SirDIFalot skrev:Jag tycker du har orealistiska drömmar då. Självklart kommer majoriteten av truppen bestå av spelare vi hade i Allsvenskan. I synnerhet nu när vi inte får alla TV-pengar första året. Nils är ju definitivt en back på SHL-nivå, han hade garanterat spelat där om vi inte gick upp. Englund och Norell är jag övertygad om också. Frågan är om vi får behålla dom bara.
Challe sade ju i någon intervju när det var klart att vi gick upp att det var fystester snart för spelarna och nämde då ett spann tex "för tolv till fjorton spelare". Minns inte exakta siffran men var mer än 10 och färre än 15.
Det bör ju ge en hint om hur många det planeras att kanske ha kvar.
Men hoppas det släpps några officiella nyheter om någon fin värvning snart =)
Hur fungerar det med dessa 225k$ (eller om det är mer) som klubbarna skall tilldelas ifrån NHL när de tar en spelare? Får vi pengar för Arnesson så fort han kritat på för Boston? Får vi pengar när han spelat sin första AHL-match? Får vi pengar när han spelat sin första NHL match? Andra krav som jag missat?
Blir vi av med låt oss säga Arnesson så är det över miljonen till att ersätta med en fin pjäs. Lägg på ett par hundra tusen (som vi tar ifrån våran SHL budget) så har vi fått en Fernholm vs Arnesson.
Samma sak bör kunna gälla ang. Wennberg, dock osäker hur stor del vi skulle få. Man skulle kunna få in pengar som man då kan finansiera en dyrare pjäs, t.e.x Falk eller Zackrisson.
ciirree skrev:Murray säger ju att NHL är prio 1 men om det inte blir av så kan han tänka sig DIF. Men jag får lite av känslan att han har gjort sitt där borta.
Vad tycker ni? Nån av er som ser Montreal ofta?
Det beror lite på vad han har för krav. Kan definitivt få ett NHL-kontrakt som 7:e back i ett lag typ. Men han har ju under året gråtit lite så fort han inte fått spela 18-19 min per match. Det lär han aldrig få igen.
Okej. Men då beror det ju lite på vad han själv har för krav också. Om han är missnöjd med de erbjudanden han får så kan han ju få en ledande, och oerhört stor roll här hemma i DIF istället.
Murray är självklart den mest namnkunniga spelaren som ens är i närheten av att vara aktuell, så att vara tveksam till ett sådant namn känns bara skitnödigt löjligt ärligt talat.
Under lockouten visade han också hur otroligt dominant han är på isen även på större rink.
Att det också ryktas om utmärkta ledaregenskaper gör ju inte heller ekvationen sämre direkt. En potentiell lagkapten, alltså.
Skulle inte ha något emot följande forwardsbesättning till kommande säsong.
4:e lina:
Hank - Honken - Ahlén
Inte mycket att säga om, tror den linan blir jobbig att möta oavsett om vi snackar Allsvenskan eller SHL. Kanske till och med passar bättre i SHL då det inte är lika mycket tuta och köra där jämfört med Allsvenskan. Borde dessutom bli en hyfsat billig lina.
3:e linan
Saviano - Ljungh - Nyberg/Lundberg/Heinerö
Skulle helst vilja ha kvar Johner i den linan, men tror han blir för dyr rent ekonomiskt för att det skall vara försvarbart. Därför blir det Nyberg, Heinerö eller Lundberg. Mycket skridskor, mycket press och en smart center i Ljungh som får tänka lika mycket bakåt som framåt.
2: linan
Guter - ny - Sörensen
Har fått för mig att Guter har kontrakt så att det är nog högst troligt att han blir kvar. In med en riktigt bra center kring dessa två starka skridskoåkare borde kunna skapa en intressant enhet. Hyfsat hög press på att Sörensen kan undvika sina djupare dalgångar formmässigt.
1:a linan
ny - ny - ny
En helt ny leading line måste nog plockas in. Ser gärna en eller annan transatlant här med goda vitsord från spel i AHL. En center som Zachrisson hade man ju tackat ja till alla veckans dagar, men det lär väl aldrig hända tyvärr.
Detta upplägg förutsätter att Jocke lägger av kanske skall tillägga.
Övriga yngre forwards lånas ut och de äldre säger vi hej då till.
Om en spelare som Murray skulle ansluta torde han väl göra det sent. Jag vill då gärna tro att han dels inte kräver toklön samtidigt som det inte borde vara en omöjlighet att få företag att gå in och bekosta en sådana spelares lön.
Kall-El skrev:Om en spelare som Murray skulle ansluta torde han väl göra det sent. Jag vill då gärna tro att han dels inte kräver toklön samtidigt som det inte borde vara en omöjlighet att få företag att gå in och bekosta en sådana spelares lön.
Murray är en fantastisk spelare. Med sina 111kg och 191cm är han en vägg! Men.. tror han är skapt för små rinkar.. Vad jag kommer ihåg så var han ganska långsam på grickorna i HA mått..
