Säsongen 16/17
Re: Säsongen 16/17
Rant/
Man kan tycka att ett kompakt lag får långsamma omställningar och att det finns fog för att ha många spelare högt i banan men kostnaden är att det blir långt mellan lagdelarna och svårare att hitta passningar. I matchen mot HV så märktes detta väldigt tydligt men även i viss mån mot Örebro som är betydligt kompaktare och därmed avlastar varandra på ett annat sätt.
Man förlitar sig på att vi har, på pappret, otroligt skickliga backar som under bra förhållanden kan hitta grymma djupledspassningar men det ger oss i detta mentalt sargade tillstånd inga fördelar utan snarare tar anfallen längre tid, forwards måste avbryta sina åkningar osv när backarna skall kludda med pucken för att det inte finns ett alternativ redan innan de tar emot första passet.
Jag förstår att man har en spelidé som grundar sig på hög fart och hårt jobb högt i banan men det klaffar inte mellan kedjekomponenterna utan det är enstaka spelare i varje formation som hettar till och går bra medan resten får lägga 99% av energin på att bara ta sig genom mittzon (och då blir det väldigt mycket skridskor för väldigt lite nytta). När vi kommer in fräscha i byte i anfallszon så märks det för då kan vi ofta hålla kvar pucken och sätta press. Här gör sig dock den bristande aggressiva instinkten tillkänna och det "tankekrävande" i spelidén gör att man går till området man är tillsagd istället för vad som skulle kunna generera i farligheter. Inget fel i att försöka vara disciplinerade MEN det gör oss tämligen lättlästa för motståndarna som kan följa en game-plan istället för att tvingas reagera på lösa kanoner i anfallszon.
Vi HAR spelarskickligheten att kunna låta spelarna experimentera i offensiv zon men allt som oftast så slutar det med att det är EN spelare som tappar koncepten och gör det medan de övriga bara blir förvirrade (och återigen blir det ingen avlastning).
Inte för att man skall överge spelidén och jag förstår att man vill fortsätta gnugga i hopp om att det skall släppa någon gång men det kan vara bra att ha mer än ett verktyg i lådan. Hem med winger eller center för att komma ur pressen redan från början (istället för som nu att det tar 10sek innan så sker), snabba pass och korta anfall med två gubbar som direkt driver på mål och skott från första bästa läge. Jobba på returerna och SEN kan man, om man fortfarande behärskar pucken, börja med det högintensiva spelet. Alternera till och från och om kontroll behövs, styr detta från båset innan formationen hoppar in på isen.
/Rant
Man kan tycka att ett kompakt lag får långsamma omställningar och att det finns fog för att ha många spelare högt i banan men kostnaden är att det blir långt mellan lagdelarna och svårare att hitta passningar. I matchen mot HV så märktes detta väldigt tydligt men även i viss mån mot Örebro som är betydligt kompaktare och därmed avlastar varandra på ett annat sätt.
Man förlitar sig på att vi har, på pappret, otroligt skickliga backar som under bra förhållanden kan hitta grymma djupledspassningar men det ger oss i detta mentalt sargade tillstånd inga fördelar utan snarare tar anfallen längre tid, forwards måste avbryta sina åkningar osv när backarna skall kludda med pucken för att det inte finns ett alternativ redan innan de tar emot första passet.
Jag förstår att man har en spelidé som grundar sig på hög fart och hårt jobb högt i banan men det klaffar inte mellan kedjekomponenterna utan det är enstaka spelare i varje formation som hettar till och går bra medan resten får lägga 99% av energin på att bara ta sig genom mittzon (och då blir det väldigt mycket skridskor för väldigt lite nytta). När vi kommer in fräscha i byte i anfallszon så märks det för då kan vi ofta hålla kvar pucken och sätta press. Här gör sig dock den bristande aggressiva instinkten tillkänna och det "tankekrävande" i spelidén gör att man går till området man är tillsagd istället för vad som skulle kunna generera i farligheter. Inget fel i att försöka vara disciplinerade MEN det gör oss tämligen lättlästa för motståndarna som kan följa en game-plan istället för att tvingas reagera på lösa kanoner i anfallszon.
Vi HAR spelarskickligheten att kunna låta spelarna experimentera i offensiv zon men allt som oftast så slutar det med att det är EN spelare som tappar koncepten och gör det medan de övriga bara blir förvirrade (och återigen blir det ingen avlastning).
Inte för att man skall överge spelidén och jag förstår att man vill fortsätta gnugga i hopp om att det skall släppa någon gång men det kan vara bra att ha mer än ett verktyg i lådan. Hem med winger eller center för att komma ur pressen redan från början (istället för som nu att det tar 10sek innan så sker), snabba pass och korta anfall med två gubbar som direkt driver på mål och skott från första bästa läge. Jobba på returerna och SEN kan man, om man fortfarande behärskar pucken, börja med det högintensiva spelet. Alternera till och från och om kontroll behövs, styr detta från båset innan formationen hoppar in på isen.
