Ok, nu lär jag få skit för detta men jag tycker att du är fel ute. Klappande på rätt sätt är i princip det bästa sättet att få med sittplats på tåget. Stämningen är ju som bäst när hela Hovet hjälps åt. Ett långsamt klappande kan faktiskt också hjälpa till att hålla takten i vissa ramsor där det ibland kan vara svårt att hänga med för vissa.sm910 skrev:Hade vi helt förbjudit klappande hade mycket blivit bättre. (förutom där det är en del av själva ramsan - D. I. F., "Alla vi som älskar Djurgår'n klappar nu" osv.) Visst, vi kanske inte hade sjungit särskilt mycket mer, men vi hade i alla fall inte förstört de få gånger vi har något bra på gång.
Seriöst, vad hjälper klappande? Hålla takten? Knappast, istället driver det upp tempot till ett alldeles för snabbt, osjungbart tempo samtidigt som det dränker ljudet från den lilla sång som trots allt fås fram.
"Åh nu ska det bli gung" -> klapp dras igång -> tempot dras upp till "åhnuskadetbligungsåhängmedochsjung" -> luften börjar tar slut för sångarna -> klapparna dränker sången -> sången tystnar -> klappen tystnar -> pinsam tystnad i några minuter innan någon tycker det är en briljant idé att köra "Djurgårn's IF du är allt jag har" för 7:e gången i matchen. Allt inom loppet av 30 sekunder.
Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt
Re: Klacktråden - Järnkaminerna
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Diktaturfasoner: "nu är det förbjudet att klappa händerna". Nordkorea.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Om man vill tolka det så, så får man väl det.minalman skrev:Diktaturfasoner: "nu är det förbjudet att klappa händerna". Nordkorea.
Men om du inte förstår hur han/vi menar så tror jag inte du tänker på rätt sätt.
Självklart ska man klappa, men då ska man fan kunna hålla takten också. Ifall man klappar för att "hjälpa" en ramsa dvs.
- minalman
Jag reagerar mot vad jag ser i tangentens riktning. En välregisserad maktdemonstration i snörräta led på ett stort torg.Axel_K skrev:Om man vill tolka det så, så får man väl det.minalman skrev:Diktaturfasoner: "nu är det förbjudet att klappa händerna". Nordkorea.
Men om du inte förstår hur han/vi menar så tror jag inte du tänker på rätt sätt.
Självklart ska man klappa, men då ska man fan kunna hålla takten också. Ifall man klappar för att "hjälpa" en ramsa dvs.
Det ska väl vara kul att gå på hockey och stå i klacken? Klacken är väl väldigt mycket en spontant uttryckt koordinerad glädje, ingen inövad koreograferad föreställning? Vill man få fler att vara med i klacken tror jag det måste kännas kul och inte förknippas med restriktioner. Gör man fel ska man bli förlåten och ändå få känna att man är bland vänner och inte bryskt tillrättavisad.
Det är en sak att göra enstaka fel.
Men det är ju självklart att folk ska lära sig att göra rätt från början?
Det som är problemet nu, så många som inte vet vad de håller på med.
Klacken kan inte vara 100% spontan, det fungerar inte. Har man ramsor som har en viss melodi så ska man ju sjunga den melodin annars kan man ju sjunga samma text till olika melodier varje gång.
Klappandet under ramsor är något klacken inte ska hålla igång (exklusive ramsor där klappandet hör till), det är sittplats uppgift.
Men det är ju självklart att folk ska lära sig att göra rätt från början?
Det som är problemet nu, så många som inte vet vad de håller på med.
Klacken kan inte vara 100% spontan, det fungerar inte. Har man ramsor som har en viss melodi så ska man ju sjunga den melodin annars kan man ju sjunga samma text till olika melodier varje gång.
Klappandet under ramsor är något klacken inte ska hålla igång (exklusive ramsor där klappandet hör till), det är sittplats uppgift.
