Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg
Timmy P var en av de mest kompletta spelaren i Elitserien, och samtidigt var riktigt ödmjuk och gav allt. Just därför fick han chansen i KHL trots att han fått lite speltid i många år av sin karriär. Jag hoppas att vi får se honom i DIF nästa säsong, vore underbart.
hehe tänk er att vi får in lite kosing och sedan har dessa backpar nästa år:
D.Tjärnqvist-Kronwall
Klubertanz-Honken
T.pettersson-Eklund/Printz
plus claesson!
D.Tjärnqvist-Kronwall
Klubertanz-Honken
T.pettersson-Eklund/Printz
plus claesson!
Nilson - Ottosson - Ekman
Kronwall- T.Pettersson
Widing/Hannula - Möller - Cehlin
Tjärnqvist - Eklund
Brodin - Eklund - Ölvestad
Holmqvist - Fernholm
Kempe - Tjärnqvist - Norman
Dock kanske inte den optimala situationen för ekonomin
Kronwall- T.Pettersson
Widing/Hannula - Möller - Cehlin
Tjärnqvist - Eklund
Brodin - Eklund - Ölvestad
Holmqvist - Fernholm
Kempe - Tjärnqvist - Norman
Dock kanske inte den optimala situationen för ekonomin
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Okej.
En amatörmässig analys av läget samt lösning.
Vi kommer att ha samma tränartrojka nästa år. Alltså behövs skridskoskickliga spelare som är bra på att vårda pucken och starka längs sargerna.
Vi är även i behov av en ledartyp på centerplats och en ledartyp på backplats.
Målvaktssidan är ett dilemma. Var på en Almtuna fight för ett tag sedan för att se denna Hellberg live. Och han var riktigt jävla tät och följsam. Samtidigt lär han dra till NHL om inom 2 år. I Tellqvist har vi en stabil (?) målvakt i kanske 4 år.
På backsidan bör vi försöka behålla:
Kronwall
Printz
Boumedienne
Holmqvist
Eklund
Dessa herrar är skaplig ES-backar. Dom har sina brister och styrkor men generellt är dom skapliga. Rent generellt så känns det som att den sista backen bör vara en allroundback med styrkorna defensivt. En ragge-typ helt enkelt. Inte det lättaste att hitta direkt.
Så här direkt finns det inget klockrent namn. Kim Johnsson är ju ledig över 700 NHL matcher. Har dock igen sammankoppling med DIF. Vet inte ens hans status just nu, gått skadad om jag förstått det rätt. Är väl mer offensiv också. Drömspelare hade nog varit Tallinder, men har för mig att han skrev på för 4-5 år i höstas. Även utgående kontrakt på Lilja (500+ NHL fighter) och Wallin (585 NHL matcher), ingen av dessa lär hamna i DIF.
Finns ju en del yngre spelare med DIF eller stockholmsanknytning som kanske har utvecklats i AHL som Dennis Persson eller Jonas Ahnelöv.
Andra spelare är Fernholm och Timmy Pettersson. Som sagt. Långt från Ragge-klass.
Jag skulle även kunna tänka mig att fimpa Oscar Eklund och lira Claesson/Holm/Gustafsson på hans plats. Spelare med högra potential. Dock kan Oscar bli en spelare som spelar 500+ matcher i DIF då han är för dålig för NHL/KHL och färgar i tredje backpar utan alltför hög lön i ES.
Hoppas att DIF har scoutat Finland mfl. så att ett fynd a la Klubertanz blir aktuellt.
På forwardssidan är det ett jäkla pussel med löner.
Centersidan.
Norman och Ottosson blir kvar. Två liknande spelartyper där Norman är på väg ikapp.
Fimpen blir kvar i fjärde.
Då krävs en förstacenter.
Det har varit snack om HVs Falk, LHCs Zacke, Kings Möller. Alla dessa skulle väl vara skapliga nyförvärv där jag håller Möller högst.
Forwardssidan
Räknar bort Nisse just nu.
Mackan
Ölvestad
Tjärnqvist
Widing
Hannula
Cehlin
Brodin
Kempe
Tim
Ser gärna alla dessa i DIF nästa år igen. Det gör ju att det inte finns speciellt många platser kvar. Egentligen ingen. Sen vill jag även trycka in Zibanejad samt göra plats för någon av Weigel, Kruger eller Sörensen också.
Nisses lön går till Widing och Hannula får inte lyfta svinigt mycket. Dags att betala tillbaka lite nu Mika.
Det ger ett möjligt lag. Om DIF kan övertala spelare.