/Rant
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Med 13 omgångar kvar:
För att klara nytt kontrakt:
5-6 vinster bör räcka. Leksand kommer inte vinna 10 av 13 kvarvarande. Det bör vi klara... men inget är säkert denna säsong.
För att gå vidare till åttondel:
Tippar på 7-8 vinster. Så länge vi vinner en mer än Luleå eller KHK så är ju allt ok. Tyvärr är båda dessa lag bättre än oss och jag tror tyvärr att risken är stor att Luleå kommer tokvärva om de hittar rätt kvalitet i ex. Finland. Två veckors silly season kvar. Känslan nu är att vi faller på målsnöret.
Vad tror ni om detta ärade forum?
För att klara nytt kontrakt:
5-6 vinster bör räcka. Leksand kommer inte vinna 10 av 13 kvarvarande. Det bör vi klara... men inget är säkert denna säsong.
För att gå vidare till åttondel:
Tippar på 7-8 vinster. Så länge vi vinner en mer än Luleå eller KHK så är ju allt ok. Tyvärr är båda dessa lag bättre än oss och jag tror tyvärr att risken är stor att Luleå kommer tokvärva om de hittar rätt kvalitet i ex. Finland. Två veckors silly season kvar. Känslan nu är att vi faller på målsnöret.
Vad tror ni om detta ärade forum?
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Säsongen 16/17
Tar vi 1 pinne per omgång räcker det inte för leksand att ta två.
Kan vi hålla 0-0 i en månad?
Kan vi hålla 0-0 i en månad?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- MarcusDaze
Satt faktiskt och lurade på detta igår kväll och kikade vårat spelschema för resten av säsongen. Vi bör ta mellan 15-20 poäng till innan serien är slut och jag tror att vi kommer att gå om KHK med någon pinne.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Jag är övertygad om att vi tar 10e platsen före Karlskrona.
Avskaffa tre mot tre.
Karlskrona har betydligt lättare spelschema och fler hemmamatcher. Jag säger nog att Karlskrona är lite favoriter att ta tionde. Typ 60-40 Luleå tror jag är lite för bra för att missa tyvärr.Mattias_87 skrev:Jag är övertygad om att vi tar 10e platsen före Karlskrona.
Men sen i ett slutspel kan vad som helst hända hur dåliga vi än varit under hela säsongen. Hoppet är det sista som överger mig iaf!
Spelschemat är tufft för oss. 8 av tretton mot lag som på allvar konkurrerar om plats 1-6. Sedan möter vi Örebro en gång till. Givet 0p.
Så här ser jag på de sista 13:
Vs
LHC (B) 0p Given förlust.
RBK (H) 3p Måstematch.
Bif (H) 1p Svår match men vi har klarat oavgjort tidigare.
Fhc (B) 0p Given förlust.
Saik (B) 0p Given förlust. Saik är tillbaka.
FBK (H) 1-3p Klarar vi kampen den här gången och vilka domare.
LHf (B) 1-3p Som ovan. Avgörande match.
Öhk (H) 3p Måste vinst.
Vlh (H) 0p Är vlh "där" så är det förlust.
Mif (B) 0p Svår match! Mif är bra.
Mif(H) 2p Måste ta poäng hemma.
Lif (B) 3p Måste match kan bli en rysare som avgör vårt öde.
Saik(B) 0p Vinner vi den är det en bragd. Handlar om Saik är i ingenmansland och ställer över folk inför slutspel.
Jag tror tyvärr att vi behöver titta neråt istället för uppåt. Seriens sämsta (Eller näst sämsta)målvaktspar och sämst pp bäddar för detta. Leksand är på gång och har ett ruggigt Go trots förlust senast. Handlar "bara" om 14p.
Vi behöver ett mirakel för att inte upprepa säsong 11-12s avslutning.
Håller ni med om kalkylen?
Vs
LHC (B) 0p Given förlust.
RBK (H) 3p Måstematch.
Bif (H) 1p Svår match men vi har klarat oavgjort tidigare.
Fhc (B) 0p Given förlust.
Saik (B) 0p Given förlust. Saik är tillbaka.
FBK (H) 1-3p Klarar vi kampen den här gången och vilka domare.
LHf (B) 1-3p Som ovan. Avgörande match.
Öhk (H) 3p Måste vinst.
Vlh (H) 0p Är vlh "där" så är det förlust.
Mif (B) 0p Svår match! Mif är bra.
Mif(H) 2p Måste ta poäng hemma.
Lif (B) 3p Måste match kan bli en rysare som avgör vårt öde.
Saik(B) 0p Vinner vi den är det en bragd. Handlar om Saik är i ingenmansland och ställer över folk inför slutspel.