Kall-El skrev:Om en spelare som Murray skulle ansluta torde han väl göra det sent. Jag vill då gärna tro att han dels inte kräver toklön samtidigt som det inte borde vara en omöjlighet att få företag att gå in och bekosta en sådana spelares lön.
Murray är en fantastisk spelare. Med sina 111kg och 191cm är han en vägg! Men.. tror han är skapt för små rinkar.. Vad jag kommer ihåg så var han ganska långsam på grickorna i HA mått..
Som Kall-El påpekade högre upp så skulle den mer eftertänksamma hockeyn i SHL passa Murray bättre än HA:s "tuta-och-kör"-stil.
Som Kall-El påpekade högre upp så skulle den mer eftertänksamma hockeyn i SHL passa Murray bättre än HA:s "tuta-och-kör"-stil.
Jepp! Och para ihop honom med en offensiv back så blir det kanon!
Ny(Tellan?)
Reideborn
Mattsson (utlån till Allsvenskan)
Högström
Andersson
Holm
Englund
Norell
Ny (Tung värvning/stjärnstatus/Murray tack)
Ny (breddback)
Ollas-Mattsson
¨
Sörensen (Gjuten)
Jocke Eriksson (Gjuten om han är sugen)
Holmqvist (Gjuten)
Ljungh (Kommer hamna i SHL-kollega om inte annat. För mig gjuten. Kommer bli ännu bättre)
Jakobs (Spelat till sig en plats minst sagt)
Saviano (En av KS jämnaste spelare. Gjuten.)
Johner (kanske, inte bestämt mig)
Guter (kanske, inte bestämt mig)
Hank (Värd att stanna. En av de största utropstecknen denna säsong.)
Ny (Stjärncenter. Engqvist-typ)
Ny (leadingline ytter)
Ny(Breddspelare)
Ny (breddspelare)
Manijock skrev:Ny(Tellan?)
Reideborn
Högström
Andersson
Holm
Englund
Norell
Ny (breddback)
Ollas-Mattsson
¨
Sörensen (Gjuten)
Holmqvist (Gjuten)
Ljungh (Kommer hamna i SHL-kollega om inte annat. För mig gjuten. Kommer bli ännu bättre)
Ny (leadingline ytter)
Ny(Breddspelare)
Ny (breddspelare)
Manijock skrev:Ny(Tellan?)
Reideborn
Högström
Andersson
Holm
Englund
Norell
Ny (breddback)
Ollas-Mattsson
¨
Sörensen (Gjuten)
Holmqvist (Gjuten)
Ny (leadingline ytter)
Ny(Breddspelare)
Ny (breddspelare)
Kanske missuppfattade dig, båda sitter dessutom på kontrakt och är givna att behålla.
Nepp ingen missuppfattning. Talar om ett SHL-lag nu! Kan inte behålla alla om vi inte planerar att sopa botten nästa säsong. Har vi dock ett kontrakt som är bindande i alla serier så har vi problem om vi sitter fast med allsvenska medelspelare. Heinerö känns lovande rent tekniskt, men på tok för liten. Då har vi bättre spelare i både Jakobs och Guter. Ahlén har inget i SHL att göra. Tyvärr får jag säga, gillar honom skarpt. Men hans extremt dåliga teknik, hans skadebenägenhet och dessutom faktumet att han bidrar betydligt mindre än Hank gör att han i SHL känns överflödig.
Vi kommer ha en tight budget och får inrikta oss på bottenstrid. Behåll så mycket som möjligt och fyll på med en leading line och ett par toppbackar.
Ny – Ny – Ny
Sörensen – Jocke E – Jakobs
Saviano – Ljungh – Guter
Ahlén – Honk – Hank
Extra: Heinerö, Kalin, Nyberg, Lundberg – dessa är unga breddspelare och kan lånas ut/återkallas vid behov.
Lämnar: Hagelin, Krüger, Sundberg, Johner (känns tveksamt att han får plats)
Möjligt att J. Eriksson/Honken lägger av, det skulle ev. skapa utrymme för Johner.
En ny toppkedja krävs. Drömmen hade varit Engqvist/Zackrisson som center. Yttrarna är svårare.
Jacob Josefson, Nicklas Danielsson, Bergfors osv. känns inte rimligt.
Ny – Högström
Ny – Nisse A
Norell – Englund
Holm
Extra: AOL och Falk. Den förstnämnde kan spela J20 och Falk kan lånas ut/återkallas.
Lämnar: Arnesson (AHL, annars behåll), Timmy (slutar), Lidström (får inte plats), Sam (platsar inte)
Minst två toppbackar in. Ahnelöv, Fernholm, Robin Jonsson, Murray och Urbom är bra alternativ.
Utbudet bland backarna ser ändå ganska bra ut.
Ny
Reideborn
Mattsson/Sandberg (lånas ut)
Tellqvist känns väl som det givna alternativet i nuläget.