Daven skrev: ↑2022-03-06 08:48:02
Det är AIK som gäller, om vi pratar Stockholm?
– Klart att AIK ligger väldigt varmt om hjärtat.
Så om Djurgården ringer...?
– De har varit väldigt schyssta mot mig på somrarna. KG Stoppel har varit mottagande och låtit mig och andra varit med och träna. De har behandlat mig väl, men jag ser ingen framtid för mig i Djurgården, som spelare. Även fast jag är tacksam för hjälpen.
Joakim Nordström i Expressen för ungefär tre veckor sen.
Den verkligheten som gällde för tre veckor sen finns inte kvar över huvud taget tack vare en rysk diktator.
Lätt att säga så när man inte ens funderar på om man behöver ta beslut eller inte.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Daven skrev: ↑2022-03-06 08:48:02
Det är AIK som gäller, om vi pratar Stockholm?
– Klart att AIK ligger väldigt varmt om hjärtat.
Så om Djurgården ringer...?
– De har varit väldigt schyssta mot mig på somrarna. KG Stoppel har varit mottagande och låtit mig och andra varit med och träna. De har behandlat mig väl, men jag ser ingen framtid för mig i Djurgården, som spelare. Även fast jag är tacksam för hjälpen.
Joakim Nordström i Expressen för ungefär tre veckor sen.
Den verkligheten som gällde för tre veckor sen finns inte kvar över huvud taget tack vare en rysk diktator.
Lätt att säga så när man inte ens funderar på om man behöver ta beslut eller inte.
Precis så.
Nu lär inte Jocke sakna anbud så han kan säker välja och vraka på Schweiz, Finland, typ Alla SHL-klubbar och kanske t.o.m Nordamerika.
Frågan är ju OM han nu skulle vilja hem till närheten av Stockholm skulle han då ens kunna tänka sig att Spela i HA? Kan han det så blir det ju gnaget.
Kan han inte det så tror jag inte precis han skulle ogilla att spela med Krüger.... De verkar inte ogilla varandra direkt
Koppar in Madde Hööks genomgång av eventuella KHL-hemvändare för er som vill läsa
Målvakter
Lars Johansson, SKA Sankt Petersburg
Här är det inga konstigheter. Lasse har redan kommit överens med Frölunda om att återvända och var överens med klubben redan i november. Är redan klart för en flytt hemåt alltså.
Magnus Hellberg, Sochi
Jagades av Växjö innan deadline. Blev ingenting och de hade säkert kunnat tänka sig en lösning längre än så. Hans klubb i Sverige är Almtuna, men han har spelat för Frölunda. Som dock har fullt på målvaktssidan. Kan därför hamna var som helst vid hemflyttningarnas.
Johan Mattsson, Dinamo Riga
Har spelat för Södertälje, Timrå och Frölunda i Sverige. Skulle säkert kunna vara ett alldeles utmärkt alternativ för Timrå till nästa säsong, som säkerligen hade mått bra av en etablerad målvakt.
Anders Lindbäck, Jokerit
Har varit utomlands i många säsonger, bortsett när han var i Rögle ett tag. Spelar han i Sverige så är hans hemmaklubb Brynäs. Har visserligen en historik i både Timrå och Rögle, men det är i Brynäs det är hemma.
Oscar Dansk, Sparak Moskva
Kom fram i Brynäs, men har spelat för Rögle. Är i grunden en Stockholmskille, och vill säkert spela i det området. Har haft en lite jobbig säsong, utan speciellt mycket spel. Kan nog hamna var som helst i Sverige.
Adam Reideborn, CSKA Moskva
Historik i både Modo och Djurgården, och det är i Djurgården han lär komma om han kommer till SHL. Förmodligen inte omöjligt, då en lucka uppstått hos Djurgården när Mantas Armalis ser ut att lämna för spel i Leksand.
Backar
Linus Hultström, Metallurg Magnitogorsk
Vimmerbyfostrade backen har spelat för Linköping, Leksand och Djurgården. Har sin bas i Sverige i Linköping och det är väl det som ligger närmast till hands. Men med en fin säsong, så kommer inte bud saknas.
