Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm
Re: Allsvenskan 2012/2013
Vi må tappa 25 miljoner + på avtal och diverse men vi blir av med hororna i föreningen som fäst sig som en småcellig cancersvulst. Problemet i föreningen numera är "ledningen". Vi har Jimmie, vi har Otto, vi har DT. Vi har de folk Challe benämner som "skägg" i laget. Men problemet är något abstrakt, något unket som ligger och suger energin ur föreningen. Det är Fat J och ledningen och all jävla ovilja att göra något annat än existera.
Håller med, se bara på Bofors som väl inte ens skulle kunna betala Linus Klasens lön med deras buget, ändå är de ett bättre lag än Malmö. Pengar är jätteviktigt, men inte allt.BOMBOM BOUCHARD skrev:Så, hur klarar sig övriga lag i Allsvenskan? Varför blev vi utslagna mot lag med lägre spelarbudget? Hur tog sig Aik upp?
Tycker du förenklar och vinklar detta onödigt pessimistiskt.
Strippa hela organisationen. Besätt alla nödvändiga poster med eldsjälar MED kunnande! Sen flyttar vi ut kansliet från Arenavägen. Varför ska det ligga ett kontor där? Måste kosta skjortan. Flytta ut kansliet till -- nån annan plats.-daniel- skrev:Jag tycker det mest obehagliga med Hockeyallsvenskan är att grundserien har nada, zipp, noll betydelse av hur det går i Kvalserien...det är helt andra förutsättningar som råder där. Leksand är ett lysande exempel; ser hur många grundserier i Allsvenskan som de dominerat för att sen få spaghettiben när det verkligen gäller något i Kvalserien.
Vi behöver ett lag med hungriga juniorer, äldre spelare med rätt inställning, och en styrelse som är beredd att agera istället för att passivt observera.
Sen behövs det ju lite nya ansikten i laget också.

Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Någon som hört något mer om det där att de lagen som åker ner får dela på en viss procent av TV-avtalet för de som går upp? Är helt säker på jag läste något liknande för någon månad sen.
Låter absurt men naturligtvis något vi tackar & tar emot av nu.
Hur fungerar det där med TV-avtalen egentligen, är det Canal+ eller hockeyligan som betalar ut till lagen?
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Rubriken var något i stil med "Hockeyligan funderar på ett sådant system". Fanns inget konkret överhuvudtaget.-daniel- skrev:Någon som hört något mer om det där att de lagen som åker ner får dela på en viss procent av TV-avtalet för de som går upp? Är helt säker på jag läste något liknande för någon månad sen.
Avskaffa tre mot tre.
- -daniel-
Det är väl en pott av Canal+ (i det här fallet eftersom de har ett avtal med Hockeyligan) så det blir indirekt Canal+ som pröjsar, men det är väl Hockeyligan som så att säga "delar ut" pengarna.Buford skrev:Hur fungerar det där med TV-avtalen egentligen, är det Canal+ eller hockeyligan som betalar ut till lagen?
Vet inte vad man får av spel i Hockeyallsvenskan? Är väl 25 miljoner / lag i ES - får man ens något i HA? Låter absurt om man inte får en spänn. Känns som intresset runt HA har ökat kapitalt senaste åren, och med Mesta Mästarnas intåg (jag kaskadkräks) så kommer naturligtvis intresset öka än mer.
- -daniel-
Jasså? Trodde det var spikat.Mattias_87 skrev:Rubriken var något i stil med "Hockeyligan funderar på ett sådant system". Fanns inget konkret överhuvudtaget.-daniel- skrev:Någon som hört något mer om det där att de lagen som åker ner får dela på en viss procent av TV-avtalet för de som går upp? Är helt säker på jag läste något liknande för någon månad sen.
"Så, hur klarar sig övriga lag i Allsvenskan? Varför blev vi utslagna mot lag med lägre spelarbudget? Hur tog sig Aik upp?
Tycker du förenklar och vinklar detta onödigt pessimistiskt"
Klart jag är pessimist. Jag är blårand sedan 50 år.
Baserar mitt uttalande på hur framföär allt det ekonomiska läget ser ut. Låt oss jämföra med AIK. De hade (och har) ett par riktiga ledare som insåg hur man skulle göra, Ankan och Gozzi. De skyndade långsamt och lyckades sedan få in Tärnström i laget som en galjonsfigur för deras, vid tillfället, unga lag. Sen klev Melin in och fick ordning på det mesta och med en gnutta flyt (tur förtjänar man) fixade man kvalet.
Vi har inga figurer av samma kaliber. Hade vi haft Tommy J och/eller Lundkvist hade jag haft större förhoppningar.
Och,återigen, vår ekonomi gör att vi inte kan betala marknadsmässiga spelarlöner vilket innebär sämre spelare och fler juniorer.
Om, jag säger om, vi kan lyckas med ett publiksnitt i närheten at 5 000 så finns det förutsättningar att ta sig tillbaka. Annars är det stora bekymmer.
Jämför inte Leksand (har en stor finansiär och egen hall) eller Rögle (med betydligt lägre omkostnader i övrigt) eller SAIK med en hel stad bakom sig.
De stora inom svensk hockey är FBK, HV och LHC med BIF strax bakom. Bra folk i styrelserna och väldigt bra ekonomi (LHC ?).
Vad jag önskar är att alla DIF;are, gamla som nya, drar igång ett korståg för föreningen genom att gå på matcherna, samla in pengar, värva nya medlemmar etc för att skapa en sund ekonomi så kan det kanske gå.
