Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av DIF_Soldier »

Dusinator skrev: 2021-09-12 13:50:35
Exile skrev: 2021-09-12 11:50:15 Svedberg var givetvis inte den avgörande faktorn, det är dock helt ologiskt att starta honom framför Mantas...

Fixar man inte försvarsspelet så kan en målvakt som Mantas vara helt avgörande mellan ingenmansland och kval precis som förra säsongen.

Men men, det är många nya spelare och ytterligare pusselbitar som ska på plats, jag ger det till Nov/Dec, har spelet inte börjat klaffa en bit innan nyår så är risken stor att det blir kval.
Avgörande faktorn? både Ja och nej skulle jag vilja påstå. Rent insatsmässigt så ptja, målen blir mål liksom. Men tänker mest på tryggheten som skapas. Vet inte om jag är enögd men Mantas inger ett större lugn när han spelar som gör att spelarna vet att han kanske gör lite fler räddningar på lägen som mot Svedberg blir mål.

Men återigen, jag är enögd och stör mig väl mer på Svedbergs misstag än Mantas misstag. Så är det nog bara....
Jag måste ändå ställa mig i skaran som försvarar Svedberg här.

0-1: Strandberg och Sörensen är vilsna i markeringen och deras back får nästan vandra ned i knät på Svedberg innan han avlossar.
0-2: Varken Lorito eller Cederqvist lyckas i sin markering och ingen får undan returen. Iställlet förlorar Bengtsson kampen framför mål och deras forward får flytta pucken i sidled och lyfta in pucken.
0-3: Möller får kliva in ostört, skjuta, och ta två egna returer medan Sörensen står och glor.
1-4: Passning rätt igenom vår box förbi fem(!) av våra utespelare. Alla glor puck. Avslut i krysset samma sida Svedberg kommer ifrån från en spelare Bjerselius borde markerat.

Vad på ovanstående mål är Svedbergs misstag? Målen "blir mål" för att våra utespelare är helt under isen.
Säg den glädje som varar
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: 2021-09-12 09:34:56
Praetori skrev: 2021-09-11 22:06:25 Nu har jag fått en uppenbarelse och DIF kommer vinna SM guld denna säsong. :lol: :lol: 8)

Jag fyller i senare.
-nothing new under the sun, för det tror ju du varje säsong, "om alla bitar bara faller på plats" :wink:
Känns roligare än att tippa att vi skall åka ur varenda säsong.
Men jag kan inte ta åt mig äran för profetian. Det var frugan som gjorde en analys om materialet som Barry har att jobba med.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Dusinator

Säsongen 21/22

Inlägg av Dusinator »

Praetori skrev: 2021-09-12 19:00:53
Praetori skrev: 2021-09-11 22:06:25 Nu har jag fått en uppenbarelse och DIF kommer vinna SM guld denna säsong. :lol: :lol: 8)

Jag fyller i senare.
-nothing new under the sun, för det tror ju du varje säsong, "om alla bitar bara faller på plats" :wink:
Men jag kan inte ta åt mig äran för profetian. Det var frugan som gjorde en analys om materialet som Barry har att jobba med.
Intressant, låt höra? Namnen på ryggen kan vi ju. Så vad har hon hittat? :)
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Dusinator skrev: 2021-09-12 21:23:32

Jag fyller i senare.
Att det är jämnare/bättre spelare i truppen än när vi nådde final 2019, inga direkta sänken utan många flexibla tvåvägsspelare som säkert passar i Barrys filosofi. Och att Högga ser ut att vara i kanonform och att Sörensen är tillbaka... och Mantas, ständigt Mantas... :lol:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DRC

Säsongen 21/22

Inlägg av DRC »

Praetori skrev: 2021-09-13 11:02:11
Dusinator skrev: 2021-09-12 21:23:32

Jag fyller i senare.
Att det är jämnare/bättre spelare i truppen än när vi nådde final 2019, inga direkta sänken utan många flexibla tvåvägsspelare som säkert passar i Barrys filosofi. Och att Högga ser ut att vara i kanonform och att Sörensen är tillbaka... och Mantas, ständigt Mantas... :lol:
För en gångsskull håller jag med.

Tänker sen att Grangani kommer vad det lider. Och jag gissar att Jocke tänker att om inte Ekberg eller Ingman visar sina färger innan dess så finns det plats för en ny back till.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Säsongen 21/22

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Jag fyller i senare.
Jo då, rent logiskt kan jag förstå det :D

Men båda dessa ytterligheter är väl ungefär lika sannolika, dvs inte så värst.
Troligtvis landar vi på plats 7-9 och ryker i kvarten
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Frankie

Säsongen 21/22

Inlägg av Frankie »

Senaste matchen om man kikade laguppställningen vi presenterade. Ställde vi upp med en man kort?
Visst får man väl ha två extraspelare men såg ut som om vi bara hade en extra back?

Eller är jag ute och cyklar?

(..och nej det var inte damlaget jag menade. Där är dom definitivt flera som saknas)
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Frankie skrev: 2021-09-14 09:12:09 Senaste matchen om man kikade laguppställningen vi presenterade. Ställde vi upp med en man kort?
Visst får man väl ha två extraspelare men såg ut som om vi bara hade en extra back?

Eller är jag ute och cyklar?

