Säsongen 18/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 18/19

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev:Jag hoppas innerligt Robban, Jocke & co pratat med gruppen om att behålla ödmjukheten. Tidningar fylls i hyll om hur bra DIF plötsligt är igen och vi möts av intervju efter intervju med våra spelare som får stå i rampljuset för att få deras 5 minutes of fame.

Samma sak hände ju i praktiken innan svackan kom tidigare (upphausning deluxe, iaf stundtals).

Viktigt att man som sagt håller sig sansade, det är nu framöver det avgörs om vi är ett topplag eller inte den här säsongen. Den tråkiga sanningen är att vi behöver jobba precis lika hårt som senaste tiden om vi skall fortsätta på den inslagna banan.
Jag tror vi är väl rustade på den fronten med Ante som stöttar utanför isen, med Jacob tillbaka som ledstjärna och ett ödmjukt fullblodsproffs i Garrison som precis kommit in för att ta till sig systemet. På det sättet känns det ruggigt bra rent tajming-mässigt.

Bara grabbarna inte får hybris mot (eller efter) ett sjukligt och avstängningsdrabbat Malmö x2 så tror jag den fina utvecklingen kommer fortsätta in i slutspel.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev:
-daniel- skrev:Jag hoppas innerligt Robban, Jocke & co pratat med gruppen om att behålla ödmjukheten. Tidningar fylls i hyll om hur bra DIF plötsligt är igen och vi möts av intervju efter intervju med våra spelare som får stå i rampljuset för att få deras 5 minutes of fame.

Samma sak hände ju i praktiken innan svackan kom tidigare (upphausning deluxe, iaf stundtals).

Viktigt att man som sagt håller sig sansade, det är nu framöver det avgörs om vi är ett topplag eller inte den här säsongen. Den tråkiga sanningen är att vi behöver jobba precis lika hårt som senaste tiden om vi skall fortsätta på den inslagna banan.
Jag tror vi är väl rustade på den fronten med Ante som stöttar utanför isen, med Jacob tillbaka som ledstjärna och ett ödmjukt fullblodsproffs i Garrison som precis kommit in för att ta till sig systemet. På det sättet känns det ruggigt bra rent tajming-mässigt.

Bara grabbarna inte får hybris mot (eller efter) ett sjukligt och avstängningsdrabbat Malmö x2 så tror jag den fina utvecklingen kommer fortsätta in i slutspel.
Ja, att ha Josefson tillbaka och Garrison in i truppen tror jag också talar för att vi inte tappar fokus på samma sätt som vi gjorde tidigare. Upp till bevis nu.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

-daniel- skrev:
Ja, att ha Josefson tillbaka och Garrison in i truppen tror jag också talar för att vi inte tappar fokus på samma sätt som vi gjorde tidigare. Upp till bevis nu.
Svar på tal fick vi i alla fall...
Praetori

Inlägg av Praetori »

Vikas skrev:
-daniel- skrev:
Svar på tal fick vi i alla fall...
Att det skulle komma någon dassig insats är väl att förvänta sig. Det är hur laget svarar på det här Torsdag och Lördag som är avgörande.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Det va kul så länge det vara. Tillbaka på ruta ett! Jösses va dåligt. Malmö saknade alltså tre av sina bästa spelare.
Praetori

Inlägg av Praetori »

gaspo skrev:Det va kul så länge det vara. Tillbaka på ruta ett! Jösses va dåligt. Malmö saknade alltså tre av sina bästa spelare.
Ja Robban&Co har mycket att jobba med för om det ser ut så här i mer än ett fåtal matcher till av de som är kvar så har vi inget att göra i ett slutspel.
Men jag tror det är lite som med Tre Kronor. Vinnarna har inte hela hjärnan och hjärtat i seriespel/gruppspel och då får man nog räkna med ett par bottennapp.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Försök dra ner istiden på Robin Norell och Marcus Davidsson framöver. Försöker inte säga att Norell är oduglig tror bara att han skulle gynnas av mindre istid och istället ösa istid och ansvar på Urbom.
Spela fult
Praetori