Tellan
Hellberg
Kronwall - Printz
Boumedienne - Ska vi säga Lilja?
Holmqvist - Eklund /Claesson/junior
Mackan - Möller - Ölvestad
Hannula - Ottosson - Widing
Zibanejad - Norman - Tjärnqvist
Cehlin - Fimpen - Brodin
Extra:
Kempe
Tim
Nej fan vad svårt det är alltså. Vi sitter inte i en guldsits direkt. Ändå har vi ganska många alternativ. Dags för Järlan att visa sig på styva linan.
En amatörmässig analys av läget samt lösning.
Vi kommer att ha samma tränartrojka nästa år. Alltså behövs skridskoskickliga spelare som är bra på att vårda pucken och starka längs sargerna.
Vi är även i behov av en ledartyp på centerplats och en ledartyp på backplats.
Målvaktssidan är ett dilemma. Var på en Almtuna fight för ett tag sedan för att se denna Hellberg live. Och han var riktigt jävla tät och följsam. Samtidigt lär han dra till NHL om inom 2 år. I Tellqvist har vi en stabil (?) målvakt i kanske 4 år.
På backsidan bör vi försöka behålla:
Kronwall
Printz
Boumedienne
Holmqvist
Eklund
Dessa herrar är skaplig ES-backar. Dom har sina brister och styrkor men generellt är dom skapliga. Rent generellt så känns det som att den sista backen bör vara en allroundback med styrkorna defensivt. En ragge-typ helt enkelt. Inte det lättaste att hitta direkt.
Så här direkt finns det inget klockrent namn. Kim Johnsson är ju ledig över 700 NHL matcher. Har dock igen sammankoppling med DIF. Vet inte ens hans status just nu, gått skadad om jag förstått det rätt. Är väl mer offensiv också. Drömspelare hade nog varit Tallinder, men har för mig att han skrev på för 4-5 år i höstas. Även utgående kontrakt på Lilja (500+ NHL fighter) och Wallin (585 NHL matcher), ingen av dessa lär hamna i DIF.
Finns ju en del yngre spelare med DIF eller stockholmsanknytning som kanske har utvecklats i AHL som Dennis Persson eller Jonas Ahnelöv.
Andra spelare är Fernholm och Timmy Pettersson. Som sagt. Långt från Ragge-klass.
Jag skulle även kunna tänka mig att fimpa Oscar Eklund och lira Claesson/Holm/Gustafsson på hans plats. Spelare med högra potential. Dock kan Oscar bli en spelare som spelar 500+ matcher i DIF då han är för dålig för NHL/KHL och färgar i tredje backpar utan alltför hög lön i ES.
Hoppas att DIF har scoutat Finland mfl. så att ett fynd a la Klubertanz blir aktuellt.
På forwardssidan är det ett jäkla pussel med löner.
Centersidan.
Norman och Ottosson blir kvar. Två liknande spelartyper där Norman är på väg ikapp.
Fimpen blir kvar i fjärde.
Då krävs en förstacenter.
Det har varit snack om HVs Falk, LHCs Zacke, Kings Möller. Alla dessa skulle väl vara skapliga nyförvärv där jag håller Möller högst.
Forwardssidan
Räknar bort Nisse just nu.
Mackan
Ölvestad
Tjärnqvist
Widing
Hannula
Cehlin
Brodin
Kempe
Tim
Ser gärna alla dessa i DIF nästa år igen. Det gör ju att det inte finns speciellt många platser kvar. Egentligen ingen. Sen vill jag även trycka in Zibanejad samt göra plats för någon av Weigel, Kruger eller Sörensen också.
Nisses lön går till Widing och Hannula får inte lyfta svinigt mycket. Dags att betala tillbaka lite nu Mika.
Det ger ett möjligt lag. Om DIF kan övertala spelare.
Tellan
Hellberg
Kronwall - Printz
Boumedienne - Ska vi säga Lilja?
Holmqvist - Eklund /Claesson/junior
Mackan - Möller - Ölvestad
Hannula - Ottosson - Widing
Zibanejad - Norman - Tjärnqvist
Cehlin - Fimpen - Brodin
Extra:
Kempe
Tim
Nej fan vad svårt det är alltså. Vi sitter inte i en guldsits direkt. Ändå har vi ganska många alternativ. Dags för Järlan att visa sig på styva linan.
Född till sportchef.
Möller är ju tyvärr inte den ledande centertypen vi behöver. Han är duktig, ja, men inget säkert kort som drar med sig övriga laget och alltid producerar framåt och stänger bakåt.