Jag tror tyvärr att vi behöver titta neråt istället för uppåt. Seriens sämsta (Eller näst sämsta)målvaktspar och sämst pp bäddar för detta. Leksand är på gång och har ett ruggigt Go trots förlust senast. Handlar "bara" om 14p.
Vi behöver ett mirakel för att inte upprepa säsong 11-12s avslutning.
Håller ni med om kalkylen?
Säsongen 16/17
Ja en poäng senaste tre skulle varit sju eller åtta. För första gången någonsin skiter jag blankt i slutspel, bara håll undan Leksand.EspenK skrev:Spelschemat är tufft för oss. 8 av tretton mot lag som på allvar konkurrerar om plats 1-6. Sedan möter vi Örebro en gång till. Givet 0p.
Än värre är att nästa säsong redan känns helt iskall. Ytterligare en säsong med ett identitetslöst spelsystem, seriens sämsta sportchefer, trötta tränare och Reideborn, Vejdemo, Hank och Ridderwall på kontrakt, ja det är iallafall inget man längtar sig blå efter.
Kan Leksand hålla ett snitt resterande matcherna på över 2p per match?
Färjestad BK - Leksands IF
Leksands IF - Örebro HK
Leksands IF - HV 71 Förlust
Brynäs IF - Leksands IF
Leksands IF - Växjö Lakers HC Förlust
Leksands IF - Skellefteå AIK Förlust
Frölunda HC - Leksands IF Förlust
Leksands IF - Frölunda HC Förlust
Leksands IF - Karlskrona HK
Rögle BK - Leksands IF
Luleå HF - Leksands IF
Leksands IF - Djurgårdens IF
Leksands IF - Brynäs IF
Rester 3p:are och de landar på 60p (36+24) och vi 64p (50+14)
Skulle vi inte spela in de där 14p då kan det dock bli jobbigt...
Leksands IF - Örebro HK
Brynäs IF - Leksands IF
Rögle BK - Leksands IF
Luleå HF - Leksands IF
Leksands IF - Brynäs IF
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Känns väl oerhört osannolikt att seriens näst sämsta lag helt plötsligt skulle hålla ett snitt resterande matcher på 2p/match. Serieledande Växjö har ett snitt på 2p/match för hela säsongen som en jämförelse.Andspe skrev:Kan Leksand hålla ett snitt resterande matcherna på över 2p per match?
Leksands IF - Örebro HK
Brynäs IF - Leksands IF
Rögle BK - Leksands IF
Luleå HF - Leksands IF
Leksands IF - Brynäs IF
Jag tror nog att DIF redan kommer att klara kontraktet. Det var en sak om de tre laget bakom såg bra ut men de gör de verkligen inte. Varje gång DIF har tappat poäng och de har chansen att knapra in så förlorar de också. Man ska nog titta uppåt istället det är ju bara två poäng och Luleå och Karlskrona ser inte bra ut heller. Karlskrona har fallit som en sten genom tabellen och jag tror mer på att Karlskrona blandar sig i bottenstriden mer än DIF. Sen är det inte alltid en nackdel att möta bättre lag i slutet av säsongen. De har troligtvis redan placeringen klar och har redan början ställa in sig på slutspel. I motsvarighet Mot de lagen som ligger i botten som kämpar desperat för överlevnad.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Tycker det är svårt nog att tippa en match. Nästan omöjligt att tippa rätt 3-4 matcher i rad. Att då förutspå de kommande 13!! matcherna är ingen lätt uppgift.
Vi måste dock snarast bryta den negativa trenden. Vi har dessvärre genom åren blivit allt skickligare på att hålla i negativa trender och det har varit betydligt lättare att tippa våra förluster.
Plats 10 är klart rimligt att nå, likaså plats 13.
Fortsätter den mentala kollapsen ikväll....6-1?
Vi måste dock snarast bryta den negativa trenden. Vi har dessvärre genom åren blivit allt skickligare på att hålla i negativa trender och det har varit betydligt lättare att tippa våra förluster.
Plats 10 är klart rimligt att nå, likaså plats 13.
Fortsätter den mentala kollapsen ikväll....6-1?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Satt och tittade på listan över avstängningar i år och tycker det är helt åt helvete att den med längst avstängning är Alexander Falk med 6 matcher för en incident där spelaren inte blev skadad utan spelade resterande del av matchen.
sitter disciplinnämnden med tärning och delar ut avstängningar eller?
vad var det Forsberg fick för sitt mordförsök 3 matcher?
sitter disciplinnämnden med tärning och delar ut avstängningar eller?
vad var det Forsberg fick för sitt mordförsök 3 matcher?
Att vi torskar idag är i alla fall 99,99999% sannolikhet.
Utöver detta tycker jag att vi kan börja skita i att spela övertid/straffar på hemmaplan, ge det andra laget extrapoängen så hinner vi supportrar hem i tid
Utöver detta tycker jag att vi kan börja skita i att spela övertid/straffar på hemmaplan, ge det andra laget extrapoängen så hinner vi supportrar hem i tid