Inlägg av Praetori »

diftobbe89 skrev:Försök dra ner istiden på Robin Norell och Marcus Davidsson framöver. Försöker inte säga att Norell är oduglig tror bara att han skulle gynnas av mindre istid och istället ösa istid och ansvar på Urbom.
Känns lite som ett långskott att ge dem speltid. Davidssons/Jägarn måste få spela för att nå slutspelskemi och Norell är ett offensivt hot som likt Hulta behöver istid för att bli bra. Men det hela faller ju platt om det inte lossnar. Jag tycker dock man ser positiv utveckling.
Vetefan om Urbom skulle gynnas av mer speltid. Garrison behöver också istid men av samtliga backar som spelade mot Malmö borta var det Alsing och JP som var bäst på att inte släppa till bakåt. Svårt.
EspenK

Inlägg av EspenK »

gaspo skrev:Det va kul så länge det vara. Tillbaka på ruta ett! Jösses va dåligt. Malmö saknade alltså tre av sina bästa spelare.

Men de stod rätt i stort sett hela tiden. Laget vann på grund av att de läst läxan och klädde av vårt spel. Hur många vassa lägen hadevi i matchen? 5 kanske. De spelade tufft och utnyttjade sin fysiska överlägsenhet på ert bra sätt. De våra såg ut som flugviktare allihop. Brodin kom helt fel in i matchen och var helt bortkopplad i tre perioder. Aldrig sett tidigare.

På pappret borde vi vunnit matchen men coachkampen vanns idag av en av SHLs dugligaste( men gnälligaste) coacher. Där har Robban en del att lära. Anpassa spel efter motstånd exempelvis... Ta TO med 7 sek kvar? Den tar man med 10 kvar när spelet inte leder någonstans. Sedan kanske någon kan upplysa coachtrion om att de hetaste spelarna för dagen bör lira mest de sista 10. Inte nån kompiscoachning när alla ska få spela. Rör runt lite i kedjorna. Låt 13 forward få tid på isen om någon backcheckar dåligt eller inte är på plats riktigt. Ser aldrig sånt.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Praetori skrev: Men jag tror det är lite som med Tre Kronor. Vinnarna har inte hela hjärnan och hjärtat i seriespel/gruppspel och då får man nog räkna med ett par bottennapp.
Det finns en stor skillnad, väldigt få bryr sig om Tre Kronor...på riktigt.
Man blir på sin höjd lite irriterad när dom torskar mot Finland och Kanada.

Väldigt många bryr sig om DIF och det vore därför önskvärt om iaf merparten av DIF:s spelare agerade som att dom känner till det.

Det handlar inte om att ....TA 3P....för faan, allt annat är kasst!

Vi saknar ett grundläggande Mindset i inledningen av väldigt många matcher, säsongen är långt gången nu, skadade spelare är tillbaka, men vår Leading Line visar prov på ytterst pissigt ledarskap när man väldigt passivt jönsar runt i egen zon och ger motståndarna initiativet (inte bara i dagens match).

Sedan kan man ju tycka att ickeinsatser på bortais då och då är ok, men i väldigt många hemmamatcher har vi inte heller levererat , rent inställningsmässigt.
Sånt här bygger liksom inget bra team inför tuffa utslagsmatcher längre fram, vi är otroligt mjuka alldeles för ofta för att det ska vara hälsosamt.
Lite svårt att falla tillbaka på omgång 1-9 i sep-okt och tro att de bitarna ska trilla på plats igen
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Praetori skrev:
diftobbe89 skrev:Försök dra ner istiden på Robin Norell och Marcus Davidsson framöver. Försöker inte säga att Norell är oduglig tror bara att han skulle gynnas av mindre istid och istället ösa istid och ansvar på Urbom.
Känns lite som ett långskott att ge dem speltid. Davidssons/Jägarn måste få spela för att nå slutspelskemi och Norell är ett offensivt hot som likt Hulta behöver istid för att bli bra. Men det hela faller ju platt om det inte lossnar. Jag tycker dock man ser positiv utveckling.
Vetefan om Urbom skulle gynnas av mer speltid. Garrison behöver också istid men av samtliga backar som spelade mot Malmö borta var det Alsing och JP som var bäst på att inte släppa till bakåt. Svårt.
Vad hände med att förtjäna sin istid? Antar att det inte existera 2019 eftersom någon riskerar att bli kränkt.