Baserar mitt uttalande på hur framföär allt det ekonomiska läget ser ut. Låt oss jämföra med AIK. De hade (och har) ett par riktiga ledare som insåg hur man skulle göra, Ankan och Gozzi. De skyndade långsamt och lyckades sedan få in Tärnström i laget som en galjonsfigur för deras, vid tillfället, unga lag. Sen klev Melin in och fick ordning på det mesta och med en gnutta flyt (tur förtjänar man) fixade man kvalet.
Vi har inga figurer av samma kaliber. Hade vi haft Tommy J och/eller Lundkvist hade jag haft större förhoppningar.
Och,återigen, vår ekonomi gör att vi inte kan betala marknadsmässiga spelarlöner vilket innebär sämre spelare och fler juniorer.
Om, jag säger om, vi kan lyckas med ett publiksnitt i närheten at 5 000 så finns det förutsättningar att ta sig tillbaka. Annars är det stora bekymmer.
Jämför inte Leksand (har en stor finansiär och egen hall) eller Rögle (med betydligt lägre omkostnader i övrigt) eller SAIK med en hel stad bakom sig.
De stora inom svensk hockey är FBK, HV och LHC med BIF strax bakom. Bra folk i styrelserna och väldigt bra ekonomi (LHC ?).
Vad jag önskar är att alla DIF;are, gamla som nya, drar igång ett korståg för föreningen genom att gå på matcherna, samla in pengar, värva nya medlemmar etc för att skapa en sund ekonomi så kan det kanske gå.
Tackar! Jag läste någonstans (har jag för mig) att nu skulle det ev. bli mindre pengar till ES-lagen vad gäller tv-avtalet om DIF åkte ur. Detta pga att Djurgårdare var en stor kundbas hos Canal+.-daniel- skrev:Det är väl en pott av Canal+ (i det här fallet eftersom de har ett avtal med Hockeyligan) så det blir indirekt Canal+ som pröjsar, men det är väl Hockeyligan som så att säga "delar ut" pengarna.Buford skrev:Hur fungerar det där med TV-avtalen egentligen, är det Canal+ eller hockeyligan som betalar ut till lagen?
Vet inte vad man får av spel i Hockeyallsvenskan? Är väl 25 miljoner / lag i ES - får man ens något i HA? Låter absurt om man inte får en spänn. Känns som intresset runt HA har ökat kapitalt senaste åren, och med Mesta Mästarnas intåg (jag kaskadkräks) så kommer naturligtvis intresset öka än mer.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Vi är helt överens om att det behövs nya krafter som kan leda oss ur detta. Det jag hade invändningar emot var att vi skulle ha så svårt att klara av vad andra klubbar lyckas med år efter år.Nissehult skrev:"Så, hur klarar sig övriga lag i Allsvenskan? Varför blev vi utslagna mot lag med lägre spelarbudget? Hur tog sig Aik upp?
Jag tycker det har varit för mycket "oj vad det är synd om oss i Stockholm" över DIF senaste åren. Inga egen hall och den ena bortförklaringen efter den andra.
För en 20-25 år sedan var vi ekonomiskt i översta skiktet. Alla spelare ville till oss. Bonnlagen hade betydligt färre och sämre sponsorer. Orättvist, Ja, men vi var från Stockholm.
Bonnklubbarna slog näven i bordet och såg möjligheten att bygga egna hallar. Orättvist? Ja, men de löste det.
Nu ligger vi efter övriga toppklubbar och det är dags att vi drar nytta från att vara DIF från Stockholm. Komma med något nytt, något som inte bara utmanar utan blir ledande.
Vi måste sluta tycka så jävla mycket synd om oss jälva. Övriga lag skrattar ju bara åt oss och vår patetiska inställning.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
33 Erik Gustafsson
34 Daniel Tjärnqvist
36 Philip Holm
55 David Printz
04 Marcus Nilson
09 Kristofer Ottosson
19 Jimmie Ölvestad
20 Christian Eklund
24 Fredric Weigel
37 John Norman
46 Pontus Åberg
70 Mario Kempe
Kollade igenom laguppställningen snabbt och kom fram till att jag personligen vill behålla dessa spelare om det går att lösa ekonomiskt. Tror ni det finns någon möjlighet att lösa det eller är det bara önskedrömmar från min sida?
Kom gärna med kritik på mitt val av spelare, negativ som positiv. All form av spekulation är bra för mig en kväll som denna.
34 Daniel Tjärnqvist
36 Philip Holm
55 David Printz
04 Marcus Nilson
09 Kristofer Ottosson
19 Jimmie Ölvestad
20 Christian Eklund
24 Fredric Weigel
37 John Norman
46 Pontus Åberg
70 Mario Kempe
Kollade igenom laguppställningen snabbt och kom fram till att jag personligen vill behålla dessa spelare om det går att lösa ekonomiskt. Tror ni det finns någon möjlighet att lösa det eller är det bara önskedrömmar från min sida?
Kom gärna med kritik på mitt val av spelare, negativ som positiv. All form av spekulation är bra för mig en kväll som denna.
Kempe är den jag känner att jag absolut vill ha kvar. Tycker vi ska bomba han på twitter om hur mycket vi vill ha kvar honom!
Om han lägger på sig 10 kg kanske, just nu ramlar han ju i varje närkamp. Lägga straffar är han dock bra på men i 5 mot 5 måste han bli mycket bättre.Glory1 skrev:Kempe är den jag känner att jag absolut vill ha kvar.
- Sudden
Ja, han vill jag verkligen ha kvar!Glory1 skrev:Kempe är den jag känner att jag absolut vill ha kvar. Tycker vi ska bomba han på twitter om hur mycket vi vill ha kvar honom!
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.