Skit tycker jag inte du ska få, ifrågasätter ingen kan jag ju inte utveckla mina argument, men nog skiljer sig våra åsikter. Ja, klappande får sittplats med sig på tåget - klapptåget . Om sången redan dränks och tempoförstörs av klappandet i själva klacken, hjälper det ju inte klacken mycket om det klappas ännu mer. Missförstå mig rätt, självklart är det trevligt att sittplats klappar med och ibland sjunger lite - och som klack ställs det ju krav då på att vi som miniminivå i alla fall kan hålla igång själva sången.ourz skrev:Ok, nu lär jag få skit för detta men jag tycker att du är fel ute. Klappande på rätt sätt är i princip det bästa sättet att få med sittplats på tåget. Stämningen är ju som bäst när hela Hovet hjälps åt. Ett långsamt klappande kan faktiskt också hjälpa till att hålla takten i vissa ramsor där det ibland kan vara svårt att hänga med för vissa.sm910 skrev:Hade vi helt förbjudit klappande hade mycket blivit bättre. (förutom där det är en del av själva ramsan - D. I. F., "Alla vi som älskar Djurgår'n klappar nu" osv.) Visst, vi kanske inte hade sjungit särskilt mycket mer, men vi hade i alla fall inte förstört de få gånger vi har något bra på gång.
Seriöst, vad hjälper klappande? Hålla takten? Knappast, istället driver det upp tempot till ett alldeles för snabbt, osjungbart tempo samtidigt som det dränker ljudet från den lilla sång som trots allt fås fram.
"Åh nu ska det bli gung" -> klapp dras igång -> tempot dras upp till "åhnuskadetbligungsåhängmedochsjung" -> luften börjar tar slut för sångarna -> klapparna dränker sången -> sången tystnar -> klappen tystnar -> pinsam tystnad i några minuter innan någon tycker det är en briljant idé att köra "Djurgårn's IF du är allt jag har" för 7:e gången i matchen. Allt inom loppet av 30 sekunder.
Det klarar vi ju bevisligen inte idag när vi själva klappar, tvärtom förstör klappandet och resultatet blir att både klapp och sång dör efter att ramsan hastigt peakat och sen störtat. Mönstret återupprepar sig varenda match. Alltså ser jag ingen poäng i att klappa, bättre då att fokusera allt på sjungandet så får sittplats klappa med bäst de vill när de tycker det passar. "Långsamt klappande" är inget annat än en utopi i vår klack och förändrar inte att ljudet dränker de få som sjunger. Har man inte taktkänsla att kunna hålla nere tempot i sjungandet, har man inte taktkänsla att hålla ner tempot i klappandet heller.
Handklapp får idag ungefär samma effekt i klacken som om vi hade en trumma - med en trummis som fått underkänt i särskolans kommunala musiktimme.
Normer för hur man uppför sig i i gemensamma sammanhang kommer alltid existera, och ska helheten bli större än summan av dess delar krävs koordinering. Om alla gör precis vad dom vill - någon sjunger en sång i lågt tempo, någon annan sjunger i snabbt tempo och en tredje klappar händerna för glatta livet - blir resultatet bara att de tar ut varandra och i slutändan får vi varken sång, klapp eller något annat. Jag kan lova dig att sådan anarki leder till långt mer irritation, hetska utfall, bryska ordväxlingar och ogästvänligare miljö när allt skär sig på det sättet än om man gemensamt diskuterar och kommer överens hur man ska samverka. Lex vår klack. Vem har ens sagt att man måste vara brysk och oförlåtande när man pratar med någon som beter sig på ett sätt som de flesta i klacken inte accepterar? Vänligt men bestämt är ledordet, och en sådan förmaning kan jag garantera är mindre hemsk än den outtalade irritation man drar på sig från omgivningen om ingen vågar berätta för en att man beter sig opassande.minalman skrev: Jag reagerar mot vad jag ser i tangentens riktning. En välregisserad maktdemonstration i snörräta led på ett stort torg.