(..och nej det var inte damlaget jag menade. Där är dom definitivt flera som saknas)
Pontus föll väl bort av nån anledning? Han stod med i laguppställningen innan?
Grabben från Söder

Säsongen 21/22

Inlägg av Grabben från Söder »

Hur går det för William? Vad är det för datum att förhålla sig till, när skulle han eventuellt kunna komma tillbaka?
Användarvisningsbild
Harmageddon

Säsongen 21/22

Inlägg av Harmageddon »

Grabben från Söder skrev: 2021-09-14 12:27:50 Hur går det för William? Vad är det för datum att förhålla sig till, när skulle han eventuellt kunna komma tillbaka?
Det kommer att vara en turnering(tre matcher) för Eklunds del med start den 17 september. Sen antar jag att man ska utvärdera Eklund om det inte blir ytterligare träningsmatcher på det. Känslan är att vi borde få ett besked i oktober(?) och det är ren spekulation

https://www.nhl.com/sharks/news/san-jos ... -325991192

Annars hoppas jag man kan se matcherna på något sätt så man får se hur det går för honom.
"All the gods, all the heavens and all the hells are within you."
Donkels-3.0
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av Donkels-3.0 »

Harmageddon skrev: 2021-09-14 15:08:19
Grabben från Söder skrev: 2021-09-14 12:27:50 Hur går det för William? Vad är det för datum att förhålla sig till, när skulle han eventuellt kunna komma tillbaka?
Det kommer att vara en turnering(tre matcher) för Eklunds del med start den 17 september. Sen antar jag att man ska utvärdera Eklund om det inte blir ytterligare träningsmatcher på det. Känslan är att vi borde få ett besked i oktober(?) och det är ren spekulation

Annars hoppas jag man kan se matcherna på något sätt så man får se hur det går för honom.
...och sen om han kommer hem i bästa fall i oktober så ska han iväg på fucking träningsläger till JVM och själva mästerskapet så där blir det ytterligare frånvaro
EspenK

Säsongen 21/22

Inlägg av EspenK »

Donkels-3.0 skrev: 2021-09-14 16:45:29 [quote=Harmageddon post_id=479827 time=<a href="tel:1631628499">1631628499</a> user_id=9106]
[quote="Grabben från Söder" post_id=479826 time=<a href="tel:1631618870">1631618870</a> user_id=9173]
Hur går det för William? Vad är det för datum att förhålla sig till, när skulle han eventuellt kunna komma tillbaka?

[/quote]
...och sen om han kommer hem i bästa fall i oktober så ska han iväg på fucking träningsläger till JVM och själva mästerskapet så där blir det ytterligare frånvaro
[/quote]

Mm. Låter som vi får ut en Jacob Josefsson säsong på Wille OM han kommer hem.
m0ng00se

Säsongen 21/22

Inlägg av m0ng00se »

Donkels-3.0 skrev: 2021-09-14 16:45:29
Harmageddon skrev: 2021-09-14 15:08:19

precis och efter JVM kommer den obligatoriska dippen i spelet, lex ex Holtz.....
Grabben från Söder

Säsongen 21/22

Inlägg av Grabben från Söder »

Därför vi bör ta in en forward för toppkedjorna. Även om vi har turen och får låna in Wille så kommer han väl kunna spela max 25-30 matcher.
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Saxar in från LHC-DIF tråden eftersom inlägget blev lite mer generellt.
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2021-09-17 09:37:27 Hoppas såklart att mina minus kommer vändas till plus inom kort. Sörensen kommer självklart att höja sig.
Men vi hade väldiga bekymmer med Saiks press-spel, och vi blev rätt nedtryckta igår mot ett blekt LHC.
Oroar mig för att vi kan ta rätt skralt med poäng till dess att spelet lyfter (om det lyfter :? )
För nog blir väl LHC ett bottenlag? Betydligt bättre lag väntar.(?)
Linköping är i min mening inte alls ett solklart bottengäng på pappret i år (även om de har lite av en sådan historik på senare och att det är där man tippar dem).
Jag tycker att de visade rätt fröjdiga uppsidor igår men de känns lite som DIF för ett par säsonger sedan med rätt nonchalant inställning i försvaret med tanke på backbesättningens komposition. Mycket press och försöker verkligen vara överallt men det är lite övermodigt och då de sällan kommer in på insidan så blir skotten mest statpadding av corsi. Det syntes att våran trupp ändå har en rätt bra bredd på skills för att krångla sig ur motståndare som likt LHC gjorde försök att föra matchen på hemmaplan men inte riktigt är "där". Många situationer som kunde blivit farliga men där vi konsekvent kom ut rättvända med pucken från skottsektorn där det egentligen borde kryllat av LHC-spelare (för effekt).

Luleå, Färjestad mfl lär bli betydligt läskigare att möta men vi känns inte alls så tröga som vi gjorde förra säsongen och det finns rätt tydliga linjer i vissa delar (som att det blir betydligt mer samlat med resulterande avlastning framåt för backarna och bakåt för centern istället för de "framåtlutade långa uppspelen").
Där det gick snett mot tex LHC var ju just när vi själva blev övermodiga i uppspelen och fick turnovers. Men mittzons-spelet (och då främst det defensiva) såg riktigt bra ut igår.

Jag är inte övertygad om att vårat spel plötsligt "lyfter" inom närmaste framtiden eftersom det inte direkt är tillfälligheter och detaljer som skall gnuggas utan rätt många grejer som vi helt enkelt inte tycks ha förutsättningar för. Men klarar vi av att spela enkelt och basic där vi måste så har vi enorm spets i spelare som Sörensen, Videll, Rhett mfl och ett par som kanske också kan bli hävstänger som Cederqvist, Rensfeldt och MAG (när han ansluter). Dessa spelare kan förmodligen stjäla poäng även mot de bättre lagen.

Sen är det bara be till gudarna att BP och PP fortsätter fungera så pass fint som det gjort (det är minst 3-4 matcher extra vi kan ta under hösten om den delen funkar så pass bra). Då kommer vi kanske kunna hålla näsan över vattnet tills Barry fått laget att komma upp i nivå och då kanske vi kan utmana om top6.
Skriv svar