Theodor Lennström, Torpedo Nizhny Novgorod
Har redan kommit tillbaka till Sverige och spelar just nu för Färjestad. Hemmaklubben är AIK, men de spelar i HockeyAllsvenskan. Har också spelat för Frölunda. Men Färjestad är väl det som ligger närmst till hands.
Adam Almquist, Dinamo Minsk
Har spelat en hel del säsonger utomlands. Både i Schweiz och KHL. Var i Frölunda, men förknippas i särklass mest med HV71. Går HV upp, så kan det säkerligen vara ett intressant spår för HV-ledningen.
Tim Heed, Spartak Moskva
Den högerfattade backen har spelat för Södertälje, Växjö, Malmö och inte minst Skellefteå AIK i Sverige. Är från Södertälje och har ingen naturlig toppklubb i Sverige. Men har en god relation med Örebros backtränare Stefan Nyman. Det skulle säkert kunna vara ett spår.
Philip Holm, Jokerit
Stockholmskille från början, men har haft sina bästa SHL-år hos Växjö Lakers. Djurgården har alltid ambition att dra hem ”sina” spelare, men Holm har varit dyr. En sådan spelare som säkert kan hamna lite var som helst.
Lukas Bengtsson, Dinamo Minsk
Lämna Linköping för KHL-spel precis innan deadlinen för att kunna bryta kontraktet för utlandsspel. LHC vill säkert ha tillbaka honom igen. Men är Stockholmskille och Huddingefostrad i grunden, som har historik i Mora, och Frölunda också.
Robin Press, Severstal Cherepovets
Misslyckad i Djurgården och Färjestad i SHL. Har även spelat för Almtuna och Södertälje. Är en annan spelare än då han lämnade. Det var i Finland han blommade, så det är kanske där han hamnar i stället för KHL. Skulle få bra betalt som import där.
Jakob Stenqvist, Severstal Cherepovets
Precis som Press, så har Stenqvist aldrig riktigt slagit i Sverige, med spel i Frölunda i SHL. Han fick också genombrottet i Finland. I Sverige är han från Mora, men har spelat för både Modo och Björklöven i HockeyAllsvenskan.
Eric Martinsson, Barys Nur-Sultan
Ursprunget är nordvästra Skåne, men har många gånger nobbat Rögle. Kommer Rögle stå där och vilja ännu en gång? Annars bästa tiden i karriären hos Växjö i SHL och var med i det HV-lag som åkte ur i våras. Kan säkert hamna lite var som helst i ligan.
Lawrence Pilut, Traktor Chelyabinsk
Heter man Pilot så är man Tingsrydsprodukt, punkt slut. Men på högre nivå så är Pilut förstås en HV-kille rakt av. Går HV upp så kan vi räkna med att de kommer göra ett försök att få hem Pilut, som var så vass i klubben vid SM-guldet 2017.
Olle Alsing, Barys Nur-Sultan
Är från Uppsala, men det känns som att det luktade återkomst till Djurgården redan innan KHL blev så osäkert. Nu känns det nästan helt gjutet att han ska komma hem. Om Djurgården klarar sig.
Anton Lindholm, Dinamo Minsk
Skellefteåspelare, som vann SM-guld med klubben. Men är en spelare som låg ute lite på marknaden förra sommaren. Då var både Örebro och Leksand väldigt sugna. Malmö också, som hade Lindholm på lån när han var yngre.
David Rundblad, Sochi
Det fullkomligt skriker Skellefteå till hundra procent om Rundblad. Men Skellefteå har inga direkta luckor att fylla på sin backsida. Det ska man ha klart för sig.
Klas Dahlbeck, CSKA Moskva
Från Katrineholm, men Dahlbecks klubb i Sverige är Linköping. Har visserligen köpt ett hus i Skåne, men spelar han i Sverige, så skulle det vara förvånande om det inte sker i Linköping.
