Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget
Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg
Är för övrigt försiktigt optimistisk kring Murray till DIF.
Tror SHL skulle passa honom mycket bättre än tuta och köra Allsvenskan t ex.
Dessutom med tanke på all deg han redan tjänat tror jag inte han skulle begära några fantasisummor för att spela för oss.
Lägg därtill det positiva han kan bidra med mot sponsorer och även till försäljning av biljetter.
Dessutom ett utsökt lagkaptensämne enligt mig.
Dessutom med tanke på all deg han redan tjänat tror jag inte han skulle begära några fantasisummor för att spela för oss.
Lägg därtill det positiva han kan bidra med mot sponsorer och även till försäljning av biljetter.
+1Kall-El skrev:Är för övrigt försiktigt optimistisk kring Murray till DIF.
DIF 4 Ever
Den backbesättningen tror jag inte räcker till för att undvika någon av de två bottenplatserna.SirDIFalot skrev:Jag räknar med att Arnesson försvinner. Och tror att det är orealistiskt att hoppas på tre riktigt bra backar.Kall-El skrev:Vore inte bra om Arnesson försvinner till AHL.
Gör han detta måste vi få in 4 backar som håller bra till mycket bra SHL-klass.
En annan fråga är om vi är nöjda med Nisse och Högström som offensiva backar till kommande säsong?
Vill Challe ha in en riktig spetsback för PP menar i alla fall jag att vi inte har behov för både Nisse och Högström.
3 PP-backar känns ohyggligt onödigt nämligen och vi skulle återigen få den livsfartliga slagsidan med för många offensiva backar kontra de defensiva.
Med tanke på att vi kommer bli ett bottenalg menar jag att det är av största vikt att ha defensivt viktat försvar.
Finns egentligen bara fyra backar som jag ser som viktiga att behålla nämligen; Norell, Engstrand, Arnesson och Högström. Till den anrättningen behövs som jag ser det back 1, 2 och 3 till lagbygget och två av dessa backar får gärna vara Fernholm och Jahnelöv. Sista spelare in bör vara den där suveräna tvåvägsbacken med kapacitet att styra PP1.
En annan fråga här är om en spelare som Holm håller för SHL?
Englund, Holm, Norell, Ollas-Mattsson, Nils och Högström kvar. Addera Ahnelöv och Fernholm. Tror det är orealistiskt att hoppas på ytterligare en. Typ Murray.
Har för övrigt svårt att köpa att Arnesson skulle vara särskilt mycket bättre än några av de som "behålls" ovan.
Att chansa på att Holm, Högström och Nisse skall fungera i SHL alla tre känns väldigt farligt.
Kan köpa att man prövar 2/3 men inte 3/3.
Sedan kan man inte heller räkna med att spelare som Englund och Norell kommer fortsätta med samma fina utveckling, unga spelare tenderar att få sina dippar.
Skulle Arnesson förvinna, som enligt mig är klasser bättre och mer pålitlig än spelare som Holm och Andersson t ex, ja då måste vi minimum få in tre backar av hög klass, helst fyra.
Glöm dessutom inte bort att rimligtvis bör få in en del pengar på en spelare som Wennberg. Kan inte tänka mig annat än att han försvinner till NHL och då får väl vi 2/3 av de pengarna också. Bara att hoppas att Åberg samt Gustafsson ges samma möjlighet och tar dem.
Sedan skall det sägas att jag vill bygga ett lag kring en väldigt bra målvakt samt bra defensiv backbesättning. Lägg därtill två riktigt bra centrar som kan styra var sin kedja. Resten kan bestå av en grå massa hårt jobbandes spelare relativt billiga i drift.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Jag tycker du har orealistiska drömmar då. Självklart kommer majoriteten av truppen bestå av spelare vi hade i Allsvenskan. I synnerhet nu när vi inte får alla TV-pengar första året. Nils är ju definitivt en back på SHL-nivå, han hade garanterat spelat där om vi inte gick upp. Englund och Norell är jag övertygad om också. Frågan är om vi får behålla dom bara.Kall-El skrev:Den backbesättningen tror jag inte räcker till för att undvika någon av de två bottenplatserna.SirDIFalot skrev:Jag räknar med att Arnesson försvinner. Och tror att det är orealistiskt att hoppas på tre riktigt bra backar.Kall-El skrev:Vore inte bra om Arnesson försvinner till AHL.
