Mycket fint Salas, Rysningar i 5 minuter!mb81 skrev:Mycket bra Salas och bra musik!!!David1891 skrev:Grym video! Cred till dig Salas!!Salas skrev:Nu fem dagar innan elitseriepremiären så känner jag att det är dags att publicera min film som jag arbetat till och från med på sistone. Första tanken var att den skulle ha dykt upp för någon dag sedan, men fullt upp i schemat och Stefan Livs bortgång sköt upp det hela någon dag.
Men hur som helst, här är mitt bidrag inför årets elitserie.
Djurgården Hockey 2011/2012 - Det här är vårt år!
Film- och bildtråden
Re: Film- och bildtråden
- mallavich
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Ren jävla kärlek Salas.. Ren jävla kärlek!Salas skrev:Nu fem dagar innan elitseriepremiären så känner jag att det är dags att publicera min film som jag arbetat till och från med på sistone. Första tanken var att den skulle ha dykt upp för någon dag sedan, men fullt upp i schemat och Stefan Livs bortgång sköt upp det hela någon dag.
- Daniel942
- Säsongskort: Ja
Jag rös tyvärr inte lika mycket. Kanske för att det var ett filmformat som man sett typ 1000 gånger i sportsammanhang, först lite svartvitt och dyster musik för att gå över till färg och icke-dyster musik.Leow skrev:Mycket fint Salas, Rysningar i 5 minuter!mb81 skrev:Mycket bra Salas och bra musik!!!David1891 skrev:Grym video! Cred till dig Salas!!Salas skrev:Nu fem dagar innan elitseriepremiären så känner jag att det är dags att publicera min film som jag arbetat till och från med på sistone. Första tanken var att den skulle ha dykt upp för någon dag sedan, men fullt upp i schemat och Stefan Livs bortgång sköt upp det hela någon dag.
Men cred ändå.
DIF!
- DIF_Soldier
Håller med Daniel. Det är det som gör det så förutsägbart. Sedan är det inte i 16:9. Framförallt så är klippningen aldrig i takt med musiken, vilket gör att betyget rasar.
Säg den glädje som varar
Så ni vet så finns det ett 10-sekunders klipp från elitseriens årskrönika förra året när nisse ekman hyllades på hovet, det är i första delen. Om någon lyckas få tag på luleå-sändningen i vintras kan ni väl vara snälla att klippa ut just den delen när Nisse hyllas? 

Losing all hope was freedom.
Bra synpunkter. Men för oss dödliga är det här detaljer som man inte ens tänker på, i alla fall inte jag. Jag tycker den var väldigt bra, rätt valda klipp och smart upplägg med "nygamla" speare för året. Extra plus för att det var så många fajtsekvenser också, jag ryser och ser fram mot nedsläpp på hovet nu på lördag!DIF_Soldier skrev:Håller med Daniel. Det är det som gör det så förutsägbart. Sedan är det inte i 16:9. Framförallt så är klippningen aldrig i takt med musiken, vilket gör att betyget rasar.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Jag håller med! ;Dsensei skrev:Bra synpunkter. Men för oss dödliga är det här detaljer som man inte ens tänker på, i alla fall inte jag. Jag tycker den var väldigt bra, rätt valda klipp och smart upplägg med "nygamla" speare för året. Extra plus för att det var så många fajtsekvenser också, jag ryser och ser fram mot nedsläpp på hovet nu på lördag!DIF_Soldier skrev:Håller med Daniel. Det är det som gör det så förutsägbart. Sedan är det inte i 16:9. Framförallt så är klippningen aldrig i takt med musiken, vilket gör att betyget rasar.
Daniel942 skrev:Jag rös tyvärr inte lika mycket. Kanske för att det var ett filmformat som man sett typ 1000 gånger i sportsammanhang, först lite svartvitt och dyster musik för att gå över till färg och icke-dyster musik.
Men cred ändå.