Norell ska ha istid men inte dumdristigt mycket istid. Så bra är han inte. Det är framförallt fortfarande för mycket rookie-misstag från hans sida att det är nära att ringa bakåt ett par gånger per match när han är i riktig högform.

Davidsson/Fjällby kemi kan vi glömma direkt. Det är bara Jonte i den kedjan som håller hög klass.
Spela fult
gaspo

Inlägg av gaspo »

Fan att vi inte kan lira en hel match. Utan vi gör en stark period sedan faller vi ihop fullständigt. Sedan träna nu för fan lite avslut. Annars kommer Frölunda vinna med tvåsiffrigt på lördag. Hade gärna sluppit se Rönnberg vidriga högfärdiga smile.
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

Hur ska man kunna ta sig långt i ett slutspel när det inte finns bågon plan b? När a stängs ner och omöjliggörs så fortsätter man att stångas på samma sätt.

Blir en kul fortsättning på säsongen om övriga ser på miffonas video från veckans matcher.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Vi får se till att plan A funkar lite oftare :wink:

Hela DIF:s spelidé bygger ju på fart, i de matcher vi inte orkar/har engagemang nog, ja då förlorar vi mot alla lag i serien.
Så, gör vi tillräckligt många rätt under 60 min, då kvittar det vad motståndarna gör.

Men visst, att fortfarande efter 35 omgångar ha problem med kontinuitet, goda vanor och disciplin känns inte så förtroendeingivande.
Tror Robban har magknip, hur han än försöker förmedla vad och hur så tenderar DIF att väldigt ofta göra precis tvärt om.

Visste jag varför detta sker hade jag messat honom för länge sen
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Lee Harvey Oswald skrev:Vi får se till att plan A funkar lite oftare :wink:

Hela DIF:s spelidé bygger ju på fart, i de matcher vi inte orkar/har engagemang nog, ja då förlorar vi mot alla lag i serien.
Så, gör vi tillräckligt många rätt under 60 min, då kvittar det vad motståndarna gör.

Men visst, att fortfarande efter 35 omgångar ha problem med kontinuitet, goda vanor och disciplin känns inte så förtroendeingivande.
Tror Robban har magknip, hur han än försöker förmedla vad och hur så tenderar DIF att väldigt ofta göra precis tvärt om.

Visste jag varför detta sker hade jag messat honom för länge sen
100% enig i din analys.

Som vanligt tror jag det är psykologiskt betingat, jag tror laget kommer in i dåliga vanor enkom pga att man anser sig vara bättre än vad man egentligen är. Då tullar man på detaljerna. I en så jämn serie som årets SHL blir man omedelbart straffad - mot samtliga lag. Tror inte vi har tillräckligt starka ledare i laget / eller på bänken för att förmå samtliga att "komma till jobbet" i 60 minuter x 52 matcher + slutspel.

Se bara på igår...vi fullständigt kör över Malmö i 1:a. De dumpade puck i samtliga lägen och var helt sönderpumpade. Vad händer? Jo vi går till paus och slappnar av med en känsla av att "äh det här vinner vi lätt". Vad händer med Malmö? Jo de får förmodligen en hårtork modell värre av Peter Andersson och kommer ut till 2:a som ett helt nytt lag som faktiskt försöker sätta press. Där och då tappar vi hela matchen när vi inte är på tårna. Tycker Robert Ohlsson har ett STORT ansvar här. Det är hans uppgift att få laget att vara påkopplade i 60 minuter - tror dessutom han känner det själv och är sjukligt frustrerad just nu.

/Floskelkungen
Skriv svar