Oscar Fantenberg, SKA Sankt Petersburg
Trojakille i grund och botten, men där kommer han inte spela. Åtminstone inte nu, som färsk OS-back. Frölunda och HV har varit hans adresser tidigare. Men är förmodligen inte låst till någon av dessa.
Maksim Matushkin, Admiral Vladivostok
Björklövenfostrad spelare. Har spelat för Karlskrona och Västerås i Sverige. Har således inga klubb som är given om vi pratar på SHL-nivå i Sverige.
Forwards Malte Strömwall, Dinamo Minsk
Det andas så klart väldigt mycket Luleå om honom med tanke på efternamnet. Har haft en kortare sejour där, som inte var vidare lyckad. Har även spelat för Växjö, och HV71. Men har en ungdomstid i Linköping. Lite intressant att den svenska KHL-spelare som gjort flest poäng faktiskt saknar någon riktigt konkret given klubb i Sverige.
Mattias Tedenby, Dinamo Minsk
Tedenby kommer att spela för HV71 om han kommer hem till Sverige. Något annat finns förmodligen inte på kartan. Ja, han var inlånad i Oskarshamn för 13-14 år sedan, men nej.
Jakob Lilja, Barys Nur-Sultan
Är från Limhamn i Malmö, men har gått upp i Rögles ungdomsled. Har även haft lyckad tid hos både Linköping och Djurgården. Kommer vara en attraktiv spelare. Ska han komma hem så vore det väl ändå dags för Rögle, nu va? Där alla polare i hans ålderskull finns.
Oscar Lindberg, Dynamo Moskva
Har varit frågan om när han ska återvända till Skellefteå. Med tanke på det som nu händer, så är det väl faktiskt nu, som det ska hända?
Emil Pettersson, Spartak Moskva
Timrå, Modo, Skellefteå, Växjö. Där har ni hans klubbar i Sverige tidigare. Men kommer han hem, och Timrå spelar i SHL nästa säsong, så är det nog i den rödvita tröjan vi kommer att få se honom.
Lucas Wallmark, CSKA Moskva
Har tränat med Björklöven på somrarna, och det är hans klubb. Har en ungdomstid i Skellefteå och slog igenom i Luleå. Men en liten outsider här kan vara Djurgården. Har en väldigt god relation med Joakim Fagervall, som säkert kommer ringa Wallmark.
Pär Lindholm, Ak Bars Kazan
Är bara uthyrd under en säsong till den ryska klubben. Har sedan ett avtal med Skellefteå. Det kommer naturligtvis Lindholm bara låta ticka i gång 2022-05-01 och han spelar i Skellefteå nästa säsong, därmed.
Mario Kempe, Dinamo Minsk
Rögle, Modo och Djurgården. Det är hans klubbar i Sverige, men det är ett lag som sticker ut stort. Det är Djurgården. Åker han hemåt nu, så är det av allt att döma bara Djurgården som gäller för honom.
Anton Wedin, Dynamo Moskva
Hade en tuff start på KHL-livet, men lossnade i Dynamo Moskva. Vet att han vill hem till Timrå och pratar man bara samma språk på ekonomin, så får vi nog se en långtidslösning mellan parterna där.
Daniel Zaar, Torpedo Nizhny Novgorod
Har ett avtal med Torpedo nästa säsong. Men spelar han verkligen där? Svaret är troligen nej. Kommer att spela för Rögle om han spelar i Sverige nästa säsong också. Har intresse från Schweiz. Annars givet med RBK.
Joakim Nordström, CSKA Moskva
OS-centern är AIK:are, men de spelar i HockeyAllsvenskan. Därmed försvinner det spåret bort för Nordström som är för ung för att gå ner i HA. Kan därmed troligtvis hamna precis var som helst om han spelar i Sverige.
John Norman, Jokerit
Stockholmskille och Djurgårdare, men har haft sina bästa SHL-år hos Skellefteå. Det är väl de spåren som känns helt givna för Norman.