Gör han detta måste vi få in 4 backar som håller bra till mycket bra SHL-klass.
En annan fråga är om vi är nöjda med Nisse och Högström som offensiva backar till kommande säsong?
Vill Challe ha in en riktig spetsback för PP menar i alla fall jag att vi inte har behov för både Nisse och Högström.
3 PP-backar känns ohyggligt onödigt nämligen och vi skulle återigen få den livsfartliga slagsidan med för många offensiva backar kontra de defensiva.
Med tanke på att vi kommer bli ett bottenalg menar jag att det är av största vikt att ha defensivt viktat försvar.
Finns egentligen bara fyra backar som jag ser som viktiga att behålla nämligen; Norell, Engstrand, Arnesson och Högström. Till den anrättningen behövs som jag ser det back 1, 2 och 3 till lagbygget och två av dessa backar får gärna vara Fernholm och Jahnelöv. Sista spelare in bör vara den där suveräna tvåvägsbacken med kapacitet att styra PP1.
En annan fråga här är om en spelare som Holm håller för SHL?
Englund, Holm, Norell, Ollas-Mattsson, Nils och Högström kvar. Addera Ahnelöv och Fernholm. Tror det är orealistiskt att hoppas på ytterligare en. Typ Murray.
Har för övrigt svårt att köpa att Arnesson skulle vara särskilt mycket bättre än några av de som "behålls" ovan.
Att chansa på att Holm, Högström och Nisse skall fungera i SHL alla tre känns väldigt farligt.
Kan köpa att man prövar 2/3 men inte 3/3.
Sedan kan man inte heller räkna med att spelare som Englund och Norell kommer fortsätta med samma fina utveckling, unga spelare tenderar att få sina dippar.
Skulle Arnesson förvinna, som enligt mig är klasser bättre och mer pålitlig än spelare som Holm och Andersson t ex, ja då måste vi minimum få in tre backar av hög klass, helst fyra.
Glöm dessutom inte bort att rimligtvis bör få in en del pengar på en spelare som Wennberg. Kan inte tänka mig annat än att han försvinner till NHL och då får väl vi 2/3 av de pengarna också. Bara att hoppas att Åberg samt Gustafsson ges samma möjlighet och tar dem.
Expert.
DIFRobbex skrev:Ny-Ny-Ny
Sören-ny-jakobs
johner-ljungh-saviano
hank-honk-ahlen
Heinerö-j-20
Nisse-ny (Fernholm)
Ny(Ahnelöv)-Englund
Högström-Holm
Norell- Adam ollas-mattson.
Tellan
Adam/Mattson
Detta lag tror jag på. Finns fart, målskyttar, grovjobbare och passningsläggare.
Tror inte på taktiken med att byta ut halva laget. Bättre försöka behålla många och endast plocka in enstaka nyförvärv av kvalité.
fokus ligger på att klara sig kvar och på sikt bygga upp ett starkt lag.
Förklara gärna för mig hur du kan ranka (egentligen någon) Englund och Holm (!?) före Norell? Och även Nisse före Högström? Högström var om inte den största, i alla fall en av de mest betydelsefulla faktorerna till att vi faktiskt gick som vi gick i slutet och hur kvalserien slutade.
Forwardsidan håller jag med dig om i det stora hela, men är rätt säker på att Guter stannar.
Låter säkert tjatig men vill återigen påpeka att gå upp till SHL betyder stora skillnader i tempo och kvalitet, AOM var inte i närheten att ta plats på 9 backar iår, kan någon snälla förklara för mig hur han ska kunna ta den sjunde backplatsen i SHL då?
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
+1DIFRobbex skrev:Ny-Ny-Ny
Sören-ny-jakobs
johner-ljungh-saviano
hank-honk-ahlen
Heinerö-j-20
Nisse-ny (Fernholm)
Ny(Ahnelöv)-Englund
Högström-Holm
Norell- Adam ollas-mattson.
Tellan
Adam/Mattson
Detta lag tror jag på. Finns fart, målskyttar, grovjobbare och passningsläggare.
Tror inte på taktiken med att byta ut halva laget. Bättre försöka behålla många och endast plocka in enstaka nyförvärv av kvalité.
fokus ligger på att klara sig kvar och på sikt bygga upp ett starkt lag.
Finns oerhört stor potential i detta lag. Behåll stora delar och framförallt vill jag att vi ska vara rädda om de unga backarna. Sedan kommer det givetvis behövas mer spets.