Det ska väl vara kul att gå på hockey och stå i klacken? Klacken är väl väldigt mycket en spontant uttryckt koordinerad glädje, ingen inövad koreograferad föreställning? Vill man få fler att vara med i klacken tror jag det måste kännas kul och inte förknippas med restriktioner. Gör man fel ska man bli förlåten och ändå få känna att man är bland vänner och inte bryskt tillrättavisad.
Fler vet jag förövrigt inte ens om det finns någon poäng att bli i klacken just nu, den är redan så stor och utblandad med folk som antingen inte vet hur eller i andra fall inte ens vill bidra till stämningen att det blir problem att köra ordentligt.
- minalman
Klacktråden - Järnkaminerna
"Ska helheten bli större än summan av dess delar krävs koordinering". Det är helt rätt.
Jag tror inget kommer lösas utan klackledning. Den diskussionen var väldigt het för ett år sedan, under säkerhetschefsdiskussionen. Nu är det en annan säkerhetschef, men ingen klackledning tyvärr. Till dess att det också blir löst ska man inte börja förbjuda sånt som inte passar, anser jag. Positiva förebilder är alltid bättre än trubbiga förbud.
Jag tror inget kommer lösas utan klackledning. Den diskussionen var väldigt het för ett år sedan, under säkerhetschefsdiskussionen. Nu är det en annan säkerhetschef, men ingen klackledning tyvärr. Till dess att det också blir löst ska man inte börja förbjuda sånt som inte passar, anser jag. Positiva förebilder är alltid bättre än trubbiga förbud.
-
Jag anser att när de ska klappas till dess förbannelse så är de att likställas med andra lags plastklappor. Är de dit vi vill hamna å bli en klappande klack?
Nä jag tänkte väl de. Vi har ramsor de ska klappas till å då klappar man bara till dom, INTE till alla andra ramsor. Många av dom som klappar är dom som inte sjunger.
Om vi som sjunger slutar med att klappa å bara klappar till rätt ramsor så bör de gå att lösa. Sen kan man också på ett högt å bryskt sett tala om att nu klappar vi inte till den här ramsan.
Möjligt att jag tappat tråden å svävat iväg, skyller på att jag skriver på mobilen.
Nä jag tänkte väl de. Vi har ramsor de ska klappas till å då klappar man bara till dom, INTE till alla andra ramsor. Många av dom som klappar är dom som inte sjunger.
Om vi som sjunger slutar med att klappa å bara klappar till rätt ramsor så bör de gå att lösa. Sen kan man också på ett högt å bryskt sett tala om att nu klappar vi inte till den här ramsan.
Möjligt att jag tappat tråden å svävat iväg, skyller på att jag skriver på mobilen.
- DIF_Soldier
Vi kan ju börja med en sjungande klack, så kan vi ta klapp-frågan sen.
Vilken begravning det är i klacken, jösses.
Vilken begravning det är i klacken, jösses.
Säg den glädje som varar
Grejen med klappandet är att det ofta blir baktakt. Jag lyckas oftast sjunga ramsorna ändå men jag tror många hamnar i osynk då.
Tjalalalalalandet är ett problem med!
- Cirith Ungol
Instämmer. Tycker det är för mycket tjalalala:ande och det dödar vissa ramsor som t.ex. "Vi är från Stockholm" i fotbollen. Känns som varannan ramsa har ett jävla "tjalalala" i sig.bastis7 skrev:Tjalalalalalandet är ett problem med!
"Vi vill ha Galotta kvar" var skön i modomatchen 

Det var dock några som inte var tillräckligt insatta som trodde det sjöngs CharlottaLythforce skrev:"Vi vill ha Galotta kvar" var skön i modomatchen

HAHAHAIsabo skrev:Det var dock några som inte var tillräckligt insatta som trodde det sjöngs CharlottaLythforce skrev:"Vi vill ha Galotta kvar" var skön i modomatchen