Tack för feedbacken. Det här var första gången som jag klippte ihop varierande filmklipp, och det blev kanske lite mycket att tänka på. Är ändå rätt nöjd personligen, även om jag givetvis vet att det finns saker och ting att förbättra. Det där med formatet på youtube förstår jag mig dock inte på. Ena dagen som man lägger upp något så får man det i dess rätta format, medan formatet dagen efter blir ett helt annat och att skärmen på youtube blir liten. Får kolla upp det där, för jag har fan inte en blekaste aning om vad det är som ligger bakom det. Ska även tänka på att ha det i 4:3 format nästa gång. Tänkte på det för sent, och det var vissa klipp som inte var anpassade till det, vilket ledde till att själva bildformen ändrade sig mitt i videon, vilket fick mig att hålla mig fast till 16:9 denna gång. Men det kommer nog något nytt klipp framöver inom en snar framtid, så jag ska försöka rätta till det då redan från första början.DIF_Soldier skrev:Håller med Daniel. Det är det som gör det så förutsägbart. Sedan är det inte i 16:9. Framförallt så är klippningen aldrig i takt med musiken, vilket gör att betyget rasar.
Angående klippningen i takt med musik som du skriver DIF_Soldier, så förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar. Klippningen i till exempel det här videoklippet känns ju given, när det är tacklingar och ljudet sticker ut vid vissa tillfällen med jämna mellanrum till en början. Men jag känner inte att Hoppípolla ger samma möjligheter. Det ska väl vara vid det tillfället där Brodin kör över Fasth i så fall. Slagsmålet hade passat bättre in där, det kan jag medge, men annars förstår jag inte riktigt vad du menar som ovan sagt.
Men jag ska se till att finslipa det framöver. Ska försöka minimera antalen småfel så gott jag kan.
Tack även till er som har gott att säga om filmen. Det är glädjer att höra att ni tycker att den var bra. Kommer mer framöver, förhoppningsvis än bättre då när smådetaljer som DIF_Soldier och Daniel942 påpekat rättats till.
- DIF_Soldier
Tycker inte att klippningen i "Det gör ont att möta Djurgårn" känns given på något sätt. Även där misslyckas man.
Säg den glädje som varar
Ja, i slutet av klippet så är det inte felfritt. Men början är ju dock riktigt bra klippt (första 45 sekunderna). Borde ha skrivit det på så sätt, för slutet av filmen kan ju absolut förbättras. Så fel av mig där.DIF_Soldier skrev:Tycker inte att klippningen i "Det gör ont att möta Djurgårn" känns given på något sätt. Även där misslyckas man.
Men du verkar ha en fingertoppskänsla för sånt där antagligen, och om du är van vid att redigera videor på högre nivå, om du nu gör det i något sammanhang, så märker du nog mindre fel oftare antagligen. Det kommer väl med tiden antar jag.
Men om du har tid och lust så får du gärna nämna någon tidpunkt i min film och förklara vad som skulle kunnat gjorts bättre. Blir något som jag kan tänka på framöver i så fall, så det hade uppskattats.
- DIF_Soldier
Det första är givetvis takten, som ingen brukar tänka på. Ite SirDIFalot eller Siffer-Danne heller,även om den sistnämnda klipper något mer i takt. Det finns en tendens att sträääääcka ut klippen så långt det går för att det ska passa, vilket i åskådarsammanhang kan bli tradigt. Många klipp är intetsägande. Det är någon video där det är säkert en 6-7 sekunder långt klipp på svenska flaggan hissad i Hovet följt av ett lika långt totalbildsklipp över Hovet.Salas skrev:Ja, i slutet av klippet så är det inte felfritt. Men början är ju dock riktigt bra klippt (första 45 sekunderna). Borde ha skrivit det på så sätt, för slutet av filmen kan ju absolut förbättras. Så fel av mig där.DIF_Soldier skrev:Tycker inte att klippningen i "Det gör ont att möta Djurgårn" känns given på något sätt. Även där misslyckas man.
Men du verkar ha en fingertoppskänsla för sånt där antagligen, och om du är van vid att redigera videor på högre nivå, om du nu gör det i något sammanhang, så märker du nog mindre fel oftare antagligen. Det kommer väl med tiden antar jag.
Men om du har tid och lust så får du gärna nämna någon tidpunkt i min film och förklara vad som skulle kunnat gjorts bättre. Blir något som jag kan tänka på framöver i så fall, så det hade uppskattats.
Det är små små detaljer som avgör en klippnings kvalité. Exempelvis i början, när du i gråskala visar HVs guldmål och Luleås avgörande... Om du lyssnar till pianoslingan hör du att den gör en pausering. Det hade varit snyggare om du klippt från HV-sekvensen till sudden-sekvensen i den pauseringen.
