KS: Djurgårdens IF - Rögle BK, 15/3, 2012

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Struten
Säsongskort: Ja

Re: KS: Djurgårdens IF - Rögle BK, 15/3, 2012

Inlägg av Struten »

Vad är det med det här jävla forumet?

När det finns så mycket att gnälla på och när vi bara gräver oss djupare ned mot bottnen så ska det helt plötsligt börja klagas på Wesslau. Gustaf Wesslau!? Det har funnits så många problem i vår förening under det senaste året/säsongen. Allt från sportchef till hemsida, från kommunikation med supportrar till kasssa insatser på isen o.s.v.

Gustaf är fan inte ett av dem. Han är spelaren som räddat DIF under en säsong där allt annat gått spikrakt åt helvete. Vi ska vara tacksamma för honom.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av minalman »

Struten skrev:Vad är det med det här jävla forumet?

När det finns så mycket att gnälla på och när vi bara gräver oss djupare ned mot bottnen så ska det helt plötsligt börja klagas på Wesslau. Gustaf Wesslau!? Det har funnits så många problem i vår förening under det senaste året/säsongen. Allt från sportchef till hemsida, från kommunikation med supportrar till kasssa insatser på isen o.s.v.

Gustaf är fan inte ett av dem. Han är spelaren som räddat DIF under en säsong där allt annat gått spikrakt åt helvete. Vi ska vara tacksamma för honom.
Ingen i laget kan låta bli att fråga sig vad de kunnat göra bättre. Detta är en lagsport där alla ska bidra med mer än bara sig själv. Det är enbart detta jag är kritisk mot avseende Wesslau. Samma kritik gäller alla andra i laget, men hos dem finns det mycket mer att säga. Och på ett forum så är det tillåtet att inte bara hålla med om allting. Hade Wesslau redan signat för DIF nästa år, oavsett utgång av KS hade han visat att han tänker på laget. Hans tvekan om framtiden sprider osäkerhet i ett redan osäkert lag, det förstår alla som kan något om gruppsykologi.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Så nu sprider han osäkerhet i laget för att han inte skrivit nytt kontrakt än också? Men herregud...
Expert.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:Så nu sprider han osäkerhet i laget för att han inte skrivit nytt kontrakt än också? Men herregud...
Ja just det! Tror du någon i gnaget eller fbk beter sig så? Det är inte spelet på isen, utan stämningen i truppen som påverkas.
kaminor

Inlägg av kaminor »

minalman skrev:
SirDIFalot skrev:Så nu sprider han osäkerhet i laget för att han inte skrivit nytt kontrakt än också? Men herregud...
Ja just det! Tror du någon i gnaget eller fbk beter sig så? Det är inte spelet på isen, utan stämningen i truppen som påverkas.
Eh, ja? Det finns massor av spelare som inte skrivit på nytt kontrakt. T.ex. Gynge i gnaget.

Varför skulle han skriva på kontrakt. Han har burit hela laget på sina axlar och får bara skit tillbaks, och vill självfallet inte lira i Allsvenskan.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

kaminor skrev:
minalman skrev:
Eh, ja? Det finns massor av spelare som inte skrivit på nytt kontrakt. T.ex. Gynge i gnaget.
Ääh, jag lägger ned det här. Wesslau är Gud! Inget han gör är fel. Inte ens klantiga glipan vid 2-2 i går. Matchavgörande miss, men det var inte hans fel. Det var Järlans.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Ärligt talat. Varför ska Gustaf Wesslau vara immun mot kritik? Jag älskar Wesslau. Han har räddat oss i fler matcher än han behövt. Men när han är medioker, så skriver jag fan att han är medioker. I kvalserien är det ingen tussenuttig ryggdunkning som gäller. Nu ska man fan prestera, inget annat.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jim Morrison skrev:

Ärligt talat. Varför ska Gustaf Wesslau vara immun mot kritik? Jag älskar Wesslau. Han har räddat oss i fler matcher än han behövt. Men när han är medioker, så skriver jag fan att han är medioker. I kvalserien är det ingen tussenuttig ryggdunkning som gäller. Nu ska man fan prestera, inget annat.
Han är knappast immun mot kritik. När han missat en lätt puck så skriver folk det. Men klart det blir ett jävla liv när någon hittar på att det är hans ansvar att backarna agerat så osäkert, att han bara bryr sig om sig själv och inte sina lagkamrater för att han dricker vatten i powerbreaksen istället för att snacka med laget, eller att det är han som sprider osäkerhet i laget för att han inte förlängt sitt kontrakt än, trots att ingen annan spelare i DIF har förlängt sitt kontrakt.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:
Jim Morrison skrev:

Han är knappast immun mot kritik. När han missat en lätt puck så skriver folk det. Men klart det blir ett jävla liv när någon hittar på att det är hans ansvar att backarna agerat så osäkert, att han bara bryr sig om sig själv och inte sina lagkamrater för att han dricker vatten i powerbreaksen istället för att snacka med laget, eller att det är han som sprider osäkerhet i laget för att han inte förlängt sitt kontrakt än, trots att ingen annan spelare i DIF har förlängt sitt kontrakt.
I detta fall är det min åsikt att om han skulle vara en sådan otrolig målvakt som alla vill göra honom till så kunde han ha gjort mer. Det är lika mycket hans ansvar att backarna funkar som alla andras. Det är för mycket hyllande av vissa och dissande av andra som förstör lagbygget. Det räcker inte att göra sitt eget jobb i ett lag på fallrepet. Jag har dessutom inte påstått att det är enbart hans ansvar, men när vi har en råsopa som Montén som backtränare så skulle det behövas att alla går in och hjälper till med hur försvaret skall förbättras. Jag tycker att Wesslau verkar helt nöjd med sin egen insats i år och känner sig trygg med att han kan dra vidare. Han är absolut delaktig i årets resultat, även fast han är bäst av de sämsta och ska ta ansvar för det. Skulle han och andra som gjort lite nytta i år vara riktiga Djurgårdare skulle de stanna kvar oavsett vad som sker nästa år.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Men herregud, Wesslau har varit vår genomgående bästa spelare - hela jävla säsongen. Att han inte kan spika igen i alla moment när backarna fullständigt står och kvartar i egen zon i varenda jäkla byte är väl knappast något konstigt med?

Vad ställer du för krav på en målvakt egentligen? Vårt försvarsspel i Rögle matchen var garanterat det sämsta vi presterat på hela säsongen. Våra backar var helt vilse. Våra forwards stod och glodde, fullständigt passiva. Hur lätt är det för en målvakt att spika igen fullt ut?

Han gjorde ingen kanonmatch, det är väl uppenbart när man släpper 4 puckar mot Rögle - men det finns så otroligt många andra att såga framför GW...
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag säger att ingen i laget kan känna sig nöjd med årets resultat, inte ens Wesslau. Han har inte varit omänsklig i en enda match. Han har inte varit tydlig med att försvara sitt målområde. En gång har han tänt till och fått en tvåminutare. Fast det varit ståplats i hans målområde i var och varannan match. Det är lätt att vara bäst i ett lag med sopor, men så otroligt bra har han inte varit.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

minalman skrev:Jag säger att ingen i laget kan känna sig nöjd med årets resultat, inte ens Wesslau. Han har inte varit omänsklig i en enda match. Han har inte varit tydlig med att försvara sitt målområde. En gång har han tänt till och fått en tvåminutare. Fast det varit ståplats i hans målområde i var och varannan match. Det är lätt att vara bäst i ett lag med sopor, men så otroligt bra har han inte varit.
Tycker det känns helt befängt att gnälla på Wesslau när hela laget i övrigt består av ärkesopor...om vi hade haft ett fungerande försvarsspel under hela säsongen, om vi hade haft forwards som inte blev rundade som koner i egna zonen så hade Wesslau garanterat legat top 3 i målvaktsligan efter grundserien.