Jag röstar för Niklas Persson, stockholmskille med enorma egenskaper. Är beredd att fimpa både Hannula och Widing till förmån för honom.
Jag röstar för Niklas Persson, stockholmskille med enorma egenskaper. Är beredd att fimpa både Hannula och Widing till förmån för honom.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Håller med om Möller. Dessutom väger han lite för lätt. Vi behöver en tung, grisig och halv-elak center.Mäklaren skrev:Möller är ju tyvärr inte den ledande centertypen vi behöver. Han är duktig, ja, men inget säkert kort som drar med sig övriga laget och alltid producerar framåt och stänger bakåt.
Niklas Persson är en klasslirare, ja. Men har hört att han inte är den mest trevliga pricken utanför isen, att han har lite väl mycket förkärlek till sig själv. Dementera gärna, för det är inget jag kan styrka över huvud taget.
Nej, drömmen för mig alla kategorier är Thoresen. Men chansen att han lirar hos oss nästa säsong är ungefär densamma som att jag hittar Jesus i mitt liv...
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2011-01-31 14:39:10, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
- SkönaDjurgårn
Vi har en bedrövlig backsida och du vill behålla exakt samma backsida men du bänkar Claesson, vårt enda framtidshopp?! Det fattar jag ingenting utav. Jag skulle kunna dumpa vem som helst eller helst flera av dem du rabblar upp (okej, kanske inte Kronwall och i viss mån Printz):
Kronwall
Printz
Boumedienne
Holmqvist
Eklund
...för att dels ge plats åt Claesson men också värva någon ny, bra back. Ta vem som helst, är less på dem vi har.
Sen hoppas man ju på Tellan såklart. Med sitt DIF-hjärta och skicklighet kommer han att vara ovärderlig att bygga laget runt, de närmaste åren. Här kommer jag bli enormt besviken om DIF-ledningen väljer något annat alternativ. Han vill ju hem! Som båsöppnare kan man ta vem som helst. En billig, lovande lösning kanske vore bra.
Håller med om att en förstecenter är extremt viktig också. Där måste man verkligen lägga manken till och hitta en helt otroligt bra spelare om det nu finns sådana som vill spela i elitserien...
Sammanfattningsvis: Claesson ges fullt förtroende, Tellan kommer hem och vi förstärker med en spelskicklig back och en klasscenter.
Claesson finns ju redan i truppen och Tellan vill ju hem ---> vi behöver bara leta efter en back och en center.
Kronwall
Printz
Boumedienne
Holmqvist
Eklund
...för att dels ge plats åt Claesson men också värva någon ny, bra back. Ta vem som helst, är less på dem vi har.
Sen hoppas man ju på Tellan såklart. Med sitt DIF-hjärta och skicklighet kommer han att vara ovärderlig att bygga laget runt, de närmaste åren. Här kommer jag bli enormt besviken om DIF-ledningen väljer något annat alternativ. Han vill ju hem! Som båsöppnare kan man ta vem som helst. En billig, lovande lösning kanske vore bra.
Håller med om att en förstecenter är extremt viktig också. Där måste man verkligen lägga manken till och hitta en helt otroligt bra spelare om det nu finns sådana som vill spela i elitserien...
Sammanfattningsvis: Claesson ges fullt förtroende, Tellan kommer hem och vi förstärker med en spelskicklig back och en klasscenter.
Claesson finns ju redan i truppen och Tellan vill ju hem ---> vi behöver bara leta efter en back och en center.
DIF_Soldier skrev:Håller med om Möller. Dessutom väger han lite för lätt. Vi behöver en tung, grisig och halv-elak center.Mäklaren skrev:Möller är ju tyvärr inte den ledande centertypen vi behöver. Han är duktig, ja, men inget säkert kort som drar med sig övriga laget och alltid producerar framåt och stänger bakåt.
Niklas Persson är en klasslirare, ja. Men har hört att han inte är den mest trevliga pricken utanför isen, att han har lite väl mycket förkärlek till sig själv. Dementera gärna, för det är inget jag kan styrka över huvud taget. Nej, drömmen för mig alla kategorier är Thoresen. Men chansen att han lirar hos oss nästa säsong är ungefär densamma som att jag hittar Jesus i mitt liv...
Tänker inte dementera, har hört det också samt skrivit det här tidigare.
- DIF_Soldier
Boumedienne ut, Klubertanz in.
Lassen ut, Timmy Petterson in.
Kronwall
Printz
Holmqvist
Pettersson
Klubertanz
Eklund
Deilert
Lassen ut, Timmy Petterson in.