Sedan hade jag personligen sett att man kanske skulle göra texterna mer kortfattade och koncisa. Sedan kunde växlingen av musik skett smidigare vid 0.50 - kanske en övertoning och inte ett abrupt slut innan det andra börjar.
Cred till att du höjer upp det autentiska ljudet i speciella lägen. Det gillas.
Men som sagt är det väldigt små detaljer som avgör När jag redigerar tar det mig cirka 4 timmar att klippa ihop en video på 35 sekunder, borträknat påläggning av filter etc. Det är dessutom också något alla glömmer - videofilter; kontrast, färgjustering och annat.
Med andra ord är det extrem omsorg som krävs.
Säg den glädje som varar
Tack för förklaringen. Nu förstår jag dig bättre.DIF_Soldier skrev:Det första är givetvis takten, som ingen brukar tänka på. Ite SirDIFalot eller Siffer-Danne heller,även om den sistnämnda klipper något mer i takt. Det finns en tendens att sträääääcka ut klippen så långt det går för att det ska passa, vilket i åskådarsammanhang kan bli tradigt. Många klipp är intetsägande. Det är någon video där det är säkert en 6-7 sekunder långt klipp på svenska flaggan hissad i Hovet följt av ett lika långt totalbildsklipp över Hovet.
Det är små små detaljer som avgör en klippnings kvalité. Exempelvis i början, när du i gråskala visar HVs guldmål och Luleås avgörande... Om du lyssnar till pianoslingan hör du att den gör en pausering. Det hade varit snyggare om du klippt från HV-sekvensen till sudden-sekvensen i den pauseringen.
Sedan hade jag personligen sett att man kanske skulle göra texterna mer kortfattade och koncisa. Sedan kunde växlingen av musik skett smidigare vid 0.50 - kanske en övertoning och inte ett abrupt slut innan det andra börjar.
Cred till att du höjer upp det autentiska ljudet i speciella lägen. Det gillas.
Men som sagt är det väldigt små detaljer som avgör När jag redigerar tar det mig cirka 4 timmar att klippa ihop en video på 35 sekunder, borträknat påläggning av filter etc. Det är dessutom också något alla glömmer - videofilter; kontrast, färgjustering och annat.
Med andra ord är det extrem omsorg som krävs.
Det är som du säger små detaljer, och det blir något som jag kan tänka på framöver, helt klart. Det är svårt att få allt att stämma eftersom jag är relativt ny med redigering av videoklipp, men man lär sig av feedback som man får, och jag ska försöka se till att bättra mig framöver på alla de olika punkter som du har nämnt. Men som sagt, tack för feedbacken, det uppskattas!
- SkönaDjurgårn
Nu vill jag inte lägga mig i, om nu Salas vill ha en fet diskussion/lektion om tekniken osv. Men annars säger jag bara"f*ck the haters!". Skitbra klipp och jag älskar att se såna där. Minnet friskas upp och man blir både peppad och rörd när man får se sina hjältar! Tack Salas!
- DIF_Soldier
Jag är ingen hater. Om man publicerar något får man ta följderna, både negativa och positiva.SkönaDjurgårn skrev:Nu vill jag inte lägga mig i, om nu Salas vill ha en fet diskussion/lektion om tekniken osv. Men annars säger jag bara"f*ck the haters!". Skitbra klipp och jag älskar att se såna där. Minnet friskas upp och man blir både peppad och rörd när man får se sina hjältar! Tack Salas!
Dessutom ville han ha feedback.
Säg den glädje som varar
- SkönaDjurgårn
Japp isåfall är det ju lugnt. Fram för fler välskapade filmer då!DIF_Soldier skrev:Jag är ingen hater. Om man publicerar något får man ta följderna, både negativa och positiva.SkönaDjurgårn skrev:Nu vill jag inte lägga mig i, om nu Salas vill ha en fet diskussion/lektion om tekniken osv. Men annars säger jag bara"f*ck the haters!". Skitbra klipp och jag älskar att se såna där. Minnet friskas upp och man blir både peppad och rörd när man får se sina hjältar! Tack Salas!
Dessutom ville han ha feedback.