Det ä sant dä'.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

-daniel- skrev:Men herregud, Wesslau har varit vår genomgående bästa spelare - hela jävla säsongen. Att han inte kan spika igen i alla moment när backarna fullständigt står och kvartar i egen zon i varenda jäkla byte är väl knappast något konstigt med?

Vad ställer du för krav på en målvakt egentligen? Vårt försvarsspel i Rögle matchen var garanterat det sämsta vi presterat på hela säsongen. Våra backar var helt vilse. Våra forwards stod och glodde, fullständigt passiva. Hur lätt är det för en målvakt att spika igen fullt ut?

Han gjorde ingen kanonmatch, det är väl uppenbart när man släpper 4 puckar mot Rögle - men det finns så otroligt många andra att såga framför GW...
Det håller jag med om. Det fanns många fler som var mycket sämre än Wesslau. Men fyra puckar mot Rögle i Djurgårdens viktigaste match någonsin (ja, kanske)...

Klart man ska kunna gnälla på någon som inte har levt upp till förväntningarna, även fast det finns spelare som har varit sämre? Jag avgudar Wesslau för allt han gjort för oss, fortfarande.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

-daniel- skrev:
minalman skrev:Jag säger att ingen i laget kan känna sig nöjd med årets resultat, inte ens Wesslau. Han har inte varit omänsklig i en enda match. Han har inte varit tydlig med att försvara sitt målområde. En gång har han tänt till och fått en tvåminutare. Fast det varit ståplats i hans målområde i var och varannan match. Det är lätt att vara bäst i ett lag med sopor, men så otroligt bra har han inte varit.
Tycker det känns helt befängt att gnälla på Wesslau när hela laget i övrigt består av ärkesopor...om vi hade haft ett fungerande försvarsspel under hela säsongen, om vi hade haft forwards som inte blev rundade som koner i egna zonen så hade Wesslau garanterat legat top 3 i målvaktsligan efter grundserien.

Det ä sant dä'.
Läs tillbaka på mina inlägg senaste timmen! Jag gnäller inte på Wesslau. Han är vår bästa spelare. Men det finns detaljer som gör att inte ens han är osårbar mot kritik. Han var otroligt mycket bättre i slutspelet för två år sedan. Det står jag för. Det beror inte bara på bättre backar då. Det beror också på honom själv. Nog sagt nu. Han är vår bästa spelare, men jag kräver mer av alla i laget om vi ska slippa AS.
henka83

Inlägg av henka83 »

SirDIFalot skrev:
minalman skrev:
Metal Machine skrev:Jag är också lite kritisk till Wesslau. Han har många bra sidor, men fladdrar väldigt mycket i målet, släpper billiga puckar lite för ofta och returer alldeles för ofta. Dessutom är hans spel runt kassen helt obefintligt. TROTS DET är han en högklassig ES-målvakt. Som Tellan spelar nu är han dock inget nerköp jämfört med Wesslau.
Jag tycker också att en bra målvakt under en säsong ska få ordning på sina försvarare. Som en fotbollsmålis med sin backlinje och en F1-förare sitt serviceteam. Här verkar inte Wesslau gjort något.
Vänta nu... Tycker du det är Wesslaus ansvar att få ordning på backarna?

Och nej, det är inte riktigt så det funkar i fotboll heller. Allt handlar om att vara en bra målvakt för att ge sina försvarare trygghet.
Skämtar du med mig, jag förstår att du inte spelat på elitnivå själv. En målvakt ska styra laget kolla på Fasth tex. Han snackar och dirrigerar, Wesslay är tyst och tillbakadragen. Ni som påstår att Wesslau är en högklassig målvakt vänta och se hur han presterar i HV. Han kommer inte vara speciellt bra.

Skrämmande hur du resonerar dock....
Skriv svar