga - byt den! Det här är inget kristet land längre, vad ska vi med korset till? Jag associerar mer med Tre Kronor, så jag röstar för att ha Tre Kronor som flagga. Att argumentera att det ska vara så för att det alltid har varit så är ett skämt, det rättfärdigar ingenting. Det är bara en flagga!
Vi kanske kan ha peacetecknet istället...?
- DIF_Soldier
Du drar förhastade slutsatser, precis som alla andra svenskar i ämnet. Jag har aldrig sagt att någonting bör bytas ut på grund av främlingsfientlighet. Jag om någon är upprörd över den moralpanik som sprider sig. Jag anser att oron i sig är främlingsfientlig för att man gör en höna av en fjäder när man exempelvis blir upprörd över något som trivialt som Nogger Black eller negerboll.Magnutz skrev:Ursäkta off-topic här men jag känner att jag måste svara på detta.
Nej, min poäng handlade snarare om den tämligen värdelösa låttext svensk nationalsång besitter. Sedan får den vara hur främlingsfientlig som helst. Jag menar, Marseljäsen innehåller stycken som låt fiendens orena blod flyta på vår jord, och romantiserar krig. Det har jag inget problem med eftersom det bara är en låtjävel. Vad jag menar helt enkelt är att svenska nationalsången är kass, och likaså flaggan. Då finner jag mer samhörighet med Ultima Thules "Balladen till Sverige"...
Bra ändå av Wille att framföra min åsikt exakt. Ta bort skiten. Som någon sa, det sänker tempot och pulsen och det finns knappt en spelare som orkar stå kvar på den där blålinjen ändå. Spela nationalsånger EFTER en VM- eller OS-medalj, då är det på sin plats.
En väldigt bra poäng som jag faktiskt inte har tänkt på. Jag tycker även jag att kungahuset är ett rövknull även om det kan vara bra för diplomatin - när kungen representerar Sverige gör han det politiskt neutralt (även om hans farsa var nazist) än när stadsministern gör det. Vad jag menade var att jag inte alls associerar till vår svenska flagga eftersom den tappat sin innebörd.AAMC skrev: Och kronorna representerar monarkin, monarki kan väl knappast ses som något modernt eller demokratiskt.
Säg den glädje som varar
Nåväl, dem tre kronorna är dock också en kristen symbol och står för dem tre vise männen. Någon djupare historia vet jag inte, men jag fick höra detta under en guidad tur i stan en gång.AMMC skrev:Och kronorna representerar monarkin, monarki kan väl knappast ses som något modernt eller demokratiskt.DIF_Soldier skrev: Samma gäller vår svenska flagga - byt den! Det här är inget kristet land längre, vad ska vi med korset till? Jag associerar mer med Tre Kronor, så jag röstar för att ha Tre Kronor som flagga. Att argumentera att det ska vara så för att det alltid har varit så är ett skämt, det rättfärdigar ingenting. Det är bara en flagga!
Sen är det väl nästan trollvarning på att säga att vi ska ta byta svenskaflaggan? Nåväl, mycket bra avsnitt av 08hockey som vanligt, kul att se Montén våga säga något om spelarnas färdigheter och så vidare.
EDIT: Sen kanske det är så att kronorna syftar till monarkin eller så. Men det är inte det dem symboliserar.