Kronwall
Printz
Holmqvist
Pettersson
Klubertanz
Eklund
Deilert
Säg den glädje som varar
Är det därför Niklas Persson brukar vara assisterande lagkapten i Tre Kronor?
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Nej tycker fortfarande att Oscar Möller är prio 1 .. då han är fruktansvärt skicklig i offensiven. Tycker vi har andra som täcker upp defensiven mycket bra. + en skicklig defensiv back
Intressanta tankar. Håller med om att en målvakt, en back och en center är det som behövs.android skrev:text
Rent generellt så känns det som att den sista backen bör vara en allroundback med styrkorna defensivt. En ragge-typ helt enkelt. Inte det lättaste att hitta direkt.
text
Tellqvist känns given, men inte Hellberg som tvåa. Då funkar det bra med Owuya eller Sandberg som backup.
Det närmaste ledartypen på backen vi kan komma är nog Daniel Tjärnqvist. Känns gjutet. Om Bom-Bom inte lyfter sig rejält i ett eventuellt slutspel kan skulle jag lätt vara villig att byta ut honom mot Timmy P. eller Klubertanz. Lassen kan med fördel skänkas bort. Fernholm är ett inte helt omöjligt alternativ.
Center är nog den knivigaste positionen, speciellt med tanke på att det ska vara en förstalinespelare. Niklas Persson vore så klart drömmen. Möller eller Zachrisson känns helt ok. Falk är knappast förstalinematerial, men vore ändå ett hyfsat bra tillskott.
Forwards behöver vi inga. Hannula och Widing får inte kräva monsterlöner om de ska stanna.
Det som blir grymt uppenbart när man ser på matcher från säsongen 09/10 är att vi saknar snabba rörliga backar med god speluppfattning. Kolla valfri match i slutspelet - kvart/semi (i finalen är alla ganska slitna) så ser ni hur det ska se ut när en defensiv linje hålls intakt. Snabbt, enkelt och effektivt mot dagens långsamt, svårt och ineffektivt. Natt och jävla dag.
Vi behöver, enligt lille jag, två/tre klassbackar med fart och frenesi samt smartness.
Vi behöver, enligt lille jag, två/tre klassbackar med fart och frenesi samt smartness.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Men hur är Tjärnqvist fysiska form? Han har ju varit trasig till och från de senaste åren och har väl ännu inte kommit tillbaka från monsterproppen han fick 19 nov? Är tveksam... Fernholm tror jag skulle lyfta sig rejält om han återvänder.kaminor skrev:Intressanta tankar. Håller med om att en målvakt, en back och en center är det som behövs.android skrev:text
Rent generellt så känns det som att den sista backen bör vara en allroundback med styrkorna defensivt. En ragge-typ helt enkelt. Inte det lättaste att hitta direkt.
text
Tellqvist känns given, men inte Hellberg som tvåa. Då funkar det bra med Owuya eller Sandberg som backup.
Det närmaste ledartypen på backen vi kan komma är nog Daniel Tjärnqvist. Känns gjutet. Om Bom-Bom inte lyfter sig rejält i ett eventuellt slutspel kan skulle jag lätt vara villig att byta ut honom mot Timmy P. eller Klubertanz. Lassen kan med fördel skänkas bort. Fernholm är ett inte helt omöjligt alternativ.
Center är nog den knivigaste positionen, speciellt med tanke på att det ska vara en förstalinespelare. Niklas Persson vore så klart drömmen. Möller eller Zachrisson känns helt ok. Falk är knappast förstalinematerial, men vore ändå ett hyfsat bra tillskott.
Forwards behöver vi inga. Hannula och Widing får inte kräva monsterlöner om de ska stanna.
Håller med Magnutz...
Jag ser gärna att man behålller Eklund,Holmqvist och Kronwall Claesson i backuppsättningen och väljer bort boumedienne, lassen och Deilert.
För att sedan försöka knyta till sig Timmy och Tjärna.. och lyfta upp Calle ackered för att kanske senare låna ut honom.
Kyle var ruskigt bra offensivt och stundtals defensivt.. men offensiva backar har vi så det räcker.. där satsar vi ist defensivt
Jag ser gärna att man behålller Eklund,Holmqvist och Kronwall Claesson i backuppsättningen och väljer bort boumedienne, lassen och Deilert.
För att sedan försöka knyta till sig Timmy och Tjärna.. och lyfta upp Calle ackered för att kanske senare låna ut honom.
Kyle var ruskigt bra offensivt och stundtals defensivt.. men offensiva backar har vi så det räcker.. där satsar vi ist defensivt