.
Timmy lär sluta och Lidström får nog lämna.
Lägg krutet på att ersätta dessa med två rejäla förstärkningar.
Norell, Englund, O-M, Arnesson (lämnar?) och Holm kan och lär ta steg framåt till nästa år.
Behåll Nisse och Högström och vi har en mycket lovande uppställning med både bredd och spets.
Helt enig även på målvaktssidan.
Framåt ser det knepigare ut. Enda säkra linan att behålla är väl Hank, Honken och Ahlen.
Sedan saknar vi förstalina. Håller verkligen Sören eller Ljungh för en plats där?
Kanske behöver vi en helt ny förstakedja och vad finns det då kvar i kassan?
Ah, jag delar nog allt du skriver Robbex, du verkar vara en klok kille

– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Håller helt med dig (även i din förra post). Tror att vi skulle kunna tjäna på att försöka bygga ett tuffare lag. Ser också att vi behöver få in minst tre backar som är beprövade på elitserienivå och har sin styrka bakåt. Ahnelöv och Fernholm tillsammans med Robin Jonsson skulle klara det fint. Sedan är jag inte säker på att Nisse håller på blålinjen i elitserien, men det lär ju vara en hyfsat billig lösning. Blir det trissande med Modo så tycker jag dock att vi ska backa ur. Vill dom slänga massa stålar över honom så varsågoda.Kall-El skrev:Är för övrigt försiktigt optimistisk kring Murray till DIF.
Jag tycker även man ska lägga bra mycket mer fokus på stabila centrar än ytterforwards.
Född till sportchef.
Kall-El skrev:Är för övrigt försiktigt optimistisk kring Murray till DIF.
Om det finns en chans att värva honom måste vi ju göra det! Mkt hellre Dogge än Fernholm! Sen kan han ju sänka Nilson med några sköna tacklingar också

Är inte Jakobs för övrigt typexemplet på en spelare som håller för Allsvenskan, men inte SHL?
Han har inte lyckats i vare sig Leksand eller Luleå på den nivån hittills. Tror inte heller att han skulle bli tokbillig lönemässigt.
Samma sak kan för övrigt sägas gälla spelare som Guter och Johner också då dessa bör spela i "leadinglines" för att fungera. En spelare som Saviano med sin intensiva fina skridskoåkning tror jag däremot inte skulle göra bort sig alls i t ex en tredjelina.
Han har inte lyckats i vare sig Leksand eller Luleå på den nivån hittills. Tror inte heller att han skulle bli tokbillig lönemässigt.
Samma sak kan för övrigt sägas gälla spelare som Guter och Johner också då dessa bör spela i "leadinglines" för att fungera. En spelare som Saviano med sin intensiva fina skridskoåkning tror jag däremot inte skulle göra bort sig alls i t ex en tredjelina.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Daniel Fernholm
Jonas Ahnelöv
Robin Jonsson
Tre stabila defensiva backar, jag hoppas vi hugger åtminstone två av dom.
Jonas Ahnelöv
Robin Jonsson
Tre stabila defensiva backar, jag hoppas vi hugger åtminstone två av dom.
Spela fult
Vad krävs för att signa kontrakterade spelare i SHL?
Jag tänker på:
Alexander Wennberg
Pontus Åberg
Erik Gustafsson
m.m.
Jag tänker på:
Alexander Wennberg
Pontus Åberg
Erik Gustafsson
m.m.
- SirDIFalot
Men glöm dom där. Dom är förlorade.adamvest skrev:Vad krävs för att signa kontrakterade spelare i SHL?
Jag tänker på:
Alexander Wennberg
Pontus Åberg
Erik Gustafsson
m.m.
Expert.
Murray säger ju att NHL är prio 1 men om det inte blir av så kan han tänka sig DIF. Men jag får lite av känslan att han har gjort sitt där borta.
Vad tycker ni? Nån av er som ser Montreal ofta?
- SirDIFalot
Det beror lite på vad han har för krav. Kan definitivt få ett NHL-kontrakt som 7:e back i ett lag typ. Men han har ju under året gråtit lite så fort han inte fått spela 18-19 min per match. Det lär han aldrig få igen.ciirree skrev:Murray säger ju att NHL är prio 1 men om det inte blir av så kan han tänka sig DIF. Men jag får lite av känslan att han har gjort sitt där borta.
Expert.