Jacob Berglund, Barys Nur-Sultan
Var nära Malmö i höstas, men kördes KHL-spåret. Malmö lär väl också var det som är trolig destination. Om han nu spelar i Sverige. Har varit i Tyskland och Schweiz tidigare.
Fredrik Händemark, SKA Sankt Petersburg
Har lämnat Ryssland sedan oktober, men har spelat i ligan denna säsong. Har utgående kontrakt i Malmö, som ville förlänga långt. Det har dragit ut på tiden och andra SHL-klubbar är nu intresserade.
Andre Petersson, Dynamo Moskva
Sägs ha en bostad i Skåne, men det är HV71 som är hans klubb. Det kanske är läget som kommer nu? Att komma hem, och skriva längre kontrakt?
Sebastian Wännström, Dinamo Riga
Historiken finns hos Brynäs, Rögle och Leksand. Tvingades lämna Leksand och åka till Finland. Svårt att se en återkomst i SHL som han presterade sist. Men är från Gävle i grunden. Spelar nu i Schweiz.
Linus Videll, Metallurg Magnitogorsk
Har spelat hur många KHL-klubbar som helst. Hade redan kommit hem till Stockholm och Djurgården, men det skar sig med ledningen och han drog tillbaka till Ryssland. Hemma är Stockholm, eller Södertälje. Ska det kanske bli SSK nu, då? När Dragan redan flyttat hem?
Vi kan potentiellt gå från ett bottengäng till guldkandidat på bara en Silly om vi klarar oss kvar och beroende på vilka som är beredda att vända hem. Ganska sjukt.
Jobba K-G. Jobba Djurgården.
EDIT:
Insåg precis att det finns en uppsjö av bra backar som kan vara aktuella av olika skäl, men som givetvis jagas av andra också.
Philip Holm
Fredrik Claesson
Olle Alsing
Erik Gustafsson
Lukas Bengtsson
Nattuggla_ skrev: ↑2022-03-07 09:58:14
Vi kan potentiellt gå från ett bottengäng till guldkandidat på bara en Silly om vi klarar oss kvar och beroende på vilka som är beredda att vända hem. Ganska sjukt.
EDIT:
Insåg precis att det finns en uppsjö av bra backar som kan vara aktuella av olika skäl, men som givetvis jagas av andra också.
Philip Holm
Fredrik Claesson
Olle Alsing
Erik Gustafsson
Lukas Bengtsson
Om ni får välja två, vilka tar ni?
Svårt, Men Holm som har precis alla egenskaper jag vill ha i en spelande back, där är det dock på håret med att välja Gustafsson istället.
Sen Claesson för att jag vill ha en mer defensiv pjäs också....
EDIT:
Philip Holm
Fredrik Claesson
Olle Alsing
Erik Gustafsson
Lukas Bengtsson
Svårt, Men Holm som har precis alla egenskaper jag vill ha i en spelande back, där är det dock på håret med att välja Gustafsson istället.
Vilka alternativ har vi på "Defensiva backar"
Skiter i defensiven och kör all in på Offensiven.
Nejdå, men förutsatt att vi klarar oss kvar och ingen bryter kontrakt så har vi faktiskt Schilling, Nilsson, Arnesson och Hedström på kontrakt. Håller med om Holm.
Dock är känslan att Alsing och Claesson är beredda att komma hem, medan Gustafsson och Holm luktar Schweiz. Gustafsson är ju på gränsen till NHL-bra väldigt ofta, så han kanske rentav stannar en säsong till i Nordamerika.
Hade ju den här uppställningen i ett tidigare inlägg.
Holm-Nilsson
Shilling-Claesson
Arnesson- Oskar Asplund
Hedström
Håller med om det du skriver att det är troligare att vi får hem Alsing än någon annan offensiv back och även Claesson.
Sen tycker jag att Warg har spelat upp sig och beroende på hur han avslutar kanske kanske kan få förlängt.
Oskar Asplund där i uppställningen kan du i princip byta mot "vem som helst" (Brännstam, Odelius,Bernhardt, Saren) eller flytta dit Hedström eller Warg och ha någon av de andra inom parentes nämnda som sjunde.
Man ska inte heller glömma att Robin Press och kanske kanske även Tim Heed mycket väl skulle kunna spela för oss
Donkels-3.0 skrev: ↑2022-03-07 09:46:47
Långskottet Wallmark känns ju kittlande med tanke på hans goda relation med Fagerwall - Videll får jag bara kräkreflexer av när det namnet nämns
mm...spelar han som i OS så får han gärna komma hit, Wallmark alltså
Långskottet Wallmark känns ju kittlande med tanke på hans goda relation med Fagerwall - Videll får jag bara kräkreflexer av när det namnet nämns
...och om du läser vad jag skrev så är det inget jag har emot om det sker
...och om du läser vad jag skrev så är det inget jag har emot om det sker
chilla... det sa jag väl inte att du hade? jag höll med ditt inlägg om det inte framgick klart och tydligt...
EDIT:
Philip Holm
Fredrik Claesson
Olle Alsing
Erik Gustafsson
Lukas Bengtsson
Vilka alternativ har vi på "Defensiva backar"
Vi behöver väl inte dela in det i defensiva och offensiva backar. Warg till exempel ska vara en defensiv back men sämst i laget defensivt. En som givetvis inte ska få förlängt. Sitter ju redan baktunga med Tom, Arne och Hedström i laget. Kollar man backsidan borde vi väl vara 8 backar när vi går in i nästa säsong. Jag tänker mig nåt i stil med detta:
B1(Holm/Hultström/Ny)
B2(Alsing/Ny)
Schilling
Tom
B5(Bengtsson/Bernhardt/Ny)
Arnesson
Hedström
B8(Odelius/Strandberg Sarén)
I Sanny & Svensson avsnittet som släpptes idag så säger Madhawk att han hör att Öhgren inte är helnöjd med sin situation i Djurgården.
Kan förstå honom på ett sätt. Kommer in och gör det jättebra och dominerar i J20, men får ändå inte spela.
Jag har full respekt för att Lekkerimäki går före - han har ju varit väldigt bra. Däremot kan jag tycka att Öhgren går före spelare som Bergfors och Forsberg. Man hade nästan kunnat släppa Andersson och bara lyft upp Öhgren till och med.
Menmen, det är ju stenhård konkurrens och vi kan inte spela alla. Tråkigt bara om han hamnar i Växjö eller Frölunda.
Nattuggla_ skrev: ↑2022-03-07 15:49:05
I Sanny & Svensson avsnittet som släpptes idag så säger Madhawk att han hör att Öhgren inte är helnöjd med sin situation i Djurgården.
Kan förstå honom på ett sätt. Kommer in och gör det jättebra och dominerar i J20, men får ändå inte spela.
Jag har full respekt för att Lekkerimäki går före - han har ju varit väldigt bra. Däremot kan jag tycka att Öhgren går före spelare som Bergfors och Forsberg. Man hade nästan kunnat släppa Andersson och bara lyft upp Öhgren till och med.
Menmen, det är ju stenhård konkurrens och vi kan inte spela alla. Tråkigt bara om han hamnar i Växjö eller Frölunda.
Tycker också han är bättre än flera(Forsberg, Carey,, Berglund)och borde fått spela mer i a-laget än han har fått. Sen som vi har varit inne på flera gånger så kanske han inte skulle få spela så många minuter i a-laget. Då kanske det är bättre att spela mycket i J20 fast han är lite för bra för den serien.
Så har inte Öhgren visat riktigt samma klass i a-laget som Lekkerimäki gjort plus att vi har varit ett vinnande lag i större utsträckning nu och då vill man inte ändra för mycket. Han kommer med största sannolikhet få en relativt stor roll till nästa säsong.
Blir riktigt intressant att se hur K-G tänker med Strandberg och Josefson om vi håller oss kvar. Borde rimligtvis släppa en av dem. Riktigt tråkigt med Josefsons hjärnskakningar, hade varit roligt att se honom tillsammans med Krüger och Brodin.